** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.10 **

Tatjalle lämpimät onnittelut plussasta :flower:

Toivottelen taas hyvää jatkoa kaikille odotukseen!

En jää tänne tälläkään kertaa. Tällä kertaa lopputuloksena oli tuulimuna. Nyt kun kolme keskemenoa on kasassa aloitetaan loppuvuodesta keskenmenotutkimukset. Yritystä jatketaan jos jonainpäivänä se hyvältä ajatukselta vielä tuntuu.
 
Olen aina välillä syönyt kalaöljykapseleita. Mulla kuitenkin tulee mustelmia herkästi ja jotenkin pelottaa, jos se sitten lisäisi keskenmenovaaraa. Tuskin näin on, mutta en nyt tässä vaiheessa silti niitä popsi. Koitan lisätä kalansyöntiä ja popsin manteleita. Niissähän pitäis olla hyvää rasvaa.

Olin pe ekan kerran neuvolassa. Sain ajan ultraan keskiviikolle, koska kuukautiskierto on ollut todella epäsäännöllinen. Ei ottanut neuvolantäti kuuleviin korviinsa poitiivista ovistestiä vaan nyt ultralla varmistetaan misä mennään. Hyvä hyvä, ei tartte maksaa yksityiselle :D

Tatja+hippunen noin 7+0
 
Heipparallaa pitkästä aikaa!

Eksyin tänne lueskelemaan ja onpas täällä monta tuttua nimimerkkiä - ja melkoisen pitkällä myös! Onnea ja jaksamista kaikille mahan kanssa painiskeleville (nimim. +20 kg puoli vuotta sitten, nyt ollaan miinuksella...).

Olikos se Ronjaliina, joka kyseli synnytyslaulusta. Me käytiin miehen kanssa kurssi ja koettiin erittäin hyödylliseksi. Tai siis, tuntuihan se siellä harjotellessa ehkä vähän epäuskottavalta, mutta tositoimissa oli paljon hyötyä meidän tapauksessamme. Amanda päätyi sektioon, joten hänellä oli stydymmät tainnutteet käytössä... Mutta - mulla ei ollut mitään erityisaikomuksia luomusynnyttää - ajattelin että mennään tuntemusten mukaan. Loppujen lopuksi synnytys käynnistettiin ja oksitosiinitippa oli käytössä, mutta en tarvinnut muuta kuin ilokaasun, miehen ja oman ääneni, ja poika saatiin maailmaan noin viidessä tunnissa. Ehei se äänenkäyttö kipua vienyt mihinkään, mutta helpotti ilokaasun käyttöä ja tarjosi kommunikointivälineen miehen kanssa, kun puhuminen ei tuntunut hyvältä ajatukselta. Muutenkin mulle oli tärkeää lillua sellaisessa puolitajuttomassa kuplassa ja murista omiani. Kurssilla on ihan muutama perusajatus, jotka juntataan päähän niin, että itse tai mies ne muistaa. Lähinnä pyritään rentouttamaan kasvot ja leuan seutu ja pitämään ääni matalana, ettei tule turhaan pinnistettyä vääjäämätöntä vastaan ja aiheutettua itselle ylimääräistä rasitusta ja kipua. Miehen tehtävä on omalla äänenkäytöllään muistuttaa, että synnyttäjän ääni pysyy kurissa eikä karkaa kirkumiseksi. Jeps, mutta kukin tavallaan - kannataa googlailla ja lueskella, jos kiinnostaa, niin saa tietää voisko tuo olla oma juttu.

Meillä on nyt sitten puolivuotias poika. PikkuN ei ole ihan pieni enää... vaan lähemmäs yhdeksän kiloa. Päivän päätteeksi ja pinnasänkyyn nostellessaan tietää bodanneensa :D Vauva-arki on ollut kohtuullisen leppoisaa meillä, mitään suurempia ongelmia ei ole ollut. Tänä viikonloppuna N oli ekaa kertaa yön hoidossa isovanhemmilla. Aiemmin hän on ollut päiväsaikaan joitain tunteja lähipiirin kaitsettavana. Jotenkin sitä on jo niin tottunut vauvan läsnäoloon, että tää tuntuu ihan tavalliselta - kotona oleminen, kaikenlainen puuhailu ja edelleen katkonaiset yöt. N on perustyytyväinen tapaus, mutta onhan se kuitenkin aina välillä päälle iskevä yllätys, miten kiinni ja riippuvainen tuollainen pieni toukka on. Helponkin tapauksen kanssa on siis myös tietyllä tapaa raskasta - ja kaikkien vauvojen kanssa ihan varmasti usein tosi palkitsevaa, myös niiden "vaikeiden"! Kaikista erikoisinta on vahva läsnäolo tässä hetkessä. Siihen kannatta myös keskittyä, nää hetket on niiiiin ainutlaatuisia!

Onnea odotukseen ihan kaikille, matelevat viikot loppuu kuiteski joskus :)

-Lallaa ja N, jo yli puoli vuotta!
 
  • Tykkää
Reactions: Ronjaliina
Supistelut alko la-su välisenä yönä perhanan kipeinä, rauhottu päiväksi mutta tyhmänä en nukkunu... Puolen yön aikaa säännölliset 6min välein kipeet supistelut enkä siis nukunu...Tyksissä ollaan perkeleen kipeeksi kävi touhu. Vasta 3cm auki, mut väsymys katkas sietokyvyn ja neljän aikaan tultiin jo tänne. Yhen tramalin sain ja sillä oon torkkunu pätkissä. Luonto kuulemma hoitaa, ei vielä tarvi käynnistellä. Jospa se olis jo illalla ulkona...

41+6 tänään...
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa viikonalkua kaikille mammoille :D

Taika78 Kuulostaa sille että saat pikkuisen syliin pikaisesti :heart: Hirmuisesti tsemppiä viimeiseen pinnistykseen :hug:

Suuret pahoittelut Sakaralle :'( Hyvä jos pääsette tutkimuksiin vihdoin! Toivottavasti joku selkeä syy ja hoito siihen löytyy! Kovasti voimia sinulle :hug:

Kiitos Sara kun jaksat kertoilla että mitä meilläkin saattaa olla edessä. Olen jo koittanut miestä ja mummoja valmistella tulevaan että meillä ei sitten varmaan sitä perhehuoneidylliä tulla näkemään. Hyvä jos edes vanhemmat hetkisen saavat pientä nähdä siellä lastenosastolla. Kiva kuulla että NKL:la on huomioitu noin nekin äidit jotka eivät ehkä sitä pientä viereensä saa. Tietty vielä kivempi olisi jos nämä saisivat perhehuoneen ja mieskin voisi jäädä tueksi vuorokauden ympäri.
Mä koitan aina valmistautua pahimpaan niin joskus voi sitten yllättyä iloisesti kun ei mennytkään niin huonosti kuin olin kuvitellut :D

Lallaan pieni poikakin on jo noin iso! Kiva kuulla noin positiivisia kokemuksia synnytyslaulusta. Toivon omalta kohdalta että saisin sieltä työkaluja juuri rentoutumiseen ja keskittymiseen. Ideaalista olisi että voisi jossain transsitilassa vaan mölytä supistuskipua pois :D Toki jos siltä tuntuu niin mistään tropeista en kieltäydy! Mulla menee vaan tuo Klexane niin on vähän kyseenalaista että voinko saada epiduraaliakaan. Toivon vaan että rentoutuminen auttaisi nopeuttamaan avautumista.

Tatja En mä usko että noilla kalaöljykapseleilla on epäsuotuisaa vaikutusta raskauden jatkumiselle. Päinvastoin! Tosi iso osa keskenmenoista nimittäin aiheutuu veritulpasta istukassa tai napanuorassa. Itse jouduin aloittamaan verenohennuslääkepistokset jo lapsettomuushoitojen aikana ja jatkan niitä vielä synnytyksen jälkeenkin.
Kiva että pääsette varhaisultraan julkiselle! Alkaa olla harvinaista herkkua sellainen!

Cynde Oliko toi punktio kovin kivulias? Mä varmaan joudun sinne kuukauden sisällä ja jo vähän jännittää! Jotenkin toi mahan kasvu villiintyy tosiaan tuossa puolivälin paikkeilla ja eipä ole ihme kun kasvuspurtti on tosiaan noin kova! Painoakin pieni lisää satoja grammoja viikossa ja vielä kiihtyvällä tahdilla loppua kohden!

Ronjaliina!!! Meillä alkoi vika työviikko!!! JESJESJESJES!!! :D

Ja sen kunniaksi pitää taas poksua uusille kymmenille!

Tuna ja Sintti 30+0 *poooooks*
 
Voih Sakara Olen pahoillani :( Toivotaan että nähdään täällä pian uudelleen.

Taika tsemppiä!!!!!!!!!

Tuna Ja Ronjaliina mahtavaa että pääsette äipälle! ai että mä odotan sitä päivää että pääsee itekkin... nyt kun on alkanu olemaan kaikkia vaivoja, niin on välillä kyllä supervaikeaa olla töissä.. mahaa kiristelee ja selkään sattuu ja paikat turpoo ja blaablaa :D Mut vielä en haluis jäädä saikulle.. katsotaan miten homma etenee. Sitten tulin eilen vielä flunssaan, hirvee lihaskipu ja vähän lämpöä ja nyt tuli paniikki että voiko tästä olla jotain haittaa vauvalle ? :confused:

Kaikille mukavia pimeneviä syysiltoja! Laittakaa kynttilät ikkunalaudoille ja kaatakaa lasilliset viin.. eikun kaakaota itsellenne :D
 
intoilija, mulla oli aika loppumetreillä keuhkoputkentulehdus ja alkava keuhkokuume ja niihin antibiootit, eikä niistäkään ollu vauvalle haittaa. normi flunssa ei oo vaarallinen.. se keuhkokuume ois ollu jos sitä ei ois hoidettu.. mutta ole siis huoleti :)
 
Paljon onnea Taika!!! :heart:

Meillä oli tänään rakenneultra jota jännitin kovasti etukäteen. Kaikki oli onneksi kunnossa, pienoisella kaikki rakenteet ok ja kokokin vastasi edelleen täydellisesti päiviä. Jännä hetki oli nähdä pikkuisen käden heilautus ruudulla ja samalla tuntea se mahassa! Nyt tuntuu että olen sen jälkeen tuntenut paljon selvemmin pikkuisen liikkeet, parhaillaankin on kova biletys käynnissä. :)
Sitten se mitä kaikista eniten jännitettiin (vaikka ihan sama kumpi olisi), saatiin tietää että meille on tulossa poika! :D:heart:

Wanda 20+5
 
Wanda Mahtavaa, että kaikki oli kunnossa pikkusella.

Taikalle Onnea pojasta! :flower:

Eka ultra takana. Itku pääsi liikutuksesta, kun hippusen screenillä näin. Vastasi viikkoja 7+1 ja syke 144. Kaikki siis kunnossa. Kävin ostamassa ekan potkupuvun ultran kunniaksi :D NT-ultra 10.10. Isäntäkin nyt avoimesti innoissaan tulokkaasta :heart: Sanoi, että olo ultrassa oli epätodellinen.
 
Onnea pienestä pojasta Taikalle :heart: Tulehan jakamaan synnytyskertomusta kanssamme kunhan jaksat ja ehdit!

Ihania ultrakuulumisia teillä täällä :heart:
Ihana kuulla Tatja että masussa kaikki kuten pitääkin :heart:
Kovasti onnea poikalupauksesta Wanda :heart:

Täällä aamukampa työaamujen suhteen alkaa olla kovin harva! Yksi aamu jäljellä :D No sitten alkaa urakointi pakkaamisen ja muuttamisen suhteen. Onhan tää nyt vähän outoa että ainakaan vuoteen ei tartte töihin mennä :O

Tuna ja Sintti 30+3
 
Onnea Taika! Synnytyskertomusta odotellessa!

Tatja hienoa että kaikki on kunnossa! Kyllä se tieto helpottaa. Tosin ei tästä huolehtimisesta eroon taida enää päästä :D


Tuna, On varmasti omituista jäädä pitkälle "lomalle". Tosin tekemistä varmaan on riittävästi parin kuukauden päästä :D Onnea viimeisestä työpäivästä!!

Scrat ja pähkinä 11+0 poks!!
 
Viimeksi muokattu:
kotona ollaan, eilen päästiin. Anteeksi pitkä ja sekava sepustus synnytyksestä, mutta parempaan en pysty... :oops:

La-su yönä heräsin puol neljä siihen, että apua mulla tulee kakka housuun - lyllersin kauheella kiireellä vessaan ja helpotti - kunnes helvetillinen vannemainen kipu iski alavatsaan ja meni ohi. Kohta toistu uuestaan. Viksuna tietty unen pöppyrässä ajattelin, että mahatauti perkele - se tästä puuttu. Kunnes huomasin limatulpan poistuvan ja joukossa tulevan verta.Tässä vaiheessa mä oivalsin, että jaaaaa taitaa olla muksu tulossa. Supistelut tuli epäsäännöllisinä 2-10minuutin välein aamu ysiin asti ja sit harvenivat ja mä menin torkkumaan. Kokonaan ne ei oikeestaan loppunu koko päivänä, mutta olivat erittäin epäsäännöllisiä väli 2min - 2tuntia. Noh, oltiin menossa nukkumaan yhentoista aikaan illalla ja olin jo sillon pistäny merkille, että hitto nämähän tiivistää tahtiaan. Puolilta öin sunnuntaina siis supistukset paukahti säännölliseksi melkeen kerta heitosta 7minuutin välein ja heti kesto n minuutin. Mies tietty nukku tietämättömänä ku mä puhisin ympäri asuntoa. Koirat oli jo onneksi mökillä kun se äippäpolin kontrolli olis ollu ma-aamuna. puoli kahen aikaan nousin pois sängystä ku aattelin, että mies saa nukkua vielä mä tulin sohvalle puhisemaan ja edelleen laukkasin vessassa. Koko ajan hoin ittelleni, että tunti vielä tunti vielä. Lämmittelin kaurapussia mikrossa ja se alkuun auttokin, panadolista ei enää ollu mitään apua. Puol neljä mä heitin hanskat tiskiin ja menin herättämään miehen, että mä en kestä enää tätä plus olin helvetin väsyny ku olin jo vuorokauden valvoskellu. Lähettiin sitte menemään TYKS;n kunhan mies ensin pakkas ittelleen eväät, vähän vaatteita ja söi aamupalaa.

TYKS:ssä jouduttiin heti käyrille ja kätilö tietty haastatteli miten supparit tulee ja miten raskaus on menny jne. Pötköttelin puoli tuntia käyrillä ja supparit oli aika pirullisia. Kätilö teki sisä tutkimuksen, ja nolouttani joudun myöntämään, että olin vaatimattomat 1,5cm auki vasta, mutta äärimmäisen väsyny kipuun - ottivat meijät sisälle kun kyseessä oli selkeesti yliaikanen raskaus, muuten olis jouduttu kotiin vielä. Sain Tramalin naamaan ja sen avulla pääsin torkkumaan supistustern välit synnytyssaliin. Saatiin sali nro 1 jossa on siis amme - muissa sitä ei ole. Plus siellä oli miehelle oma sänky ja meillä oli muista saleista poiketen meillä oli myös oma vessa. Kätilö joka oli yössä ja kävi heittämässä meille heipat, saatiin aamuun sellanen keski-ikänen rouva, joka toi jo mukanaan rauhan synnytyssaliin. Toisin ku yökätilö oli sitä mieltä, että en saa syyä niin aamu kätilö kuskas mulle kunnon aamupalan, kun ei jaksa synnyttää jos ei oo kunnolla syöny. Lääkäri tuli puol kympin aikaan kattomaan miten meillä menee (olin siis torkkunu puol kuudesta puol kymmeneen) ja teki sisä tutkimuksen - olin 3cm auki. Annettiin luonnon hoitaa tehtävää ja lähettiin miehen kanssa kävellen kanttiiniin - välillä pysäheltiin mun supistusten tahtiin hengitteleen. Tässä vaiheessa molempien porukat sai tietää meijän olevan synnytyksesssä ja niillä nousi jännitys potenssiin sata. Tultiin saliin takas ja olin kipeämpi jälleen - menin kokeeksi suihkuun, mikä helpotti aika reilusti kipuja, mutta lämpö sai vedessä olla aika kova. Ammeeseen mua ei vielä päästetty, koska ei ollu riittävän pitkällä kohdunsuu auki. Suihku sitte harvensi supistukset lähes olemattomiksi ja mä olin jo valmis parkumaan turhautumista - hitto eikö tätä mukulaa saa millään ulos? olin 4cm auki tuossa vaiheessa. Lisäksi mä olin menettäny kykyni pissata vaikka mitä tein. Helvetillinen tilanne, kun supistaa ja rakko täys, eikä saa pissattua... aamukätilö oli ja meni, ilta vuoroon tuli about mun ikänen kiva nainen, joka lupas katetroida mut - en oo muuten koskaan ollu valmiimpi tuohon toimenpiteeseen. Kävi katetroinnin yhteydessä ilmi, että kyllä mä pissattua sain, mutta vauvan pää paino virtsaputkea ja siksi mun oli hankala olla.

Gynekologi pääti, että pistetään vähän vauhtia tähän touhuun ja kalvot puhkastiin klo: 14.45 jos olin aatellu tuohon asti, että vittu olen kipee nii joo - käsitys meni uusiksi. Oikeestaan klo: 16 jälkeen mulla on kaikki hataria muistikuvia ja pätkiä - onneksi on synnytyskertomus ja mies. Tässä vaiheessa supistukset tuli säännölliseksi todellakin ja saatanan kipeeksi - olin valmis kokeilemaan ilokaasua - kiva muuten, mutta teki mulle helvetin huonon olon ja meinasin oksentaa. Mikäs siinä olis ollu pikku höplässä synnyttää - Mies laski mun supistusten väliä tulivat 3minuutin välein ja kestivät melkeen 2min. Noh, vauvan sydänääneet oli ktg;ssä huonot, ku ei vauva pysyny paikallaan, joten sille laitettiin pinni päähän ja multa tietty lopetettiin hetkeksi ilokaasu ja sain 100% happea. Olin 5cm auki. Mä koitin jatkaa edelleen ilokaasun kanssa, mutta kuuelta olin valmis vaikka mihin, että kipu loppuu - sain epiduraalin, mikä on muuten maailman paras keksintö. Ainoo huomautus tässä kohtaa hoono soomi lääkärille, joka ei saatana osannu pistää kunnolla ja sitä pisteltiin muutaman kerran. Ei oo mikään helppo homma olla siinä asennossa ku supistaa samaan aikaa ihan helvetisti. Puudutuksen tehottua alotettiin oksitosiini-infuusio vauhdittamaan synnytys loppuun. Kipu palas takas repien mut kahtia ysin aikaan illalla - sain lisä annoksen puudutetta. Taas vaihtu kätilö - tilalle tuli yökätilö ja opiskelija Kätilö. Tässä vaiheessa mua alko ponnistuttaa ja voin kertoo että on vitun hankala olla ponnistamatta kun tuntuu että se tulee ihan väkisin ulos. Sanoinki miehelle, että kuvittele sulla olevan helvetillinen ripuli, mutta et saa mennä vessaan. :D Kätilöä vertaus nauratti aika reilusti... Tehtiin sisätutkimus; vielä pikkusen reunaa. Kymmeneltä sanoin miehelle, että hankkii helvetti jonku tänne ja just, ku mä en voi enää mitään ku tää tulee ittekseen ponnistelematta ulos.

Ponnistusvaihe alko klo:22.15 sain alottaa ponnistelun ihan missä asennossa halusin ja vasemmalla kyljellä oli hyvä olla. Alkuun oli helpottavaa ku ei tarvinnu enää pidättää ponnistustarvetta vaan sai oikeesti ponnistaa ja kunnolla. Miehelle oli lätkästy käteen kylmäpyhe ja käsketty pyyhkiä mun kasvoja - oli muuten oikeesti älyttömän hyvä ku viilensi joka supistuksen välissä. Samalla mies silitteli mua olkapäästä ja teki varmaan elämänsä suurimman virheen, ku anto kätensä mun käteen - siihen se jäi... :lol: Noh, ponnistelin kuulemma hyvin, mutta poika sahas pään kanssa edes takas koko ajan. Ärsyttävintä oli kun tunsin oikeesti että se liikkuu ulospäin ja palas takas ku ponnistaminen loppu. Kakkaki tais tulla siinä ponnistelun lomassa. En huomannu mutta sellanen tunne mulla on. Oksitosiinia lisättiin koko ajan ja on lääke ihan helvetistä ku se pakottaa ponnistamaan vaikka helvetillinen kipu repii kahtia. Kätilö-opiskelija joka synnytystä hoiti pääsääntösesti suihkutteli välilihan seutuun varmaan pullollisen ceridalia, jotta vauva tulis liukkaammin ulos ja repeämät vältettäs. Siltikin poika luisu koko ajan takas. Kertaakaan en todistetusti huutanu, mutta suomen laatusanat kaikkine variaatioineen kätilöt kuuli mun suusta vähemmän hienostuneesti lausuttuna. Se kipu oli jotaki ihan järkyttävää ja ponnistus suunta oli hukassa. kätilö-opiskelija helpotti suunan löytymistä laittamalla sormen pään ja välilihan väliin (ei muuten tunnu sekään kivalle, mutta oli niitä pienimpiä haittoja tässä vaiheessa). Monta kertaa turhautuneena lausuin, että tämä ei tule ja että ottakaa se jo pois. Väittivät pirulauta vaan, että hyvin sujuu. Mulla ei oikeesti oo mitään tajua ponnistusvaiheesta, lähinnä vaan hämäriä pätkiä. Jossain vaiheessa soittivat gynekologille, että saako oksitosiinia nostaa kun kohtu alkaa väsymään ja äiti kanssa. Saivat luvan. Meinasin kaikessa kivun paljoudessani purskahtaa nauruun ku jompikumpi joko kätilö tai opiskelija ärähti turhautuneena vauvalle jälleen kerran ponnisteltuani pään puoliksi ulos, että "älä nyt helvetti enää mene takas!" Kipu siinä vaiheessa ku päätä työnsin ulos oli jotaki niin järkyttävää etten ikinä oo sellasta tuntenu; oikeen viimesen päälle väkivaltaselta se tuntu ja ikään ku puukolla olis halkastu alapää kahtia - ei kestäny kauaa, mutta ihan hirvee kipu. Yhtäkkiä pää oliki ulkona ja mua komennettiin hengittelemään ja ponnistamaan vaan lyhyesti ja pienesti. Seuraava muistikuva on ku kätilö opiskelija sanoo miehelle, että "nyt isä vois soittaa syntymäkutsun" eli pyysi soittamaan kelloa. Tässä vaiheessa tajusin, että taitaa olla lähellä. Ja taas piti ponnistaa lisää - ja on muuten hevonkukkua että vartalon tulo ei enää tunnu pään jälkeen - tuntuu se, mutta se ei kestä niin kauaa. Ihan yhtä ikävä kipu se on.

yhtäkkiä vauva oli ulkona - kiukkunen parku kuulu ja vauvaa kuivaitiin hetki ja nostettin mun masun päälle. Napanuora sai sykkiä loppuun ja sitte mies sai kunnian leikata sen poikki. Poika nostettiin ylemmäs mä itteasiassa yritin nostaa jo aiemmin, mutta kätilö opiskelija sano, ettei napanuora anna periksi. istukka synty normaalisti. Alettiin tutkimaan vaurioita - huomasivat heti että syvälle oon revenny. Gynekologi hälytetiin paikalle tutkimaan pitääkö mut ommella nukutuksessa - ei tarvinnu ja peräaukkokin oli ehyt. Mun kipukynnys oli meny niin yli, että uikutin nyt kivusta jo pahemmin ku kertaakaan synnytyksen aikana - puuduttivat varmaan triplakertasesti ja siltiki tunsin ku mua ommeltiin. Eikä oo muuten kiva ku tutkitaan pyllynreijän kautta ku sinnekkin sattuu. Repeämä on toisen asteen syvä kuilumainen onkalo, ei siis kovin leveä, mutta syvä. 3ommelta siihen laitettiin. Lisäksi on nirhaumaa häpyhuulissa ja vulvassa - niitä ei ommeltu.

Mutta se on totta että palkinto on mahtava, mutta en mä vielä oo kipuja unohtanu. Etenki ku ne muistuttaa istuessa joka kerta ja kakkaaminen on edelleen varsin epämiellyttävää - mutta ei niin kivuliasta ku mä luulin. Nyt vasta uskon, että poika on meijän. Sairaalassa pelkäsin koko ajan, että joku tulee hakemaan sen oikealle äidille. Mä jaksasin tuijotella sitä vaikka vuoden eikä siltikään kyllästy. Hormonit on ihan sekasin ku mä pillitän vaikka ja mille. Ja ilman miestä synnytyksessä mä olisin varmaan tullu hulluksi. Vaikka se ei paljon siellä tehnykkään niin se riitti, että se oli siinä vieressä lohuttamassa. En oikeen osaa varmaan ikinä sitä tarpeeksi kiittää että se oli siellä. Mulla oli myös mahtava kätilö opiskelija, vaikka valmistuuki vasta joulukuussa - ihana ihminen. Muutenkaan paljon haukusta tyks;stä mulla ei oo mitään pahaa sanottavaa ihania ihmisiä. Jaa no yö kätilö osastolla oli laittanu pojalle tutin suuhun verensokerimittausreissulla - oli kuulemma hengittäny huonosti - lähti äkkiä luikkimaan karkuun ku kysyin mistä lähtien tutti on auttanu hengitysongelmiin? Muuten tosiaan kaikin puolin tyks:n synnäri ja vuodeosastolla on mahtavaa henkilökuntaa - ei oo todellakaan ongelmaa suositella muille mennä sinne synnyttämään.

Eli kokonais kesto oli huimat 18tuntia 20minuuttia (tosin tästä olen eri mieltäku olivat merkanneet säännölliset supistukset alkaneeksi klo: 6 kun ne alko klo00) ponnistusvaihe kesti 1tunti 45minuuttia ja jälkeis vaihe 15minuuttia eli avautumisvaiheeseen meni joku päälle 16tuntia. Mutta loppujen lopuksi meni aika nopeesti. Nyt huuellaan tissille. 8)
 
  • Tykkää
Reactions: cynde
Kiitod Taika kertomuksesta!

Aikamoista meininkiä, huh. En kyllä odottele omaa koetustani innolla :D Erityisesti tykkäsin sun tarinan runsaasta kirosanojen käytöstä, oon ite aika rekkamies suustani ja samaistun parhaiten samanlaiseen kielenkäyttöön :D

pikaista paranemista ja onnea ihanasta uudesta perheenjäsenestä!!!
 
Taika78 kiitos elävästä kuvauksesta. Itkeä tirautin sitä lukiessa, ilostapa tietenkin. Kyllähän työ tuota poikaa ootte saaneet jo ootaakkin. Enpä usko että sen tuijotteluun 1 vuosi riittää, taitaa ennemmin olla elinkautinen :D Ja pikaista paranemista siihen samaan lykkyyn!

terkuin cynde & mukula 20+3
 
Onnea vaan Taika78

Nyt kun raskaudesta tietää jo sukulaisia, kavereita ja työkavereita on alkanut mennä hermo pariin asiaan;)

1) Miten joka aiheesta voi johdattaa aiheen takaisin vauva ja perheasioihin. Kuten jos puhutaan jostain kotiaiheisesta voi vastapuoli todeta siihen että "Kyllä sä sitten ymmärrät kun olet kotona vauvan kanssa".. Vaikka alkuperäinen aihe olikin jotkun ruokareseptit..
2) Voi sitä neuvojen määrää. Miten voi aina neuvoa aiheesta ja siihen liittyvästä kuten urheilu tai ruokailu tms. Ja yleensä neuvot on sitä luokkaa että älä ainakaan tee sitä tai tätä. Pitäiskö mun ruveta ain kostoks neuvomaan keskustelukumppania ruokavaliosta tai urheilun määrästä.
Olenkin hallitusti kertonut vain parille työkaverille jotta en hermostuisi neuvojen määrään;)

Mitens teillä? Meneekö hermot neuvoihin tai raskaustarinointeihin?

Vimps jotain 18 tai 19 vko..
 
Jos sitä nyt ehtis jotain kirjoitellakin tänne... Oon kyllä käynyt lukemassa, mutta tuntuu että aika menee siivillä. Voi olla että äitiysloman alkaessa alkaa jo tylsistyttämään tämä raskaus, kun haluaisi jo pienen syliin :)

Ihmeen hyvin on sujunut tähän asti. Selkä- ja liitoskipuja on jonkin verran, mutta ei niin pahasti että täytyis ottaa särkylääkkeitä. Kävelynopeus on hidastunut varmaan puoleen siitä mitä normaalisti. Jos kävelee reippaasti, tulee supistuksia, ei tosin kipeitä.

Painoa on tullut jo 10 kiloa, mutta en tiedä minne?! Vatsan kokoa päivittelevät kaikki tutut ja tuntemattomat, on kuulemma niin pieni. Neuvolassakin sitä on mietitty, kun sf-mitta seilaa jossain ihan omillaan. Kerran ollut jopa yläkäyrän puolella, mutta seuraavalla kerralla mitta oli pienempi ja taas oltiin jossain alakäyrillä : / Se ilmeisesti vaikuttaa, että pieni on jatkuvasti pää alaspäin ja mun lantio on niin leveä, että pää pää mahtuu sinne.

Synnytystä oon miettinyt paljon viime aikoina. Mua ei ihme kyllä pelota synnytys, enemmänkin vähän jännitän ja odotan sitä. Ylevänä tavoitteena olisi selvitä ilman kipulääkkeitä, mutta saa nyt nähdä... Joogassa olen nyt käynyt ja haluaisin käydä yksityisessä synnytysvalmennuksessa, mikä keskittyy joogaan.

Täällä oli kai muitakin, jotka aikoo kestovaippailla? Meillä on kanssa tarkoitus käyttää kestovaippoja ihan alusta asti, mutta vielä en ole ostanut mitään. Täytyis käydä kaverin kanssa ostoksilla, se on oikein kestovaippa-aktiivi :)

Äitiyslomaan olis vielä kuukausi aikaa, onneksi töissä on sujunut hyvin. Pakkauksen hain eilen postista, saatiin onneksi vanha pakkaus! Uudessa näytti olevan jonkun verran oranssia, eikä se oo mun lempiväri.

Nyt nauttimaan viikonlopusta!

Anncherie 30+0
 
VimpsVomps mulla ainakin menee hermo :D eniten tuntemattomien/puoltuttujen kommentointiin ja kyselyyn.

Hitsi nyt on tiukka viikko: pitäis pakata kun sunnuntaina muutto. Töitäkin on kuitenkin aika paljon tällä viikolla, ja olo alkaa olla aika iso ja tukala, ja huomaan todellakin väsyväni aiempaa helpommin. Mutta tsempillä vaan, se ois 5vko äippään...........

Toinen hommeli: törmäsin tänään tällaseen artikkeliin
Rokoteasiantuntija: 'En ikin
ja nyt oon ihan pyörällä päästäni.. tietty toi on vaan yks artikkeli, ja verkkomedian uskottavuutta voi muutenkin kyseenalaistaa, mutta juutuin nettiin tunneiksi lukemaan rokotteista, ja kieltämättä se vaikuttaa.. Onko kukaan teistä ajatellut rokote-asiaa? Puolesta vai vastaan? On muutenkin niin kauheesti kaikkea mietittävää: tuttipullojen materiaali, vaipat/kestovaipat, vaatteiden laatu/materiaali, pesuaineet, ruoat.. huhhh! Itse yritän elää mahd. luomusti, enkä vauvaankaan haluis ylimääräsiä kemikaaleja, tai rasittaa ympäristöä perheemme elintavoilla, mutta sekasinhan tässä viidakossa menee... ehkä tää on vaan "apua vauva tulee kohta enkä tiedä mistään mitään eikä mitään ole valmiina"-paniikkia :D

intoilija 29+5
 
Saakos liittyä mukaan?
Ikää tasan 30v ja ensimmäistä vauvelia odotellaan tähän pikku perheeseen syntyväksi. Mentiin elokuun alussa naimisiin ja nyt mennään viikolla 6+2 :)
Aloitan ketjun lukemisen alusta, aikas aktiiviselta porukalta vaikuttaa..

Onnea jo pienokaisen saaneille! <3

elikkäs Tikimi/20.5.2013/KOKS
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen neuvola-aika varattu, onpi 15.10. ja aika siihen ultraan onkin jo sitten viikon päästä torstaina :) Jeiii..kohta näkee mimmoinen mönkiäinen tuolla oikein myllertää <3

-Tikimi & minimurmelipapunen 6+3 <3
 

Yhteistyössä