No niin, joko te uskotte? Poika tosiaan tappaa äitinsä.

1.3.2013 klo 6:18 | päivitetty 1.3.2013 klo 6:18
Poikalapset lyhentävät äidin elinikää
Nykyäitien ei kuitenkaan kannata huolestua poikalasten saamisesta, sillä menneiden vuosisatojen vaikeammat olosuhteet ja suurempi lapsiluku on vaikuttanut eliniänodotteeseen.

Tutkimuksen mukaan poikalasten saaminen on äideille biologisesti kuluttavampaa kuin tyttölasten. Kuva: Daniel Karmann / EPA Poikalasten saaminen on lyhentänyt äitien elinikää kuukausilla, Turun yliopiston tutkija, tohtori Samuli Helle ja brittiläisen Sheffieldin yliopiston tutkija, tohtori Virpi Lummaa päätyivät tutkimuksessaan toteamaan. Lyhyempi eliniänodote ei ollut riippuvainen tutkittavien sosioekonomisesta asemasta, vaan nimenomaan poikalasten synnyttämisestä, tutkimuksessa todetaan.

Tutkimuksessa perehdyttiin 11 166 äidin ja 6 360 isän kirkonkirjatietoihin eri puolilla Suomea 1600 - 1900-luvuilla. Pääosin tutkitut olivat syntyneet ennen vuotta 1960.

Tutkijaryhmän mukaan kuusi poikalasta synnyttänyt äiti eli keskimäärin 32,4 vuotta nuorimman lapsen jälkeen, kun tyttölapsia saaneella oli viimeisen synnytyksen jälkeen elinvuosia jäljellä keskimäärin 33,1. Äidin sosioekonomisella asemalla ei ollut tutkimuksen perusteella merkitystä, vaikka Helle sanookin, että sosiaaliset ja kulttuuriset syyt saattavat vaikuttaa taustalla. Tytöt muun muassa ottivat kasvaessaan vastuulleen osan kotitöistä, mikä kevensi äitien taakkaa.

- Tutkimus osoittaa, että mitä enemmän poikia saa, sitä lyhyempi oli elinaika synnytyksen jälkeen. Biologisesti poikalasten saaminen on kuluttavampaa kuin tyttölasten, joten se on yksi selitys lyhyemmälle elinajalle, Helle toteaa. Poikavauvat ovat esimerkiksi tyypillisesti tyttövauvoja suurempia, eli ne ovat vaatineet raskauden aikana enemmän ravintoa äidin kustannuksella.

Tutkimus julkaistiin arvostetun brittiläisen tiedeakatemian Royal Societyn Biology Letters -julkaisussa viime viikolla.

Nykyäitien ei kuitenkaan kannata huolestua tutkimuksesta, Helle vakuuttaa. Nykyisin perheet ovat pienempiä kuin ne, joihin tutkimuksessa perehdyttiin. Nykyään saatavilla on myös parempaa ravintoa, terveydenhoitoa sekä ehkäisyä, joten naiset ovat terveempiä kuin aiempina vuosisatoina. Ja vaikka tutkimus osoittaa yhteyden poikalasten saamisen ja lyhyemmän elinajanodotteen välillä, tutkimuksessa ei kuitenkaan nimenomaisesti todistettu että jälkimmäinen olisi seurausta ensimmäisestä.

Jo aiemmassa tutkimuksessaan, joka julkaistiin Science-lehdessä vuonna 2002, Helle on todennut vastaavan tutkimustuloksen saamelaisväestön keskuudessa vuosina 1640-1870. Tuolloin jokaisen poikalapsen todettiin lyhentävän äidin elinikää noin 34 viikkoa ja tyttölapsen puolestaan pidentävän elinikää keskimäärin 23 viikkoa.

Tiina Forsberg
Yle Uutiset

Poikalapset lyhentävät äidin elinikää | Yle Uutiset | yle.fi

ja...

10.5.2002 klo 7:17 | päivitetty 22.5.2012 klo 18:23
Tutkimus: Pojat lyhentävät äidin elinikää
Jokainen poikalapsi lyhentää äidin elinikää keskimäärin 34 viikkoa, ilmenee Turun yliopiston tutkimuksesta. Tutkija Samuli Helle arvelee tytön synnyttämisen päinvastoin pidentävän äidin ikää keskimäärin 23 viikolla.

Kehitysbiologi Helle epäili alunperin suuren lapsikatraan lyhentävän äidin elämää, mutta huomasi saamelaisväestön kirkonkirjoihin nojaavassa tutkimuksessa, ettei perheen koko vaikuta tähän.

Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että poikien synnyttäminen on äidille fysiologisesti vaativampaa kuin tyttöjen.

Pojat myös kasvavat kohdussa nopeasti vaatien paljon äidin terveydeltä. Lisäksi sikiön testosteronit voivat vaikuttaa äidin vastustuskykyyn.

Sikiöstä erittyvän testosteronin on ajateltu heikentävän äidin immuunijärjestelmää ja altistavan sairauksille.

Suurempi vaikutus oli kuitenkin sukupuolten välisellä työnjaolla, tutkimusryhmään kuuluva filosofian tohtori Jukka Jokela Oulun yliopistosta uskoo.

Science-aikakauslehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan vilkkaat poikalapset käyvät hermoille avuliaita tyttöjä enemmän.

Reuters, STT

Tutkimus: Pojat lyhentävät äidin elinikää | Yle Uutiset | yle.fi
 
[QUOTE="vieras";28138042]homot ei tarvi mitää, ei yhtään mitään![/QUOTE]

Älä sano! Ei tarvii ei, mutta kyllä ne ainakin haluaa samanlaiset juridiset oikeudet parisuhteilleen, kuin heteroillakin on. Kysehän on loppupelissä resursseista.

Mutta Morrissey oli kyllä aika pitkälti oikeassa sanoessaan, että sodat olisi vältetty, jos kaikki olisivat homoja. Kieltämättä se pitää paikkansa. Eikä pelkästään homojen rauhanomaisemman persoonallisuuden takia, vaan myös siksi, että kaikkien ollessa homoja, ihmiskunta kuolisi aika sukkelasti sukupuuttoon. Ei olisi ketään sotimassa :)
 
Helposti olisin uskonut ihan ilman tutkimuksiakin.

Aamulla viideltä noustu ja ennen kuutta lähdetty liikenteeseen...eikä noita väsytä yhtään. Tai jos väsyttääkin, se ei hidasta vauhtia yhtään. Nyt ne leikkii metsureita ja herra kukkosta ja lehmää. Siihen liittyy jakkaroiden kaatamista. Mä nukun kohta pystyyn.
 
"vieras"
Mitä tästä sanotte, minä olen vieläkin hengissä, vaikka minulla on KAKSI POIKAA ja olen itse jo 47! Koskahan nuo roikaleet minut tappavat, paljonko on vielä aikaa? Kannattaako enää pestä hampaitaan, vai mennäänkö näillä loppuun asti?
 
[QUOTE="vieras";28138278]Mitä tästä sanotte, minä olen vieläkin hengissä, vaikka minulla on KAKSI POIKAA ja olen itse jo 47! Koskahan nuo roikaleet minut tappavat, paljonko on vielä aikaa? Kannattaako enää pestä hampaitaan, vai mennäänkö näillä loppuun asti?[/QUOTE]

Jaa.a...mutta tiedä että poikasi ovat syyllisiä. Viis siitä miksi kuolet.
 

Yhteistyössä