** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.11 **

Hanneka, mulla ei ole kokemusta tuhruvuodoista, mutta olen lukenut että niitä on aika monella alkuraskaudessa. Toivottavasti kaikki menee hyvin eikä ole syytä huoleen! :hug: Varsinkin, kun olette jo yhden menetyksen kokeneet...

Kiva kuulla Tunafishin kuulumisia. Kohta se ihana mutta rankka vauva-arki on meilläkin edessä, jännää!

Meillä koottiin viikonloppuna pinnasänky, ja kävi ilmi että miehellä ja mulla on ihan eri käsitykset vauvan nukkumapaikasta. Hänelle ei ollut tullut mieleenkään, että vauva nukkuisi mun kanssa samassa huoneessa - oli siis ajatellut, että vauva nukkuu lastenhuoneessa heti alusta lähtien, ja me makkarissa. Ite en kyllä ajatellut ravata pitkin yötä toiseen huoneeseen imettämään... Jäisi yöunet varmaan kokonaan nukkumatta. :rolleyes: Mutta saa nyt nähdä, minkälaiseen ratkaisuun päädytään.

SL, mullakin on ollut supistuksia aika reilusti jo monta kuukautta, en ole jaksanut niitä edes laskea muuta kuin silloin kun ovat tulleet tiheään (10 min välein tai alle). Ja ovat kyllä sen verran napakoita, että tekee kipeääkin, eli ei niitä ole voinut olla huomaamatta. Mulla on muuten todettu useaan otteeseen raskauden aikana bakteerivaginoosi (mikrobitasapainon häiriö), joka oireili juuri tiuhoilla supistuksilla, tosin suppareita on tullut paljon myös muulloin. Tuo vaiva kannattaa ehdottomasti tarkistuttaa labrassa, jos supistuksia alkaa tulla paljon, koska hoitamattomana se voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen/keskenmenon! :attn: Tarvittaessa saa sitten siihen antibiootit. Itse en ollut edes tiennyt tuollaisen riskin olemassaolosta, siksi varoittelen.

Mun oli myös tarkoitus liikkua äippälomalla joka päivä, mutta kävelemisestä äityvät liitoskivut sekä tuo supistusten pelko ovat aika tehokkaasti karsineet liikkumisintoa. Nyt ajattelin yrittää ryhdistäytyä, etten olisi synnytyksen tullen sitten ihan voimaton...

sintti & juniori 39+0, POKS!
 
Mä käväisin maanantaina äippäpolilla kokoarviossa.
Tuloksena 3,6kg vauvaa masussa... Lantio tsekattiin samalla ja tilaa on tulla, joten normaali alatiesynnytys täysin mahdollinen. Mutta koska mulla on sitä sokruhäikkää voi vaavi kasvaa jopa 350g viikkovauhtia, joten kamalan yliaikaiseksi ei lasketa vaan pääsen kontrollikäynnille 40+5, jollei ole syntynyt ennen sitä.
Alakerrassa ei ole tapahtunut vieläkään mitään synnytyksen lähestymiseen viitaavaa.. kohdunkaula kiinni kova ja 3cm, eli tismalleen samaa tarinaa kun aina tähänki asti. Lääkäri kysyi onko supistellu, sanoin että ehkä kerran... Johon lääkäri että nyt tarvittaisiin niitä supistuksia että alkais alakerta kypsymään...Mutta minkäs teet kun ei supista niin ei supista. Vaikka liikkuisi ja touhuaisi, niin ainoa mikä kipuilee on häpyliitos. :stick:

Vissyliini 38+6
 
Oletko Vissyliini kokeillut vadelmanlehtiteetä? Sen pitäisi auttaa harjoitussupistuksia ja vahvistaa kohtulihasta. Annosteluohjeessa kehotetaan juomaan viimeisellä kolmanneksella kolme kuppia päivässä. En tietty tiedä, kuinka nopeasti sillä on vaikutusta, mutta tuskinpa siitä voi haittaakaan olla...

Yksi supistuksia aiheuttava asia (jota en kyllä suosittele kotikonstiksi synnytyksen käynnistämiseen...) on kuulemma myös nestehukka - tuli vain mieleen, kun nyt tässä aiheessa ollaan. Jos siis suppareista on vaivaa, kannattaa huolehtia riittävästä nesteiden saannista.
 
:)Tuna-Fish78 ja Sintti-79 Kiitos teille rauhotteluista. Myös tuolla lokakuisissa ihmiset ovat kommentoineet vuotoja ja kertoneet kokemuksia ja ne on auttanut. Vuotoa on edelleen minimaalisesti, mutta olo on silti ruhallisempi. Raskausoireetkin ovat lisääntyneet ja eilen testissä vahvempi viiva kuin sunnuntaina, jolloin tuhru alkoi. Nytkin etoo. :x
 
Wandalle sydämelliset onnittelut pojasta näin jälkijunassa! :heart:

Tervetuloa myös uudet plussanneet! :)

Toivottavasti Vissyliinillä kikka kakkoset auttaisi eikä käynnistykseen jouduttaisi.

Täällä pahoinvointi on vetänyt voimat ihan nollaan. Pahoinvointi vaivaa ympäri kellon ja pönttöä saa olla halaamassa vähän väliä. Silti jostain syystä olen joka aamu saanut raahattua itseni töihin. Toivottavasti olo muutaman viikon päästä helpottaisi kun toinen kolmannes alkaa.

zapata 9+4
 
  • Tykkää
Reactions: wanda_81
SL
Sintti vautsi sä oot kyllä jo niin loppusuoralla odotusaikaa, että vauveli on sylissänne jo ennen kuin ehtii tajutakkaan :)
Mulla on silloin rv 17, kun alkoi ne supistukset, niin katsottu joku näyte vaginasta. Ja sitten rv 28 on myös ihan joku viljelynäyte otettu kun supistukset olivat napakoituneet lisää. Toisaalta tässä vaiheessa raskautta en enää pelkää, vaikka pienokainen tulisikin ennenaikaisesti, kun viikkoja on niin hyvin kasassa :) Huomenna ollaan täällä täysiaikaisia eli rv 37 :) jee!
Ja musta tuntuu, ettei noi miehet muutenkaan osaa oikein ajatella kaikkea käytönnöllisyyttä jne vauvaa ajatellen. Mä selitin miehelleni ihan kaikki mitä ja miten olin ajatellut kuinka kotona sitten hoidan vauvaa, esim. miksi yläkerrassa että alakerrassa meillä on hoitopaikat vauvalle jne :) Kuitenkin minähän vauvan kanssa pääasiassa päivisin olen, niin omaa arkea vauvan kanssa pyrin helpottamaan :)

Toivottavasti Vissyliini saat supistukset käyntiin :)

Pahoinvoinnin kanssa painiville kovasti jaksamista! Kyllä se sitten vielä helpottaa, mutta tiedän omasta kokemusta, ettei se ole mitään herkkua :x Itselläni pahoinvointi alkoi rv7 ja kesti rv 17 asti : / Ja mulla oli aamusta iltaan pahoinvointia. Oksennus lensi herkästi, ajoittain olin töistä poissa joitain päiviä. Siis ihan karseeta aikaa, en edes halua kunnolla muistella, sen verran rankkaa se oli. Mulla meni koko kesälomakin pahoinvoinnin kourissa :( Eikä mulla mikään siihen auttanut. Ajoittain makasin vaan sohvalla ja yritin imeskellä jääpaloja...
Tsemppiä!!!

SL 36+6
 
Viimeksi muokattu:
wandalle paljon onnea pienestä pojasta!

Hanneka tervetuloa! Toivotaan, että tuhruvuoto ei vielä tarkota mitään.

Vissyliinillä jaSintillä on vauvat kotona kans ihan minä päivänä hyvänsä. Toivottavasti supistukset lähtee sieltä itsekseen tulemaan.

SL onnea täysaikaisuudesta!

Kotiuduttiin eilen ja koska Jenkkien itärannikolla on lumentulon takia kentät "pikkusen" sekasin, oli lento myöhässä ja tukka putkella lennolta suoraan neuvolaan :D Painoa oli tullu taas ihan kiitettävästi, 4 kg kuudessa viikossa ja siitä tuli heti sanomista. Mua ärsyttää meiän terkkarin tyyli motkottaa asiasta. Kyllä mä tiedän, että painoa mulla oli jo lähtiessä ihan tarpeeksi ja että lisää ei kannattaisi tulla ja en kyllä oo mitenkään erityisesti herkutellu vaan ennemminki yrittäny kattoa mitä sitä suuhun pistää :( Sokerirasitus eessä sitte tasan neljän viikon päästä. Hemoglobiini oli edelleen 125, joten elättelen toiveita, ettei mun tarvi lisärautaan koskea. Sf-mitta otettiin ekan kerran ja sinnehän se yläkäyrän yläpuolelle läsähti, 23cm 22+5. Rakenneultrassa pieni oli kuitenki 6 päivää laskettua aikaa pienempi, joten en nyt oo kauheen huolissani isosta vauvasta. Ehkä mun kohtu vaan on sen mallinen, että levahtaa ja paisuu. Kelalle sain todistukset ja nyt on sitten äitiyspakkauskin tilattu.

Reissu oli muuten aivan ihana, vähän toki piti rajottaa kävelyä. Hyvänä puolena Jenkeissä on näköjään joka nurkalla ilmainen vessa :D Selkä ilkeili pitkillä lennoilla, mutta kun käveleskeli ja venytteli lennon aikana, niin kipu oli ihan siedettävää. Vaatteita osteltiin, muuta ei sitten jaksettu kuitenkaan raahata. Ei ne nyt niin paljon halvempia ja erilaisempia sielläkään ole.

kodehu 22+6
 
  • Tykkää
Reactions: wanda_81
SL
Kodehu mukava kuulla, että reissu meni hyvin :) Se on kyllä kumma kun tuosta painosta ne terv.hoitajat jaksavat paasata. Tuskin kukaan tieten tahtoen lisäkiloja itselleen haluaa ja näin vaarantaa itsensä ja pienokaisen. Painon tulo saattaa jossain vaiheessa pysähtyä tai hiipuakin. Mullahan taasen oli lähtöpaino hieman alakantissa, niin mun painoa on taasen kytätty, että se nyt varmasti nousee jne.
Mulla oli kans se eka sf-mitta yläkäyrällä, sitten se oli keskikäyrällä, ja seuraavassa olikin jo keskikäyrän alapuolella ja nyt ollaan menty keskikäyrän tuntumassa. Tosiaan siihen sf-mittaan vaikuttaa oman kohdun asento ja sikiön asento. Sekä jos mittaaja vaihtuu.
Ole kodehu huoleti, kyllä sun painos varmasti tulee olemaan maltillisissa lukemissa ja muistat vaan, ettet herkuttele muutamaan päivään tms ennen sokerirasitustestiä, niin ei sitten sen kanssa tule murheita.

ON: täällä on masulainen jo painunut niin alas lähtökuoppiin, ettei terv.hoitaja saanut enää tunnusteltua pienen päätä :D iiiiks, alkoi niiiiiin jännittää. Terv.hoitaja sanoi, että hyvinkin suurella todennäköisyydellä pieni on maailmassa ennen laskettua-aikaa :) hui!
Ootteko kukaan miettinyt, että kuinka osaatte pientä sitten käsitellä, siis esim. ottaa ns. oikeaoppisesti syliin ja pyllynpesuasentoon kädelle jne? Mulle on tullut toisinaan tollasia mieleen, hölmöä joo, mutta kyllä sitä jotenkin kaikenlaista ajoittain mietiskelee :ashamed:

SL 37+1
 
miss_piggy
Täällä poksahti eilen 10+0 :)

Näin viime yönä unta, että meille oli syntyny jo vauva, neuvolatäti sanoi että se on tyttö, ja sitte ku aloin vaihtamaan sille vaippoja, niin sanoin miehelle että ei tää kyllä mikään tyttö oo ku sillä on tuommonen pieni piliki josta se justiin pissas :D

Mulla on koko aika ollu jotenki sellanen poikaolo, siis jo ennen ku olin ees raskaana. Ja musta on aina tuntunu että mun eka lapsi on poika. Jos mun intuitio pitää paikkansa, niin aika jännä :) Ei ois eka kerta kun mulla on joku tunne ja sitten se käyki toteen.
 
  • Tykkää
Reactions: sintti -79
Mä oon pohtinut tuota pienen käsittelyä, voi siinä alkuun kädet täristä :D Synnytysvalmennuksessa sai sitä aidon vauvan kaltaista nukkea pyöritellä ja niitä otteita kokeilla, ei oo ihan niin helppoo :D Mutta eiköpähän sitä harjaannu otteet, kun on vaan pakko.
 
SL
Vissyliini meillä ei ole ollut valmennuksissa ollenkaan minkäänlaista harjoittelua nukella tms. Ja kyllähän sitä tietysti oppii ja varmistuu ne otteet ym kun pääsee omaa rakasta pientä hoitamaan :heart: Jotenkin sitä vaan haluais, että osais sillain varmoin ottein heti käsitellä niin ei tulis pienelle itkua sen takia kun äiti haparoi ja on epävarma :D heh! Nooh, yhtä oppimistahan tää tulee olemaan vauvan kanssa ja luulis, että synnärillä opastaavat jne :)

miss_piggy jännä tosiaan miten joillakin tulee noita tuntemuksia sukupuolesta. Kerrohan sitten rakenneultran jälkeen pitikikö tuntemus paikkansa :) jännnää :)
 
Kotiuduttiin eilen 14.2 syntyneen pienen pojan kanssa.

Synnytys käynnistyi tosiaan itsestään 39+5? päivillä ja kesti omasta mielestäni todella pitkään (~13 h sairaalassa) ja suunnilleen kaikki kivunlievitykset vuorollaan oli käytössä.

Tosta liikkumisesta: Mä tosiaan oon kävellyt jne. aina tuohon synnytyspäivään asti. Mut nähtävästi mulla ei ollut tota laskeutumista hirveesti helpottanut..

Sukupuoli-olohan mulla oli aluksi tuo poika mutta sitten rupesin ajatteleen että en voi miettiä että se on poika kun voihan se olla tyttökin. Ultrasta tulikin jo vinkkiä pojasta..

Synnytykseen kehottaisin itseäni ainakin seuraavalla kerralla ottamaan mukaan tarpeeksi isot kassit/ tyhjän kassin kun tosiaan synnyttävän osapuolen tavarat täytyy raahata eri huoneissa mukana. ;) Ja synnyttäjä on niissä sairaalavaatteissa..

Kuka päivittikään voi varmaan siirtää mut synnyttäneisiin ?
 
39+6 ja tän raskauden viimeinen äitiysneuvolakäynti takana. Kaikki ok. Ja tää homma on nyt sitte vaan synnytystä vaille valmista...:LOL:
Jos ei pikkumies meinaa haluta tulla pihalle, mä lähden käymään Kysin synnärillä ens tiistaina klo 9 reikäleipä. Ja katsotaan siellä mitä tehdään.:confused:

Tässäpä toimintasuunnitelmaa tulevaks viikoks.

Että eiku ootellaan.:popcorn:

Vissyliini
 
  • Tykkää
Reactions: SL ja sintti -79
Onnea VimpsVomps pienestä pojasta!

Tsemppiä Vissyliini! Ei olis sullakaan enää paljosta kiinni projektin päätös :D

kiitos SL lohdutuksesta. Ei tuo painoasia enää niin ahista, jostain syystä se vaan aina sen motkotuksen jälkeen tuntuu pahalta. Kolmen viikon päästähän sitä sitte tietää, missä kohti se sf-mitta huitelee, jospa se ei siellä yläkäyrän yläpuolella koko aikaa viihtys.

lapsen käsittelystä oli ollu kans puhetta.. En oo osannu kauheesti vielä ressata just tuota asiaa, mutta ilmeisesti alitajunta on, koska viime yönä näin painajaisen, jossa tiputtelin lasta joka paikassa..

ON. Täällä kauhea flunssa päällä. Yskiminen aiheutti kipeitä suppareitakin sunnuntaina, mutta onneks sekä yskä että supparit jäi pois. Nyt on vaan karsee nuha..

kodehu ja punainen nenä 23+5
 
Hei kaikille!

Täällä olisi uusi höpöttelijä linjoilla. Ensi vuonna pärähtää lasiin se karme kolmekymmentä ja samaan syssyyn ihanainen esikoinen. Ylipainon kanssa kamppaillaan ja heittelevien sokereiden seurannassa ollaan. KHKS olis elokuun tapahtumapaikkana ja LA siis 14.8. . Eilen poksui taas viikot ja tänään 15+1. Toivottavasti höpöttäjiä riittää :).

Hanskibanski ja RaKKaiN
 
Oi, onnea VimpsVomps pikku pojasta! :heart: Olisi kiva kuulla synnytyskertomusta, jos jaksat jossain vaiheessa kirjoitella!

Tervetuloa, Hanskibanski! Kiva kun tulee mukaan uutta porukkaa, kun meitä on aika moni tästä pinosta "eläköitymässä"... ;)

Kodehulle tervetuloa takaisin! Minäkin komppaan, ettei sitä sf-mittaa kannata liikaa tuijotella - mulla se oli ekassa mittauksessa ihan yläkäyrillä, mutta tasaantui pian, ja nyt (tai siis lääkärineuvolan 36+0 perusteella) lupaillaan sirohkoa vauvaa. Ja tuo painonnousukin on niin yksilöllistä, toisilla tulee herkästi turvotusta. Jos syö monipuolisesti ja terveellisesti, niin sillä lienee loppupeleissä kuitenkin enemmän merkitystä! :)

Onnea SL täysiaikaisuudesta! Näköjään näyttää toi mun aikaisempi kirjoitus tulehduksista ja suppareista suoraan sulle osoitetulta, vaikka tarkoitus oli oikeastaan mainita niistä ihan yleisellä tasolla, siltä varalta että jollekulle muullekin tulee niistä riesaa... :ashamed:

(.) Eilen oli sitten laskettu aika... Mitään merkkejä synnytyksestä ei ole vielä näkynyt, jopa supparit tuntuu rauhoittuneen siitä, mitä ne on tähän asti olleet. Mutta vatsa on käynyt viimeisen viikon aikana ihan selvästi ahtaammaksi kuin ennen, ja vauvan liikkeet alkavat ottaa tosi koville. Tekee ihan kipeää suorastaan. Että ehkä minäkin alan vähitellen lämmetä ajatukselle synnyttämisestä... Jos tilanne ei tästä muuten etene, niin ens viikolla on vielä yksi neuvolakäynti ja sen jälkeen 41+3 yliaikaiskontrolli Naikkarilla.

Viime aikoina on tullut nukuttua tosi huonosti, varmaan stressaa tämä viimeisten päivien epävarmuus. Onneks neuvolan terkkarit ovat meillä todella ihania ja kannustavia. Ei ole helppo nauttia ja olla stressaamatta, kun tuntuu ettei pysty oikein keskittymään mihinkään, mutta olen päättänyt näin loppusuoran kunniaksi vielä yrittää... :D

sintti & juniori 40+1
 

Yhteistyössä