** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

qwertyli Mä syön välipalaksi usein esim. jogurtin, rahkan, tai leivän. Mulle ei tule syömättömyydestä kuvottavaa oloa, mutta rupee heikottaa ja pyörryttää. Ennen raskautta ei semmoista oloa ole tullut. Vaikea selittää tarkemmin, mutta ihan erilainen heikotus, kuin ennen raskauttaa olleet normipyörrykset, jos ei ole syönyt aikoihin. Mulla pyörrytys on pahinta aamuisin, mutta sitä esiintyy myös, jos lounasaika myöhästyy.

murmelii Mulle ainakin tuli kutsu keskussairaalasta nt-ultraan.

Rakkaudella, Hannele Mä odottelen kanssa innolla vauvan ensimmäisten potkujen tuntemista. Kerran jo epäilin, että oisko semmoinen oudompi kuplinta mahassa ollut vauvan tekosia. Kerran semmoisen olen vain tuntenut lähipäivinä, joten en osaa olla varma, oliko:).

babygreen + vave 15 +2
 
Linea negrasta: Bongasin viivan parisen viikkoa sitten. Semmoisen oikein haalean vaalean ihan alhaalla. Mieskin kuitenkin näki sen, joten en kuvitellut sitä. Tänään neuvolantäti huomasi myös viivan heti, joten kyllä se siellä on. :)

Välipaloista: Minä söin alkuraskaudesta sitä, mikä meni alas. Huono olo tuli heti, jos meni yli kaksi tuntia edellisestä syönnistä. Nyt on onneksi tasoittunut, eikä tarvitse syödä koko ajan.

Kävin tänään neuvolassa siis. Jätkä oli vilkkaalla tuulella. Hermostui neuvolantätin paineluista ja yritti potkia tätä koko ajan. Sydänäänet oli kans hyvät (140). Sf-mitta oli 27cm. Ensin saatiin mitaksi 31cm jota täti kauhisteli. Jätkä se vain oikoi koipiaan, joten hetken päästä saatiin todellinen mitta, jonka toinen täti kävi tarkistamassa. Ilmeisesti jätkä on siis kääntynyt, kun jalat oli ylhäällä. Aiemmin oli toisinpäin. Liekkö se viimeviikkoinen kuhmu ollut seurasta jätkän kääntymisestä. Kävin verikokeissakin aamulla. Lääke on vaikuttanut hyvin ja kilpirauhasarvot oli nyt tosi hyvät. Olokin on huomattavasti parempi ja virkeempi.


Ja mikä parasta, saatiin tänään tietää, että päästään tekemään talokaupat ensi viikolla. :) Muutto olis sitten heti perään viikonloppuna. Nyt siis pitää ruveta metsästämään laatikoita ja aloittaa pakkaaminen. Muuton jälkeen alkais sitten heti remppaaminen. :)

Nemelia ja Pikkujätkä rv 27+1
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Huh! Viime kerrasta onkin aikaa! Tulin pikavisiitille kertomaan että meille syntyi kiireellisellä sektiolla pieni poika lauantaina 1.3.2014 klo 09:20. Pikkumies oli 51 cm pitkä ja painoi 3824 grammaa, pään ympärys 35,5 cm. Synnytin SeKSissä rv 40+5 ja poika sai syntymätavastaan huolimatta pisteiksi 9-9-9 :) Kirjoittelin hormonihuuruissani synnytyskertomuksen jonka kopsaan tänne.

Sitä ennen onnittelut kaikille rakkauspakkauksen saaneille ja muutenkin kaikille hyviä uutisia saaneille! Ja hyvää odotusta vielä pienokaisiaan masussaan kasvatteleville! :)

"Mentiin äitiyspolille perjantaina 28.2. (rv 40+4) käynnistysharkintaan. Kohdun sisäsuu oli ballonkikypsä joten synnytystä lähdettiin käynnistelemään äiti-indikaatiolla asettamalla 60 ml ballonki paikkoja avaamaan. Ensimmäiset supistukset alkoivat puolenpäivän aikaan, suunnilleen tunti ballongin laitosta, ja muuttuivat melkein heti säännöllisiksi tullen viiden minuutin välein ja kestäen minuutin. Ajeltiin ympäriinsä suppareiden napakoitumista odotellen mutta koska mitään ihmeellistä ei tapahtunut, tultiin kotiin. Illalla lähdettiin aikaa tappaaksemme ajelemaan ja yhtäkkiä puoli yhdeksän aikaan supistukset muuttuivat kipeiksi kuin sormia napsauttaen.

Mentiin synnärille ja siellä todettiin ballongin tulleen ulos ja aiheuttaneen kivut. Mentiin käyrille jossa todettiin yksi äkillinen sydänäänten lasku supistuksen jälkeen mutta koska käyrä palautui normaaliksi pian supistuksen loputtua eikä laskuja enää tullut, siirryttiin perhehuoneeseen odottelemaan avautumista. Supistukset jatkuivat epäsäännöllisen säännöllisinä 2-5 minuutin välein mutta koska synnytys ei lähtenyt käyntiin eikä vauva laskeutunut, sain yöllä yhden aikaan Oxanestia kankkuun että sain nukuttua hetken. Aamulla tutkittiin, tilanne edelleen sama kuin illalla, 3 cm auki ja kaulaa 1 cm. Otettiin käyrää jossa todettiin jälleen sydänäänten laskuja, nyt useammin mutta käyrä palautui ilman lisätoimenpiteitä. Tämän vuoksi siirryttiin synnytyssaliin hieman ennen seitsemää aamulla tarkoituksena vauhdittaa synnytyksen kulkua Cytoteceilla vuoronvaihdon jälkeen.

Supistukset tuntuivat napakampina ja hengittelin kipuun ilokaasua joka auttoikin tosi hyvin. Salissa sydänäänet lähtivät romahtelemaan jokaisen supistuksen jälkeen ja palautuminen alkoi olla hitaampaa. Vuoro vaihtui ja uusi kätilö soitti lääkärin paikalle käyrien takia. Lääkäri puhkaisi kalvot ja asensi vauvan päähän pinnin ja kohdun sisäsuulle supistuksia mittaavan katetrin. Lapsivettä ei kalvojen puhkaisun jälkeen tullut yhtään ja paikalle tuli toinenkin lääkäri. Sydänäänet romahtivat ja katosivat hetkeksi kokonaan, palattuaan olivat liian matalat eivätkä tahtoneet lähteä millään nousuun. Paikalle tuli toinenkin kätilö, mut hoputettiin äkkiä konttausasentoon pylly pystyssä ja poski sänkyä vasten ja laitettiin happimaski kasvoille. Kuulin lääkärin sanovat että on pakko leikata nopeasti ja siinä tuli itsellekin jo niin iso hätä että itku pääsi. Lääkäri hälytti leikkurin valmiiksi ja molempiin kankkuihin pistettiin supistusta ehkäisevät piikit. Muutama supistus pääsi vielä läpi, ne odoteltiin yhä konttausasennossa happea hengittäen. Supistukset laantuivat ja sain siirtyä valmistelujen ajaksi selinmakuulle, pinni ja supistusmittari otettiin pois ja rakko katetroitiin. Kuulin puolella korvalla jomman kumman kätilön selittävän leikkauksen kulusta samalla mutta juuri mitään ei jäänyt mieleen, muistan vain sen mielettömän hädän ja pelon tunteen. Leikkaussalista soitettiin ja kyseltiin jo perään, mua lähdettiin viemään leikkaussaliin yhdeksältä aamulla. Salissa laitettiin kaiken maailman antureita ja lätkiä ja sitten piti köyristää selkä spinaalin laittoa varten. Se tuntui ikuisuudelta, ehdin hyräillä kaksi biisiä ja lääkäri katkaista neulan ennen kuin puudutus saatiin lopulta laitettua. Oli niin kiire että leikkaava lääkäri unohti melkein testata puudutuksen ennen ensimmäistä viiltoa.

Leikkaus alkoi klo 09:17 ja poika syntyi 09:20. Pieni sininen ja äänetön vauva juoksutettiin jonnekin mun selän taa ja muutaman ikuisuudelta tuntuneen sekunnin jälkeen kuului parkaisu. Hoitaja huikkasi että poika tuli ja multa pääsi helpotuksen ja onnen itku. Vauva puhdistettiin ja tuotiin hetkeksi kasvojen ääreen, sain antaa suukon ja koskettaa ennen kuin vauva vietiin isälle pestäväksi synnytyssaliin ja mua alettiin kursia kasaan. Pääsin itsekin saliin puolisen tuntia myöhemmin ja sain vauvan rinnalle."

Siinä meidän tarina :) En traumatisoitunut synnytyksestänainakaan pysyvästi ja haluan kyllä ainakin pikkukakkosen Nyytille kaveriksi jahka nyt ensin pikkuprinssi vähän kasvaa. Poika on huomenna kaksi viikkoa vanha, syö, nukkuu ja kakkaa ja on perustyytyväinen tapaus. Aivan ihana! :heart: En saisi millään tarpeeksi pienen suukottelusta ja sylittämisestä :) Baby blues ei ole iskenyt ainakaan vielä, vähän hormonihempeilyä on toki ollut ilmassa.

Mayinka & Nyytti 13 vrk
 
Onnea Mayinka pikkuprinsistä! :heart: Ja hui! Muakin ihan pelotti sun tarinaa lukiessa, mutta ihana kuulla, että loppu oli mitä onnellisin :) Ja, ettei mitään suurempia traumojakaan jäänyt. Ihanaa vauva-arkea sinne pohojanmaalle!

Vieläköhän Milk@ on koossa? Teidän vauva haluaa sitten suoraan uuteen kotiin. =)

Välipaloista on ollut juttua. Mä söin kyllä koko ajan jotain pientä. Iltasella jäiset mansikat auttoivat, päivällä porkkanat olivat hyviä, mutta lisäksi jo mainitut Elovenan välipalajuomat. Itse en oikein mistään ”protskutuotteista” piitannut, niitä tuntuu nyt olevan joka lähtöön. Perusvoileipä oli myös must. Muuten olen aika vähän syönyt hiilareita, mutta pahaan oloon tuntui hiilaripitoinen eväs parhaalta. Mutta nyt onneksi alkaa olot normalisoitua! :)

Mä luulen tai itse asiassa olen ihan varma, että tunnen jo liikkeitä! Navan alla tuntuu, että pieni kuplia kuplisi, vähän kuin limpparin hiilihapot kutittaisivat sisäpuolelta. Ihmettelen kyllä, että voisinko tosiaan näin aikaisin tuntea jotain, mutta en ole kyllä ennen vastaavaa huomannut eli elelen siinä uskossa, että pikkuinen siellä mönkii.

Ensimmäiset mamikset on nyt hankittu ja maha on entistä enemmän pullahtanut esiin. Muutama on jopa siitä arvannut raskaudesta :) Vielä kuitenkin tavallaan jännittää raskaudesta hirveästi jutella vieraiden kanssa, varsinkaan tulevaisuuden suunnitelmista, kun on kuitenkin hieman epätodellinen taikka jollain tavalla epävarma olo.

Joiku 15+1
 
  • Tykkää
Reactions: Mayinka
Onnea täältäkin Mayinka :flower:

Onko tämä järkyttävän valtava turvotus ihan normaalia.. aamut vielä menettelee mutta iltaa kohden maha turpoaa aivan valtavaksi, niin jottei housun nappia voi kuvitellakaan pitävänsä kiinni, vuorotyötä tekevänä ja enimmäkseen vieläpä iltavuoroja niin onpa tosi mukava töissä kävellä housunnappi auki, tänään piti jo ottaa numeroa isommat työhousut käyttöön niin selvis iltapäivän nappi kiinni mutta ei enää illalla.. ahistava tunne....

murmelii 6+4
 
murmelii Mulle neuvolantäti varasi lääkäriajan jo silloin kun soitin ja varasin neuvola-ajan. Siihen niskaturvotus-ultraan tehtiin lähete siellä neuvolassa, keskussairaalalta tulee sitten ajasta ilmoitus. Sikiöseulontaan sain lähetteen labraan, se pitää ottaa viikoilla 9+0 - 11+6 ja mennään omatoimisesti labraan ilman ajanvarausta.
Ja valtava turvotus vaivasi muakin viime viikonlopusta alkaen. Nyt se on joko vähän helpottanut tai sit siihen on tottunut :)
 
Näköjään nuo käytännöt sitten paikasta riippuvaisia, ei mulle neuvolantäti neuvola-aikaa varatessa puhunut vielä lääkäristä mitään mutta jospa sitten siellä käynnillä ensi ke.. tuota ultraa-ajatellen jos sinne kerran aika tulee niin toivottavasti tulee ajoissa että pystyy työt - sekä omat että miehen järkkämään niin et molemmat pääsee.. jostakin luin että jossain päin niin että se aika varataan itse joten mene ja tiedä :D harmi kun ne ei siellä ekassa neuvolassa vielä ultralla kurkkaa, ois niin helpompi kertoo töissäkin jos tietäis ees että jotain oikeeta kerrottavaa on.. en siis koko työyhteisölle ajatellu kertoa mutta esimiehelle pitäis kertoa että pystyis järkkäilemään vähän työkuvioita, kehitysvamma-alalla olen joten haastavia tilanteita riittää..
 
Mayinkalle onnittelut! Hienoa, että kaikki kuitenkin meni lopuksi parhain päin. :)

Neuvolakäytännöt tosiaan vaihtelevat paljon eri paikkakunnilla. Minä olin eka kerran neuvolassa joskus rv 9 tienoilla. nt-ultraan tuli aika postissa. Rakenneultraan varattiin sitten aika nt-ultrakäynnillä. Eka lääkärikäynti oli vasta rv 26 tienoilla.

Turvotuksesta: Minä olin heti plussasta asti ihan järkyttävän turvonnut. Alavatsa oli myös tosi kipeä ja jouduinkin siirtymään mammahousuihin tosi nopeasti. Vieläkin tuntuu olevan turvotusta. Päivän aikana saattaa paino nousta parikin kiloa.
 
ON: 15 + 6 menossa :) Mitään uutta ei ole ilmaantunut. Vauvan potkuja en ole vielä tuntenut, sen yhden ehkä kuvitellunkin kuplan jälkeen. Paino on pysynyt suunnilleen samassa, eli vain n. 1kg noussut(ekasta neuvolan punnituksesta) raskauden alusta, ja tästä olen erittäin tyytyväinen, koska ylipainoakin on nyt. Mites muilla painon nousu? Toki normaalipainossa varmasti sallittukin nousta enemmän :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä plussattiin viime viikon perjantaina ja nyt olisi 6. viikko meneillään, olisko tarkemmin 5+5. Ensimmäinen neuvolakäynti olisi 9.4. Tuntuu jotenkin epätodelliselta koko ajatus. Sellainen olo, että jonkun pätevämmän pitäisi varmistaa koko tapahtuma :)

Raskausoireista tänne on rantautunut kuvotus, joka alkoi sunnuntaina. Myös rinnat turvonneet ja arat. Tuo kuvotus on todella inhottavaa, koska paras olo olisi makuulla, eikä koko päivä saa vain makailla :(
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Onnea Milk@! :flower: Ja paljon tsemppiä keskelle muuttoa ja uuteen arkeen, kunhan pääsette asettumaan. Tulehan kertomaan tarkempia kuulumisia, kun jaksat/kerkeät :)

Onnea Jonniss plussasta ja tervetuloa!

Joiku 15+5
 
Aivan superhyperpaljon ONNEA Mayinka ja Milk@ :heart: Ihania hetkiä pikkuprinssien kanssa ja jaksamista vauva-arkeen!!

Jonniss, tervetuloa mukaan! Sitä pätevämmän varmistusta minäkin vielä odottelen, vaikka viikkoja on jo 18+0 ja useampi ultra jo takana :D Kamala olo jatkuu ja jotain kuplintaa tuntuu ajoittain, mutta siitäkin huolimatta en vain usko olevani oikeesti raskaana. Viime viikolla kävin yksityisellä ultrassa, kun tuntui, että rakenneultraan on vielä niin pitkä aika. Kaikki siellä näytti hyvin olevan ja koko vastasi viikkoja :heart:

Neuvolassa ihmettelin pari viikkoa sitten mun jatkuvaa janon tunnetta ja mut passitettiin nyt jo sokerirasitukseen. Eilen siellä kävin ja se oli kyllä ihan läpihuutojuttu. Litku ei maistunut miltään ja sitä oli yllättävän vähän. 2 tuntia meni kevyesti läppärillä töitä tehden ja olo pysyi koko ajan tosi hyvänä. Tänään soitin tulokset ja ne oli ihan kunnossa, samoin kilpparit. Hemoglobiini oli 125, mikä on vielä ihan kohtuullinen. Kaikki siis näiden arvojenkin puolesta kunnossa :)

Edelleen mä piilottelen mun järkyttävän kokoista pötsiä ylisuurten paitojen alle, eikä kukaan ole kehdannut mitään kysyäkään. Gyne totes viime viikolla, että kyllä tätä on jo vaikea peitellä. Kai pian pitäis alkaa kertoa... :)

Babygreen kyseli painon noususta. Mulla on paino noussut nyt jo noin 4 kiloa. Järkyttävää turvotusta tuntuu olevan mahan tienoilla ja sitä on ollut ihan alusta asti. Ja tän kamalan olon takia pitää vähän väliä syödä jotain, vaikka olen kyllä pyrkinyt syömään pääsääntöisesti terveellisesti. Tosin täytyy myöntää, että herkutkin on taas alkaneet maistua :ashamed:

Hyviä vointeja kaikille!!! :)
 
Tervetuloa Jonniss!

Eilen käyty ekassa neuvolassa, vähän konkretisoitui tämä asia mutta silti en usko ennenku näen :D sainkin maanantaille lääkäriajan joka sitten kurkkaa ultralla varmistaakseen raskauden keston että osaa sitten seulontoihin mennä oikeeseen aikaan.. täälläpäin onki semmonen käytäntö että nt-ultraan varataan aika itse soittamalla.. soittelen sitä sitten kohan maanantaina saa sen varmistuksen ja saa ylipäänsä varmuuden että siellä jotain kasvaa.. jännittää :heart:

terveydenhoitaja oli ihan mukava, ei siellä paljoa uutta tietoa tullu ku niin paljon kerenny lueskella netistä.. kolme putkia verta ja muut normikuviot.. hemppari oli 127..

maanantaita odotellessa, 7+3
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Onnittelut Mayinka ja Milk@! Ja tervetuloa Jonniss!

Täällä vaan maha ja jätkä kasvaa kovasti. Vielä eilen sain talvitakin kiinni kohtuu hyvin. Tänään sitä sai jo tosissaan kiskoa kiinni. Töistä tullessa luovutin ja jätin takin auki. :p Soitin iskälle ja se lupas mulle yhden takeistaan. Luulis ainakin mahtuvan.

Pikkujätkä on myös ruvennut liikkumaan entistä aktiivisemmin. Öisin en edelleenkään herää vauvan liikkeisiin (onneksi, jospa tuo lupailisi hyvää unirytmiä myös tulevaisuudessa). Ilta9 aikoihin sen sijaan on yleensä melkoinen iltavilli menossa. Päivisinkin potkitaan, tänään tuli kesken työpäivän niin kovia potkuja, että meinasin kumartua kaksinkerroin. Jätkä oikein kaivoi kantapäällään tms. tuonne ylävatsaan. Olenkin ruvennut pelkäämään kylkiluiden puolesta...

Eilen käytiin ne talokaupat tekemässä ja lauantaina olisi muutto. Huomenna tosin viedään jo jotain tavaraa talolle ja haetaan kaverilta pakettiauto lainaan. Eilinen meni kokonaan kaupoilla, kun ostettiin kodinkoneet kaikki uutena ja käytiin myös vakuutusyhtiössä. Tänään sitten pakkailin töiden jälkeen monta tuntia. Leivoin myös töihin piirakan talokauppojen kunniaksi.

Liitoskipuja näyttää tulevan, kun rehkii liikaa. Aamulla oli jo aika kipeät nivuset, kun töihin raahustin. Supistukset eivät satu, mutta niitä tulee päivittäin. Jos kävelen liian nopeasti tai kiipeän töissä rappuset kolmanteen kerrokseen, supistus tulee yleensä heti.

Äitiyspakkaus tilateen kelan mukaan huomenna, joten toivottavasti se tulee pian. :) Haluaisin päästä tutkimaan sitä ja hypistelemään kaikkia vaatteita ym.

Vapaa-ajan ongelmia tuskin tulee olemaan. Remppa alkaa talolla heti ensi viikolla (tehdään itse mahd. paljon). Kunhan lastenhuone on valmis, niin pitää ruveta sisustamaan ja laittamaan vauvan vaatteet ym. paikoilleen.

Nemelia ja pikkujätkä rv 28+1

PS: Apua! Viimeinen kolmannes jo käynnissä! Minne tää aika menee?
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Onnea vauvoista Mayinka ja Milk@!

Onnea plussasta Jonniss ja tervetuloa joukkoon! Tsemppiä kuvotuksen kanssa. Mulla parhaiten auttoi pitkin päivää syöminen, heti tuli huono olo jos ei ollut pariin tuntiin syönyt. Töissä pidin viinirypäleitä ja kirsikkatomaatteja käden ulottuvilla. Niitä on helppo syödä nopeesti.

Onnea talonomistajalle, Nemelia! Muutitteko ekaa kertaa omakotitaloon? Kiva päästä muuttamaan ja remppaamaan ennen vauvan tuloa.

Murmelii, mun mielestä myös eka neuvola oli aika turha, kun oli jo netistä hakenut tietoa tulevasta.

Kirpukka, mä kanssa peittelin raskautta parhaani mukaan rakenneultraan asti. Sit kun selvisi että kaikki on varmasti niin kuin pitääkin, aloin käyttää tiukempia vaatteitakin. Ja sit kaikki asiakkaat jo töissä rupes kyselemäänkin. Jotenki hävetti kyllä etten ollu aiemmin töissä kertonu. Asun ja työskentelen pienellä paikkakunnalla, missä helposti juoruillaan. Sen takia paljastin raskauden vasta kun tiesin että lapsi on terve, ainakin vielä. Sitähän ei koskaan tiedä, mitä synnytyksessä voi tapahtua!

Jadelyn ja ensio 23+1
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Jadelyn84: Kiitoksia. :) Ei ole eka kerta, kun asutaan omakotitalossa. Ollaan asuttu vuokralla kahdessakin eri talossa. Omakotitalossa asuminen onkin ihan parasta, kun ei naapurit ja muut häiritse, ainakaan maaseudulla. Ihmisiä on ihan kiva välillä nähdä, mutta kotona olen erakko enkä halua muita lähellekkään (naapureita ym. siis). Koirillakin on enemmän tilaa juosta.

Vaan nyt pakkailemaan. Ja kai sitä pitäs syyäkkin jotain.
 
Täällä käyty tänään neuvolalääkärillä, ultrassa näkyi pieni noin 19 mm kokoinen tyyppi ja sykekin löytyi <3 ihanaa ja jotenkin konkretisoivaa.. aiempien laskujen mukaan tänään 8+0 mutta ultran mukaan vastaa viikkoja 8+3 joten sen mukaan kuulema mennään ja la aikaistui ja on nyt siis 31.10.. lääkärin mukaan kaikki oikein hyvin, kasvua ja kehitystä ja lapsivettäkin reilusti.. kylläpä oli helpottava käynti.. maanantaina pitäis käydä sit verikokeissa ja varailla aikaa sinne nt-ultraan..

Murmelii ja nöttiäinen 8+3
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
jadelyn84, joo, oon kans huomannut et jos on parikin tuntia syömättä niin kuvotus yltyy oikein toden teolla ja alkaa jo yökkäily. Pitää siis opetella siihen, että olisi koko ajan jotain syötävää käsillä :)
 

Yhteistyössä