** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvautuneet **

Lallaa, kiitos kannustuksesta, eiköhän sitä tästä tosiaan piakkoin liikkeelle päästä. Meilläkin vasta kolmas viikko tässä menossa kuitenkin, ja huomaan ite yhä, että pidempi seisoskelu tai käveleminen aiheuttaa vielä vähän kipua. Hiljaa hyvä tulee. :) Mulla on toistaiseks vasta yks imetyspaita ja -liivit, joten niitä tarvii mennä hankkiin lisää. Huomenna ostoksille siis! Huomasin tosin, että ei se ensimmäinen tilaamani imetyspaita nyt niin älyttömän kätevä oo - jotenki hankalaa senkin kanssa yrittää siveellisesti imettää. :D

Marjutan, sopii hyvin! Mulla on myös vertaistuen tarvetta. :) Tuolla kerhon puolella viriää muuten just keskustelu seuraavasta joukkotapaamisesta. Mutta pääset sinne tai et, niin joka tapauksessa voidaan mun puolesta nähdä myös muulloin - melko vähän on noita muita menoja tällä hetkellä, joten lähes milloin vaan käy. :D

Ainiin ja Lallaa, sekä kaikki isompien vauvojen äidit, onko jotain suosituksia tai kokemuksia kertoa vauvauinneista tai muskareista? Mielelläni ilmoittautuisin jonnekin, ja vähän jo noita muskareita koitin katsella. Mutta olis kiva kuulla kävijöiden kommentteja.
 
Juu, mä ilmoitin jo meidät Kultakalojen vauvauintiin. Mennään mukaan elokuun alusta - päästiin Pikku-Huopalahdessa kokoontuvaan maanantairyhmään. Valinnan tein ihan arvalla, mutta näyttivät nuo pääkaupunkiseudun ryhmät olevan aika samanhintaisia ja samansisältöisiä. Laitoin hakuun myös Konservatorion vauvamuskaripaikan, sekin alkaisi sitten syyspuolella. Katsotaan, mahdutaanko mukaan. Eli ei mitään oikeeta tietoa noista paikoista...
Olisi tosiaan kiva nähdä uusiakin vaaveja tapaamisissa. Lisäksi, jos joku haluaisi vaikka tuonne Stadikalle lähteä vuoroin vauvojen perään katsomaan ja uimaan, niin olemme mukana!
 
Wau, siis te ootte ehtineet jo miettiä vauvaharrastuksia... Mä oon kyllä huomannut, että tuolla Kumpulan kylätalossa olis muskari. Se olis lähellä ja siksi näppärä. Mies saa hoitaa vauvaunnin, mä meen ehkä mukaan, mut toisaalta sen vois jättää heidän kahdenkeskiseksi harrastukseksi.

Oon jo toista kertaa öitä kahden kotona vauvan kanssa. Viimeeks 1 yö, nyt 2 yötä. Saa nähdä mitä musta on perjantaina jäljellä.

Neuvolassa käytiin ja kuten arvelin, 5 kiloa on ylitetty ja korkattiin sen kunniaksi Muumuvaippapaketti kokoa 3! Nyt tää poika niinku nukkuu tossa olalla, mutta saa nähdä suostuuko sänkyyn yöunille. Jos ei, niin eilinen euroviisusemifinaali on nauhalla.

Palaillaan

p.s. se oli mulle jotenki käänteenetekevä oivallus, että voi imettää kahviloissa ja ravintoloissa ja missä vaan. Tinppa, myös parvekkeella voi imettää, niin voi ulkoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Vinkkinä muuten, nuo ihan tavalliset kietaisupaidat menee mulla ainakin loistavasti imetyspaidoista, eli melkeen ne imetysliivit on sellasia joihin panostaisin. Mulla kävi niin että aiemmin ostamistani liiveistä vaan kahdet mahtuu päälle.."hieman" aliarvioin tätä maidon aiheuttamaa reaktiota :D
Ja meikähän imettää ihan missä vaan, tosin tähän mennessä nyt ei olla kauheasti ulkoiltu mutta se vähä mitä ollaan..mä en ajattele siinä tilanteessa kun vauva itkee mitään muuta kuin hänen lepyttelemistä.

Sellaista piti isompien vauvojen äideiltä kysyä että mutä d-vitamiinia ootte vauvoille antaneet, mikä ärsyttäisi vatsaa vähiten? Meillä olisi pian tuo deen aloitus edessä :)
 
Heippis!

Samirja - mitä mieltä olet Muumivaipoista? Meillä on nuo 3-koon vaipat nyt käytössä ja musta ne on vähän hepposen oloiset. No, pääasiassahan me mennään kestoilla, mutta yöt noilla Muumeilla.

Oon marjutanin kanssa samaa mieltä imetysvaatteista, itse olen pärjännyt mainiosti tavallisten toppien kanssa. Niin ja tuosta syöttämisestä - olen ajatellut, että julkisilla paikoilla aiheutetaan huomattavasti vähemmän häiriöitä, jos syötän kuin jos Pikku-N huutaa pää punaisena... Ei sillä, että muutenkaan huvittaisi huudattaa.

Ihmeellisiä keskusteluja olen taas viime aikoina bongannut aiheesta äitiys ja sen lieveilmiöt. Mikä kumma tarve ihmisillä on puuttua toisten henk koht valintoihin? Siis onpa lapseton tai lapsellinen, omasta tahdosta tai olosuhteiden vuoksi, niin ei siihen ehkä kaipaa vieraitten kärkkäitä kommentteja. Mitä ihmeen väliä sillä on muille, mitä minä ehdin lukemaan tai kuinka usein harjaan hiukset? En kyllä pidä itseäni lapsen myötä sen parempana tai huonompana kansalaisena...

Olen myös mietiskellyt väsymystä: N nukkuu kohtuullisen hyvin ja minä myös, mutta silti tuntuu, ettei oikein jaksaisi mitään ylimääräistä. Johtuukohan se tiuhan imettämisen ja synnytyksestä palautumisen lisäksi siitä, että joutuu kehittelemään kaikki rutiinit uusiksi. Ja opettelemaan vauvan ymmärtämistä ja viihdyttämistä?

No joo, näitä ihmetellessä... Onneksi on niin hieno keli ja kaikki jotakuinkin hyvin :)

Aurinkoa! Lallaa + N
 
Uusille onnea ja tervetuloa! :) Meillä on mies isäkuukaudella ja minä kotona, ollaan reissattu minkä keretty :) Kotimaassa, ja kesällä tehdään ulkomaanreissu tai pari. Vinkkinä muuten reissaamista suunnitteleville, että passin hakeminen alaikäiselle se on niin monimutkaista puuhaa että siihen kannattaa perehtyä hyvissä ajoin :D

Harrastuksista joku kyseli, minä kävin vauvan kanssa jumpassa. Oli sellainen jumppa että osin vauvaa käytettiin painona, mutta enimmäkseen vauvat olivat lattialla äitien jumpatessa. Tykkäsin aivan valtavasti siitä - tuli todella tarpeeseen liikunta - ja vauvat tykkäsivät myös. Muskariin ei mahduttu, mutta kerhossa ollaan käyty jonkin verran. Vauvauinteihin en jaksanut ilmoittautua, kun olivat niin aikaisin aamulla ja me nukutaan joka minuutti jonka pikkumies suo. Tosin sitten kun vauva oli sen 6 kk, alkoi tykätä kylpemisestä niin valtavasti että hieman kadutti, mutta pitää sitten nauttia vedestä muuten. Kohtahan voi jo järvessä pulikontiakin koittaa :D

Imetysvaatteista - itse tykkäsin alussa kun piti imettää vähän väliä, noista paidoista. Mulla on pari imetyspaitaa, tosin eivät ole kovin istuvia, mutta tuli silti käytettyä ahkerasti. Suosin paljon myös toppi + t-paita-yhdistelmää, t-paitaa sitten nostaa ja topin vetää rinnan alle. Liivit on ehdottomat, mulle tulee tosi helposti tiehyttukos jos kaarituki painaa tms. Yötä varten, varsinkin alussa, oli ehdotonta olla joku toppi johon saa liivinsuojat ja jossa saumat ei paina rintaa. Nykyään pärjään jo ilman liivinsuojia (nyt vasta!) kun maito ei enää kastele paitaa.

Ja hei, jotka tuntevat muumioituvansa - eikös sen "kuulu" mennäkin niin? Alussa se vauva vaan syö ja nukkuu, ja silloin kun se ei syö, niin äidillä on kiire syödä, käydä vessassa, suihkussa ja nukkua itse - kun ei koskaan tiedä kuinka kauan vauva tällä kertaa nukkuu! Pitäähän sitä ehtiä nukkuvaa vauvaakin ihastella, kasvaa niin äkkiä. Ulkoilla ehditte kyllä vielä, meillä oli alussa ihan samanlaista.

Lallaa, musta on tullut äitiyden myötä liiankin ärsyyntyvä kaikenlaisista kommenteista. Alussa syytin hormooneja, mutta eipä tunnu helpottavan, no ehkä ihan vähän. Imetyksen kommentoinnista, utelusta tai kyttäyksestä suutun (salaisesti) vaikka imetys on ihan hyvin mennytkin. En myöskään oikein siedä mitään neuvomista, vaatetuksen määrän kommentointia (liikaa/liian vähän päällä). Toki riippuu kuka on äänessä, mutta nämä lapsen mummot.... GRRR! Joo, lista on pitkä, pitääköhän hakeutua terapiaan vai vaan odotella että rauhoitun, huhhuh.

Hyvää viikonloppua hyvät naiset!
Ainomieli ja poika 9 kk
 
Samoilla imetysvaatetuksilla täälläkin mennään kuin Lallaa ja marjutan; ostelin eilen muutamia kesäpaitoja, missä on edessä napit. Näppärää. :) En siis koe, että ois tarpeen jotenkin piilossa pystyä julkisesti imettämään; en vaan ymmärrä kalliiden imetyspaitojen tarkoitusta, kun en oo kokenut paria kokeilemaani mitenkään tavallisia paitoja kätevämmiksi. Imetysliiveistä, ostin eilen yhdet hyvät ja kalliit ja toiset ehkä hyvät ja halvat. Kokoa äitiyskaupassa pohtiessani ihmettelin itsekseni, kun myyjä sanoi, että ympärysmittahan niissä on sama kuin ennen raskautta, kuppikoko tod.näk. suurempi. Musta tuntuu (ja mittanauhakin sen todistaa), että ympärysmitta on myös kasvanut monta senttiä! En kuitenkaan täysin ymmärrä tätä ilmiötä, sillä en mitenkään erityisesti lihonut raskausaikana (painoa tuli 15 kiloa lisää, mutta nyt siitä ylimääräisestä on mystisesti kadonnut 12 kiloa ilman muita kuin vauvanhoidollisia ponnisteluja).

Kiitos Ainomieli tosta muumio-kommentista. Pidän tätä muumioitumisfiilistä itsekin sinänsä ihan normaalina, ja koitan muistaa ajatella, että vauva on näin pieni hetkisen vaan - tätäkin aikaa varmasti jälkikäteen kaipaa. Mutta näille fiiliksille kaipaa aina välillä vahvistusta muilta. :)

Lallaa, mä voisin ainakin harkita tota Stadikalle lähtöä! Täytynee vaan ekaks hankkia uimapuku, edellinen oli vahingossa liian pieni jo ostettaessa ennen raskautta, joten ei toivoa sen päälle mahtumisesta. :D Tai niin, onhan olemassa bikinit.

Oli ihanaa käydä eilen kaupungilla! Sain suoritettua kaikki suunnittelemani ostokset ja vähän enemmänkin, vauva nukkui tyytyväisenä, kunnes odottelin kotiin vievää ratikkaa pysäkillä. Sit alkoi huuto ja piti poiketa Kampin lastenhoitohuoneessa. Kätevä paikka, tiedättekö onko muualla vastaavia? Uloslähtökynnys on siis ylitetty, ja tänäänkin käytiin kärrytellen sentään postissa ja kaupassa. :)

Pohdiskeltiin vähän, josko kävis viikonloppuna Maailma kylässä -festareilla, mutta tarttis varmaan olla vaaville kuulosuojaimet. Ja se on vasta 3 viikkoa vanha... Voikohan esim. Clasulla myytäviä Peltor Kidsejä laittaa noin pienen päähän? Epäilyttää.

tiNpPa ja vaavi 2 vkoa + 6 pv
 
Miten olette mammat ristiäisiin pukeutuneet?
Mulla olisi yksi viime kesänä ostamani (mutta kun aloin odottaa niin en ehtinyt yhtään kertaa käyttää) ihanuus: puuteriroosa mekko, jossa kyllä yläosa suht "siveellinen" mutta helman mitta.. Jää polven yläpuolelle. Mekossa yläosassa on sellaista rypytystä ja kangas on unelmanpehmeää ja ohutta (ja mikä parasta, mahdollistaa imetyksen), mutta sitä on tavallaan useassa kerroksessa. Hameosio on kans monikerroksinen ja tavallaan aika liehuvakin, mutta nimenomaan tuo helman lyhyys mietityttää.

Kroppa antais myöden kyllä mutta onko tuo ns.sovelias? On kotikaste mutta siis ihan kirkolliset meiningit eli pappi paikalla.

Marjutan ja tyttö 2vko 6pvä
 
Heips,

Joukkoon ilmoittautuu uusi äiti ja 10 pvä:n ikäinen maailman ihanin poikavauva, jonka syntymämitat olivat 53,5 cm ja 4280 g. Synnytys oli vaikea ja päätyi kiirelliseen sektioon, mutta nyt olemme päässeet treenaamaan kotielämää pääasiassa kaksin jo muutaman päivän. Poika nukkuu hyvin, mutta imee turhankin kovaa; minkä takia nännit ovat rikki ja imetys aika tuskallista. Maito on kuitenkin noussut hyvin. Koska poika viettäisi mielellään rinnalla 24 h, ovat sekä tutti että lisämaito kuvioissa. Ilmavaivoja on, ja niiden suhteen olisinkin kysellyt hyviä neuvoja.

Saatteko te vauvan joka syötön jälkeen röyhtäisemään ja miten? Meillä tuo onnistuu n. joka neljännellä kerralla, ja mahanpurut valvottavat. Ilmeisesti korvikekin voi tehdä ilmaa? Pojalla on temperamenttia vaikka muille jakaa, ja ääni kantaa varmasti yli koko taloyhtiön (ei mitään pieniä nälkäsignaaleja siis vikinästä puhumattakaan), joten kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan!

Ja rintakumit - Ainun tuntuvat olevan liian matalat ja leveät - sairallassa käytettiin Ardo - merkkisiä, mutta niitä ei tunnu saavan mistään - ovat Ainua korkemattat ja kapeammat. Olisiko vinkkejä, mistä löytyisi?

Tuittis & Sissi 10 pvä

Ps: Fb-ryhmä kiinnostaisi minuakin!
 
  • Tykkää
Reactions: Amanda77
Marjutan, ihan hyvin sopii semmoinen mekko. Ei ainakaan kuulosta miltään roiskeläpältä, joten ei haittaa. Todella kätsyä, että siinä voi imettää. Voithan sä tarvittaessa laittaa jotkut värilliset sukkahousut, valkoiset tai vaaleanpunaiset, ni sitten ei hame vaikuta enää ollenkaan lyhyeltä.

Miten teillä on lähtenyt imetys sujumaan? Mä sen kanssa taas tuskailen, koska kehitin itselleni rintatulehduksen. Jes! Luultavasti kantoreppu painoi tuosta sivusta rintaa niin, että se tukkeutui ja tulehtui. Ja kaikki tämä tapahtui yhden päivän aikana. Ja tietysti tuohon mun parempaan rintaan ja nyt yritän ylläpitää sen maidontuotantoa jne jne... Miksi tän kaiken pitää olla niin hankalaa ja vaivalloista? Kauhea työmäärä, vaikka imettämisen pitäis olla luonnollinen asia. Onko kuinka luonnollista rakennella mielikuvituksellisia tyynypinoja, että vauvan leuan saa tulehduksen puolelle ja vahtia kellosta, että tulee imetettyä vähintään joka toinen tunti (5min, koska vauvalla ei ole nälkä niin usein). Ja 15min ennen imetystä lämpöpussi ja imetysten välissä kylmäpussi ja tarpeeksi lepoa. Hah! Johan noihin askarteluihin menee niin paljon aikaa ettei levätä ehdi. Ja ohjeet sanoo "mene vauvan kanssa sänkyyn imettämään ja lepäämään". Vauvani tahtoo leikkiä eikä levätä sängyssä.

Ja jotenki olen myös tullut älyttömän kunnianhimoiseksi tän imetysasian kanssa. Etukäteen ajattelin, että kattoo miten menee ja korviketta sitten vaan kehiin. Mutta ei, itkin ja taistelin pumpun kanssa, että sain maidontuotannon nousuun. Sitten kunnianhimoisesti olen sitä myös pyrkinyt pakastamaan poissaoloja varten. Ja koko ajan mä haaveilen siitä, että sais tän kaiken räpiköimisen lopettaa ja antautua. Mutta luonto ei anna periks. Kyllä me korviketta annetaan joskus tarvittaessa. Mutta hyvin harvoin. Ja nyt iski paniikki, kun luin, että rintatulehdus voi pysyvästikin heikentää maidontuloa. Pitää taas alkaa tehdä hulluna töitä. Huoh.

Tinppa meillä on Peltorit. Käpylän kyläjuhlilla ne oli käytössä. Poika silloin 10vko ja pään ympärys 38cm. Ei näyttänyt kovinkaan nauttivan... vähän julma olo tuli itselle.

Jees, ens kerralla parempi meininki
Samirja
 
Tuittis, mä en tahdo röyhtäystä saada tulemaan mut mies kyllä siinä onnistuu. Eli vauvaa kiinni kainaloista (sormilla tukea päätä) ja sitten hyppyytetään peppua omia jalkoja vasten. Toinen on ihan se että vauva ylös ja omaa rintaa vasten vähän kyljittäin, toisella kädellä kiinni ka toisella taputtaa vauvan peppua ja hieroo selkää. Eli ei röyhtäytetä olkaa vasten koska meillä puklautellaan aika lailla. Että noissa asennoissa sen huomaa jos suusta tulee vielä maitoakin.

Imetyksestä; nyt kolmen viikon kokemuksella mulla on "suihkutissit" ja sitä maitoa sitten tulee.... Kun vauva imee toisesta tulee toisesta niin paljon extraa että yksi liivinsuojus ei välttämättä edes pidä vaan päästää läpi. Mä oon kans jonkin verran sitten pakastanut noita ylimääräisiä, ei mun tarvi ees pumpata vaan oon maidonkerääjillä imetysten yhteydessä kerännyt talteen. Ihan hienoa että maitoa riittää mut vaikeuttaa välillä vauvan syömistä ja ei ole kauhean kivaa kun rintsikat/paita on jatkuvasti märkänä..

Samirja; mahtava idea nuo värikkäät sukkikset! Jotain mä tuon mekon kans kehittelen.


marjutan ja typykkä 3vk
 
Hellou!

Täälläpä sitä nyt ollaan. Eli tyttö tuli silloin 20.5., 3900g ja 51cm.

Täällähän on tuttu porukka keskustelemassa. Toivottavasti ette kaikki karkaa sinne fb:n puolelle, itse en sitä käytä.

Sellaista kysyisin näin heti aluksi että minkälaisia teillä on/oli yöt tällaisen ihan pienen kanssa? Kuinka paljon nukutaan/syödään?

GK30 ja mönki 11pv
 
  • Tykkää
Reactions: Amanda77 ja tiNpPa
Heippa hei kaikille!!!
Ja tervetuloa kaikille uusille ja onnea paljon vauvoista!!!! :wave:

Yritin pikaisesti kaivella nuot päivitykset tuonne listaan mutta varmaan ei kaikkien tiedot oo vielä oikein eli pistäkää vaikka punaisella niitä tietoja mitä haluatte tuonne listaan lisättäväksi niin tulee sitten varmasti oikein!

Joku kyseli aikoja sitten siitä meidän seurantaultrasta koskien tätä pikkukakkosta.. no tässä nyt on hypätty ultrassa välillä jopa viikon välein, eikä selvyyttä tunnu tulevan. Toinen lääkäri puhuu koko ajan kromosomivian mahdollisuudesta ja lapsivesipunktiosta ja toinen lääkäri taas kieltäytyi tekemästä punktiota koska ei ole kuulemma mitään syytä koska se yleensä tehdään vain jos on 2 tai useampi markkeri jotka viittaisivat kromosomihäiriöön (ja laajentuneet munuaiset ovat siis vain 1 markkeri) HUOKAUS!!!
Vieläkään en uskalla täysillä iloita raskaudesta ja aika matalaa profiilia on sen suhteen pidetty. Reilun viikon päästä on sitten rakenneultra ja silloin viimeistään sitten tehdään tai jätetään tekemättä se punktio. Joten aika sekavissa mielentiloissa täällä mennään edelleen.

No se siitä vuodatuksesta..

Nykeröllä sen sijaan oli tälläviikolla jo 10 kk neuvola. Kaikki hänellä hyvin pituutta 74,4 cm ja painoa 9150g. Nollakäyrillä mennään tosin paino on pikkuisen alakanttiin, mutta se on kai ihan normaalia kun hän konttaa ja nousee seisomaan ja mennä toheltaa koko ajan niin kai sitä nyt kuluttaakin enemmän kuin vaan makoilemalla.

Ihanaa kun palsta on taas herännyt henkiin!!! Me "vanhemmatkin" jäsenet voitaisiin ottaa taas itseämme niskasta kiinni ja kirjoitella useammin.

Sannuli ja Nykerö 10,5kk ja pikku2 21+0
 
Tuittis, mullakin on aluks nännit tosi kipeät ja toinen varsinkin ärtyi pahasti. Ärtymys loppui oikeestaan vasta vähän aikaa sitten. Aloin jo olla vähän epätoivoinen, et sattuuko imetys aina! Mut onneks meni sitten ohi. Mä en oo käyttäny rintakumia ollenkaan, koska pelkäsin et haittaa maidon tuloa. Mulla on jotenkin sellainen pelko koko ajan, et maitoa ei tuu riittävästi. No, poitsu on kasvanut 300g/vko koko ajan eli kyllä se on ruokaa saanut. :) Ilmavaivoja on meidänkin pojalla aika paljon ja ikävin vaiva on sellainen ääntely, jota on vaikee kuvailla - se on sellaista rohinaa/ähkimistä/murinaa, joka kuulostaa kuin sammakon ääntelyltä. Epäilen et johtuu maitoa nousee kurkkuun ja se ärsyttää. Meillä poika pulauttelee kyllä melko vähän. Aluks en saanu poitsua röyhtäsemään vaikka miten yritin, mut jonkin ajan päästä röyhtäys vaan tulla tupsahti ja nyt saan sen tulemaan melkein aina. Eli normisti vaan olalla röyhtäytän. Meillä tosin pojalla tulee helposti hikka, jos pitää olalla, joten koitan usein röyhtäyttää vain nostamalla pystyyn mun rintakehää vasten.

Samirja, mä voin hyvin kuvitella sun fiilikset! Itsekin yritän suhtautua asioihin rennosti kilpaurheilijan tyyliin "yritän parhaani, katsotaan mihin se riittää". Mut sit huomaan, et haluaakin asioiden menevän tietyllä tavalla ja toi imetys on just niitä juttuja, jonka todella toivois onnistuvan. Tosi ikävää, että toi rintatulehduskin nyt pukkas kaiken päälle! :mad: Toivotaan, että maitoa tulee siitä huolimatta hyvin ja imetys sujuis! Tsemppiä!!

Marjutan, munkin mielestä lyhyt mekko on varsinkin kesällä ok ja värikkäät sukkahousuthan oli Samirjalta hyvä idis! Mä en oo vielä itse päättäny ristiäisasua. Ongelma on se, et painonnousun ja rintojen kasvun takia mulle ei mahdu juuri mikään vanha mekko... Ostin yhden kesämekon viime viikolla, mut se ei ehkä oo tarpeeks hieno ristiäisiin. Meillä on ristiäiset vasta kesäkuun lopussa, joten on vielä vähän aikaa miettiä.

Mä oon tuskaillu pojan ääntelyjen ja vääntelyjen kanssa... Se tosiaan ääntelee paljon sekä hereillä ollessaan että nukkuessa. Ja samalla vääntelee itseään ja näyttää tuskaiselta. Ihan selkeesti jotenkin sillä on epämukavaa. Joskus öisin ääntely on niin kovaa, etten saa nukuttua. Lisäks poitsu on huono nukahtamaan eli usein on pitkiä aikoja hereillä päivisin tai iltaisin. Saattaa välillä valvoa 6 tuntia putkeen ja ottaa vaan pieniä torkkuja siinä välillä! Sit loppua kohden poika on entistä rauhattomampi, koska on syöny liikaa (syö nyrkkiä->annan maitoa->saattaa vain pahentaa pojan oloa->suuttuu rinnalla->ei rauhoitu->äitikin on tuskainen...). Toisinaan poika valvoo ja nukkuu ihan tyytyväisenä. Jostain kumman syystä tänään ilmavaivoja on ollu vähemmän ja illasta lähtien poika on valvonu vain pari tunnin pätkää nyt aamusta lähtien. Parempi päivä siis tänään! :) Ens viikolla mennään vyöhyketerapiaan! Ollaan käyty nyt myös tutulla osteopaatilla, joka on erikoistunu vauvojen hoitoon. Kävin hänellä itse raskausaikana ja silloin oli puhe pojan perätilasta. On sitten hoitanu lonkkia, ettei jää sinne jäykkyyttä perätilan takia. Sain myös ohjeita vauvan kanssa jumppaamiseen. :)

Amanda ja poju 5 vko+1pv
 
Piti vielä kommentoida teille, jotka tuskailette imetyksen / nännikipujen kanssa. Kantsii tyhjentää rintoja tasaisesti, vaikka toinen nänni/rinta olis arempi! Mulla kun oli toi toinen nänni tosi kipeä, vaistomaisesti aloin imettää enemmän toisesta rinnasta, joka ei ollu kipeä. Nyt se enemmän käytetty rinta tuottaa enemmän maitoa ja rinnat on vähän eri kokoa. :) En tiedä onko pidemmän päälle paha juttu, mut harmittaa, että toisen rinnan maidontulo on selvästi vähempi. Oon lukenu, et jos on mahavaivoja, kannattais syöttää vain yksi rinta kerralla. No, nyt oon pähkäilly et saako poitsu riittävästi maitoa silloin, kun syötän ton rinnan, josta tulee vähemmän maitoa. No, ehkä ruokamäärä tasoittuu poitsulla sit, kun syö välillä isomman annoksen.
 
Röyhtäyttämisestä, luin jostain, että ei tarvitse röyhtäyttää(?), joten en tehnyt niin. Sairaalassa tai neuvolassa asiasta ei sanottu mitään, enkä muistanut kysyäkään. Aloin pohtia asiaa, kun joku ihmetteli, että enkö röyhtäytä. Ja nyt kun vauvaa itkettää ilmavaivat ja annetaan sille Disflytal-tippojakin sitä varten, niin oon myös koittanut muistaa röyhtäytellä (paitsi jos vauva nukahtaa rinnalle, eli lähes aina)... Ja ei, en oo saanut sitä röyhtäisemään aina kun oon yrittänyt. Mutta joskus oon sen sijaan kuullut sen röyhtäisevän ihan itsekseen.

Imetyksestä, se lähti sujumaan hyvin jo sairaalassa, ja mulla on sama positiivinen ongelma kuin marjutanilla; liivinsuojiin ei voi aina luottaa, ärsyttää kun paita ja rintsikat on märät jatkuvasti... Kerran huomasin, että maitoa tuli oikeesti ihan suihkuamalla, yleensä sentään vaan valuu. Täytyis ottaa noi maidonkerääjät kyllä aktiiviseen käyttöön - oon ajatellut, ettei noi hukkaan valuvat määrät olis niin suuria, ja että tarviin silti pumpun pakastamista varten. En siis oo vielä pakastanut, mutta josko tänä viikonloppuna sais aikaseks aloittaa. Että jos vaikka pääsis joskus kampaajalle tai jotain. :)

tiNpPa ja poitsu 3 vko + 6 pv
 
Tinppa, mulla tosiaan kans tulee maitoa välillä suihkuamalla. Esim.tyttö saattaa imetyksen alussa muuttua kärtyksi ja päästää nännin pois suustaan ja sit sitä maitoa suihkuaa pitkin pienen naamaa ja rinnuksia.. Tää on etenki silloin ongelma jos imetän muualla kuin kotona. Pitäs aina varautua että on joku rätti suojana ja talouspaperia tai muuta mukana. Eikä itsellä sellaisia vaatteita joissa maitotahrat näkyy helposti!

Eli on tuo imettäminen jännä asia, ei vissiin kellään äidillä 100%sen ongelmatonta.

Meilläkin kättärillä sanottiin et ei tarvi erikseen röyhtäyttää eikä neuvolassa ole puhuttu asiasta mitään. En aina röyhtäytäkään mutta jos tyttö on ruoan jälkeen oikein levoton niin yritän kyllä. Meillä kyllä lisäksi piereskellään ihan antaumuksella :)

Ootteko huomanneet että jo ihan pienillä vauvoilla on erilaisia päiviä?
Meillä toisinaan torkutaan lähes koko päivä läpi ja toisinaan taas piräis olla koko ajan tissillä.. nyt parina päivänä tyttö on näyttänyt kunnolla temperamenttiaan ja pitänyt huutokonserttia jos olen jättänyt hänet hetkeksi yksin vaikka sängylle. Ja kun saa äitin paikalle loppuu kiljunta siihen :)

marjutan ja tytteli 3vk 2pv
 
Oon huomannut, että vaavilla on jo erilaisia päiviä. Tänään just ollaan miehen kans ihmetelty, et onpa ollut nyt rauhallinen kaveri. Oltiin pari tuntia lakkiaisissa, ja melkeen koko sen ajan vauveli oli tyytyväisenä isovanhempien sylissä. Arveltiin, että tämä yleensä vieraiden läsnäollessa hiljainen "huijari-vauva" ;) aloittaa heti kotona huutokonsertin, mutta varsin leppoisasti on ilta sujunut, vaikka vauva on ollut hereillä enimmäkseen. Muuten nimittäin kuulostaa hyvin tutulta toi marjutanin tyttelin huuto, kun hetkeksi jättää yksin köllöttämään - semmoista meillä on ainakin viimeisen viikon ajan ollut.

tiNpPa ja poitsu 4 vk
 
Imetyksestä, mullakin maidonkerääjä on ehdoton imettäessä! En jaksanu alkua pidemmälle mennä niillä liivinsuojilla, kun maitoa valuu "vapaasta" rinnasta niin paljon. Mietin muuten sitä, et pitääkö maidonkerääjä pestä aina tosi hyvin/desifioida imetystä välissä, jos maidon haluaa säilöä? Mä en oo vieläkään säilöny valuvaa maitoa, kun en koskaan ehdi/jaksa pestä maidonkerääjää kunnolla (vaikka mulla on niitä useita). Niinpä vaan huuhtelen se vedella ja otan uudestaan käyttöön. Sillon en oo uskaltanu maitoa säilöä.

Röyhtäyttämisestä, mullekaan kätilöt Naikkarilla ei opettanu röyhtäyttämään vaan sanoivat, ettei se oo välttämätöntä. Sitten pari kaveria ihmetteli, kun en sitä tee. Kokeilin sitten ja nyt oon tehny aina. Jotenkin tuntuu järkevältä, et saa ilmaa mahasta pois.
 
Amanda; mä keitän maidonkerääjän joka ilta, niin sit se on aamulla puhtaana odottamassa. Mutta muuten en imetysten välissä pese, kaadan vaan maidon kuppiin. Mulla yleensä tulee 2-3 imetyksen aikana se 50-60ml extraa minkä kokoisissa erissä pakastan, joten sitten ollaan aina loppupäivä liivinsuojilla.
 
Maidonkerääjät, mä en niitä enää tarvi. Silloin kun käytin, ni tuli jotai 30-50ml kerralla. Kyllä mun mielestä riittää että huuhtoo tai tosi miedolla pesuaineella pesee, kun ei pumppuakaan tarvi joka välissä desinfioida. Sairaalassa käskivät vain pestä pumpun... ja just neuvolan täti sanoi, että kylmää vesijohtovettä voi sellaisenaan juottaa, koska se on ihan tarpeeksi puhdasta.

Täällä on tehty kovasti töitä rintamöykyn sulattamiseksi. Toivon, että poika nukahtais päiväunille, niin pääsisin kuumaan suihkuun hieromaan möykkyä. Kyllä se on jo parempi... Mutta maitoa ei tuu tarpeeksi enää. Nytkin oon imettänyt reilun tunnin ja edelleen on nälkäinen kaveri. Ennen riitti puol tuntia kevyesti.

Röyhtäyttäminen on meillä tosi tärkeetä. Pienempänä poika ei röyhdännyt, mutta nyt melkein joka kerta. Me torjutaan sillä refluksia. Ja niitä röyhtäyksiä voi tulla tosi montakin ja välillä mukana tulee puklua. Piereskelyä se ei kyllä yhtään vähennä. Jaahas, ja juuri kun ihmettelin, että eikö muka vieläkään ole maha täynnä, kun kitinä alkoi imettämisen lopetettuani, niin kyse olikin huonosta olosta. Nostin pojan rinnalle pystyyn ja siinä hetken kitistyään ja kiemurreltuaan ensin tuli pieni röyhtäys ja sitten paksu "voioksennus". Ja edelleen on nälkä. Korvike kehiin...

Ja tosiaan nukkuminen ja valvominen on ihan päivästä kiinni. Pääsääntöisesti yöllä nukutaan ja päivällä ei juurikaan. Mutta yleensä meidän poika on tosi kiltti ja rauhallinen kaveri. Ei juuri turhaan kiukuttele eikä itke. Ja nyt kun hymyily ja jokellus on alkanut, niin se on kovin kovin palkitsevaa! Alussa me hirveesti ihmeteltiin, että miten muka vastasyntynyt on hereillä vaan 6h vuorokaudessa kun syöminen kestää aina tunnin ja 8 kertaa pitäis syöttää, ni ei toi 6h riitä...

Tuittis mitä tarkoitat kapeammalla rintakumilla? Ainu Medelaa on kahta kokoa, se isompi on 24mm ja pienempi 16mm. Ja toi mitta on sen nyppylän halkaisija.

Samirja
 
Hei vaan!

Maidonkerääjät - jotenkin en tullut hankkineeksi niitä, kun en missään vaiheessa ole oikein motivoitunut taltioimaan maitoa. Mutta olisivat ne varmasti olleet ihan hyödylliset varsinkin öisin, jolloin hanat ovat auki. Desinfioinneista Kättärillä sanottiin vain sen verran, että tutit puhdistetaan "tarvittaessa" (mitä se sitten tarkoittaakaan - mutta ei siis jatkuvasti) ja rintakumien peseminen lämpimällä vedellä ja miedolla pesuaineella riittää. Itse asiassa joku hoitsu sanoi, ettei kannata keitellä rintakumeja, kun sitten ne menettää vähän rakennettaan. Eli ehkä nykyään hygieniataso on niin korkea joka tapauksessa, että varsinaisia keittelyitä ei niin paljoa tarvita..?

Meidän neuvolaterkka sanoi, että röyhtäyttämiskulttuurissa on tapahtunut sen sortin muutos, että ennen neuvottiin väen vängällä röyhtäyttämään ja nykyään siitä ei juuri sairaalassa puhuta. Kukaan ei ole kertonut, mikä pointti tässä on. Voisiko kuitenkin olla niin, että jos ei ole vatsavaivoja, eikä röyhtäystä tule pystyyn nostamisella, niin ei ole pakko saada röyhtäisyä aikaan? Meidän pikkuinen kyllä osoittaa kitinällä, jos ilmaa jää kihertämään ruokatorveen heti syömisen jälkeen. Ja toisen pään ilmavaivat kai johtuvat suolistossa muodostuvasta kaasusta, joten siihen ei röyhtäyttäminen kaiketi auta.

FB:n puolella jo ihmettelinkin, mitä tehdä vaaviaisen valtavan ruokahalun kanssa. Hän kun on kovin usein nykyään nälkäinen valveilla ollessaan. Toisaalta tuntuisi hölmöltä lisäruokkia, kun yöt sujuvat mukavan pitkillä unipätkillä (pääsääntöisesti) ja päivisinkin pikkiäinen on hyväntuulinen ja pirteä (ja nukkuu myös päikkäreitä). Mutta pidemmän päälle noin tunnin välein syöttäminen rassaa kyllä mua ja tissejä...

Rasvailuista muuten kanssa... Pikkuisen iho on pysynyt melko hyvänä koko ajan, mutta nyt on ilmestynyt vähän kuivempia läiskiä käsiin ja jalkoihin. Erityistä punotusta ei ole, eikä vauva tunnu asiaa huomaavan (joten eivät kutise). Ostin Weledan Calendula-rasvaa, joka tepsi myös hetkelliseen vaippaihottumantapaiseen tosi hyvin. No, tähänkin kysellään neuvoja huomenna 3kk neuvolassa. Itselleni on muodostunut lähes elintärkeäksi tuo Lansinoh, kun rinnat ovat sen verran kovilla imetyksen kanssa.

Eikös se mene niin, että varsinkin pikkuisilla vauvoilla päivät tuppaavat olemaan hyvinkin erilaisia, kun rytmiä ei oikein ole vielä syntynyt? Meillä vaihtelua oli jonkin verran, vaikkakin Pikku-N on nukkunut enimmäkseen yöajat. Mutta päivissä on eroja vieläkin. Välillä pirteyttä riittää koko päiväksi, välillä hän on enemmän hereillä aamupäivästä, useimmiten kuitenkin ehkä illansuussa ja illalla. Onneksi mä olen aika hyvä osallistumaan päiväuniin mihin aikaan tahansa... Viikonloppuna meillä oli liikaa ohjelmaa ja ihmiskontakteja - en tiedä, väsyikö Ännä vai vanhemmat enemmän. Tai ehkä ohjelma vain oli keskimääräistä haastavampaa sosiaalisesti. Joka tapauksessa - eilen illalla oltiin kaikki iiihan poikki. Ännä vaan söi ja nukkui reilusti yli kellon ympäri ja minäkin nukahdin myöhäisen pyöräilylähetyksen ääreen. Nyt kun pikkuinen havainnoi selvästi enemmän ja näkeekin pidemmälle, tuntuu että kovin vilkkaat ja runsasohjelmaiset päivät saattavat aiheuttaa ylikierroksia. Siitä seuraa sitten levottomuutta ja ylläri-pylläri - tissillä oleilua. Onhan se tietty tuttu, turvallinen ja lämmin paikka :) Mutta nyt kyllä kyttään tarkasti, mitä kalenteriin tuppaa... Tuntuu vain vaikealta sanoa muille läheisille, jotka tarvitsevat apua tai kaipaavat seuraa, että nyt me ollaan kotona eikä leikitä teijän kaa...

Nukkuvan vauvan seurasta,
Lallaa ja Ännä 3kk miinus yksi päivä :)
 
Nautiskelen tässä "omasta ajasta" keskellä yötä vauvan nukkuessa. :) (Mm. ripustamalla pyykkejä ja viikkaamalla edellisiä. Sitäkin kun on vaikea tehdä päiväsaikaan vauva sylissä. Huomenna otan itseäni niskasta kiinni ja laitan vaavin sinne kantoliinaan...)

Päästään maanantaina mittailemaan pojan ruokatorven happoja. Toisaalta en tietysti toivo, että pikkuinen on kipeä, mutta kun se tuskaisesta huudostaan päätellen sitä kuitenkin on, niin toivoisin, että saatais se refluksidiagnoosi ja siihen päälle lääke, joka auttaa. Kaipa nämä on näitä juttuja, mitä ei oikeesti tarvi hoitaa, kun vauvan suolisto ajan myötä kehittyy ja oireet voi kadota koska vaan. Mutta kun nyt kerran tuli vakuutuskin hankittua, niin oman mielenrauhankin kannalta on parempi yrittää tehdä asialle jotain. Olen nyt maidottomalla ja viljattomalla dieetillä pari viikkoa myös. On toisaalta vähän semmoinen hölmö olo, että jos oireet nyt helpottaa, niin ei tiedä, mistä se sitten johtuu - lääkkeestä, maidottomuudesta, viljattomuudesta vai ihan muutenko vaan sattuvat loppumaan. Ainakaan viljatonta ruokavaliota en toivo joutuvani pitkään jatkamaan... Mutta tietysti sit jatketaan, jos se osoittautuu syyksi. Eikö noi allergiat pysty muuten ihan testeilläkin toteamaan? Multa itseltäni on ainakin maitoallergia testattu verikokeella joskus.

Perjantaina koittaa pikkumiehen ensimmäinen pidempi automatka, kun mennään viikonlopuksi isovanhempien luo. Toivottavasti viihtyy autossa sen pari tuntia. Ja sunnuntaina on ristiäiset, ihanaa kun "saa" vihdoin alkaa kutsua vauvaa sen omalla nimellä kenen tahansa kuullen. En oikeestaan tiedä, miksi me ollaan sitä salailtu, mutta kun niin alettiin tehdä, niin mennään näin loppuun asti. :)

Jaaha, pikkuinen alkaa ääntelehtiä. Aika syöttää ja siirtyä unten maille itsekin.

tiNpPa ja vaavi 1 kk 1 pv
 
Tuosta fb-ryhmästä, mielelläni ottaisin linkin :)

Meillä on tytöllä alkanut mennä nyt parina päivänä nokka tukkoon :/ ollaan toistaiseksi sitten vaan hengitelty höyryä ja koska typy on virkeä, syö ja kakkaa eikä hengitys rohise niin en usko tuon olevan vilustumista. Ehkäpä meillä on hieman kuiva huoneilma tai reagoi siitepölyyn tms. Noh katsellaan miten tilanne kehittyy.

Muuten kaikki ennallaan, viikonloppuna yöt oli vähän repaleisempia mutta viime yönä vaavi nukkui klo 23-04.30! Ja mamma sai kanssa hyvät unet :)


marjutan ja typy 1kk 1pv
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä