** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

Hei taas, huomasin, että ketju oli pudonnut jo toiselle sivulle, joten ajattelin nostaa... :)

hiisi-78, kiva kuulla, etten ole ainoa, joka tällaisia on ajatellut. Ja syntymän jälkeenhän sen sitten tietää, miltä tuntuu ja millaiset vaistot herää.. Ehkä tässä samalla myös hiukan suojelee itseään, koska välillä hiukan jännittää että meneekö kaikki hyvin.

Mulla alkoi äitiysloma. Todella outoa, ihan epätodellinen olo. Nytkö se jo on, vastahan olin päivystyksessä hyperstimulaation takia ja siellä kävi ilmi, että hcg on noussut... :) Mutta nyt siis alkaa pakkausurakka, huh huh...

35+1
 
Bling, me kyllä mennään niin samoissa että HUH! Voidaan ihan helposti olla samaan aikaan hakemassa vauvoja sairaalasta kotiin. Tästä siis voinee päätelläkin että täällä ollaan hyvin tiiviisti vielä yhdessä paketissa :) Onko muuten siellä vaavi jo laskeutunut?

Mikäs olo Vilja-Maarialla? Teillä on miss_piggyn kanssa lähtö jo aikas lähellä, enää päivistä tai muutamasta viikosta kiinni! :heart:

miss_piggy, mullakin on vähän vanhempi neukkutäti, aivan ihana tyyppi mutta joskus vähän hajamielinen :D Mun molemmat sokerirasituslähetteet on olleet tekemättä kun olen mennyt labraan ja joku aika sitten täti oli unohtanut koko neuvola-ajan. Istuttiin ukon kanssa sohvalla 20 minsaa ja odotettiin, kun lopuksi menin ovelle koputtelemaan niin siellähän se itsekseen hengaili ja oikein säikähti että herra hyvästi hallitkoon, pitikö meillä olla TÄNÄÄN tapaaminen :D

Onnea nemelialle pienestä helikopterista ;) Sulla kävi sitten vähän niin kuin mullekin, odottelin koko alkuraskauden tyttöä mutta rakenneultrassa meidän tytölle olikin kasvanut palluiset :D Oli vaan niin tyttöolo jotenkin, paitsi juuri ru:ta edeltäneenä yönä näin unessa keltaisella viltillä makaavan alastoman vastasyntyneen poikavauvan ja siitä melkein sitten jo arvasi että okei, poitsuhan se siellä.

Joiku, kyllähän tuo välillä jo tuntui että nytkö lähdetään :D Suihkun jälkeen makoilu harvensi vähän väliä ja hyvin rauhallisesti vietetty ilta johti siihen että nukkumaan mennessä supisti enää tyyliin kerran ja sain nukkua loppuyön rauhassa :) Toivottavasti sun seuraava neuvolantäti on kivempi, henkilökemiat vaikuttaa niin älyttömän paljon siihen millaisen kokemuksen saa ja miten paljon kokee saavansa neuvolasta apua. Mulla ainakin kävi hyvä tuuri kun neuvolan aluejakoja muutettiin just mun alkuraskauden aikaan ja mulle vaihtui lennosta tämä mun nykyinen neuvolantäti erään toisen tilalle :) Koskas teillä on nt-ultra?

(.) Supparit tosiaan oli ja meni ja sen jälkeen ei ole juuri näkynyt. Seuraavana päivänä supisti muutaman kerran selkään asti, sen jälkeen ei enää kivuttomia harkkareita kummempia ole tullutkaan. Saapa nähdä koska seuraavan kerran supistelee vai odotuttaako nyt h-hetkeen saakka :)

Synnytystapa-arvio lähestyy ja odotan keskiviikkoa jo ihan malttamattomana :D Täällä kaikille ei sitä tehdä mutta mulle tehdään radin vuoksi ja tehtäisiin myös koska kävin pelkopolilla juttelemassa. Streptokokkinäyte otetaan sitten samalla. En tiedä miten se sitten menisi jos synnytystapa-arviota ei tehtäisi, otettaisiinko se neuvolassa vai miten. Meillähän ei neuvolan kautta loppuraskauteen kuulu enää lääkärikäyntiä joten ehkä sitten neukkutäti ottaisi sen. Täällä päin viimeinen lääkäri on rv 25 ja sen jälkeen sen saa vain jos erityistä tarvetta ilmenee.

Onko teille muille puhuttu neuvolassa Tampereen yliopiston teettämästä RS-virustutkimuksesta? Se tehdään ilmeisesti viiden rokotetutkimuskeskuksen alueella ja Seinäjoki on näistä yksi. Ilmoittauduin mukaan tutkimukseen sillä siinä ei mua tai lasta rokoteta vaan synnytyksessä otetaan napaverinäyte ja lapsesta otetaan yksi verikoe ennen 2. syntymäpäivää. Vastineeksi saan käyttää tutkimuskeskuksen lääkäriä ilmaiseksi jos lapsella ilmenee hengitystieoireita tai muita vastaavia oireita joista voitaisiin päätellä että kyseessä saattaa olla RS-virus. Ihan hyvä diili mun mielestä :)

Eipä tänne tämän kummempaa, kirjoittelen varmaan uusia kuulumisia sitten keskiviikkona. Jee, enää neljä päivää! :D

Mayinka & pikkumies 36+5
 
miss_piggy
Täällä ei vieläkään kovista odotuksista huolimatta oo tullut minkään näköisiä supistuksia, höh ja pöh... Voisin sanoa jo tuon poikasen yksiön vuokrasopimuksen irti ihan mielelläni :D Kauhea paine koko aika tuolla kylkiluissa ja mun mahakin alkaa heti tissien alapuolelta :)

Tein yhden järkyn löydön, en tiedä liittyykö raskauteen, vai oonko vaan oikeasti vanha...mutta bongasin hiuksistani muutamia valkoisia hiuksia! Siis ei vaaleita, vaan valkoisia... Aika järkyttävää. Arvatkaa vain nykinkö ne heti pois... Ja onneks niitä en löytänyt kuin muutaman :x

39+1
 
Mayinka: Kiitos onnitteluista. :) Minulla tosiaan oli se tyttöolo koko ajan. Kuitenkin jossain takaraivossa oli ajatus, että entä jos kuitenkin on poika? Yhtenä iltana mietin, että todennäköisesti se ois poika, kun miehen puolelta on tosi paljon poikia.
Nyt olen kyllä ihan tyytyväinen poikaankin. :)

Kävin tänään ostamassa pikkujätkälle vaatteita. H&M:ltä löysin kivoja vaatteita ja Benettonin poistomyymälästä löysin yhden bodyn. Kirppistelin vielä netin kautta ja ostin kolmet pöksyt lisää. Nyt ois hirveä hinku päästä veljen luokse Tampereelle. Siellä ois kuulema hyviä kirppiksiä.

Äitin kanssa juteltiin tänään synnytyksistä. Äiti sitten kertoi, että nuorin veli ja sisko ovat syntyneet kaksi viikkoa etuajassa. Kolme nuorinta ovat tulleet tosi nopeasti. Veljen kohdalla ei kätilö ehtinyt edes käsineitä laittaa. Katsotaan sitten kesällä, minkälainen pikasynnytys se omalle kohdalle sattuu... Pelottaa vähän ajatus siitä, että en ehtiskään sairaalaan. Sinne on nimittäin yli 80km matka...

Nemelia ja Pikkujätkä rv 21+3
 
nemelia mulla oli kans tyttöolo alkuraskaudesta saakka (ja aina jotenkin ajattelin, et jos lapsia saan joskus niin eka on varmasti tyttö), mutta ennen rakenneultraa näin unta pienestä pojasta. Ja poikahan siellä sitten köllötteleekin. Nyt pojan odotus tuntuu jo aivan luonnolliselta ja omalta!

Mayinka mulle ei oo puhuttu tuosta tutkimuksesta, mutta viime viikolla huomasin neuvolan vessan seinällä mainoksen siitä. Unohin kuitenkin ottaa puheeksi, ehkä maanantaina muistan. Voisin nimittäin olla kiinnostunut, jos siihen vielä näin lopussakin pääsee mukaan. En siis tiedä mitään yksityiskohtia asiasta, nopsaa vaan lukasin sen julisteen.

Viime yönä oli menkkajomotuksia mahassa ja selkään sattui. Lonkat oli niin kipeät, etten pystynyt kunnolla nukkumaan. Tänään iltakävelyllä sattui koko ajan alamahaan, supisteli myös ja vihloi. Kotia päästyäni olo rauhottui, mutta kivuttomia supistuksia tulee edelleen.

Milk@lle oikein mukavaa äitiyslomaa! Niin se aika rientää =) Onko teillä muutto edessä vai mitä pakkailet?

misspiggy
mä olin tänään näkeväni tukassa jotai harmaaseen vivahtavaa. Mutta en alkanut tarkemmin syynätä, vaan ajettelin viisaasti että, jos en katso tarkemmin enkä ajattele asiaa, niin ei ne oikeasti ole harmaita. :LOL:

38+0!
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Vilja-Maaria, pääsee siihen mukaan kunhan ehtii käydä tutkimuskeskuksella tapaamassa lääkäriä ja allekirjoittamassa suostumuksen ennen synnytystä. Synnytyksestä pitää kertoa hetimiten tutkimuskeskuksen väelle ja niiden pitää saada se napaverinäyte itselleen 24 tunnin sisällä vauvan syntymästä. Ilman suostumuspapereiden kirjoittamista näytettä ei oteta ja jos näyte myöhästyy, se oli siinä.
 
miss_piggy
Mulla oli poikaolo jo siitä asti kun plussasin. Olin vain koko aika 98% varma, että poika tämä on, eikä edes käynyt mielessä että olisi tyttö :) Tyttöjen nimiäkään ei oikeastaan mietitty missään vaiheessa, ja kaikki vauva-unetkin mitä näin, niin niissäkin oli poikavauva.
Kyllä vaan oma intuitio piti paikkansa.

39+2
 
Vilja-Maaria, me tosiaan ollaan vaihtamassa kotia. Muutetaan kerrostalosta omakotitaloon, ja elämä muuttuu siis ihan erilaiseksi kuin koskaan ennen aikuisiällä - en oo ikinä aikuisena asunu ok-talossa... Ja tietysti muuttoaika osuu juurikin tähän laskettu aika - kohtaan ja samaan aikaan meillä alkaa hissiremontti :LOL: Me vissiin tykätään tehdä asiat vähän vaikeimman kautta, asutaan nimittäin ylimmässä kerroksessa... :D Onneks perheet on luvanneet auttaa ja päätettiin jo tilata muuttofirma sitten muuttopäivänä. Eihän tästä muuten tulis mitään. Mutta nyt voin vielä pakkailla, kun saan tehdä sen rauhassa ja pikkuhiljaa...

Mulla on kyllä jännä olo ton lapsen sukupuolesta, kun en tiiä yhtään. Kun tulin raskaaksi, ihan eka ajatus oli, että me saatais poika. Mutta sittemmin toi olo on hävinny ja oon nähny sekä tyttö- että poikaunia jne.. Työkaverit päätteli mahan perusteella, että olis poika, mutta nähtäväksi jää... :)

Kyllä on mielenkiintoista seurata, kenellä täällä ensimmäisenä on synnytysuutisia :) Mulla kyllä on vielä aikaa, ja oon jotenki varautunu, että voi mennä yliajallekin. Mutta sittenpä sen näkee.
 
Onnea Nemelia poikalupauksesta :heart: Me ollaan tiukasti yritetty pitää salassa kumpaa meille odotellaan. Ainoastaan kaksi mun ja mieheni lisäksi tietää asiasta. Muiden annetaan jännittää loppuun asti :)

Harmi Joiku, että eka neuvola kerta tuntui turhalta :( Tiettyyn juttuihin lataa niin paljon odotuksia raskausaikana ja sitten on kurjaa, jos joutuu pettymään. Mulla jäi ekasta neuvolakerrasta tosi hyvä fiilis, mutta sitten vaihtui neuvolatäti. Uusi täti vaikutti alkuun jotenkin kylmältä, mutta nyt loppua kohden olen ollut ihan tyytyväinen. Kun alkoi tutustua paremmin, niin neuvolakerroista on saanut huomattavasti enemmän irti. Lääkärikin mulla vaihtui ekan kerran jälkeen. Uudesta en kyllä edelleenkään oikein tykkää. Se on sellainen nuori kokematon mieslääkäri, ja siltä en ole saanut yhtäkään järkevää vastausta kysymyksiini. Luottamusta ei tosiaan oikein herätä jos lääkäri tai neuvolatäti joutuu koneelta etsimään vastauksia ihan peruskysymyksiin. Toivottavasti saat kuitenkin uudessa neuvolassa mukavan ja ammattitaitoisen neuvolatädin!

Mukavaa äitiyslomaa Milk@! Nauti täysillä ja muista ottaa iisisti muuton kanssa! Tee jokainen päivä vaan vähän kerrallaan, ettei tule rehkittyä liikaa.

Mayinka, viikko sitten siinä "synnytystapa-arviossa" lekuri sanoi, että vauva on hieman laskeutunut. Paikat oli kuitenkin kiinteät, joten tuskin tässä ihan heti on mitään tapahtumassa. Hengitys tuntuu kuitenkin helpottuneen, ja liivit ei kirraa enää ilkeästi rintojen alta, joten ehkäpä vauva hieman on laskeutunut.

Mullakin oli juuri viime yönä Vilja-Maarian kuvailemia menkkajomotuksia ja hiukan selkäkipuja. Iltasellakin oli jotain harkkasupistuksia voimakkaampia, mutta ei vielä mitään sellaisia varsinaisesti kivuliaita.

Lonkkia särkee öisin ihan pirusti ja asennon vaihtaminen on yhtä tuskaa. Miten te muut loppusuoralla olevat saatte itsenne sängyssä käännettyä kyljeltä toiselle? Mulla on välillä niin valas olo, kun kääntymisestä ei meinaa tulla mitään :O

Onko muilla nenä jatkuvasti tukossa? Mulla menee tukkoon varsinkin istuessa ja makuuasennossa. Öisin kuorsaan kuulemma kuin possu. Välillä nenästä ei tule mitään ulos, vaikka kuinka yrittää niistää. Toisaalta melkein joka päivä tulee verta nenästä. Limakalvot vissiin hiukan koetuksella. Olen yrittänyt päivittäin käyttää sarvikuonokannua ja seesaminsiemenöljyä, mutta nekään ei oikein tunnu auttavan. Kyllästyttää tämä tukkoisuus!

Onko teillä muilla ollut suuria tunnekuohuja raskauden aikana? Alku- ja keskiraskaus mulla meni mielestäni ihan yllättävänkin tasaisissa tunnelmissa. Olinkin asiasta todelle yllättynyt. Nyt loppua kohden on kyllä tunteet heitellyt laidasta laitaan. Välillä olen ihan super räjähdysaltis ja saatan pahoittaa mieleni hyvinkin helposti. Välillä taas olen onneni kukkuloilla. :D

Bling 36+6
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Bling, mulla on ollut nenän tukkoisuutta jo jonkun aikaa. Välillä aamulla herätessä kuulostan ihan flunssaiselta, mutta päivän mittaan tukkoisuus vähenee kyllä. Ja korvat on "paukkuneet", jotenkin kai liittyy tuohon nenän tukkoisuuteen sekin..

Mielialanvaihteluita ei oo ollu alku- ja keskiraskauden aikana, mutta nyt tässä viimeisen parin viikon aikana oon huomannu, että asiat on alkaneet ärsyttää enemmän. Toisaalta myös selkä kipeytyy helpommin kuin aiemmin ja muutenkin väsyttää enemmän, joten mieliala voi kyllä vaihdella ihan vain senkin takia.

Sängyssä käännyn hitaasti vaiheittain, tyyny jalkojen välissä :) Enimmäkseen oon kyllä nukkunu vasemmalla kyljelläni ja selälläni, mutta välillä on pakko kääntyä oikeallekin kyljelle. Jostain syystä se ei vaan tunnu niin hyvältä asennolta kuin vasen kylki.

Oon kyllä ottanu tosi rennosti - päikkärit joka päivä ja muutenkin oon ajatellu, että ihan voinnin mukaan mennään.. :) Ens viikolla on viimeinen neuvolalääkäri ja tutustumiskäynti sairaalaan.

Tein tänään elämäni ekan kerran Runebergintorttuja. Olin ihan yllättyny, että niistä tuli niinkin hyviä - mustahan kehkeytyy suoranainen kodin hengetär tässä... :D :D

35+4
 
Tunnekuohuista. Mulla on ollut aika koviakin tunnekuohuja. Olen ollut ajoittain hyvin kiukkuinen ja loukkaantumisherkkä, riitaa haastavakin. Lisäksi erittäin itkuinen. Kynnys hakea apua on kumminkin todella korkea. Siksi olen sinnitellyt. Tuntuu, kuin voimat ois ihan loppu. Väsyttää kovasti ja on todella aikaansaamaton olo. Vauvasta ja raskaudesta olen kyllä erittäin onnellinen, ei tämä sitä. Joku kumminkin masentaa lujaa. Tässä syytä myös, miksi en ole jaksanut täällä pahemmin kirjoitella. Tämä olo heijastuu parisuhteeseenkin. Sekin stressaa lujaa. Lisäksi ennen, kun olin erittäin halukas seksuaalisesti, nyt lähes kuukauden halut ovat olleet nollassa minun puolelta. Tuntuu oudolta, kun vaistoo vauvan. Miehen puolelta myös halut poissa, mutta syynä lähinnä minun pahantuulisuus, eikä niin paljon raskaus. Lähes kuukauden selibaatti siis takana. Semmoinen soppa. Toivottavasti selkeytyisi myöhemmin. Oikeastaan helpottikin avautua hieman, kun tämä aihe täällä tuli puheeksi.

10+1
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Nukkumisesta, yhdessä vaiheessa pystyin nukkumaan vain vasemmalla kyljellä, kun siinä asennossa vauva ei painanut sisäelimiä. Nykyään taas saan paremmin nukuttua oikealla kyljellä.
Ja 2 tyynyä on täälläkin polvien välissä ja yksi matala vielä mahaa tukemassa, plus kaksi tyynyä pään alla. Vessassa saa käydä monta kertaa yössä ja sekin on oma operaationsa kun ponnistautuu sängystä ylös. Joka kerta kun käännän kylkeä oikealta vasemmalle, selässä paukahtaa ja naksahtaa edelleen joku nivel tai luu. Ei satu mutta inhottavaa silti.. Samoin toinen nivunen naksahtelee kun kääntyilee.
Lakanan alle on pedattu 2 pyyhettä ja niiden päälle vielä sellainen joka tulee äitiyspakkauksessakin, jossa toinen puoli muovinen, jos menee lapsivedet yöllä :D Ja yöpöydällä on yksi pyyhe varuilta.

Mitään oloja ei edelleenkään mihinkään suuntaan. Alan olemaan jo niin puutunut, että voi ku pääsis äkkiä synnyttämään ja tästä mahasta eroon. Kaikki liikkuminen ahdistaa.

39+4
 
MoikkA!

Tulin pitkästä aikaa lueskelemaan ja erityisesti jännitän miss_piggyn tilannetta! :popcorn:
TSemppiä kovasti viimeisiin hetkiin ja synnytykseen!
Mä en sitten koskaan tullut kirjoittamaan omaa synnytyskertomusta kun on ollut aika kiireistä elämää tuo pikkuisen kanssa <3
Sen verran sanon synnytysasennoista, että mäkin olin lukenut että puoli-istuva on huonoin asento ja olin päättänyt että en sellaisessa asennossa varmasti synnytyä ja olin ajatellut jakkaraa ja kaikkea muuta. Pitkään jaksoin erilaisin konstein, jumppapallossa, saunassa, suihkussa, synnytysääntelyllä, ammessa, liikkuen, Tens-laitteilla ja akuneuloilla. Sairaalaan tullessani olinkin jo 10cm auki. Olin pystyasennossa (ei tarkoita välttämättä seisomista kuitenkaan) sekä kotona että sairaalassa mahdollisimman paljon mutta lopulta olin niin väsynyt ja supistukset alkoi heiketä niin, että oli pakko ottaa oksitosiinia ja epiduraalia ja käydä makuulle ja siinä asennossa poika syntyikin.
Mieti, pian on pieni nyytti sylissä! Se on aivan uskomaton fiilis, ei sitä pysty uskomaan! Vieläkin välillä mietin, että tuossa on mun poika, minä synnytin hänet, hän oli mun sisällä! :D

TSempit kaikille muillekin!
:heart:

über onnellinen ja väsynyt Syksy ja poika 4 kk
 
Syksy2010, kiitos synnytyskertomuksesta :) Niitä on aina vain mielenkiintoista lukea :)

babygreen, mun mielestä on hienoa, että voit puhua tunteitasi. Eihän tämä aina pelkkää onnea ja auvoa ole, vaikka kuinka olisi onnellinen vauvasta ja raskaudesta. Äitiys on kuitenkin iso juttu, ja muuttaa koko elämän, lopullisesti. Hormonien pyörityksessä on ihan normaalia, että on monenlaisia tunteita, ja että ne heittelevät. Seksikin voi alkaa maistua taas sitten, kun raskautesi etenee ja alun hormonityrskyt tasaantuu vähän. Ja vauvaahan seksillä ei voi vahingoittaa. Silti kyllä rohkaisisin puhumaan myös neuvolassa kaikista fiiliksistä, jos vaan mahdollista. Mä ainakin silloin ensimmäisillä kerroilla välillä itkeä tirautin ja puhuin pois pelkojani - ja se helpotti! Siellä ne on nähneet niin paljon kaikkea, ettei ne hätkähdä, vaikka välillä oliskin vähän negatiivisempaa. Ja osaavat tarvittaessa auttaa eteenpäin, jos tilanne onkin tavallista pahempi.

miss_piggy, toi olikin hyvä idea, laittaa sellanen kosteussuoja sänkyyn. Just eilen juttelimme miehen kanssa asiasta ja puhuin pyyhkeistä yms, mutta toihan munki täytyy ottaa käyttöön sitten kun aika alkaa olla lähempänä... :)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
miss_piggy
Milk@, tiedä sitten onko noista pyyhkeistäkään mitään taikaa loppujen lopuksi, kun sitä lapsivettähän saattaa tulla ihan "litra tolkullakin", mutta onpahan ainakin oman mielenrauhan takia vähän koitettu petailla sänkyä, ettei ois petareita myöten märkänä :D

Syksy, Mukavaa että siellä meni kaikki hyvin synnytyksessä :) Jännäksi käy milloin meidän poika päättää tulla ulos :D
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
nemelia, toivottavasti synnytysvauhti ei ole teillä ainakaan suoraan perinnöllinen. Toki esikoisesta kestää yleensä pidempään joten siinä mielessä voi vähän huokaista ja onneksi esikosta "uskaltaakin" lähteä vaikka vähän turhankin aikaisin jo laitokselle kun ei tiedä mitä tapahtuu. Sitten kun aika koittaa niin kannattaa varmaan lähteä ajelemaan heti kun vain siltä tuntuu kun on noin pitkä matkakin. Meillä ei suvussa syöksysynnytyksiä tunneta joten ajattelin lähteä sitten kun ns. ehdot täyttyy eli supistuksia tulee 5 minsan välein. Meillä on toki vain reilut 30 km sairaalaan.

Milk@, siellähän on menoa ja meininkiä nyt sitten LA:n kynnyksellä kun muuttoa pukkaa :D Toivotaan että vauva pysyy vielä pienessä asunnossaan että saisitte kaiken kuntoon uudessa kodissa ennen synnärille lähtöä :)

Bling, hienoa että teillä mennään jo lähtökuoppia kohti :) Meillä vissiin ei, aluksi viihtyi niin ihanan matalalla mutta nyt maha tuntuu alkavan jo tisseistä vaikka sf on alle keskikäyrän :D

(.) Täälläkin särkee lonkkia ja häpyluuta, liitoskivut alkoivat jouluviikolla eivätkä ole sen koommin tajunneet hävitä. Sängyssä mennään kyljeltä toiselle hitaasti sängynpäädystä ja isännästä tai pinniksestä tukea punnaten, riippuen siitä kummalle kyljelle olen kellahtamassa :D Onneksi on jo pinnis sängyn vieressä, se on mahtava invatuki yöllisille vessakeikoille noustessa. Iskias ei ota parantuakseen ja ärtyy aina oikealla kyljellä nukkuessa joten jos herään siltä kyljeltä, ylös nouseminen on aika hankalaa. Kyllä se sitten siitä kun saa itsensä seisoma-asentoon ja pääsee ne ensimmäiset 5 askelta, sitten jo helpottaa :)

Nenäkin on ollut jo pitkään paljon tavallista tukkoisempi, limakalvot ovat tosi kuivat. Sain pari viikkoa sitten flunssan ja vaikka pahin on jo ohi, nenän tukkoisuus ei tahdo lähteä pois millään. Onneksi laskettuun ei ole enää kauhean pitkä niin jaksaa odottaa että se toisi helpotuksen. Verta ei onneksi vuoda, välillä vaan särkee ja öisin on tukossa.

Tunnekuohuja on ollut enemmän tai vähemmän koko ajan. Olin tosi pitkään älyttömän kiukkuinen ja henkinen sytytyslanka lyhentyi muutaman millimetrin pituiseksi. Töissä en voinut sietää yhtään periaatelaiskottelua vaan tulin ehkä muutamalle sanoneeksi turhankin suoraan että mielestäni töissä pitäisi olla edes henkisesti valmistautunut tekemään töitä. Muutenkin kaiken maailman törttöily, itsekkyys ja sääntöjen kiertäminen ovat saaneet mut näkemään punaista koko raskausajan. Nyt lopussa on havaittavissa tasoittumista vaikka nyt taas kaikki söpöt eläinvideot saa mut itkemään. Perhanan Budweiser ja sen tunteisiin vetoavat Superbowl-mainokset ;)

Muuten täällä voidaan muuten hyvin mutta turvotus on lisääntynyt yläkropassa ja verenpaine on lähtenyt nousuun. Epäillään alkavaa raskausmyrkytystä, onneksi tilanne näyttää vielä ihan ok:lle. Paineet ei ole mitenkään järkyttävän korkeat mutta lähtötasoon nähden nousua on tapahtunut yläpaineessa 30 ja alapaineessa 20 yksikköä. Pissa on ollut koko ajan puhdas mutta painoa on tullut viimeksi kuluneen viikon aikana 2,1 kg :/ Kasvot on jo aika kauheat kun ovat niin turvoksissa ja päätä särkee 24/7. Seuraan paineita kotona ja jos nousevat vielä, aletaan varmaan miettiä käynnistystä.

Käytiin tänään synnytystapa-arviossakin, saatiin oikein ihania uutisia. First things first, vauva on ihan ehdottoman varmasti poika :) Ruudulla näkyi niin selkeät pallukat ettei niitä olisi voinut missata mitenkään :D Pikaisen sisätutkimuksen jälkeen lääkäri tuumasi että kyllä tuolta viisikiloinen mahtuisi tulemaan joten lantiossa on onneksi hyvin tilaa. Ultrassa painoarvioksi saatiin nyt 3148 grammaa ja syntymäpainoarvioksi noin 3,7 kg jos sattuisi laskettuna aikana syntymään. Poitsu kasvaa siis vain ihan karvan verran keskikäyrän yläpuolella :) Olin niin euforisissa tunnelmissa etten tajunnut ollenkaan kysyä kohdunsuun tilannetta, olin vain niin onnesta soikeana kun kaikki on juuri niin kuin pitääkin eikä estettä alatiesynnytykselle ole. Ellei verenpaine tästä lähde kipuamaan, vauva saa mennä yliaikaiseksi ja käynnistetään viimeistään 41+5. Tuo osuu lauantaille joten jos oikeasti noin kauas menisi niin sitten käynnistäisivät varmaan perjantaina 7.3. rv 41+4. Nyt vain toivotaan ja rukoillaan ettei menisi noin pitkälle vaan syntyisi mahdollisimman pian :) Tietystikään nyt ei ole meinannutkaan supistaa niin kuin viikko sitten ;)

Pitkä romaani mutta kerrankin oikeaakin asiaa ;)

Mayinka & pikkuprinssi 37+2
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Bling: Mekin koitetaan pitää salassa, kumpiko tulee. Hirveesti ihmiset kyllä kyselee ja yrittävät udella. Anoppi oli mun siskonkin kanssa jutellut facebookissa ja yhessä arvuutelleet, että kumpiko meille nyt tulee. :D Mies tosin jo möläytti työnantajilleen, että poika tulee. Onneksi niiltä tuskin tieto leviää muille.

Mayinka: Tänään käytiin neuvolassa ja juteltiin tuosta synnytysasiasta. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että kannattaa oikeasti lähteä hyvissä ajoin sairaalaan. Riski nopeaan synnytykseen on kuitenkin aika iso, kun äiti ja mummo olleet tosi nopeita synnyttäjiä. Kuulema ensisynnyttäjällä nopea synnytys on alle 6h. Äiti teki mut (olen siis vanhin) neljässä tunnissa. Ja sisarukset tosiaan tulleet paljon nopeammin. Ei kyllä auttanut mun jännitykseen, kun terkkakin on sitä mieltä, että saattaa kiire tulla. :D
Käytiin kyllä sunnuntaina miehen veljen luona. Veljen emäntä on lääkäri ja he lupasivat, että saan mennä heille synnytyksen lähestyessä, jos tarvitsee. He asuvat paljon lähempänä sairaalaakin. Olis ainakin apu lähellä.

Neuvolassa oli kaikki hyvin. Paineet alhaset ja poitsun sykkeet normaalit. Kohdunpohjan korkeus oli 20,5cm ja melkein yläkäyrällä. Kuulema mun edessä oleva istukka vaikuttaa siihen korkeuteen.

Sokerirasitus olis maaliskuussa. Lääkäri parin viikon päästä, sillä lähdemme Roomaan maaliskuun alussa. Lääkärin hyvä siis katsoa, että olen matkustuskunnossa. Sain myös lähetteen kilpirauhastutkimuksiin väsymyksen takia. Ei kuulema ole normaalia, että olen näin väsynyt tähän aikaan raskautta. En kyllä ajatellut tän olevan epänormaalia, mutta enpä minä tiedäkkään näistä raskauksista sen kummemmin. :p


Jännittäviä aikoja elellään nyt muutenkin. Tehtiin tarjous talosta ja eilen käytiin pankissa. Pankki lupas lainaa taloa ja remppaa varten, joten nyt vain odotellaan, että päästään kauppoja tekemään. Mutkia voi vielä tulla matkaan, sillä talo on perikunnan ja toinen perillisistä edunvalvonnassa. Tarvitsevat siis luvan maistraatista talon myyntiä varten. Jospa kaikki kuitenkin sujuisi hyvin. :) Tarkoitus ois sitten rempata kaikki talon sisäpinnat ja laajentaa kodinhoitohuoneen verran. Ja kaikki tietty ennen vauvan tuloa. Urakkaa kerrakseen. :)

Tänään muuten rv 22+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Vieläkö mahtuu mukaan uusi ekakertalainen kolmekymppinen? :)

Raskaus on vielä todella alussa (5+2). Raskaudesta ollaan tiedetty mieheni kanssa sunnuntaista lähtien. Toivottu asia, mutta siitä huolimatta yllätys! Varmistettiin uudella testillä vielä maanantaina, ja sen jälkeen tiistaina otinkin yhteyttä äitiysneuvolaan. 3.3. lähdetään mieheni kanssa käymään terveydenhoitajalla. Kieltämättä vähän jännittää..

Oireita ollut toistaiseksi melko vähän: palellut varmasti koko ajan (tai sitten asunto on kylmä..), todella huonot ruokahalut vaikka ei juurikaan pahoinvointia. Tänään ruuan jälkeen vähän kuvotti, mutta se meni onneksi ohi.

Raskauslaskureiden mukaan laskettu aikani olisi 6.10.14. Nyt saattaa vain odotella, ja tietysti toivoa että kaikki menisi hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen ja Milk@
#Exec, tervetuloa! Toivottavasti kaikki menee hyvin! :)

Mayinka, toivotaan, ettei teidän tarvitse odottaa ihan noin kauan enää! Ja onnea, ihanaa, että kaikki on hyvin! Mun synnytystapa-arvio on ens viikolla.

Mä juttelin eilen äitini kanssa, katseltiin hänen neuvolakorttejaan, ja huomattiin, että 2 kolmesta on syntynyt muutaman päivän lasketun ajan jälkeen. Mutta ei mitenkään hirvittävän paljon myöhässä kuitenkaan.. Ja että hänelläkin paino on noussut tosi maltillisesti raskauksien aikana aivan kuten mullakin - ainakin toistaiseksi ;)

nemelia, kivoja suunnitelmia teillä! :) Rooma, uusi koti, remontti...Meillä remontoidaan vasta sitten myöhemmin tänä vuonna, pääasia olis, että päästäisiin muuttamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: #Exec
Milk@ tsemppiä sinne muuttopuuhiin! Se pakkaaminen ja purkaminen on kyllä rankkaa, varsinkin näin raskaana. Ota rauhallisesti! Ja varmasti ihan hyvä idea ottaa muuttofirma apuun. Mä muutin syksyllä ja sain valtavasti apua vanhemmilta ja sisaruksilta. Nyt ei ihan hetkeen tarvi muuttaa.

Bling Mulla on nenän tukkoisuutta ollut raskauden puolivälistä saakka. Nuhanen olo aamusin, sitten helpottaa. Vertakin tullu niistäessä joitakin kertoja, ei mulla aikaisemmin oo koskaan verta tullu nenästä.

Mayinka Pinnis on täälläkin invatukena öisin, kun pitää kammeta itsensä ylös ja vessaan :LOL: Kyljen kääntäminen tyynyn asetteluineen on aina oma operaationsa. Toivottavasti sulle verenpaineet ei lähde nousemaan enää enempää! Hienoa, et saitte hyviä uutisia synnytystapa-arvioinnissa!

Mä kävin aamulla kokoarvioultrassa. Kaikki ok eikä tarvi huolehtia vauvan koosta. Poika on nyt 3200 gr ja lääkärin mukaan tässä loppuvaiheessa paino nousee 200-300 gr/vko. Hän teki myös sisätutkimuksen. Kohdunsuu sormelle auki, kanavaa jäljellä pari senttiä. Lääkäri sanoi, et alkutekijöissä on. Höh. Ei siis ihan näillä hetkillä ole syntymässä...Käski tehdä kävelylenkkejä, joita kyllä teen nytkin päivittäin. Ei tässä auta ku odotella!

38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@

Yhteistyössä