** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

- o d o t t e l i j a t -


NIMIMERKKI/ LASKETTU AIKA/ SYNNYTYSSAIRAALA
Joiku............................LA 4.9.2014............PHKS
Sniff.............................LA 11.9.2014.........HUS
#Exec..........................LA 6.10.2014
kinttu...........................LA 16.10.2014 Tyttölupaus
murmelii........................LA 31.10.2014
qwertyli.........................LA 3.11.2014
Miranda-........................LA 3.11.2014.........KOS Poikalupaus
Jonniss..........................LA 13.11.2014.......TAYS Poikalupaus
LilyAlice........................ LA 1.12.2014........ TAYS
Marjee..........................LA 5.12.2014
Kerttuli82.......................LA 5.1.2015
Miri81...........................LA 23.1.2015Tyttölupaus
Heilanga........................LA 8.2.2015...........TYKS
Viiu...............................LA 4.5.2015
solezki83.......................LA
Handis85.......................LA
Giu...............................LA



- taustalla -

Menetyksen kohdanneet :hug::'(
Matahari, Ricardina

Kadonneet odottajat 2014
Siirrän kadonneisiin odottajiin, jos LA on mennyt aikoja sitten, eikä odottajasta ole kuulunut mitään.
mm-79, lumilinna, lady1979, soihtu, mutantti, knyte, Unis, Tippan, starwars, Hansu83, iiris_lorea

SYNNYTYSSAIRAALAT

HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
KOS = Kätilöopisto
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKSSK = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
JS = Jorvin sairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala


- j a k a u t u n e e t -

2014
miss_piggy..........................10.2 Poika 3970g, 51cm
Vilja-Maaria........................15.2 Poika 3410g, 50,5cm
Bling...................................27.2 Poika
Mayinka..............................1.3 Poika 3824 g, 51 cm
Milk@.................................14.3 Poika 3460g, 51 cm
Rakkaudella, Hannele...........22.5 Poika 3 460g, 51 cm
nemelia..............................10.6 Poika 3780g, 52cm
jadelyn84............................13.7 Tyttö 3250g, 47cm
Kirpukka.............................16.8 Poika
babygreen...........................29.8 Tyttö 3340g, 50cm
Poikia 8 Tyttöjä 2

2013
wanda-81..........7.2. Poika 3420g, 51cm
VimpsVomps......14.2. Poika
sintti-79.............28.2. Poika 3350g, 50cm
SL......................5.3. Tyttö 3495g, 50cm
Vissyliini.............5.3. Poika 4230g, 53cm
Tatja.....…….......9.5. Poika
pipsa79.....…......18.6. Poika 3020g, 49cm
kodehu................24.6. Tyttö 4080g, 50cm
Regalo...............12.7. Herra A 2250g, 47cm ja Herra B 2440g, 46 cm
zapata.................11.9., 39+3, Tyttö 3310g, 49cm
Syksy2010.....…....2.10. 40+5 Poika
Kiiltis-75................2.11, Tyttö 3768g, 52cm
Pebble79..............3.11, Poika 2065g, 45 cm
Maikkis:)..............18.11, Tyttö 3620 g, 50 cm
Twinflower............30.11, Tyttö, 3710 g, 49 cm
hiisi -78................15.12, Poika, 3760g, 52cm
Poikia 10 Tyttöjä 6

Kadonneet odottajat 2013
Hanneka, Tinkeliharava, Anna_bella, *jonesy, Ouna78, Tiksander

2012
Poikia 13 Tyttöjä 9

2011
Poikia 7 Tyttöjä 17

2010
Poikia 11 Tyttöjä 6

2009
Poikia 10 Tyttöjä 10

Vanhoja pinoja

Vol. 10: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2117058-noin-kolmekymppiset-ekakertalaiset-vol-10-a/

Vol. 11: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2232798-noin-kolmekymppiset-ekakertalaiset-vol-11-a/

Vol. 12: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2278400-noin-kolmekymppiset-ekakertalaiset-vol-12-a/

Päivitys- ja korjauspyynnöt punaisella :)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olen tässä pähkäillyt pari päivää, että mitenköhän odotusviikot+päivät lasketaan varmasti oikein. Viimeiset kuukautiset alkoi 25.11, joten olenkohan sitten ymmärtänyt oikein, että olen viikolla 5+1 tänään? Mietin myös, että mitenköhän laskettuaika lasketaan, jos ei voi olla ihan varma viime kierron pituudesta. Kierrot muutenkin heittäneet kaikkea 27-34 välillä. Plussausta edellinen kierto oli kyllä vain 27päivää, jos sillä on jotain merkitystä laskentaan.
 
babygreen, jos sun kuukautiset alkoi 25.11. maanantaina, olisit tänään 5+0 ymmärtääkseni. Lasku alkaa kuukautisten alkupäivästä 0+0 ja niin edelleen, kunnes 0+6 jälkeen tulee 1+0 jne. 28 kiertopäivän mukaan laskettu aikasi kuukautisista olisi 1.9.2014, mutta laskettu aikahan varmistuu sitten ultrissa. Täällä Kaksplussan sivuillakin on laskettu aika -kalenteri, josta voit tarkistaa eri vaihtoehdoilla... :)

Ai niin, lisään vielä, että olin neuvolassa tänään. Kohdunpohjan korkeus 26 cm, hiukan keskikäyrän alapuolella. Vauvan sydän sykki 140 tasolla ja verenpaine ok. Hemoglobiinikin oli noussut. Paino oli hiukan laskenut edellisestä kerrasta... (Lieköhän kaikki se kävely Lontoossa ja joulunajan huolimaton ruokailu..?) Mutta joka tapauksessa kaikki ok tällä hetkellä. Terveydenhoitajan mukaan mulla oli supistus siinä vaiheessa, kun menin tutkimuspöydälle: vatsa oli aika pinkeä ja kohdunpohjan korkeus 27,5 cm. Yllättävän paljon toi mitta vaihtelee supistuksen mukaan... :)

Synnytyksestä keskusteltiin ja käytiin läpi esitietolomaketta, joka menee synnytyssairaalaan. Perhevalmennusta varattiin helmikuulle ja seuraavaa käyntiä tammikuun lopulle. Tunti vierähti taas, yllättävän nopeasti menee aika terkkarin kanssa jutellessa.

30+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Milk@ Juu, kiitos tiedosta :) Tuota 0+0 en tiennytkään laskettavan. Itsekin olen laskenut laskureilla eri kierron pituuksilla LA:ksi kaikkea 31.8-2.9 väliltä. Selvinnee tuo toki sitten varmaan ekalla neuvolakäynnillä :) Kiva kumminkin osata laskee nyt viikot yms. l. nyt sitten tuo 5+0.
 
miss_piggy
Mun ei oo tarttenu täytellä mitään esitietolomaketta, vaikka musta tuntuu että ei mee kauaa kun jakaannun :D Laskettuun aikaan kohta enää kuukausi. Odottelen edelleen sitä synnytystapa-arviotakin.
 
miss_piggy
babygreen, graavilohta ei sitte kannata edes syödä raskausaikana, ettei tuu listeriaa. Muutoin oon syöny kaikkea esim. valion aurajuusto on nykyään sallittua, ja muitakin juustoja, mutta tuo graavilohi on ainoa mihin en oo uskaltanut koskea :)

35+0
 
12 mm:n pieni möhkäle nähty tänään sydän vimmatusti sykkien. Viikot nyt 7+3 ja koko vastasi päivälleen viikkoja. Tunnelmat on aika sekavat ja pelokkaat... Ja olo on ollu jo kaks viikkoa aivan järkyttävä!! Etoo ja ällöttää kaikki. Minä, joka olisin aiemmin voinut elää pelkällä suklaalla, en vois nyt kuvitellakaan syöväni sitä. Kaikkea sitä ihminen voikaan kokea :)
 
miss_piggy Juu tiedän, että graavilohta pitää välttää raskaana. Ainakin vakuumipakattua. Olin jostain lukevinani aikaisemmin, että graavikalaa sais syödä kerran kuussa, mut en nyt löydä. Äsken myös luin, et jos kala ois itse graavattua ja ihan tuoretta sais kai syödäkin. Enpä sitten vain tiedä, mikä pitää paikkansa. Eniten kaipaan kahvia tällä hetkellä suuremmissa määrissä. Olen nimittäin tottunut juomaan töissä kahvia pitkin päivää useita kuppeja. Nyt oon juonut vain raskausajan suositusten mukaisen 4,5dl, eli 2 mukia tai 3 kuppia. Ois varmaan hyvä, jos kahvi rupeis ällöttää, niinkuin oon lukenut joillain käyvän. Menis tämä kahvihimo:LOL:.

Ainiin,oletteko tietoisia, että saako light-limuja/-mehuja juoda raskaana? Nimittäin käsittääkseni keinotekoiset makeutusaineet ois kiellettyjä. Ainakaan hermesetasta en ole enää pistänyt kahviin.

Kirpukka Lisäänkö sinutkin listalle? Missä vaiheessa sulla alkoi raskauspahoinvointi? Mulla ei ole varsinaista pahoinvointia vielä ollut ollenkaan ja viikkoja 5+4. Jännittyneenä odottelen, että alkaako pahoinvointi pian. Töihinkin meno jälleen loppiaisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Mut voi lisätä listalle. Poistetaan sitten, jos taas käy köpelösti. LA 19.8.

Pahoinvointi alkoi noin 5+3, ensin lievänä ja siitä on sit pahentunut. Päivissä on toki suuria eroja, mut lainkaan ei tee mieli makeaa, ei ainakaan suklaata. Kai toi pahoinvointi on tosi yksilöllistä. Siinä keskenmenneessä mulla ei ollut sitä lainkaan. Tosin makeaa ei silloinkaan oikein tehnyt mieli. Tissit on kipeät, mut ei enää samalla tavalla kuin alussa. Nyt ne on vaan jotenkin erilaiset :) Janottaa koko ajan ja hengästyttää helposti. Liekö nekin tästä johtuvia vaivoja...
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy ja Milk@
Valtavasti onnea Kirpukalle hienoista ultrakuulumisista!! :heart: Keskenmenoriskihän laskee huomattavasti jos 7+ viikoilla on ultrassa elävä sikiö nähty :) Hirmusti peukkuja että teilläkin toinen kerta toden sanoo ja elokuussa saatte pikkuisen syliinne!

Mulle voisi listaan korjata pojan pituudeksi 52 cm. Kiva lueskella teidän kuulumisia edelleen, nyt ei tämän enempää kun yhdellä kädellä kirjoittelen poika sylissä :)
 
miss_piggy
babygreen, Ite juon teetä ja käytän hermesetasta, eli en laita sokeria laisinkaan. Sitte samates juon kyllä light-limsoja ja mehuja. En oo tollasesta kuullutkaan että makeutusaineita ei sais käyttää. No, itse käytän joka tapauksessa, sillä jos sokeria käyttäisin niin takuulla paino ois korkeampi :)
Netissä lukee makeutusaineesta, että:
"Kyllä voi käyttää raskaana. Jokaisen elintarvikelisäaineen, myös makeutusaineiden, suositeltavan maksimipäiväsaannin arvo ADI (Acceptable Daily Intake) on määritetty jokaisen henkilön oman painon mukaan."

Mutta en mene vannomaan. No, ultrien mukaan täällä kuitenkin terve lapsi tulossa vaikka alusta asti käyttänyt tuota hermesetasta.
 
miss_piggy Tuo on todella lohduttava tieto, että makeutusainetta voisikin uskaltaa käyttää ja light-limuja ja -mehuja. En haluaisi nimittäin turvota yhtään lisää. Nyt olen jo turvonnut normaalipainon yli, koska lopetin tupakan polton, kun raskauden yritys alkoi. Lisäksi olen muutenkin ihan hirvittävä karkkihirmu. Light-tuotteet vähentää mulla sokereita merkittävästi, kun karkkia kumminkin tulee syötyä joskus. Yritän olla jatkuvasti karkkilakossa, välillä monta kk onnistuen ja sitten jälleen repsahtaen.
 
miss_piggy
Luin vielä noista makeutusaineista, että tuo hermesetas sisältäis jotain jonka takia sitä ei sais käyttää, mutta esim. ilmeisesti canderosaa ja steviaa sais käyttää :confused: Mene ja tiedä, ei oo koskaan tosiaan tullut mieleenkään tollanen enkä oo neuvolassakaan kysynyt.. Mutta itellä ku se päiväannos on ollut 1 nappi /pvä, niin en usko, että tollasesta määrästä on mitään haittaa :D
Eli ilmeisesti jos sisältää syklamaattia tai sakariinia, niin ei suositella, ja hermesetaksessa ois jompaa kumpaa..aspartaami ei haittaa.. No, kiva tietää tämäkin näillä viikoilla kun kohta jakaannutaan :LOL:
 
Ainakin tuossa ADI-laskurissa on myös hermesetas, muiden lisäksi. Mittari antaa painon mukaan, että saa käyttää monta kymmentä tablettiä päivässä. Eihän sitä todellisuudessa tosin mene, kuin max 10 päivässä, jos sitäkään, mutta kumminkin. Mä ajattelin uskaltaa käyttää. Ehkä neuvolassa voisi kysyä sitten asiasta lisää.

Tuolta luin:

Hermesetas SteviaSweet: Usein kysyttyj

5+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Hey ladies! Ja hyvää uuden vuoden alkua!

Pikku hiljaa voisin ilmoittautua tälle listalle. Pakko kai tämä on pikkuhiljaa uskottava, kun digin viikotkin ovat kasvaneet niin kuin pitääkin. Plussan sain tikkuun elämäni ensimmäisen kerran jouluna - ihana lahja siis :heart:

Ihanaa, kun täällä on vielä "vanhoja tuttujakin" ja tyypeillä jo viimeisiä viikkoja viedään :wave: Voitte sitten opastaa keltanokkaa ;)

Nyt on flunssaa pukannut päälle, mutta muuten olo on nyt tässä melkolailla normaali. Mitä nyt tissit on arat, mahaa turvottaa ja paleltaa - ihanaa! :)

Listoille minut voisi lisätä tiedoin LA 4.9. ja PHKS. Vielähän tämä tuntuu ihan uskomattomalta ja koko ajan pelottaa, että tämä ei kestä... Mutta pikkuhiljaa se on varmaan neuvolaan soiteltava ja parin viikon sisään on kyllä mentävä ultraan kurkkimaan onko kaikki niin kuin pitää.

Mites Babygreen, oletko suunnitellut varhaisultraa? Sä olet vähän mua edellä :)

Joiku ja 5+3
 
Joiku En ole suunnitellut varhaisultraa, oikeastaan en ole edes tietoinen, että koska semmoisia tehdään. Tiedätkö sinä? Tehdäänkö neuvolassa rutiinitarkastuksena vai yksityisellä vain halutessa? Semmoisen käsityksen sain kyllä, että ilmeisesti ensimmäisellä neuvolakäynnillä ois myös ultra. Mulla on ekakerta neuvola 24.1 eli raskausviikolla 9. Nyt viikkoja mulla 5+6, eli en montaa päivää sinua edellä ole minäkään. Muakin kyllä pelottaa aika paljon, kun raskaus on näin alussa, että kaikki menisi hyvin, mutta yritän ottaa rauhallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Ihanaa, uusia odottajia!! Onnea Joiku ja Kirpukka!! :)

Mulle annettiin ensimmäisellä neuvolakäynnillä listaa ruoka-aineista, joita pitäisi välttää. Siinä oli mainittu myös makeutusaineita, terkkari sanoi kyllä, että Stevia on ok. Ja sitä olen käyttänyt. Nykyäänhän saa jo stevialla makeutettuja limsoja ja karkkejakin... :)

Varhaisultrassa me käytiin viikolla 7+3, silloin näkyi jo sydämen sykekin. Just tässä katselin yks päivä noita ultrakuvia, ja onhan se aika huikeaa, miten ihminen kehittyy. Silloin lääkäri sanoi meillekin, että koska kaikki oli ok, keskenmenon riski laski huomattavasti. Ja tähän asti ollaan tultu jo, tänään viikkoja 31+3.

Mulla on tänään ohjelmassa vauvanvaatteiden pesua ja silitystä. Päätin tehdä sen nyt, koska sain viisaalta siskoltani (4 lapsen äiti) vinkin, että äitiyslomalla kannattaa ennemmin olla vaan ihan rennosti..
 
miss_piggy
Meillä ei neuvolassa ole ultralaitetta, vaan terveyskeskuksen puolella. Varhaisultraan pääsin kuitenkin neuvolan lähetteellä rv 7+ jotain sen takia, kun takana se kkm ja tämä raskaus alkoi clomifeneilla, ilman seurantaultraa.
Mutta joka paikassahan ei varhaisultraa ole kuten ei täälläkään, ellei siihen itse hakeudu, laitetaan lähetteellä, tai sitten yksityiselle.

35+3
 
Päivä päivältä ihmettelen vaan enemmän diabeteksen hoitoa Suomessa. Ja ylipäänsä terveydenhoitoa, toi oli taas yksi älyttömimmistä ohjeista, mitä olen kuullu vähään aikaan... :) Menee samaan kategoriaan mm. sen kanssa, että neuvolassa ohjataan juottamaan lapselle rasvatonta maitoa, johon lisätään rypsiöljyä..

Yksityisellä siis mekin käytiin varhaisultrassa. Sulla alkaa todellakin H-hetki olla lähellä, miss_piggy!! :) :)
 

Yhteistyössä