** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

Kävin eilen neuvolassa, loppuraskauden lääkärikäynti. Paino noussut raskauden aikana yhteensä 7kg, verenpaineet ja virtsa ok. Vauvan pää on asettunut hyvin lantioon, eilinen painoarvio ultrassa 2570g. Arvioitu paino laskettuna aikana 3,3-3,4kg. Eli siis ihan keskikokoinen vauva, ei mitään jättiläistä olisi tulossa :)

Nyt pitäisi siis vain jaksaa odotella. Tilasin tuon Epi-No -laitteen, ja ajattelin aloitella harjoituksia tässä tällä viikolla..

36+4
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
miss-piggy: Onnittelut pikkumiehestä! :) En jaksais enää itse odottaa tuota vaihetta. Ja aikaahan mulla ois vaikka kuinka sinne asti. :p


Täällä ei kummempia. Epäilen pissatulehdusta ja huomenna pitää mennä labraan pissanäyte viemään... Ajattelin huomisen olla myös sairaslomalla. Onneksi töihin riittää oma ilmoitus. Maha ollut tämän päivän kipeä ja työnteko ei meinannut sujua...

Nemelia ja pikkujätkä rv 22+6
 
Päivittelin hieman listaa. Siirsin jakautuneisiin kysymysmerkillä varustettuna myös jo reippaasti LA:n ylittäneet, joista ei ole kuulunut mitään.

nemelia Mulla on aikoinaan ollut myös virtsatientulehdus monta kertaa. Sen kyllä tunsi, kun se oli. Oli pakko päästä vaikka päivystykseen heti, koska kipu oli niin kamala, ettei 'sekuntiakaan' kestä jos ei saa antibioottia. Joskus tuli vertakin, kun tulehdus oli niin kova. Eli kyllä mä uskon, et jos sulla se ois niin olisit jo tänään lääkärissä kovan kivun vuoksi.

ON: Mielialat ovat ehkä hieman helpottaneet jollain tapaa. Ne negatiiviset tunteet on helpottaneet ehkä hieman. Toisaalta toisella tapaa tulee nyt tunne vaikka ulkona kadulla keskellä päivää, että kyyneleet saattaa valuu silmiin ihan ihme jutuista. Esim. ajattelee jotain söpöä vauvajuttua ja herkistyy silleen positiivisella tavalla. Eli kyllä ne hormoniheittelyt jatkuu jollain tapaa.

Äiti + vauva 11+1
 
Mielettömästi onnea potrasta pojasta miss_piggy! :heart:

nemelia, auts, toivottavasti ei olisi tulehdusta :/ Vaikka on siinä se ainoa hyvä puoli että hoituu suht helposti lääkkeillä.

babygreen, mullakin on ollut aiemmin niin paljon virtsatieinfektioita että olin sataprosenttisen varma että sellaisen tunnistan. Raskausaikana kuitenkin infektio oli erilainen eikä oirehtinut mitenkään ennen kuin sitten vasta kun pissasin verta. Se alkoi ihan sormia napsauttamalla ja silloin tulehdus olikin äkisti jo tosi paha. Nuo tunteiden heittelyt osaa olla kyllä melkoisia, odotan jo puoliksi kauhulla mitä se on sitten kun vauva syntyy :D Jos tämä menee tästä vielä herkemmäksi niin itken varmaan koko ajan kun hoivaan pientä. Olen muuten aika "karski" enkä pienistä itkeskele mutta ennen keskiraskautta tuli luikautettua muutama liikutuksen kyynel jopa Top Gearin autoarvostelulle :D Oli niin komea menopeli ja taustalla soi vielä herkkä biisi :whistle:

(.) Ei kummempia, ei ole ainakaan yhtään poksahtava olo. Maanantain vyöhyketerapia siirtyikin huomiselle joten pääsen silloin nautiskelemaan :) Toivottavasti saisi aikaan supisteluja, on jo sen verran ähky olo että poitsu saisi syntyä vaikka tänään! :)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Kävin aamulla viemässä labraan pissanäytteen. Tuloksista saan tietää vastaa huomenna, kun joutuvat kuulema viljelyn tekemään. Varattiin samalla aika sokerirasitukseen sekä kilpirauhastesteihin. Molemmat ois maanantaina jo. Sitten vielä soittivat terveyskeskuksesta, että lääkäriaika pitää siirtää ja sekin on sitten maanantaina. Eli ajelen sitten maanantaina edestakaisin. Ensin labraan, sitten töihin (olen töissä toisella paikkakunnalla...) ja sieltä takas lääkäriin... Ja meiltä kaupunkiin on n.20km eli ylimääräistä ajelua tulee aika paljon...

Minä en nyt oikein tiedä, että onko mulla tulehdusta vai mahatautia vai muuten maha sekaisin vai mikä. Välillä on helpompi olo ja välillä taas huonompi. Maha ainakin on sekaisin.

En myöskään tiedä, että supistaako minua vai ei. Välillä tulee kova paineen tunne alas, mutta maha on ihan pehmeä. Puskeeko se mukelo sitten sinne alas?
Välillä taas maha on kova, mutta pehmiää tosi nopeasti. Silloin en tunne mitään. Onneks se lääkäri on jo maanantaina. Pitää sieltä kysyä asiasta. :/

Pikkujätkä onneksi liikkuu säännöllisesti. Eli hänellä tuskin hätää on. :)

Nemelia ja pikkujätkä rv 23+0
 
Onnea Miss_piggy pojasta! :heart:

Vähän olen Milk@ kade, että pääsette tutustumaan synnytyssairaalaan. Täällä se ei ole mahdollista. Ainoastaan pelkopolin kautta pääsee. Olisi kiva päästä tutustumaan paikkoihin etukäteen, mutta näillä mennään. Onneksi sentään rakenneultra oli melkein samassa paikassa kuin synnäri, joten h-hetken tullen tietää ainakin mihin menee ilmoittautumaan. Ei tarvitse sitten harhailla isolla sairaala-alueella etsimässä oikeaa paikkaa :LOL:

Babygreen mulla oli myös etenkin alussa seksihalut totaalisen hukassa! Olin niin järkyttävän väsynyt, ettei yhtään tehnyt mieli. Keskivaiheilla fiilikset taas heräili, mutta nyt taas tuntuu vähentyneen. Tai mieli kyllä tekisi, mutta jotenkin ei vaan jaksa. Alkaa olla vatsa jo niin jätti, että ei vaan oikein olla kovin aktiivisia makkarin puolella oltu.
Ja hei onnea hyvistä ultrakuulumisista! Yksi tärkeä merkkipaalu saavutettu!

Lohduttavaa kuulla, että Mayinka ja Vilja-Maaria olette myös sängyssä nousemisessa hyödyntäneet pinnistä :LOL: Mäkin otan monesti pinniksen reunasta kiinni, että saan vedettyä itseni ylös. Vitsi tavallaan jo odotan elämää ilman vatsaa, kun sängystä pääsee sujuvammin ylös, näkee tehdä bikinirajan sheivauksen, mummot ei ohita kadulla. Kaikkein ihaninta aikaa mielestäni oli keskiraskaus, kun masu alkoi söpösti näkyä, mutta ei ollut vielä tällainen elefantti olo :D Tsemppiä teillekin molemmille viime hetkien odotteluun! Jännää, kun yhtään ei voi tietää milloin lähtö tulee.

Tervetuloa mukaan #Exec!

Nemelia mulla ainakin on ollut mitä oudoimpia tuntemuksia raskauden aikana. On ollut kolotusta, paineen tunnetta, viiltävää kipua ja kaikkea muuta siltä väliltä. Suurin osa tuollaisista tuntemukista lienee ihan harmittomia, mutta ensikertalaisena sitä pohtii päänsä puhki mikä johtuu mistäkin.

(.)
Tänne ei kummempia. Luulin jo, että vauvalla on kovasti vähentynyt tila kohdussa, kun on liikkeiden osalta ollut rauhallisempaa noin viikon verran. Taisin kuitenkin olla väärässä, koska etenkin eilen ja tänään on ollut todella aktiivista liikehdintää. Välillä tuntuu, että pikkuinen tulee vatsasta läpi :) Välillä tekee jopa hiukan kipeää.

Parin päivän ajan on ollut aika inhaa vihlontaa alapäässä. Esim. kesken kävelyn saattaa tulla niin ikävän tuntuisia vihlontoja, että tekisi mieli hetkeksi käpertyä mykkyrälle. En tiedä huitooko vauva tuonne jonnekin alas aina välillä vai onko paikkojen pehmenemiseen liittyvää?

On sitten mahaan alkanut ilmestyä raskausarpia :stick: :'( Tähän asti ne on ollut aika hentoisia, jotka todennäköisesti häviävät ajan myötä. Nyt on kuitenkin näkyvissä useampi sen verran paha, että väkisin ketuttaa. Eipä ole rasvailut ja öljyämiset auttaneet. Nyyh!

Pari viikkoa vielä laskettuun aikaan. Tuntuu, että alkaa tekeminen kotosalla jo loppua. Siivottavaa kyllä olisi, mutta en vain oikein jaksaisi. Aika kulunut lähinnä olympialaisia katsoessa. Pakastinkin on jo niin täynnä suolaista ja makeaa leivonnaista, ettei enempää voi leipoa.

Bling 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Onnea miss_piggy! Hieman hän antoi odotella itseään, mutta ei kuitenkaan onneksi ihan mahdottomia :) Tulehan sitten kertomaan miten meni ja erityisesti minua kiinnostaisi kuulla, että oliko siitä epi-laitteesta apua.

Mayinka Nt-ultra on ensi viikon lopulla, silloin olisi kasassa 12+1... Käytössä olevista laitteista en tiedä. Kyllähän sitäkin jo pitää tässä jännittää :) Toivottavasti sulla tänään vyöhyketerapia tekee ihmeitä ;)

Milk@ Säkin innostuit tilaamaan Epi-Non, kerrothan sitten kokemuksia sen käytöstä. Voisin kuvitella, että siitä voisi olla apua pelkoihin… Saisi ainakin varmuutta ja ”tuntumaa” :)

babygreen Onnea kivoista ultrakuulumisista! Itse olen odotellut noita mielialavaihteluita, mutta ainakin toistaiseksi olen saanut olla niiltä rauhassa. Tsemppiä!

Bling Kyllä ei kuulostaa kivoilta nuo loppuraskaudenkaan vaivat :) Itse mietin, että pitäisikö jo nyt alkaa tätä pömpöttävää mahaa rasvailemaan raskausarpien varalta. On kyllä hyvä ajatus tuossa vaiheessa leipoa tarjottavaa pakkaseen, kun tuskin sitä jaksaa heti synnytyksen jälkeen hirveästi ruveta tarjottavaa vääntämään vauvan katselijoille.

Niin ja #Exec tervetuloa!

Täällä edelleen pahoinvointisuus jatkuu… Välillä oksettaa niin rajusti, että naama on ihan täynnä verenpurkaumia. Iltasin erityisesti olo huononee entisestään ja myös lounaan jälkeen on aina erityisen heikko hetki. Viikko sitten kävin antamassa verinäytteen seulontaan, vaikka pitkään mietin siihen osallistumista.

Joiku 11+0 POKS!
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Valtavan iiiisot ja lämpöiset onnentoivotukset miss_piggylle ja koko perheelle!! Kunnon jötkäleen pusersit maailmaan :heart:

Täällä on moni niin loppusuoralla, että saakin jännittää oikein urakalla :) Onnea viime metreille Milkalle, Mayinkalle, Blingille ja Vilja-Maarialle ja kaikille muillekin, jos jonkun unohdin!! :)

Kiva, että Babygreen ja Joiku jaksavat kirjoitella tänne, kun on mukava kuulla suht samassa vaiheessa olevien kuulumisia. Itse olen ollut tosi laiska kirjoittelemaan, mutta mielenkiinnolla aina lueskelen tätä palstaa ja koitan itsekin aktivoitua jatkossa.

Mä teen edelleen kuolemaa :( Olo on aina vaan niin järkyttävä lähes 24/7, etten olis kuuna päivänä uskonut etukäteen. Iltaa kohti olo mullakin pahenee entisestään ja nyt on alkanut vaivata aikamoiset mahakivut, vähän kuin menkkakivut. Kävin niiden takia eilen lääkärilläkin, mut kuulemma ihan normaaleja kohdun kasvukipuja, kun kaikki näytti ihan normaalilta. Siellä se pikkuinen taas jumppaili, sydän pamppas kovasti ja jopa sormet erottuivat hyvin, vaikka vatsan päältä ultrattiin :heart: Pari viikkoa sitten kävin nt-ultrassa ja veriseulan tulokset tulivat viime viikolla. Mitään riskilukua en saanut, mutta ei lisääntynyttä riskiä, eikä tarvetta jatkotutkimuksiin kuulemma.

Vaikka olo on edelleen hirvittävä, suklaata olen jo pystynyt maistamaan ja makea maistuu muutenkin!! :) Ihan hyvä olis tietty olla ilmankin, mutta jotenkin sen suhteen tuntuu nyt kuitenkin normaalimmalta.

Parempia vointeja muille!! :)

*muoks* Sitä piti vielä kysymäni, että missä vaiheessa olette joutuneet luopumaan tavallisista housuista ja siirtymään mammamalleihin? Mulla käytössä enää ainoastaan leggingsejä ja niistäkin joudun vetämään vyötärön tuonne tosi korkeelle, ettei paina mahaa. Muuten alkaa mahaan sattua. Kaipa sitä kohta saa lähteä housuostoksille, vaikkei maha vielä oikein näykään. Mutta jotenkin se vaan on tullut herkemmäksi...

Kirpukka 13+2 (nt-ultran mukaan vähän enemmän)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja hiisi -78
Mayinka Ok, hyvä tietää, että raskausaikana virtsatieinfektio voi olla erilainenkin.

Toivottavasti nemelian olo on helpottanut:).

Bling Mulla on myös ollut tosi kovaa väsymystä. Seksihalut ovat kumminkin nyt näyttäneet positiivisia merkkejä. Ainakin hieman enemmän. Väsymyksestä vielä, että en ihmettelisi yhtään, jos verikokeen tulokset näyttäisi mulla anemiaa. Olen nimittäin ollut ihan totaalisen unelias. Jää nähtäväksi sitten, kun tulokset saapuu.

Parempia vointeja Joikulle :)

Kirpukka Itse taistelen juuri housuprobleeman kanssa. Selvisi, että vain muutamissa kaupoissa myydään edes nykyään äitiysvaatteita. Riippuen toki kaupungistakin, missä asuu. Moni kauppa on lopettanut äitiysvaatteiden myynnin ja kuulemma netistä löytyy suurin osa (abaut kaikki) äitiysvaatteista nykyään. Jotenkin outoa kyllä minusta. Esim. prisma ja cittari ei myy. Itse olen tilannut H & M verkkokaupasta yhdet housut, jotka tosin ovat vain äitiysolohousut, mutta äitiyshousut kumminkin. Lisäksi mulla housuongelmaa lisää rieppaasti noussut paino (raskautumisyrityksen alusta 6kk aikana), kun paino tuppaa kertymään reisiin. Saan metsästää nykyään L-XL -koon äitiyshousuja entisen M koon sijaan. Normaaleja kokoja, kun löytyy housuista isoja kokoja helpommin. Sitten, kun vielä pitäisi metsästää ison koon äitiyshousut problematiikka on taattu. Netistä löysin myös Bebelane -nimisen äippävaatekaupan muiden muassa ja harkitsen tilaavani sieltä ehkä yhdet housut. Siellä oli isompiakin kokoja mm. Toinen probleema mulla on kanssa, että en ole koskaan tottunut käyttämään 'pillifarkkuja' / legginssejä. Joka äitiysvaatekaupassa myydään lähinnä niitä. Netissä onneksi myös suoralahkeisia, vaikkakin vähän, mutta kumminkin. *muokkaus* Sitä piti vielä kirjoittaa, että äippävaatteita metsästän jo, koska minusta maha on pullahtanut jo hieman esiin :) Yhden äippäpaidan ostin jo.

*muokkaus2*
ps. Lihosin koska: Liikunnan lopetus + Tupakoinnin lopetus + siitä lisääntynyt ruualla (suuret määrät) 'porsastelu'. Elikäs lenkkipolku kutsuu reippaasti viimeistään synnytyksen jälkeen. Ajattelin vaunulenkkejä vaavin kanssa :)

solezki83 Lisään sinutkin listaan :) Mukava saada uusiakin mukaan! Koska sun LA on?

11+3
 
Viimeksi muokattu:
Vilja-Maaria: Sullahan on jännät paikat. :)

Uusille tervetuloa joukkoon. :)

Väsymyksestä: Itsekin olen melko väsynyt entiseen verrattuna. Tosin se alkuraskauden väsymys oli jotain käsittämätöntä. Saatoin nukahtaa tietokoneen ääreen ihan helposti.
Terkkarin mielestä olen liian väsynyt vieläkin, siksi nuo kilpirauhastestit. Tosin ihmettelen, että miksi se ei kato veriarvoja. Jos onkin vaan raudan puutetta? Jospa sitä maanantaina labrakäynnin jälkeen olis viisaampi...

Pissatulehdusta ei ollut. Sain tulokset aamulla. Pitää maanantaina lääkäriltä kysyä, että voisko olla joku muu tulehdus.

Olo on muuten jo parempi. Ainakaan tänään ei ole vatsaan koskenut eikä supistellut tai muuten kiristellyt. Olin vielä tämän päivän sairaslomalla. Huomenna menen töihin, jos ei tilanne muutu. Onneksi on lyhyt päivä.


Nemelia ja pikkujätkä rv 23+2
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
nemelia, supistuksen aikana kohtu kovettuu poikkeuksetta joten siinä mielessä ajattelisi ettei tuo paineen tunne olisi sitä... mutta toisaalta olet nyt siinä vaiheessa kun kohtu alkaa kasvaa ihan tosissaan ja raivata enemmän tilaa sekä ylös että alas. Jos olet vähänkään närästysherkkä niin ylemmäs työntyvä vatsalaukku ja hormonien vuoksi löystyvä mahanportti alkavat pian muistutella. Toisaalta kiiinnikkeet alkavat venyä alhaaltakin ja jonkin ajan päästä rakko alkaa hissuksiin mennä enemmän lyttyyn joten kaikkea kivaa on tiedossa :D

Bling, kyllä mä ainakin innolla odotan jo sitä että masuasukas tulisi ulos tuolta pallostaan ja saisin edes osan liikuntakyvystäni takaisin :) Onko sulla muuten ollut kuinka sukkapuikkokipuja? Ellei niin nuo sun vihlaisut kuulostaisi ihan siltä! Ja niistähän sanotaan että kypsyttelevät kohdunsuuta :) Että niin ikävältä kun tuntuvatkin niin on niistä kyllä hyötyäkin! Otetaan skaba, kumpi eka synnärillä! ;) Ei kait, toivotaan että molemmat päästäisiin tositoimiin mahdollisimman pian.

Ai niin, tervetuloa messiin #Exec! :flower:

Joiku, toivottavasti tuo lamauttava pahoinvointi loppuisi pian :( Vaikka syy sille on ihana mutta on kamalaa kun joka päivää varjostaa kamala oksetus. Onneksi alat lähestyä jo niitä maagisia viikkoja kun hormonitoiminnan pitäisi alkaa tasaantua ja se toivon mukaan tuo helpotusta oloon! Koska saat seulonnan tulokset?

Kiitos tsempeistä Kirpukka :) Tällaisena sotanorsuna niitä jo kaipaa ;) Toivottavasti sullakin tuo pahoinvointi edes hellittäisi ellei nyt ymmärrä kokonaan hävitä. Se ensimmäinen aamu kun herää ilman etovaa oloa... oi, se oli ihanaa :D Kysyit äitiysvaatteiden hankkimisesta, mä ostin kahdet mammahousut rakenneultran aikoihin ja aloin silloin käyttää niitä. Samoilla mennään yhä, parit collarit / jumppahousut mahtuu vanhasta arsenaalista yhä joten olen pärjäillyt. En millään malttanut laittaa enempää rahaa vaatteisiin joita tulee käytettyä niin "vähän aikaa". Mieheltä sain synttärilahjaksi mammapaidan :) Muuten olen mennyt omilla paidoilla.

Voi, Vilja-Maaria on tositoimissa, jes! :heart: Hurjasti tsemppiä, mä pidän sulle peukkuja ja varpaita pystyssä että synnytys käynnistyisi itsestään yön aikana. Ja paljon ponnistusvoimia koitokseen! :) Huomenna teillä on jo oma pieni tuhisija sylissä :heart:

Tervetuloa myös solezki83! :flower:

babygreen, mulla on ikävä kyllä myös kokemusta painonnoususta ja mua toisaalta harmittaa vietävästi. Toisaalta nousu oli normaaleissa lukemissa vielä rv 35 saakka mutta sitten alkoi hirveä noususuhdanne, 2 kg lisää joka jumalan viikko. Mä luotan siihen että imetys, vauvanhoito ja vaunulenkit hoitaa hommansa. Turvotuskin menee yllättävän nopeasti nesteinä viemäriin synnytyksen jälkeen. Näin mä siis toivon :D Toisaalta olen ottanut raskausajan rennoin ottein koska se on loppujen lopuksi aika lyhyt aika elämässä. Eikö ne kilot lähde :)

(.) Vyöhyketerapia oli aivan ihanaa! :heart: Säpsähtelin muutaman kerran siihen kun korahdin vahingossa nukahdellessani :D Aion kyllä mennä toistekin, toivoisin toki kovasti etten ehtisi raskausaikana mutta jos Nyytti viihtyy pallossaan turhankin hyvin niin varaan joskus rv 40+ uuden ajan. Häätökeinona käytän myös vadelmanlehtiteetä. Tämän päivän saldona muutama vähän kiristävämpi supistus ja tunnin verran suht säännöllisiä harkkareita. Pitäkää peukkuja että paikat edes kypsyisivät! :)

Mayinka & pikkumies 38+3
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Mayinka Juu, mäkin ajettelin, että pitää 'luottaa' siihen, että saa kilot karistettuu sitten synnytyksen jälkeen. Kyllä me onnistutaan sitten! :) Mä yritän lisäksi pitää painon mahdollisimman samassa lukemassa nyt, jos vaan onnistun. Eli jos paino pysyy samana ja vauva kasvaa = minä laihdun. Neuvola ainakin antoi tähän siunauksen. Taikka kuulemma ihan vain muutaman kilon painonlisäyskin ois ok. Jos nyt siihen pystyn.Kuulemma varsinaisesti en saisi ruualla laihduttaa raskausaikana, mutta liikunnalla saisin laihduttaakin. Nyt paino ei ole oikeastaan kai noussut yhtään raskaustestiplussasta (27.12) ja nyt rv12. Sen sijaan raskausyritysaikana lisäänty parisenkymmentä kiloo. Eli syödä pitää, mutta saa kuluttaa liikunnalla paljonkin. Mä en vaan ole vielä saanut aikaseks lenkkeiltyy:LOL:. Katotaan, kun väsymys laantuu. Luin eilen myös netistä, että täysimetys kuluttais 500-700 kcal päivässä, eli tosi lohduttava tieto! Kulutuksen lisäys vastaa yhtä isoa reipasta lenkkiä :) Ainakin silloin hoikempana lenkkeilin 1,5h lenkkejä ja kulutin tuon verran. Eli lihavampana kuluttasin vieläkin enemmän lenkillä.

Hyvää viikonloppua muutkin :)

11+4
 
Viimeksi muokattu:
Taidanpa tänne kopsata tekstin, minkä laitoin kesäkuisten ketjuun. Ei tarvii kahteen kertaan kirjottaa. :)

Kävin tänään sokerirasituksessa, kilpirauhaskokeissa sekä lopuksi lääkärissä.

Sokerien kanssa ei ollut ongelmaa. Eka arvo oli himpun alle sen raja-arvon, mutta normaali kuitenkin. Muut arvot täysin normaalit. Pelkäsin, että tulis huonompi olo, mutta hetken heikotuksen jälkeen olo olikin ihan hyvä. Pikkujätkäkin riemastui sokerilitkusta ja potki tunnin putkeen. :D

Lääkärin uutiset oli sitten hyviä sekä huonoja. Hyvää oli se, että kohdunsuulla ei ollut muutoksia, eli tilanne on oikein hyvä. Sain luvan matkustaa parin viikon päästä Roomaan. :) Iloinen yllätys oli myös se, että saan sittenkin käyttää mun omia allergialääkkeitä! Mulla siis aiemmin käytössä ollut Nasonex sekä Loratadin. Molemmat on hiljakkoin todettu turvallisiksi myös raskaana oleville. Onneksi, sillä muut ei oikein tunnu toimivan mulla.

Sain kilpirauhastestin tulokset myös ja vajaatoiminta löytyi. Sain heti lääkkeet ja huomenna pitäis aloittaa niiden syöminen. Minulla tutkittiin tuo vajaatoiminta jo 3 vuotta sitten lapsettomuustutkimusten alussa. Kuulema sillon jo ollut arvoissa heittoa. Silloisilla raja-arvoilla en saanut lääkitystä, mutta nykyisillä rajoilla olisin saanut lääkkeet heti. Vähän meinas ärsyttää, kun tuo varmaan osaltaan vaikuttanut lapsettomuuteen...

Toisaalta oli helpotus kuulla tuo uutinen. Niiiiiin monta oiretta selittyy tuolla vajaatoiminnalla ja toivon lääkkeen nyt auttavan niihin. Mulla on useampi kaveri, joilla on myös vajaatoimintaa, niin saan kysellä heiltä mitä mieleen tulee. :) Ei tarvii enää itsekseen arvuutella oireita ym. Kaveri (joka on myös sairaanhoitaja) totesikin, että on ihme, että olen edes raskaana.

Onneksi asia kuitenkin selvisi. :) Ja pääasia, että pikkunen voi hyvin!

Nemelia ja pikkujätkä rv 23+5
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
nemelia Itsekin olen käynyt kilpirauhastesteissä ennen raskautumista. Kävin yksityisellä. Arvot oli kumminkin kunnossa. Itseäkin edelleenkin mietityttää hieman, että pitääköhän tämä täysin paikkaansa. Nimittäin lähisuvussa on kahdella ihmisellä vajaatoiminta ja itsekin olen todella helposti lihovaa sorttia. Lisäksi silloin otin kokeet epäillyn PCO (mulla leikattu munasarjacystia) vuoksi ja 5kk raskautumisyrityksen. Sinun tarina pisti miettimään, että ehkä munkin arvot saattaakin muuttua. Sokerirasitustesti ois mulla myös edessä neuvolan mukaan tulevaisuudessa. Seuraavaksi np-ultra ja jänskättää. Tänään alkoi 13. raskausviikko, eli pahin keskenmenoriskiaika mennyt ohi, huh=)

12+0
 
Viimeksi muokattu:
babygreen: Voihan ne arvot tosiaan muuttua raskauden aikana. Lääkäri ainakin mulle sanoi, että jos on ollut taipumusta vajaatoimintaan, niin raskaus usein pahentaa sitä. Ja raskauden aikana voi vajaatoimintaa tulla, vaikka ei mitään olisi aiemmin ollutkaan. Kannattaa varmaan neuvolasta kysyä, että laittasko ne lähetteen labraan. Mulla neuvolantäti tosiaan laittoi lähetteen vaikka en osannut ees ite sitä pyytää.
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Tulin vain pikaisesti poksumaan...

POKS 39+0! :heart:

Ei mitään ihmeempiä fiiliksiä. Välillä olo on mahtava, välillä ei todellakaan :D Hengailen paljon sohvalla jalat ylhäällä koska pienikin hetki jalkojen päällä saa ne paisumaan kivuliaiksi limpuiksi. Jatkuvalla ylhäällä pitämisellä saan turvotuksen pysymään jotenkin kurissa ja voin pitää sukkiakin. Veemäinen vaiva mutta onneksi menee kyllä varmaan pian synnytyksen jälkeen ohi. Sitä synnytystä odotellessa... :)

Mayinka & Nyytti - viikkoa vaille LA :)
 

Yhteistyössä