Noin kolmekymppiset ekakertalaiset MARRASKUUSSA

HPM
KIRJOITTELIJAT:
Piipi79 + Tyttö 1v 9kk, TURKU (F)
Hemuli79 + Poika 1v 6kk (F)
HPM + Joona 1v 4kk, YLÖJÄRVI (Tampere) (F)
Coke + Poika 1v 3kk , TURKU
Nanna81 + poika 1v 2kk, ROVANIEMI (F)
saikku79 + Saana 1v 1kk, SIILINJÄRVI
Siilura + Poika 1v 1kk (F)
Novelle78 + Eki 1v 1kk (F)
Sasha80 + Niksu 11kk, RIIHIMÄKI (F)
kirtsikka + Onni 10kk, LOVIISA
Niiskunenä78 + Nuutti 10kk, RIIHIMÄKI (F)
Vetku + Emma 9kk
Kvart Över + Helmi 9kk, HELSINKI (F)
Hazel + tyttö 8kk, LEMPÄÄLÄ
Myrna + poika 8kk, KOTKA (F)
hansupirre + tyttö 7kk
iiris-77 + poika 4kk, KAARINA (F)
kaie + tyttö 4kk
rosehip + tyttö 2kk (F)
Piki80 + tyttö 1kk

(F) = Facebook-profiili, yv:llä kaveritoiveet
Facebookissa oma ryhmä

+ satunnaiset (malttamattomat!) nyytin odottajat odotuspuolelta

TERVETULOA MUKAAN MYÖS UUDET KIRJOITTELIJAT!!!

Vol 1: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1155493
Maaliskuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1338213
Huhtikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1367981
Toukokuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1399145
Kesäkuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1425142
Heinäkuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1450809
Elokuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1480301
Syyskuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1506523
Lokakuu http://kaksplus.fi/keskustelu/t1531397
 
Heippa!

Mäkin voisin kirjoitella vähän kuulumisia. En osaa oikein kommentoida mitään kenellekään, kun on tuo vanhojen ketjujen lukeminen vielä vähän kesken. :)

Tyttö on siis nyt 7 viikkoa, nukkuu, syö ja kasvaa hyvin. Neiti on kiltti ja hymyileväinen, joskin keksinyt nyt alkaa kiukuttelemaan rinnalla. Mulla rinnat on alusta asti suihkuttaneet maitoa eikä mikään oikein tunnu auttavan tohon suihkuamiseen. Tytöllä menee hermot, kun joudutaan odottelemaan, että suihku loppuu ja tyttö pystyy jatkamaan syömistä. Tänä aamuna laitoin kupin tissin alle ja sinne suihkusi kohisten 40ml maitoa hetkessä. Varmasti tuo on osatekijä tuossa kiukuttelussa, mutta toisaalta tarjoan tissiä tosi usein tytölle, että ehkä hän ei siitäkään (enää ) tykkää. Sisulla ajattelin kuitenkin päästä näiden kiukuttelujen yli, tavoitteena 6kk täysimetys, jos vaan maito riittää tytön kasvamiseen jatkossakin. Miten pitkään muut täällä on menneet täysimetyksellä? Sattuuko muuten kellään viisaammalla olemaan vinkkejä suihkutissien hillitsemiseen, tai noiden rintaraivareiden selättämiseen?

Tytöllä oli tosi pahat hormoninäpyt monta viikkoa ja ne alkaa nyt vähitellen lähteä ja posket palautua pikkuhiljaa vauvapehmosiksi, mutta nyt päänahka on alkanut hilseillä ja karstoittua, otsa tuntuu koppuraiselta ja vartalossa on pientä söherönäppylää, joka tuntuu sormiin, mutta ei oikeastaan näy. Mies on aika allerginen vähän kaikelle ja atooppinen ihottumakin löytyy, joten olen vähän varpaillani noista ihojutuista, jos vaikka tyttö on perinyt jotain allergiaa/atopiaa. Niin ja silmäkin täällä vuotaa ja rähmii, siitä ajattelin soittaa kohta neuvolaan kysyäkseni onko jotain muuta tehtävissä kuin silmän puhdistaminen. Se on nyt viikon verran ollut tuollainen vuotava eikä näytä muuttuvan miksikään ahkerasta putsailusta huolimatta.

Muuten, miten pitkiä automatkoja ootte tehneet vauvojenne kanssa? Mietin vaan jo joulureissua, jolloin mahdollisesti meillä on edessä semmonen 8 tunnin automatka, että mitenköhän tuo onnistuu. Tyttö on siis silloin 3,5kk.

Paljon isoja juttuja on siis tapahtunut sitten syyskuun puolen välin. Nimijuhlat vietettiin tuossa puolitoista viikkoa sitten ja eilen vihdoin saatiin paperit lähtemään maistraattiin. Isyys on tunnustettu, kun ei naimisissa olla ja mun kolmekymppisiä juhlittiin viime viikolla. Surullisempiakin juttuja on sattunut, tytön isomummu nimittäin nukkui pois pari viikkoa sitten ja lauantaina on hänen muistotilaisuutensa. Ihanaa kyllä, että isomummu ehti tavata tytön muutamaan kertaan. Hän oli jopa neulonut vinon pinon villasia tytölle. Mullekin hän oli neulonut synttärilahjaksi pipon ja kaulaliinan, muttei sitten itse ollut enää paikalla antamassa lahjaa. :'(

Tuolla se neiti nyt nukkuu päikkäreitä keskellä meidän sänkyä ja pälpättää välillä itsekseen unissaan jotain. Tyttö on kyllä niin rakas ja ihana! Sanon monta kertaa päivässä sen, miten ihana ihana ihana pikkuneiti meillä onkaan. :)

Ainiin, mikäs tuo FB-homma on? Onko teillä/meillä joku ryhmä facebookissa, johon voisi tulla mukaan?

 
HPM
Heh Myrna, been there!! Mä siivosinkin ihan kaikki pois pojan ulottuvilta niin sain hetken aina hengähtää itsekin. Kaikki ovet, laatikot jne. teippasin tai köytin kiinni. Verhot vedin veks tai solmin ylös. Mä en jaksanu juosta koko ajan perässä. Tsemppiä kovasti noihin jatkotutkimuksiin vielä!

Rosehip; Siis ei meillä oo mitään ryhmää perustettuna Facebookiin, kunhan ollaan lisäilty toisiamme kavereiks ja päästy sitä kautta katseleen kuvia ja vakoileen kehittymistä :)
Yksityisviesteillä on laitettu täällä nimiä toisillemme. Synttärionnittelut :flower: ja samaan syssyyn osanotto :(

 
Moikka taas! Roseship, me tehtiin noilla viikoilla, vähän aikaisemminkin, semmoinen 4-5 tunnin automatka putkeen. Siinä välissä yksi pysähdys. Suositushan on että max. 2 tuntia istutetaan vauvaa kaukalossa joten siitä pitäisi lähteä. Sitten välissä vähän jumpautatte, ja annatte sen olla ihan selälläänkin niin uskoisin, että matkanteko onnistuu. 8 tuntia venyy kyllä helposti yli kymmeneksi tunniksi... meidän pitäis täältä etelä-suomesta lähtee lappiin tossa keväällä niin sovittiin samantien, että mennään junalla. Ei siitä tulis mittään yli 10 tuntia istua autossa ainakaan meidän poju joka on kauhean liikkuvainen.

Osanottoni täältäkin mummun menetyksestä. Mutta niin se on, että luonnon kiertokulku pätee meissä ihmisissä eli teillä on ihana pienokainen siellä sitten:)

maitolaituri.imetys.fi on osoite, josta minä olen saanut hirveästi apua imetykseen liittyen, se on siis imetysfoorumi ja paljon mm. suihkutissiongelmaisiakin tapauksia! Ensimmäinen idea kai on, että yrittäisi imettää yhdestä rinnasta useamman kerran peräkkäin niin se toinen saisi vähän siinä välissä stimulaatiota ettei tarttis niin paljoa sitä maitoa tuottaa kun ei ole käyttöä...lypsis siitä vaan ne pahimmat pois ettei ihan turvonnut olo olisi. Mutta tuolla osoitteessa tosiaan lisätietoa roseship!

Niin se silmien rähmiminen, sama oli meilläkin ja ei siihen kyllä saatu neuvolasta muuta neuvoa kun putsaaminen. Eri tupoilla ja vaikka useamman kerran päivässä, se vaan kuuluu siihen vaiheeseen.

Tänne kuuluu ihan hyvää. Joonas vetää nyt ympäri jo missä tahansa, paikasta riippumatta. Eilen vauvakahvilassakin matolla ja on tosi eläväinen. On nyt hoksannut oman "äänensä" eli kiljuu ja päästelee kaikenlaisia hassuja ääniä ja nauraa niille itsekseen...no kyllä äitiäkin naurattaa. Rytmit meni liikkeellelähdön takia aluks ihan sekaisin, mutta tänään torkuttiin pojun kans sängyssä YHDEKSÄÄN!! Kerrankin sain levätä. Ikävä juttu on, että mun oikea ranteeni on taas kipeä..siinä on joku jännetuppi tms. tulehdus ja laukes eilen body pump tunnilla:(

Ja en saa edes kirjaa nostettua oikealla kädellä tällä hetkellä eli oon aika vajaavainen. Tänään meen hakeen possuflunssarokotetta (oon astmaatikko) joten saa nähdä miten käsi reagoi siihen, parempi varmaan ottaa se jo valmiiks kipeään käteen:)

Eilen käytiin tosiaan perhekahvilassa ja tänään mennään semmoseen äitien voimaryhmään. Totesin että ihan tyhmää olla yksinäinen ja nököttää kotona, senkus lähtee vaan liikenteeseen. Kun ton rokotteen saan ja imetyksen välityksellä toimitan sen pojullekin niin ei meidän enää tartte pelätä ainakaan tätä flunssaa:)

Meillä tulee maanantaina 4 kk täyteen ja oon vähän antanut pojun maistella mangososetta ja vähän itsetekemää omenasosetta. Pelkkänä soseena ei mene kurkusta alas mut kun tarpeeks lypsää maitoo sekaan niin johan uppoaa!! Sen lisäksi lykkäsin eilen palan kurkkua käteen ja sitä se imeskeli innoissaan (huusi heti kun kurkku pääsi tipahtaan). Annoin myös kokeiltavaksi palan ruislimppua ja sekin maistui. Banaani hajos sen suuhun ja isänsä pelkäs että se tukehtuu siihen joten oli pakko ottaa pois. Ja poitsu kahvilassa pisti poskeensa myös servetin äiskän huomaamatta, joten kyllä tässä selvästi alkaa maistua jo kaikenlaiset uudet jutut;)

Myrna:tutinheitto kuullostaa hauskalta;) Meilläkin poju tekee vähän samaa, mutten tiedä tekeekö tietoisesti..luulen että haluaa vaan päästä eroon tutista:) Se on tuo ikä, eikä se ihan heti lopu;) Voimia sinne vaan perässäjuoksemiseen! Ootteko suojannut pistorasioita yms.?
 
Heh, Myrna, tutulta kuulostaa. Helmi lähti muutama päivä sitten kunnolla konttaamaan, nyt ei enää ryömi juuri ollenkaan. Pari viikkoa sitten nousi pystyyn ja nyt on tosiaan myös koko ajan repimässä itseään jostain ylös. Ja kuhmuja tulee, en millään ehdi olla koko ajan ottamassa koppia.. Hyvä ettei kuvista löytynyt mitään, toivotaan että jäisi nuo kohtaukset niihin kahteen. Ihan kauheilta kuulostivat, samoin tuo valo- ja ääniärsytys :( Voi pientä raukkaa.

Rosehip, mulla auttoi tuo suihkutissihoito. Eli imetin kaksi, välillä kolmekin kertaa peräkkäin samasta rinnasta. Toinen meinasi tietenkin aluksi tällä välillä räjähtää, mutta kun annoin vaan olla ja kärsin vähän niin auttoi tosi paljon. Ekalla kerralla meni pari päivää kun loppui kokonaan se suihkuaminen, eivät tulleet enää ollenkaan niin täyteen. Välillä sitten aina palasin joka toisesta imettämään ja kun tuntui taas että tulee liian kovaa, imetin taas kaksi kertaa samasta. Nyt on mennyt jo monta kuukautta joka toinen- periaatteella, on tasaantunut tuo maidontulo hyvin. Enimmillän sitä suihkusi varmaan just tossa 2kk vaiheessa ja siitä ehkä kolmeen-neljään kuukauteen. Siis vauvan iässä mitattuna :)

Meillä oli muuten myös ihan järkyt hormoninäpyt. Ne oli tosi rumia ja iho meni lopulta ihan puhki. Perusrasvalla sitten ajan kanssa parani. Ja silmä rähmii Helmillä välillä vieläkin, alkoi jo laitoksella. Kaksi tippakuuria on saanut, mutta meillä ei oo auttaneet. Eilen neuvolalääkäri tarjosi taas tippoja, mutta en ottanut kun Helmillä ei ole tossa (dosentti Äiti diagnosoi...) mitään tulehdusta, rähmii vaan ahtaan kyynelkanavan vuoksi. Kannattaa pyytää kuitenkin neuvolasta ne tipat teille, voi lähteä niillä, varsinkin kun on vasta nyt alkanut rähmiä. Toivottavasti teillä ei kestä ihan yhtä kauaa kun meillä on kestänyt. Mä toivon ettei tota jouduta avaamaan, kuulemma vuoden ikäisenä tekevät nukutuksessa operaation jos ei rähmiminen ole loppunut.

Osanotto vielä mummosi poismenosta :hug:

Nyt mä joudun mennä kun neiti nousee vaan sängyssä pystyyn vaikkei jaksa enää silmiä pitää auki. Saatiin eilen kumpikin piikit, tyttö sai kausi-influenssan ja mä sikapiikin (mulla on astma). Helmille tuli kova nuha ja mulle julmetun kipeä käsi.

Kvartti ja Pandalainen 8,5kk
 
Kvartti, mä otin kerran jäykkäkouristetehosteen ja Havrixin yhtä aikaa, eri käsiin tosin, ja mulla kipeyty molemmat käsivarret niin, etten pystynyt käymään viikkoon jumpassa, kun toinen käsi ei noussut jotan 50 astetta korkeammalle, enkä varmaan puoleentoista viikkoon pystynyt nukkumaan toisella kyljellä. Se oli vähän tragikoomista. Oliskohan tuo jäykkis ollut se kipeämpi piikki. Toivottavasti sun käsivarsi ei kipeydy samalla tavalla. Ja toivottavasti Helmi-neidin nuha helpottaa pian!

Iiris, olitkos siellä äitien virtapiirissä Marakatissa? Millaista oli? Oletko käynyt noissa muissa häppeningeissä? Siellä on mm. joku "Tanssitan vauvaa" -ryhmä, joka mua kiinnostaisi. Huomasin nimittäin, että ollaan naapurikunnista. :) Minä siis täältä Varsinais-Suomen big citystä. :D Oon ajatellut muutenkin aloittaa tossa ens vuoden puolella vauvaharrastuksia, mutta en oikein tiedä mitä. Vauvauinti ja -muskari kiinnostais, ja tietty kaikki liikunnalliset hommat. Koitan olla haukkaamatta isompaa palaa noiden suhteen, ettei tuu sitten stressi kaikista menemisistä..

Mä soitin tuosta rähmivästä silmästä neuvolaan ja sanoivat vaan, että kannattaa putsailla vanulapulla ja lämpimällä vedellä - mitä me ollaan tehty jo reilu viikko. Mun mielestä tuo rähmii vaan koko ajan enemmän eikä kyynelkanavan kohtaa painamalla sieltä kyynelkanavasta tule mitään mönjää, niin kuin silloin viikon- parin ikäisenä tuli. Sen jälkeen silmät siis oli pitkään ihan hyvässä kunnossa, kunnes tuo rähmiminen nyt taas alkoi. Mä harkitsen jo yksityiselle menemistä, meillä kun on omavastuuton vauvavakuutus Aktiasta, niin ei haittaa, vaikka käy vähän turhaankin ja tuntee itsensä tyhmäksi ensikertalaiseksi.

Niin ja tytöllä on sitten myös jotain masuvaivaa. Nyt kahtena yönä on vaipasta löytynyt ihan sammaleenvihreää vaippaan imeytynyttä kakkaa. Siis aivan kuin joku olisi ripotellut silputtua sammalta vaippaan. Yölliset ähinät on olleetkin musta normaalia kovempia (mies ei silti niihin herää!) ja toissapäivänähän meillä oli ihan kaamea tunnin kestävä kipuitkukohtaus, jonka lopuksi tyttö sammui aivan uupuneena miehen olkapäälle. Sitä oli niin sydäntäsärkevää seurata, kun mikään hyssyttely, tissi, tutti, heikuttelu ja keikuttelu ei auttanut. Ajattelin tuostakin soittaa tänään neuvolaan ja kysäistä siitäkin.

Niin ja tuosta suihkutissihoidosta.. Mä syötän tällä hetkellä jopa puoli vuorokautta yhdestä tissistä ja oikeestaan pelkästään makuuasennossa, kun sen pitäis myös hillitä suihkuamista ja vaikka tissi tuntuis jo ihan tyhjältä, se suihkuttaa maitoa herumisen käynnistyessä. Mulla heruminen tuntuu tuolla kainalossa semmosena paineena ja suihkuaminen alkaa aina molemmista tisseistä yhtä aikaa, tunnen siis kun maito lähtee tulemaan paineella. Varmaan tytön masuvaivat johtuu osaksi tästäkin, kun joutuu hotkimaan maidon ja nielee samalla ilmaa. Öisin en röyhtäytä, mutta muulloin kyllä. Ehkä pitäis yölläkin.. Iiriksen vinkkaamaa maitolaituria oonkin lukenut, samoin imetystukilista on mun tämän hetken suosituimpien sivustojen listan top 3:ssa. :D

Mun facebook-kaveriksi saa tulla, mutta mulla ei kyllä ole siellä mitään vakoiltavia kuvia, kun en FB:tä käytä noihin kuvien jakamiseen..

Niin ja mähän en siis osaa kirjottaa lyhyesti ja ytimekkäästi. :)

Rosehip ja rinsessa 7,5vk

Muokkaus: Niin ja oon ilmeisen mieltynyt aloittamaan kappaleet sanoilla "niin ja..." :p
 
Moikka!

Täällä onkin jo marraskuun pino korkattu mallikkaasti.

Rosehip, suihkutissiongelma on varmaan ikävä, mutta muista ajatella positiivisesti, että se on hienoa, kun maitoa riittää! Mulla on kokemusta rintaraivareista, mutta se johtui hitaasta herumisesta (siinä reilu 2kk iässä alkoi ja sitten taisteltiinkin kaaauan). Toivottavast tuollainen suihkutissihoito auttaa teillä. Me mentiin 5 kk täysimetyksellä, poika kasvoi sellasta vauhtia (reilu 1000g/kk) tissimaidolla, ettei mitään ongelmaa ollut sen puoleen, vaikka niitä raivareita tosiaan olikin.

Mutta on kyllä ihanaa, kun ei enää tarvii imetyksen varassa olla. Siis niin kivaa kun olikin imettää pitkään (ja vieläkin aamuisin), onneksi se vaihe ei kestänyt kovin kauaa. Nyt on niin loistavaa, kun on voinut alkaa syöttämään samoja ruokia Ekille, kuin mitä muutkin syö. Ostelen toki vielä valmiita purkkiruokiakin sille varsinkin välipalaksi niitä hedelmäisiä kauraherkkuja ym.

Mä täällä pähkäilen, koska tota poikaa jaksais siirtää omaan huoneeseen nukkumaan. Ei siinä kai niin muuta vaivaa ole, kuin huonejärjestelyt. Meillä on vanhoja huonekaluja niin paljon täälllä "perintönä", että pitäis jotain siirtää jonnekin, jotta vois taas siirtää jotain pois tulevasta lastenhuoneesta, jotta sinne taas saisi edes sen pinnasängyn laitettua. Eki kun kitisee öisin aikalailla. Se tosin rauhottuu usein ihan itsekseenkin, mutta kun herään aina ja joka kerta siihen kitinään, niin alkaa välillä ärsyttää. Ja tahtoo sitten päivisinkin olla pinna kireellä. Pitäis saada aikaseksi edes siirtää se pinnis meidän makuuhuoneessa johonkin kauimmaiseen nurkkaan mun sängyn vierestä.

Kertokaas kuulkaa sitten, miten teidän pienet on reagoineet sikalunssarokotukseen kun ootten saaneet sen hakea. Meillä se tulee ajankohtaiseksi joko ensi tai sitä seuraavalla viikolla. Kai se täytys käydä otattamassa, vaikka sitä monet jahkaileekin. Vai mitäs teette?

Niin, myrnalle piti vielä kommentoida, että kuulostaa kovin tutulta. Nimenomaan varsinkin, jos on ihan hiljaista, niin herää aika pian epäilykset, että nyt tapahtuu jotain ei-toivottua :LOL: Meillä on muuten paljon uuneja, joita myös käytetään lämmitykseen. Niitä pelkäsin, että miten pahat palovammat tulee, ennen kuin Eki oppii varomaan kuumaa uunia. EI se tarvinnut kuitenkaan kuin yhden kerran polttaa kätensä kohtuullisesti, niin eipä mene enää koskemaan.
 
Rosehip, mustakin kuulostaa kyllä että ehkä sinne silmään olisi sitten joku tulehdus nyt tullut. Jos kerran oli tosiaan välillä jo hyvänä. Kävisin ehkä näyttämässä, varsinkin kun teillä on toi vakuutus. Ja on sulla kyllä todelliset suihkutissit! Hyvähän se tietenkin on että maitoa riittää, mutta ei oo kyllä toikaan varmaan kivaa. Mä muuten nyt muistin kun sä kirjoitit tosta imetysasennosta, että mä jossain vaiheessa imetin tyttöä "selälläni" niin ei suihkunnut yhtä paljon. Sohvalla löhösin tyynyjen varassa ja tyttö sitten siinä päällä masullaan. Voihan sitäkin kokeilla. Kuulostaa kyllä hurjalta tuo sun maidon määrä, toivottaan että pian tasaantuu.

Mulla on nyt ollut ongelmana myös toi hidas heruminen. Ei enää tule maitoa samalla tavalla tosiaankaan kun ennen. Toisaalta eipä tuo nyt juurikaan haittaa vaikka imetys kokonaan loppuisikin, pitäisi vaan saada sitten tyttö juomaan maitoa mukista tai jostain. Toistaiseksi ei kelpaa mikään muu juoma kun tissimaito tissistä.

Nove, me ajateltiin kyllä ottaa Helmille myös toi piikki sitten kun sen saa. Täällä saa vasta 16.11. alkaen hakea sen vauvalle . Mulle ei itselle oo ainakaan tullut siitä muuta kun toi kipeä käsi. Ja sekin tuntuisi nyt vähän paremmalla jos ei kovasti jännittele. Ja tosiaan, tosta jäykkiksestä tuli mullekin muutama vuosi sitten yhtä kipeäksi käsi, ehkä jopa kipeämmäksikin. Havrixista ei tullut mitään, mut miehelle tuli siitäkin. Kaipa noi on aika yksilöllisiä. Ai niin, kyllä mulla on myös ollut ton sikapiikin jälkeen vähän outo maha, tuntuu että olisi maha sekaisin mutta ei kuitenkaan ole ollut. Aika pientä kuitenkin nuo oireet.

Mä oon ollut tosta sikaflunssasta koko ajan sitä mieltä että sitä on vähän ylihysterisoitu, mutta nyt kun se pikkutyttö kuoli niin mua alkoikin kauhistuttaa. Eli ihan varmasti Helmi saa piikin myös, toivottavasti suoja ehtii vaikuttaa. Tää on nyt ihan naurettavaa, mutta me ei eilen menty kerhoon osaksi ton taudin takia... (osaksi myös siksi että mä halusin värjätä hiukset ja Helmillä on vieläkin tota nuhaa, vaikka uskonkin sen johtuvan rokotteesta niin en viitsinyt mennä sinne levittelemään sitä jos onkin jotain muuta) Mun serkku on muuten raskaana ja sen koko perhe itse mukaanlukien ovat sikaflunssassa ja mitä tää tollo tekee? Menee vaan töihinsä kassalle kun saa palkkaa vaan tehtyjen tuntien mukaan. Ei hyvää päivää... Just tollasten pöllöjen takia toi tauti vaan leviää!
 
kaie
Tervehdys,

tuosta silmien rähmimisestä: onpa outoa ettette ole saaneet muuta kuin ohjeen loputtomasti putsata vedellä. Meillekin anettiin sama ohje, mutta heti perään että jos ei sillä tokene parissa päivässä niin sitten silmätippoja. Saatiin niitä kahdesti: ekat tipat pitivät rähmän, turvotuksen ja punoituksen poissa vain niin kauan kuin niitä käytettiin, mutta toisilla tipoilla (siis erimerkkisiä, nää tokat oli nimeltään Fucithalmic) rähmiminen loppui heti kuin taikaiskusta eikä koskaan enää palannut.

Kertokas te joilla on jo vanhempia lapsia: miten etenitte kiinteiden aloittamisessa? Meillä aloiteltiin 3,5 kuisena maistelemaan (nyt 4kk), mutta en oikein tiedä mikä olisi marssijärjestys. Tähän saakka olen antanut itse soseuttamiani perunoita, porkkanoita (tytön mielestä ihan parasta!) ja kukkakaalia, ja luumua purkista vatsan toiminnan parantamiseksi. Mutta entäs sitten? Onko väliä antaako kasviksia tai hedelmiä, tai missä järjestyksessä? Neuvola ohjeet päättyivät tuohon kukkakaaliin. :/

Iiris, miten uskalsit antaa leipää? :eek: Tai siis tarkoitan, että eikö siitä irronnut mitään isoja paloja lapsen suuhun? Mä ole ihan hermona että tuo tukehtuu, kun imetyksenkin kanssa se aina sählää ja vetää väärään kurkkuun, niin tuntuu etten ehkä edes täysi-ikäisenä uskalla antaa sille sosetta kummempaa. :LOL:

Suihkutisseistä: mulla oli sama ongelma, ja tyttö sai paitsi ilmaa mahaansa kun joutui sellaisella paineella syömään, myös veti herneen nenään koko touhusta. Olin jo lopettamassa toisesta rinnasta imettämistä kokonaan (kun vasemmalla rinnalla sai aina kauheat raivarit), mutta sitten päätin vielä kerran kokeilla ja kas, yhtäkkiä raivarit loppuivat. Tämä oli muistaakseni heti 2kk neuvolan jälkeen. Sen jälkeen on syöty maltillisemmin, ja nykyään mulla rinnat suihkuaa enää joitan kertoja viikossa. Samoihin aikoihin tyttö itse pidensi syöttöväliä 1,5 tunnista 3 tuntiin, ja se varmaan osaltaan auttoi tuohon maidon tuotannon rauhoittumiseen. Mutta minä en siihen siis pystynyt mitenkään vaikuttamaan, vaikka yritinkin kovin. :D

Jaahas, neiti täsmällisen tasan 45 minuutin kauneusunet ovat ohi, joten velvollisuudet kutsuvat.

kaie ja tyttö 4kk
 
kaie
Ainiin, piti vielä kommentoida imetysasennosta: meille nlatäti antoi ohjeeksi että koittaisin syöttää mahdollisimman pystyasennossa, jos sillä tavalla saisi vähennettyä ilman menemistä lapsen mahaan, ja kun lapsi imee 'ylämäessä' niin jotenkin maitoa heruisi vaikeammin eli hitaammin eli koko touhu olisi maltillisempaa. Siis käytännössä tarkoitti että lapsi makaisi mun mahan päällä ja imisi niin päin. Hassua, että niin erilaisia ohjeita annetaan.. mutta lienee kokeilemisen arvoisia kaikki. :)
 
Kaie, me aloitettiin kiinteiden maistelu vasta 5kk, mentiin muistaakseni järjestyksessä bataatti, luumu, päärynä.. Äh, en mä muistakaan enää järjestystä, mutta noiden sun maistattamien lisäksi oli vielä aika nopeasti listalla parsakaali, omena, mustikka, avokado, maissi. Ite oon tehnyt kasvissoseet, mutta hedelmät, marjat ja maissin oon syöttänyt purkista. 1-2 uutta ruokaa otettiin viikossa mukaan, alussa ei mennyt alas juuri mitään, mutta en oo tyrkyttänyt ja nyt tyttö on varsinainen suurviemäri. Yleensä kelpaa kaikki mitä tarjotaan. En mäkään leipää antaisi noin pienelle, en vieläkään anna vaikka tyttö jo kohta 9kk, niissähän on vaikka mitä, vehnäjauhoja, suolaa yms. Meillä ei oo vieläkään viljoista mukana kun kaura ja nyt ihan uutena ohra. Rukiin ja vehnän kanssa odottelen vielä, ei oo kiirettä tai tarvetta antaa niitä, on kasvanut hyvin ilmankin. Tarkoituksella oon vielä jättänyt pois myös mansikan, herneen ja muutamia muita herkästi allergisoivia. Otan ne mukaan sitten vähän myöhemmin.
 
HPM
Nove: Mekin otetaan Jonskulle sikapiikki, jos sen kerkiää saamaan ajoissa. Ihan vaan sen takia että vaikka on perusterve lapsi niin en mä halua tommoselle pienelle ylimäärästä tautia tästä siasta. Ohjeistus tuntuu olevan vähän ristiriitaista; jotkut väittää että samaan pitää ottaa kausi-influenssa tai toiset että ei tartte. Mitenkähän on? Koska jos sitä kausi-influa ei tartte ni se meinataan näillä näkymin jättää pois (2 pistosta) ja ottaa pelkkä sika. Itse otin elämäni ekaa kertaa kausipiikin nyt ja kyllä mä ainakin jouduin sen oikein erikseen pyytään. Muuten oisivat antaneet pelkän sian. Noi influenssat voi tietty kans olla ikäviä, mutta ei me aiota rokottaa jokaista mahdollista piikkiä mitä saada voi. Ei kai sekään vastustuskyvylle hyvää tee? Eikse niin oo että vastuskyky tulee sairastamisen kautta tjtn? No, mieli toki saattaa vielä matkan varrella muuttua, mutta näin nyt =)

Alkaa vaan vähän epäilyttään ainakin täällä Tre-seudulla että kerkeekö rokotteet ajoissa? Täällä kuulemma jo jyllää ja menee vielä muksuillakin ainakin 2 vkoa ennenku rokotukset alkaa. Ja sit jos suoja kehittyminenkin vie pari viikkoa niin... Ettei vaan ois liian myöhäistä. Ja perusterveet (isäntä) saa aikasintaan ens vuoden puolella. Meikä on siis toistaseks ainut meidän perheen rokotettu :(

Ihana lukee noita Kvartin ruokailuja; me ollaan niiiiiiin samoilla linjoilla =)

Silmätulehduksista; meillä on kans ajoittain ongelmana oikean silmän rähmiminen (taitaa olla ahtaampi kyynelkanava) ja Fucithalmic on meilläkin toiminut parhaiten. Oftan Akvakolista ei ollut mitään apua ja muita ei olla sitten kokeiltukaan. Me ollaan aina ekaks kokeiltu muutama päivä ahkeralla putsaamisella ja jos se ei auta niin sit hakeen resepti. Monesti pelkkä putsaus on auttanut, mutta jos siellä on oikein bakteeritulehdus niin sittenhän ei pure kun ant.b-voide.
 
HPM: mä kävin keskiviikkona ottaan rokotteet (molemmat) ja sain tosiaan valita että otanko yhden vai molemmat. Täytyy sanoa, että sikarokotteesta tuli käsi kipeemmäks kun tavallisesta mutta musta tuntui (tai sit vaan kuvittelen), että se piikki oli pidempi;) Mut tosiaan ihan naurettavaa tää rokotuksen aikataulu. Mä sain sentäs "ajoissa" eli toissapäivänä mutta monet muut riskiryhmäläiset saa vasta joskus viikon päästä ja sitten pitäs vielä 1-2 viikkoo odotella että se auttais... en ihmettele yhtään, että pelottaa. Mun pikkuveli on "ei vielä diagnosoitu astmaatikko" eli ei kuulu ekaan riskiryhmään ja äiskä on järjettömän huolissaan koska veli, kuten mäkin (diagnosoitu astmaatikko) pahan flunssan jälkitautina helposti saa keuhkokuumeen ilman sikainfluenssaakin...

Kaie Mä annoin semmosta "vanhaa" ruislimppua joka on niin sitkeetä ettei siitä irtoa kun ehkä jokunen yksittäinen muru. Pojulla kun ei oo hampaitakaan millä järsiä niin se imeskeli sitä sen aikaa kunnes tippui suusta (ja huudon säestämänä autoin takas suuhun ja käteen). Nyt sain ohjeen, että palan pitäis olla vähintään vauvan nyrkin kokoinen, no leikkasin sen kokoisen palan kurkusta muttei se saa sitä pidettyä kädessään sekuntiakaan kun on niin iso...

Kiinteistä täällä juteltiin. Joonas on kans 3,5 kk ja ollaan ihan pikkasen maisteltu soseita. Eka soseutin äiskän omenapuusta pari omenaa ja sekoitin äidinmaitoon ja sit mies osti kaupasta mangoa ja sitä tarjottiin joinain päivinä. Meillä Joonas kyllä syö hyvällä ruokahalulla vaikka kuinka paljon kunhan ei anna liian täysiä lusikoita. Eli annan jotain puoli teelusikallista ja se uppoaa...tietty kun on makeaa. Tiedän, että on jotain sääntöjä sen aloittamiseen mut mä en koe että me varsinaisesti ollaan vielä aloiteltu, pikkasen vaan maisteltu. Enkä tiedä maistellaanko enää kö tänään tuli kakka monen päivän jälkeen ja se oli hirvittävän tiukassa ja kiinteä... Kun kerta tissimaitoa riittää niin ehkä odotellaan vaan siihen 6 kk ikään jos ei neuvolasta muuta sanota. Mut tosta sormiruokailusta mä pidän tosi paljon, ja sitä aion jatkaa pikkuhiljaa... Niin ja jottain soseita on jo pakkasessa, omaa kurpitsasatoa ja omenaa ainakin. Loput toki teen myös itse niin paljon kun jaksan ja aion tehdä luomuista...tuntuu ettei tartte pienokaisen kroppaa säilöntäaineilla vielä näin pian sotkee.

Toi suihkutissijuttu on tosiaan vähän kaksipiippuinen. Itse kun on ollut tätä pelkoa maidon vähyydestä, niin oon vähän kade ollut niille joiilla sitä riittää yllinkyllin. Toki ymmärrän että vauvalle tulee ilmavaivoja yms. ja ei sekään ole hyvä. Joskus mietin kyllä, että onkohan mullakin toinen tissi vähän "suihkuava". Ainakin lypsäessä lentää komealla (monella) kaarella ja sit välillä kun poju siitä syö, niin se vetää yhtäkkiä suunsa pois ja nieleskelee ja sit taas tarttuu takaisin..


Rosehip Laitoin sulle privaviestin!
 
Myrna juu minä jakaannuin tuossa kohta 8 viikkoa sitten ja sairaalasta lähti kotiin tuollainen ihana pieni tytöntyllerö. :) Onpas ikävä tuo teidän vauvamuskarikokemus. Harmi, ettei vauvoille sitten järjestetty uutta ryhmää. Onhan se nyt selvä, että vauvoille ja 5-vuotiaille meiningin pitää olla ihan erilaista. Mä laulan tosi paljon tytölle ja neiti selvästi nauttii siitä, kun saan niin suuria ihania hampaattomia hymyjä ja innokkaita öhinöitä takaisin. Joululaulut on tällä hetkellä ihan hittejä, Petteri Punakuono menee monta kertaa päivässä. :D Mutta olis ihan hauska kokeilla sitä muskaria, jos joku sopiva ryhmä vaan löytyy. Niin ja vauvauintia ehdottomasti! Mies itse asiassa tilasi kameraansa just jonkun vesisuojan, että voi sitten ottaa kuvia tyttelistä. Kun nyt vaan eka saatais ilmottauduttua johonkin ryhmään...

Kiitos kaikille viisaista sanoista suihkutissien ja silmärähmimisten suhteen! :)

Me käytiin nyt sitten tytön kanssa eilen lääkärissä ja saatiin Exocin-silmätipat. Toivottavasti auttaa, tytön silmä oli nimittäin eilen illalla ihan puolillaan rähmää, vaikka sitä putsataan koko ajan. :( Saa nähdä aukeaako se enää ollenkaan ilman pitkiä rähmähaudutteluja. Silmästä otettiin vielä bakteerinäyte ja maanantaina soittelen vielä lääkärille sen tuloksista. Toivottavasti nuo tipat nyt kuitenkin auttavat. Lääkäri oli muuten aivan ihana, sellainen vanhempi rouvashenkilö!

Niin ja tokikin oon tosi onnellinen, että maitoa riittää, vaikka sitten "vähän" suihkutteleekin. Tosin musta tuntuu, että maidontulo alkaa nyt tasaantua. Eilen illalla tissit tuntui jo ihan tyhjiltä joskus 21-22 aikaan. Ja nyt mä tietysti vähän panikoin, että oonko mä nyt ollut liian tehokas tuon suihkutissihoidon kans ja loppuuko mulla maito. Mut ei kai sen pitäs ihan noin vaan loppua?

Täällä on ihana kamala yö takana. Ihana siksi, että tyttö nukkui ihan hiljaa mun kainalossa koko yön ja kamala siksi, että tuon kainaloisen takia mamma itse ei juurikaan nukkunut. Hassua, miten tuollanen 2-kuukautinen pötkö osaakin hilata itsensä aivan kiinni muhun yöllä, vaikka ei muuten liiku vielä. Tyttö on nukkunut jo 10 tuntia ja pari kertaa imaissut maitoa yön aikana vähän. Mä en tiedä minkälaisia pätkiä se nukkuis syömättä, kun aina tuputan sille tissin suuhun kesken unien, mutta yleensä neiti ottaa vaan pari hörppyä. Mä en vaan uskalla antaa toisen nukkua syömättä, kun pelkään, että noin pieni kuivuu tai jotain.

Mielenkiinnolla luen noita teidän ruokajuttuja! Tuntuu vielä vähän etäiseltä, mutta eipä siihen kauaa mene, kun tuo sosehomma on täälläkin edessä. Ekat 2kk on kulunut kyllä niin äkkiä, että se on vaan yksi vilaus ja mä oon syöttämässä täällä neidille soseutettua bataattia.

La Mer, tervetuloa vaan tänne ihanihan kohta. :)
 
Moi,

uuden Facebook-ryhmän innoittamana tulin tännekin taas piipahtamaan =) Tosta sikapiikkiasiasta oon ihan samaa mieltä ku Kvart över, eli eka olin ihan et naurettavaa hössötystä, mut sit ku se pikkutyttö kuoli, ni huh huh... Huolestuin siis toden teolla. En siis itseni puolesta (en kuulu mihinkään riskiryhmään ja perusterveenä uskon yhden sikataudinkin selättäväni), mut pienen puolesta pelottaa :| Neiti sai jo onneksi rokotteen nyt perjantaina, kun täällä rokotettiin perusterveitäkin päiväkotilapsia, koska epidemia on sieltä kovaa vauhtia leviämässä. Nyt jännätään vaan, että ehtiikö vaikuttaa ennen ku tartunta jostain tulee. Mun työkaverin poika on jo sairastunut ja sitä kautta nyt ite pelkään sen pikkuneitiin tartuttavani :ashamed: Pidetään peukkuja, että ainakin kaikkien pienokaiset pysyis terveinä!!!

Sikapiikistä ei tullu neidille muita oireita, kun lievä parin päivän lämpöily (38), joten jos sillä tuo tauti hänen osaltaan kuitataan, niin mahtavaa!

Mut on kyllä ajattelematonta, et pelkän palkan takia mennään töihin sikaflunssaisenakin, oikein järjen jättiläisten toimintaa ja sit vielä ihmetellään, että miten tauti vaan leviää :kieh:

Uusille tulokkaille muuten :wave: vaan ja vasta vauvautuneille kovasti onnea pikkunyyteistä :flower:

t. Piipi ja typykkä 1v8kk
 
Moi!

Todella pitkästä aikaa tulin hieman lukeen teidän juttuja ja kirjoitteleen omia kuulumisia!
Aika menee NIIIN nopsaan ettei oikein mitään eneää kerkiä. Meillä on nyt siirrytty jo nukkuun yhdet päikkärit ja sen kolmen tunnin aikana saa itse juosta koko ajan jos haluu jotain touhuta ilman lasta :x Kyllä neiti onneksi osallistuu kotitöihin hyvin mielellään ja lempi puuhaa onkin astianpesukoneen tyhjentäminen!! Meillä myöskin kävellään jo hieman ilman tukea mennään pieniä matkoja parista metristä viiteen joten kohta mennään ja kovaa.... :whistle:

Paljon olen taas syksyllä ollut tytön kanssa kaksin kun mies on jatkuvasti jossain reissussa viikot ja tietysti viikonloppuna pitää olla metsällä.... Hirvittää ihan kun ei ole kuin puolitoista kuukautta ja itsekin pitäisi mennä töihin ja ei ole mitään tietoa tytön hoitopaikasta vielä! Kyllä sitä olis mielellään kotona pidempäänkin mutta tuo rahan paholainen kun ei riitä siihen.... Ja vaikka väliin täällä hermoja kiristelläänkin tytön kanssa niin päivääkään en vaihtaisi näistä pois mitä olen saanut kotona olla =)

Mut nyt täytyy lähteä tyhjentään vaippoja koneesta jotta on huomiseksi taas kuivaa ylle. Kyllä se tuo pottailu on helpottanut tätä kestovaippailua todella paljon kun meillä neiti oppi heti mitä sinne pottaan pitää tehdä. Oikein tikistää pissiä jos ei muuten pissitä että saisi äitin iloiseksi =D =D

Hyvää syksyn jatkoa ja joulunodotusta jos en taas kerkiä/muista täällä piipahtaa =)

t. saija ja saana 1v 1kk
 
Ai niin ja piti tulla vielä sanomaan kun moni kyseli silloin alkusyksystä koiran kohtaloa että sen kahden viikon sijaan (minkä lääkäristä antoivat aikaa) meidän kultamussukka eli vielä kolme kuukautta :heart: Eli nyt jo viikon verran on hänen kuolemastaan aikaa, mutta ikävä on edelleen kova! Vaikka Juuso tekikin lähtönsä meille helpoksi kun itse hyvästeli meitä jo kaksi viimeistä viikkoa niin luopuminen sattuu kovin. Ja miten sen vasta aina jälkikäteen ymmärtää että miten viisas ja rakas tuo ystävä olikaan... :snotty: :snotty:
 
Moikka!

Nostellaas vähän pinoa välillä. Taitaa tämä porukka viihtyä nykyään enemmän facebookin puolella.

Me heitettiin Ekin kanssa loppuviikosta Helsingin-reissu. Mentiin junalla torstaina (3,5 tuntia) ja tultiin lauantaina miehen kanssa autolla pois. Hienosti meni kaikkinensa koko matka. JA teki tosi hyvää mulle! Sain shoppailtua tosi hyvin, kun Eki ihmetteli pääkaupungin meininkiä rattaissaan, nukkui ja söi välillä ja ihmetteli taas. Me oltiin kaupungilla peräti 4,5 tuntia putkeen. Sitten tavattiin vielä mun kummitäti pitkästä aikaa. Voin suositella IC-junan leikkivaunua liikkuvan lapsen kanssa matkustaville. Toki siellä vähän saa vahtia, ettei pieni jää isompien alle esim. liukumäen alla, mutta ihan loistava tapa matkustaa autoon verrattuna, kun lapsi saa liikkua.

Rokotukselle kai pitäis huomenna lähteä jonottamaan, Ekin siis. Olis sen saanu täällä jo viime viikolla, mutta ei oikein ehditty hakea. Toivottavasti se vielä ehtii antaa suojan, ennen kuin sikatauti täällä päin ihan riehaantuu.
 
No Facebookissa joo:)
Meillä eletään täysin tokkurassa. Viime yönä Joonas herätti mut TASAN kahden tunnin välein, mikään tutti tai kääntäminen ei auttanut vaan tissi. Aamukuudelta olin sitten jo aika uupunut ja olin suunnitellut että kun se nukkuu ne yhdet pidemmät päikkärit, meen nukkuun...no eipä ole tänään nukkunut kun kahdet tunnin pituiset...tosin nyt sitten nukkuu ja tunnin päästä pitäs lähtee hakemaan ostamiamme parvekevaunuja että näin...murr..

Ollaan kokeiltu kaikenlaista velleistä ja soseista lähtien mutta mikään ei öihin oo auttanut. Ainut mitä nyt mietin olis, että rauhoittas vähän päiviäkin nyt kun ollaan menty kauheasti koko ajan (muuten tuntuu et seinät kaatuu päälle), että jos se on tehnyt öistäkin levottomia.

Hampaat ei oo tulossa (lääkäri tarkisti). Muuten olikin 4 kk neuvola ja mitat oli 61,5 cm ja ruhtinaalliset 5605 grammaa - lähes kilo tullut 3 kk neuvolasta:D
 
kaie
Iiris, mäkin olen joutunut toteamaan että yhtään_mitkään_mössöt ei yöuniin vaikuta. Joku kaveri kovasti väitti että kunhan saa tyttö perunaa illalla niin siitä ne yöunet sitten urkenee..just.

Meillä herätään viimeistään kolmen tunnin kuluttua nukahtamisesesta, ja sen jälkeen 2-4 tunnin kuluttua/välein, yöstä riippuen. Olen siis muutaman kerran saanut itse melkein neljä tuntia unta, jee.. |O

Olen alkanut epäillä että kyse on ennemmin tottumuksesta. Eli unikoulu kehiin kunhan tuo on 6 kuukautta. Huh, sitä odotellessa.

Onko täällä kukaan reipas muuten matkustellut pienen kanssa ulkomailla? Me ollaan lähdössä ensi viikolla Thaimaahan, hiukan hirvittää. :x

Vai Facebookissa.. kun mä oon niin sitä vältellyt. :)
 
:wave: Moi kaikille! Jos sitä pikkuhiljaa osais tulla ekana tänne vauvapuolelle lueskelemaan :whistle: .

Vähiin on käynyt tietokoneella istumiseen jäävä aika, kun on haeskeltu tyssin hoidon, kotitöiden ja oman ajan sopivaa suhdetta ajankäytöstä...pikkuhiljaa alkaa helpottaa. Koitan lukea teidän aiempia viestejä, että pääsisin vähän kärryille muista palstailijoista.

Jee, kohta on viimeiset antibiootit syöty! Jouduin aloittamaan ne 6pv kaavinnan jälkeen, joka taas oli 2vk synnytyksen jälkeen... Jospa nyt alkaisi toosa olemaan tyhjä kaikesta ylimääräisestä. Määräsivät vielä 2 päivän methergin-kuurin, olipa muuten siitä tulleet supistukset erikoisen tuntuisia, kun kohtu on kuitenkin jo ihan normikokoinen. Tyssi on nyt saanut rela-tippoja, jotka onneksi tuntuvat auttavan masuvaivoihin.

Palailen paremmalla ajalla, nyt syömään kun mies tuli kotiin =)

Piki ja tyllerö 3vk 3pv :heart:
 
HPM
Jeps, kävin päivittämässä Pikin listaan. Onnea ja tervetuloa :flower:

Tuolla Facebookissa vaan on se hyvä puoli että meidän ryhmä on salainen, joten muut eivät näe mitä siellä keskustellaan, toisin kuin täällä :) Voidaan siis jutella vapaammin eikä aina tartte miettiä että mitä sitä nyt viitsii kirjoittaa. Tervetuloa sinne jos hotsittaa :)
 

Yhteistyössä