no niin,fiilis pohjalla mennään...joulukin

c<zx
Joka joulu on tarjottu jouluruokaa, eivät oikein välitä siitä. Kyllä sitten vaikka pelkkä peruna niihin uppoo. Erikseen en ala lapsille lihapullia tms lämmittelemään.
 
Meidän perheessä mie oon se ronkeli jouluruokien suhteen. Tosin ei siitä numeroa tehdä, eikä mitään erikoisruokia vaadita. Monet kun lihoo joulun aikaan, niin mie laihdun :D Sitten kun joskus vietetään joulua ihan oman perheen kesken ni sitten varmaan laitan jotain muutakin kuin perinteisiä jouluruokia.

Jos joku lapsista ei suostu joskus jouluruokiin koskemaan, niin sitten varmaan pitää keksiä pöytään jotain joka kelpais sitten sekä lapselle että miulle.
 
"joku"
musta jouluruuat kuuluu jouluun, vaikka en niistä ihmeemmin pidäkkään syön sitä mistä tykkään. Sama tulee olemaan lapsille. Mulle kelpaa voiperuna, kinkku, perunalaatikko ja savustettu lohi. On ollut aikoja, kun alkuruokana on syöty pelkkää voiperunaa ja ruokana voiperunaa ja kinkkua ;) Mutta se kuuluu jouluun...
 
"vieras"
Meillä perinteisiä jouluruokia on vain kinkku ja karjalanpaisti+perunat. Mitään laatikoita ei syödä, kukaan meistä ei voi sietää niitä. Eikä myöskään rosollia. Kalaa (paistettua! ) söisimme, ellei mies olisi jo hajulle niin allerginen, ettei voida joulupöytään kalaa laittaa.

Eikä ole kiinni minun ja miehen "nirsous" siitä, etteikö olisi jouluruokia tarjottu. Sekä mun että miehen vanhemmat laittoi joka joulu perinteiset ruuat pöytään, lapsille ei mitään omaa. Jos ei syönyt, ei syönyt. Eikä vaan kumpikaan oppinut jouluruokia syömään, vaikka joka joulu tarjottiin.

Lapsille emme edes tyrkytä. Maistavat koulussa ja mummilassa laatikoita jos haluavat. Mä en ymmärrä, miksi pitäisi väkisin tuputtaa ruokaa joka ei maistu?
 
Mä en oikein ymmärrä sitä periaatetta, että _vain_ ns. joulun perinneruokia on joka joulu oltava, vaikkei lapsi pitäisi niistä. Ajattelen, että joulu on tärkeä juhla, jolloin jokaiselle on löydyttävä jotain herkkua pöydästä. Veljeni ei pidä nyt aikuisenakaan jouluruuista ja hänelle on aina lisäksi omia lempiruokiaan joulupöydässä.
 
hr
Meillä ainakin toistaseks kun lapset on pieniä, niin syödään sitä mitä laitetaan, oli se sitten jouluna jouluruokaa tai normimaanantaina makaronilaatikkoa. Ja oon kyllä niin ilkeä äiti, että tuskin jartkossa systeemistä poiketaan, vaikka toiveita saa kyllä esittää, mutta jokaiselle tuskin lähdetään laittamaan erikseen mitään aterioita.
 
"vieras"
Mä en oikein ymmärrä sitä periaatetta, että _vain_ ns. joulun perinneruokia on joka joulu oltava, vaikkei lapsi pitäisi niistä. Ajattelen, että joulu on tärkeä juhla, jolloin jokaiselle on löydyttävä jotain herkkua pöydästä. Veljeni ei pidä nyt aikuisenakaan jouluruuista ja hänelle on aina lisäksi omia lempiruokiaan joulupöydässä.
Samaa mieltä...mä teen lapsille lihapullia, lasagnea ja pikkunakkeja. En itsekään pahemmin välitä jouluruuista ja varmasti syön itsekin näitä arkiruokia, mulle ne on herkkua. Ja tärkeintä on syödä herkullista ruokaa, eikä se mitä KUULUU jouluna syödä. Ne syö jouluruokaa, jotka siitä pitää.
 
IhanaValo
Mie oon sitä mieltä että lapsienkin on ainakin maistettava ns. perinneruokiakin, tietty ois kiva jos niistä löytyis jotain mistä tykkää.
Mut jos ei vaan uppoa mitenkäänpäin niin en mie lasta(enkä tietenkään aikuistakaan) alkais nälässäkään pitämään.
 
No meillä lapsi saa maistaa jouluruokia mutta jos ei tykkää niin saa kyllä perunoita ja lihapullia! Ihme nipottamista monella tuon jouluruuan suhteen, ei voi ymmärtää!! Jouluna jokaisen pitäisi saada edes yhtä lempiruokalajia, ainakin mun mielestä.
 
"Kumikameli"
Joulupyödässä on minusta niin paljon ruokia, että kyllä siitä jokainen varmasti löytää jotain syötävää. Anoppi ainakin vääntää sellaiset määrät ruokaa, että minäkin vaikka en laatikoista tykkää niin saan ihan varmasti mahani täyteen. Raskauden takia on mäti, graavikala yms suljettu pois, mutta enpä usko että nälkäiseksi silti jään.
Niin ja meille lapsi on vasta vajaa 2v niin siltä ei kysytä mitä haluaisi, reippaasti maistaa kaikkea mitä tarjotaan, tod näk kinkkua tulee syömään reilusti, kun on niin lihan perään :)
 
Jouluna perheen kesken
Jouluun kuuluu jouluruuat ja niitä tottuivat lapsemme syömään jo pienestä pitäen. Ei olis tullut mieleenkään alkaa väsäämään vaihtoehtoruokia, eihän meillä tavallisena arkenakaan ole vaihtoehtoja joista valita. Se joka kokkaa, se päätää mitä pöytään laitetaan. Toivomuksia toki saa esittää, mutta harvemmin niitä toiveita on esitetty.
 
No meillä lapsi saa maistaa jouluruokia mutta jos ei tykkää niin saa kyllä perunoita ja lihapullia! Ihme nipottamista monella tuon jouluruuan suhteen, ei voi ymmärtää!! Jouluna jokaisen pitäisi saada edes yhtä lempiruokalajia, ainakin mun mielestä.
Ihan samaa mieltä. Ihmettelin tuota, ettei joku voi periaatteesta edes niitä lihapullia lapsille tehdä. Jotenkin joustamatonta. : / Karu ajatus, että joutuisi jouluna olemaan nälissään.
 
Nykyajan kotkotukset
Ihan samaa mieltä. Ihmettelin tuota, ettei joku voi periaatteesta edes niitä lihapullia lapsille tehdä. Jotenkin joustamatonta. : / Karu ajatus, että joutuisi jouluna olemaan nälissään.
Jouluna nälissään? Siis joulupöydissä tuppaa olemaan sapuskaa sellaset määrät eri lajeja, että pitää olla hervinaisen kranttu jos mikään ei kelpaa ja lopputuloksena on nälissäänolo! Silloin olis jo syytä katsoa peiliin... Eiköhän niitä nakkeja ja lihapullia kersat vetele naamaan ihan tarpeeksi noin muutenkin. :D
 
Jouluna nälissään? Siis joulupöydissä tuppaa olemaan sapuskaa sellaset määrät eri lajeja, että pitää olla hervinaisen kranttu jos mikään ei kelpaa ja lopputuloksena on nälissäänolo! Silloin olis jo syytä katsoa peiliin... Eiköhän niitä nakkeja ja lihapullia kersat vetele naamaan ihan tarpeeksi noin muutenkin. :D
No sittenhän ongelmaa ei ole, jos kerran lapsi löytää joulupöydästä ruokia, joista pitää? Ehkä kaikilla ei ole niin montaa lajia, että joukossa olisi lapsille maistuvia ruokia.

Meidän perheessä on aina tehty joulun ruokalista yhdessä ja jokainen on saanut päättää osan ruuista. :)
 

Yhteistyössä