** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

Heipparallaa!

Palauduin juuri sairaalan naistentautien klinikalta kotiin. Yhden päivän, yön ja osan tätä päivää jouduin olemaan. Joskus aikaisemmin täällä olenkin kertonut, että mulla on todettu kysta toisessa munasarjassa. Nyt se kysta rupesi särkemään ti ja ke välisenä yönä ja jouduin lähtemään sairaalan päivystykseen. Kipu yltyi 1-10 asteikolla ensin 6:sta 8:iin ja pahimmillaan jopa 9:iin. Ihan julmeton kipu oli toisessa kyljessä, joka säteili jalkoihin, selkään ja alapäähän. Menin välillä ihan liikuntakyvyttömäksi ja mua kiikutettiin osastolla ensin pyörätuolissa ja sitten sairaalasängyssä. Vessaankaan en päässyt ilman hoitajan talutusta, kuin vasta myöhään ke iltana. Olin kokoajan tipassa, eli kipulääkityksessä, jota annetaan suoneen. Lääkäri pohti tähän to aamuun saakka, että leikataanko kysta minulta tänään tähystyksessä. Leikkaus olisi ollut kyseessä heti, jos kipu ei olisi hellittänyt ollenkaan. Vauva onneksi voi hyvin:heart:. Lääkäri ultrasi minut jo ke aamuna ja siellä vauva liikkui ultrakuvassa omin silmienikin nähden :) Vauvasta olin koko episodin ajan oikeastaan vain huolissaan. Lääkäri sanoi, että kysta oli siis kiertynyt munasarjan varren ympäri ja se olisi aiheuttanut kovan kivun. Kiertyminen kuulemma myös oli tehnyt tukosta munasarjan verenkiertoon. Lääkäri vertasi, että tästä aiheutuvaa kipua verrataan kuulemma sydäninfarktin kipuun. Kova kipu olikin! No, kipu kumminkin sitten hellitti pikkuhiljaa ja ke iltana ennen nukkumaanmenoa sattui enää hieman, vaikkakin selkeästi. Kävellä kumminkin pystyin jo itsenäisesti sairaalan käytävillä. Pyörähdin pienen iltakävelyn. Yönkin sain nukuttua ilman kipua. Iltalääkkeen sain, eli sekin vaikutti. Aamullakaan ei oikeastaan enää satttunut. Pientä kivun oloista tunnetta enää vessassakäynnissä. Lääkäri totesi sitten, että kystaa ei leikatakaan nyt ja pääsen lähtemään kotiin. Lääkärin mukaan kystan kiertyminen munasarjan ympäri olisi itsestään auennut ja siksi kipu oli nyt loppunut. Kuulemma siihen kiertymisen syntymiseen ei voi itse vaikuttaa, se vaan voi tapahtua jossain liikeissä. Sain ohjeeksi että jos kipu alkaa uudestaan lähden vaikka keskellä yötä sairaalan päivystykseen, enkä jää itse kotiin Panadolin voimalla olemaan ja kitumaan ollenkaan. Lisäksi lääkäri vakuutteli, että kystan kipu yms. ei vaikuta vauvaan mitenkään ja vauva voi hyvin. Kysyin tuota monta kertaa sairaalareissun aikana. Jos kysta olisi kumminkin ollut pakko leikata kiireellisenä heti ja raskauden aikana, silloin olisi ollut pieni keskenmenoriski näilläkin raskausviikoilla. Silti riski olisi ollut kuulemma aika pieni, koska en ole enää ihan alkuraskaudessa. Nyt kysta sitten leikataan ehkä vasta synnytyksen jälkeen. Kyseessä on dermoidikysta ja koko n. 4cm. Nyt olen kumminkin kotona ja otan loppuviikon ihan rauhallisesti leväten sairaslomalla :) Hyvä, että kaikki meni hyvin ja vauva ja minä voimme hyvin nyt :) Toivottavasti ensi kerran olen yötä sairaalassa vasta synnytyksen aikoihin:).

babygreen + vave

17+3
 
Babygreen Onneksi kaikki on nyt kuitenkin hyvin! Sait ainakin tuntumaa sairaalaan :) Ei vaan - voin vain kuvitella miten tuollainen on säikäyttänyt ja nimenomaan, että onhan vauvalla kaikki kunnossa. Toivotaan tosiaan, ettei enää uusiutuisi!

Mulla on alkanut ihmeellinen jomotus ilmeisesti häpyluussa. Erityisesti kävellessä tuntuu inhottavalle ja myös esim. sohvalta tai sängystä noustessa. Voikohan tämä olla sellaista liitoskipua jo? Tämä ei mitenkään kuitenkin tuiki, pistele tai vihlo - ennemminkin jomottaa. Pitää varmaan huomenna soittaa neuvolaan...

Huolestunut Joiku 17+0 *POKS*
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Joiku Mulla on sen sijaan kipuja ollut häntäluussa ja veikkaan olevan juurikin liitoskipuja, kuten varmaan sullakin häpyluukipu ois liitoskipuja. Neuvolasta en ole asiaa kyllä kysynyt, eli en ihan varma ole. Ilmottele tännekin, jos kyselet :)
 
varovaisesti tänne kurkistelen, kun raskaustesti on kolmatta päivää positiivinen ja digiin tuli maagiset raskaana 1-2 :) ovulaatiosta nyt kaksi viikkoa, kovasti vielä epäuskoinen ja pelokas olo, että pysyyhän tämä mukana, yritystä ehti olla viime kesästä asti, ja toinen tero-kierto oli käynnissä tällä kertaa... Kunhan olo tästä varmistuu, niin uskaltauduin kurkistelun sijaan peremmällekin :)

babygreenin sairaalakokemus kuulostaa kyllä hurjalle :O Onneks kaikki kuitenkin nyt hyvin sulla ja vavella :)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Marjee Nonin, tervetuloa kurkistelemaan :) Onnittelinkin jo sua tuolla kuumeilijoissa. Kerro sitten, kun haluat, että lisään sinut odottajien listaan :) Sulla selvästi näyttäs terolut auttaneen. Juu, oli tuo sairaalakokemus aikas pelottavaa. Vieläkin varon liikkeitä ja pelkään, jos kipu palautuisi. Onneksi ei ole kumminkaan ainakaan toistaiseksi palautunut. Vasemmalla kyljellä en uskalla nukkua ollenkaan, koska kipu oli siellä.

babygreen + vave 17+4
 
Moikka kaikille, mä voisin liittyä tännekin listoille, kun on enemmän omanikäisiä ensikertalaisia. :) Oon tätä ketjua seurannut alusta asti ja tuolla kuumeilupuolellakin.

Sniff 34/11.9/HUS

4kk takana vielä 5 kk edessä. Masussa pikku pakkaus kultaa. <3

Sniff ja masuasukki 16+1
 
Moikka, täällä on tosi moni kuumeilututtu jo synnyttänyt :heart: onnea Bling, Milk@ ja miss piggy!:heart:

Joikulle ja Marjeelle onnea tänne odottajiin pääsystä :):flower::heart: Joiku ootkin jo hyvässä vauhdissa raskauden kanssa :heart:

Pikkuhiljaa uskallan tänne kurkkia, neljättä kertaa ollaan vuoden sisään raskaana, kolme kemiallista takana, mutta nyt edetään 4+4 ja digi jo sanoi 3+ :heart: verikokeessa alkuviikosta hcg-arvo oli myös todella korkea, 960, kun viitearvot olivat 100-500 :) tämä oli eka clomikierto, matkassa myös pregnyl ja luget edelleen käytössä. Tulevana maanantaina olisi ollut ekan ivf:n suunnittelukäynti :) sain sen perua ja varata varhaisultran, vitsi mikä fiilis :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Joiku ja Milk@
To tunsin navan alla semmoista kuplintaa, joka ihan kutitti hieman. Olisikohan vauvan potkuja :) Pitää seurata, jos tuntuu useinkin tai voimistuu. Ihan vielä en voi olla varma onko vauvan liikkeitä. Ihan vauvan kohdalla kuplinta kumminkin tuntui, eli voisi pitääkin paikkaansa. Nimittäin kuplat tuntuivat oikealla puolella ja olen ultrasta useat kerrat nähnyt vauvan olevan juuri siinä kohtaa :)

babygreen ja vave 17+5
 
Pakko tulla tännekin kurkkaamaan nyt kun netti taas toimii. Ollaan pari viikkoa kierrelty Balilla ja Singaporessa. Tänään lennetään kotiin. Varattiin matka jo ennen raskautta, vaikka plussausta pidettiinkin todennäköisenä silloin. Toivottiin vaan mahdollisen raskauden sujuvan hyvin, että päästään matkalle vielä kaksistaan. Myöhemmillä viikoilla en olisi enää lähtenytkään näin kauas.
Muuten kaikki mennyt reissussa hyvin, paitsi järkyttävä turvotus jaloissa!! Vähän auttoi kun yritin litkiä yli 3 litraa vettä ja aina kun mahdollista nostin jalat ylös. Kuumuus näköjään turvottaa mulla jalkoja, toivottavasti ei kesällä loppuraskaudessa olisi näin paha. Ettei tarvitsis alottaa äitiyslomaa aiemmin, teen pääasiassa seisomatyötä joka viel pahentaa turvotusta.

Kiva kun on tullut uusia odottajia lisää. Toivotaan hyviä vointeja ja mahdollisimman vähäisiä oireita!

NEMELIAlle piti vielä kommentoida, että mekin ollaan pitkän linjan omakotitalo-asujia. Kolme vuotta sitten rakennettiin talo "metsän keskelle". Yksi naapuri on lähellä, loput viisi taloa kauempana saman tien varrella. Keskustaan on matkaa n. neljä kilsaa ja silti ollaan maaseudun rauhassa. Sitä ennen asuttiin useampi vuosi rintamiestalossa, mikä rempattiin täysin uuteen kuosiin. Ainoastaan peltikatto jätettiin vaihtamatta. Mitä koiria teillä on? Meillä on labradori ja rhodesiankoira.

Onneksi BABYGREEN sun vointisi kuitenkin parani, eikä leikkausta tarvittu. Toivottavasti näin olisi myös jatkossakin!

Jadelyn ja ensio 24+3
 
Tervetuloa ja onnittelut uusille. :)

Babygreen:
Sullahan on ollut jännät hetket sairaalassa. Onneksi vauva voi hyvin. Säikäyttää varmasti tuommoinen. Kuulostaa kyllä vauvan liikkeiltä nuo mainitsemasi tuntemukset. Itse aloin tuntea säännöllisesti jotain liikettä rv17 alkaen, vaikka ultran tehnyt kätilö oli kovasti sitä mieltä, että ensi odottaja ei voi tuntea liikkeitä ennen viikkoa 20, varsinkin jos istukka on edessä, kuten mulla. Vaan tunsinpahan silti. :D

Jadelyn84: Meillä on keskustaan matkaa lähemmäs 30km eli ollaan tosiaan maaseuden rauhassa. :D Tossa pellon takana asustaa miehen vanhemmat. Muitakin taloja on lähellä, mutta kuitenkin matkaa on niin paljon, että eivät edes näe meidän taloa ja pihaa.
Koiria meillä on neljä. Suomenpystykorva, kaksi schipperkeä (äiti ja tytär) sekä yksi sekarotuinen ajokki (isä suomen ajokoira, emä kultaisen noutajan ja labradorin sekoitus). Tuntuvat kaikki viihtyvän hyvin täällä. Haukkuvatkin vähemmän. Kissakin näyttää mielellään oleilevan ulkona. Sisällä se puolestaan nautiskelee eteisen lattialämmityksestä.
Nyt vain odottelen, että saatas remppa alulle. Ensi viikolla on kyllä pakko aloittaa, että saatas joskus valmistakin. Kodinkoneet tulivat jo. Hankin siis kaiken uutena. :) Lamppuja ostelin myös ja työkoneita on ostettu ja lainattu. Mies oli onnellinen, kun ostin sille kompuran. :D

Äitiyspakkaus olisi postissa odottamassa. Vielä pitää huomiseen odotella, että pääsee hakemaan.

Olo alkaa olla muuten todella raskas. Maha painaa ja supistaa aika herkästi. Ajattelinkin kysästä neuvolasta, että jokohan joku mulle sitä sairaslomaa kirjoittaisi. Työpäivät alkaa olla raskaita, kun pitää ajella 53km yhteen suuntaan ja lisäksi olla suurimman osan aikaa jalkojen päällä. Vaikka olenkin "vain" opettaja, niin tuntuu silti vähän liian raskaalta. Toisaalta, ei olis enää pitkä aika äippälomaan....

Nemelia ja pikkujätkä rv 29+4

PS: 73 yötä laskettuun. Tuntuu tosi vähältä!
 
Voisin ilmoittautua myös tänne eli Miranda-, LA 3.11.2014 ja KOS. Kiva lukea muiden pidemmällä olevien kokemuksista. Tietää vähän paremmin mitä odottaa myöhemmin. Mä alan pikkuhiljaa tottumaan ajatukseen raskaudesta (eli en ajattele sitä enää ihan joka hereillä oltu minuutti). Vointikin alkaa olemaan taas siedettävä ja toivottavasti myös pysyy näin hyvänä jonkin aikaa.

Apua, nytkin käytän ihan hirveästi aikaa lueskellen mitä pienelle kuuluu tällä viikolla ja mitkä elimet kehittyy milloinkin mutta nyt tuo Babygreenin linkki sai todella ymmärtämään että englanniksi voi löytyä vielä enemmän tietoa pienen kehityksestä! Tiedän mitä teen ens viikolla :)

Miranda ja pikkuruinen 8+6
 
Kiitos onnitteluista ja LilyAlice - kuulostaa niin hyvälle tällä kertaa ja isot onnenrutistukset :hug: Jos kaikki hyvin menee niin meillä on LA:t tosi lähellä toisiaan :)

Kahden uuden testin, vahvistuvien viivojen ja varatun neuvola-ajan rohkaisemana mut voisi myös lisätä listoille:
Marjee, LA 5.12.2014
ja koska muutto harkinnassa niin sairaalan nimi olkoon vielä tyhjänä :D

Miranda, mukava kuulla et tähän ajatukseen vois jossain vaiheessa tottuakin... Koko ajan asia mielessä tällä hetkellä ja semmonen epäusko vieläkin. Varhaisultraan meen yksityiselle kunhan päästään 7+ viikoille... Nyt pitää kai vaan luottaa noihin testiviivoihin. :)

Aurinkoista viikon alkua kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: LilyAlice
Lisään sut listaan Marjee :). Kannattaa muuten myös varmistaa omasta neuvolasta, että pääseekö myös ilmaiseen varhaisultraan. Täällä nimittäin pääsi neuvolan kautta, vaikka kierto oli säänöllinen. Taitaa olla kaupunkikohtaistakin. Olin varhaisultrassa 10+4 ja nt-ultrassa 12+1. Kuulemma ilmaiseen varhaisultraan voi päästä myös, jos ei 'muista', koska viimeisimmät kuukautiset alkoivat, siis jos kierto epäsäännöllinen.

Hyvää viikon alkua kaikille :)

babygreen ja vave 18+0
 
Pikaista päivitystä tänne. Soittelin tänään neuvolaan supistusten takia. Lääkäriaikaa ei ollut saatavilla, joten neuvolan täti kirjoitti minulle sairaslomaa loppuviikon ja ens maanantaina olisi sitten lääkäri. Toivon mukaan lääkäri kirjoittaisi sairaslomaa loppuajan. Mulla siis mm. ajomatka aiheuttaa supistuksia ja päivittäin työmatkaa on vajaa 2h. Neuvolassa ja edellisessä lääkärissä asiasta on puhuttu ja ainakin silloin molemmissa paikoissa on sairaslomaa lupailtu, kunhan alkaa olla liian raskasta ajaa. Nyt siis supistuksia tulee muutenkin tosi paljon, vaikka en tekisi mitään...

Äitiyspaketti haettiin postista. Osa jutuista oli tosi kivoja, osasta en tykännyt yhtään. Esim. ne oranssit vaatteet oli mielestäni kauheita. :D Kaikki siniset oli taas tosi kivoja.

Nyt vaan pitäisi koittaa malttaa levätä ja ottaa rennosti. Helpommin sanottu kuin tehty, sillä remppa pitäisi alkaa tällä viikolla...

Nemelia ja Pikkujätkä rv 29+5
 
nemelia Hyvä tietää, että uusia äippäpakkauksia jaetaan siis jo :) Toivottavasti saat saikkua. No, pistät miehen tekemään rempassa enemmän:D Siis, ihan sun voinnin mukaan tietty...

ON: Vielä tämä viikko töitä ja sitten lomaa :) Ensin työtön muutaman kuukauden ja sitten alkaa äitiysloma. Ihan ok, koska saan ansiosidonnaista päivärahaa sitten. Mulla loppuu siis määräaikainen työ. Pääsen sitten keskittymään kodin laittoon ja vauvan tavaroiden hankintaan... Muuttokin kun oli vasta ja järkättävää riittää...
 
Viimeksi muokattu:
Onnea plussasta Marjee!

Tervetuloa Sniff! Kiva saada tänne lisää syyskuun odottajia :)

Ihanaa LilyAlice! :heart: Tällä kertaa kaikki menee hyvin varmasti! Vaikka varmasti nyt tuntuu sille, että aika matelee varhaisultraan, voin kertoa, että sen jälkeen se suorastaan kiitää! =)

babygreen Selvästi olet tuntenut liikkeitä tai ainakin mulla tuntuu tismalleen samalta! Alkuun mullakin tuntuu juuri tuollaista kutittavaa kuplintaa, mutta nyt kun on oppinut sen paikallistamaan, tuntuu jo selvemmin :) Ja sit jos päivään ei ole kuulunut, tietysti huolestun… vaikka järki sanoo, että monet eivät tässä vaiheessa tunne vielä mitään. Sulla onkin nyt sitten hyvin aikaa laittaa paikat järjestykseen ja tehdä hankinnat – mahtavaa!

jadelyn84 Ihanalta kuulostaa reissunne – huoh! Itsellä olisi tässä vielä pari viikkoa ja pääsisi etelän lämpöön. Taitaa olla muuten viimeinen reissu miehen kanssa kahdestaan muutamana vuoteen!

Mekin ollaan tässä jo hetken aikaa kuuluttu omakotitaloasujien joukkoon. Olkoon se meidän ensimmäinen hankinta vauvalle ;) Ei vaan, taloprojekti aloitettiin jo hyvissä ajoin ennen kuin vauvasta oli tietoa.

Tervetuloa myös Miranda! Mä en ole vieläkään ihan sisäistänyt vauvaa… Tietysti olen onnellinen ja odotan kovin äitiyttä! Ehkäpä tästä pikkuhiljaa se alkaa koko ajan enemmän konkretisoitua. :)

nemelia Onneksi kuitenkin lääkärissä suhtaudutaan yleensä aina raskausvaivoihin tietyllä vakavuudella. Toivottavasti saat saikkua, ettei supistelut pahene!

Tasan kaksi viikkoa rakenneultraan. Alkuun se ei jännittänyt yhtään, mutta tänään oli hesarissa juttu pienestä pojasta, jonka kehityshäiriö oli paljastunut ru:ssa… Vaikka mä en edes sillein pelkää mitään tuollaista – en esim. yhtään osaa ajatella niin, että ”sukupuolella ei väliä, kunhan on terve”. Meillä on tuttavapiirissä muutama lapsi, joilla on eriasteista kehityshäiriötä ja he ovat todella ihania lapsia! Mun ajatuksiin sopii juuri nyt parhaiten, että tärkeintä on perhe ja vauvan tekee meistä ihan oikean perheen. :)

Joiku 17+5
 
Jospa mäkin taas vaihteeksi saisin itseäni niskasta kiinni ja kirjoittelisin muutaman rivin...

Ihan ensiksi valtavasti onnea Marjeelle ja LilyAlicelle!!! :heart: Tosi kiva saada teidän tänne puolelle ja toivotaan, että muut pääsevät seuraamaan kohta perässä! :) Oikein paljon onnea odotukseenne!!

Murmeliille onnentoivotukset sykkeen näkemisestä :heart: Aika huisi tunne, eikös? :)

Babygreen, tutulta kuulostaa nuo tuntemukset kuplinnasta ja kutituksesta. Mulla myös ihan ekat tuntemukset olivat vähän kuin elohiiren kutitusta. Ja vieläkin välillä mahaa kutittaa sellai kummasti sisäpuolelta. Joskus tekis oikein mieli raapia :) Edelleen tuntuu myös kuplintaa, mutta enemmän ne liikkeet on muuttuneet muljahduksiksi ja selkeiksi potkuiksi. Perjantai-iltana mieskin sai mahan päältä tuntumaa :)

Nyt ei ole kovin paljon aikaa kirjoitella, mutta tsemppiä kaikille muuttajille, remppaajille, reissaajille, raskausvaivoista kärsiville ja ihan jokaiselle teistä!!

Mulla poksuu tänään puoliväli ja tasan viikko rakenneultraan... Hiukan jännittää!

Kirpukka 20+0
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen

Yhteistyössä