** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

Supistuksista: Miltä ne oikeasti tuntuu ja koska alkavat? Mistä tunnistaa, että ne (kivut) ovat oikeasti juuri sitä itseään?

t. eräs, joka ei ole varma onko supistanut vielä ja pohtii, että koska alkaa/pitää alkaa aikaisintaan/viimeistään supistamaan
 
Viimeksi muokattu:
babygreen, tarkoitatko harjoitussupistuksia vai oikeita? Kaikillahan ei harjoitussupistuksia tule oikeastaan lainkaan, osa ei niitä tunnista ja joillakin ovat tosi selkeitä. Ne ovat sellaisia vatsan "kovettumisia", esim itselläni niitä tuli loppuraskaudesta jos kävelin lenkillä liian nopeasti.

Oikeat supistukset kyllä tunnistat kun niitä alkaa tulla, sen verran äreitä ovat :D (ja tietty tähänkin on poikkeuksia, joskus harvoin oikeat supistukset ovat vain hieman kivuliaita.)
 
Nonni! Ekat mammavaatteet ostettu. Yhdessä päivässä ilmaantunut vatsaturvotus piti huolen, että kauppaan oli kertakaikkiaan lähdettävä! Ja nyt pitää sanoa, että RAKASTAN äippähousuja!! Oon aina kärsiny notkoselästä, mikä samalla tarkoittaa pömppömahaa. Tää puolestaan on aina tarkottanu housujen kans sitä, et selkäpuolella vyötärönauhan ja selän väliin jää nyrkin mentävä tila samalla kun se pömpöttävä maha rutistuu ja makkaroituu ja ahistuu siihen vyötärönauhaan. Ja nyt siitä ei enää tartte kärsiä!!! Halleluja en ota noita housuja enää koskaan pois jalasta!!!

Täällä on ollu pahoinvoinnin kanssa ihan järkyttävää, ja vajaa viikko sitten sain jo vuosia poissapysyneen refluksin takaisin vaivoikseni. Ei pystynyt nukkumaan eikä syömään ja ääni on ihan pois kun mahahapot ovat tehneet kurkussa tuhojaan. Henkisesti olin jo täysin loppu ja toivoton. Käytiin ekassa neuvolassa, jossa ihana neuvolantäti bongas pikimustat silmänaluset ja painuneen ryhdin ja kysyi ensitöikseen että miten voin. Itkua pidätellen kerroin ja hän, siunattu neuvolantäti, otti homman heti hoitoon ja kirjoitti välittömästi kunnon happosalpaajareseptipyynnön neuvolalääkärille, jolta sain jo samana päivänä reseptin apteekkiin. Mieliala nousi välittömästi 100% ja tänään olen jo pitkästä aikaa hymyillyt! Fyysinenkin olo on jo parempi, ja nyt uskallan jo pikkuisen toivoa kivutonta yötäkin =) Päästiin neuvolassa kurkkaamaan pikkutyyppiäkin ja siellä hän vipelsi masussa menemään :heart:

Hyviä vointeja kaikille ja hyvää alkavaa viikonloppua!
 
Liriel Tarkoitin ihan kaikenlaisia supistuksia, harjoitus sekä oikeita :).

Itselläni ollut semmoista outoa menkkamaista kipua alavatsassa, jonka takia ei untakaan saanut. Sitten meniköhän vuorokausi niin kovana ollut vatsakin toimi jälleen. Eli en ole varma oliko joku supistus vai oliko vatsa kipeä kovuuttaan ilman, että edes tajusin sen kipuhetkellä johtuvankin siitä. En kokenut kipuhetkellä mitään tarvetta mennä edes ulostamaan. Tuon vuorokauden aikana kipu siis hellitti välillä. Otin kyllä panadolinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihania neuvolakuulumisua Miri81, vauvan vipellyksien näkeminen ja pahoinvoinnin helpottuminen lääkkeen voimin :). Hyvä, että on löytynyt hyvät housutkin odotukseen, nimittäin se aika haastavaakin hommaa voi olla, riippuen toki ruumiinrakenteestakin... :) Itsellä esim. reidet on kokoa 46, vaikka peppu/lantio on joku 44, siihen vauvamaha päälle ja äitiysvaatteet loppuu usein kaupoissa kokoon 46 muutenkin. Tuurilla joku housu on sopiva riippuen koko vaatteen mallistakin. Paita ihan vain L ja sopivan väljä onneksi. h&m äippäpaidat on tosi jees mm. Olen nimittäin alakroppapainotteinen. Nyyh, kun kaipaan vanhaa housujen 38M kokoani ja paitojen s-m -kokoa. No, pian pääsen jälleen laihduttamaan tupakoinnin lopetuksesta kertyneitä kiloja raskauskilojen lisäksi... :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vaatevinkeistä babygreen! itseasiassa juurikin henkkikseltä kävin tänään hakemassa =) ja hauska kuulla, että täällä on joku toinenkin tupakinpolton lopettanut!! Hyvä me!! Vaikka kiloja tulikin/tuleekin, niin parempi se kuin ittensä myrkyttäminen :) myönnettäköön silti, että itteäkn ahistaa ihan sam-pe-ris-ti tuo kilojen kertyminen! Noh, nyt ei voi laihduttaa, mutta sitten syntymän jälkeen arjen tasaannuttua aion taas ottaa skarppauksen tässäkin asiassa. Askel ja terveyshaitta kerrallaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Olen minäkin Miri81 tosi tyytyväinen, että pääsin tupakasta eroon... Hyvä me! :) 15 vuotta polttelin ja nyt paljon parempi olo, eikä tarvi haista kamalalle röökille enää, jee :) ehtii sitä laihdutella kyllä joo synnytyksen jälkeen sitten ja lisäksi lenkkipolulla henki kulkee paremmin, kun ei tarvii jatkuvasti yskiä tupakkalimaa t. kokemusta on.
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81
Nyt rymisee pelkkää epätoivoista omaa napaa. Viikot 10+1 ja kokopäivän pahaolo kiteytynyt aivan hir-vit-tä-väk-si iltapahoinvoinniksi. Oon yrittänyt oksentaakki, mut se ei vaan tuu. Se kuvotus ja oksetusolo hyökyy yli niin et kurkkuu kuristaa ja samalla tärisee semmosessa kylmänhorkassa sikiöasennossa. Tämä kuvio toistunut nyt jo useampana iltana. Kellään kokemusta? Alkaa huumori loppua :'( en kestä jos tätä jatkuu loppuun asti.
 
Voi ei Miri81 :hug: Mulla ei ole kokemusta raskauspahoinvoinnista, mutta laitoin lohdutushalin sulle. Toivottavasti joku muu osaa jeesaa...

ON: Koin tod. näk. eilen ekan melko varman supistuksen. Mahaa kirrasi suonenvetomaisesti yht'äkkiä enemmän oikealta puolelta alavatsaa ja se kesti varmaan max. 30sec. Tuntu kyllä tosi jännältä!

babygreen ja vave 30+5
 
Kiitos nemelia synnytyskertomuksesta. Paljon miellyttävämpää ja rohkasevampaa lukea niitä täältä kuin kuulla kauhutarinoita tuntemattomien suusta pyytämättä. Tänne ne kertomukset kuuluu, ollaan kaikki kuitenkin samassa veneessä niin kiva hiukan tietää mitä odottaa. Ja hienosti tosiaan oot saanut painon laskemaan.

Miri81 mä peukutan kans mammavaatteille! Ja mikä parasta niit voi käyttää vielä heti synnytyksen jälkeenkin. Pysyy se löysä vatsa sit piilossa ennen kuin palautuu ennalleen. Mekot on kaikkein parhaita, ne ei ainakaan kiristä mistään. Nyt on alkanut mammahousutkin istuessa puristamaan alavatsalta.
En osaa kyl neuvoa tohon pahoinvointiin mitään. Voisko närästyslääkkeet auttaa? Mulla tulee kans nyt loppuraskaudessa iltasin huono olo ja välil öisinkin oksettaa. Rennie auttaa ja se et on pystyasennossa, ei makuulla.

Babygreen yleensä harjotussupistukset on just tollasia, et vatsa kovettuu hetkeks eikä koskettaessa jousta yhtään. Näin ainakin mulla. Normaalitilassa vatsa antaa hiukan myöden jos painaa, ei siis ole niin pinkeä kuin supistellessa.

Raskauskiloista mä ainakin ajattelen et mul on loppuelämä aikaa niitä ylimääräsiä kiloja sulatella. Ja kyllähän se paino putoaa kun pystyy taas liikkumaan paremmin, esim. vaunuttelemaan. Nyt kun oon äitiyslomalla yksin kotona tulee syötyä kyl enempi kuin töissä ollessa. Ajankuluksi tulee leivottua jne.

(.) mulla oli ma se synnytystapa-arvio. No vauva oli kuin olikin pää jo tosi alhaalla. Lääkäri kokeili ihan alakautta ja sai sormilla kiinni vauvan päästä. Mutta, häntäluusta löytyi joku mutka mikä saattaa estää alatiesynnytyksen. Sain lähetteen jatkotutkimuksiin. Myöskään vauvan pään ympäryksestä ei saatu mittaa, oli niin alhaalla häpyluun takana piilossa. Koko arvio oli alle kolme kiloa, eli pieni on. Kuulemma käyrillä silti mennään, lääkäri vakuutteli ettei huolta olisi. Kasvu tarkistetaan myös ens viikon pe jatkotutkimuksissa.
Kohdunsuu oli pehmeä ja auki jo 1/2cm ja pituuttakin vain 1cm. Kehotti lähtemään synnytyssairaalaan jos siltä rupee näyttämään ennen jatkotutkimuksiin pääsyä. Hurjaa!

Jadelyn 37+3 (täysiaikaisia siis ollaan jo!)=)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Jännät paikat sulla on jadelyn84, tuo häntäluujuttukin. Lisäksi onnea 37. viikon täysiaikaisuudesta! :). Itsekin olen jo pitkään kalenterin kanssa laskeskellut, että kuinka kauan vielä menee 37. viikkoon itsellä.

Itsellä on huomenna jälleen neuvola.. Monta asiaa on kysyttävänä terkalta, toivottavasti muistan kaiken...Esim. en tiedä mihin numeroon soitan, jos tulee tarve soittaa esim. yöllä sairaalaan ja kysyä jotain:O. Täällä, kun äitiyspoli aukeaa vasta 8 aamulla! hui!

Ootko muuten jadelyn84 saanut jatkoultrissa varmistusta, että onko vauva todella tyttö? Tyttölupauksen kanssahan on yleensä epävarmenpaa, kuin poikalupauksen kanssa käsittääkseni. Olen kuullut tarinoita, jossa tyttölupaus on ollutkin poika. Poikalupauksessa näkyy yleensä värkit sen verran selvästi, ettei jää käsittääkseni epäilystäkään juurikaan. Itselläkin kun tyttölupaus ja en ole uskaltanut epävarmuuden vuoksi ostaa ollenkaan vaaleanpunaista tms. tyttövaatetta jos syntyisikin poika. Oletko sinä uskaltanut jo ostaa tyttövaatteita? ajattelin kysyy varmistusta seuraavassa kystan kontrolliultrassa 33. viikolla.
 
Viimeksi muokattu:
Välihihkunta: ei enää montaa viikkoo, kun vauva syntyy ja pääsen vihdoin laihduttamaan, jee!!! :p Alustavasti oon pohtinut 1200 kcal/päivä + vaunuliikuntaa. Pitää katsoo sit lähempänä tarkemmin. Oli pakko sanoo, kun mua ahistaa ihan määrättömästi tämä raskauden aikainen lihavuus... Pian pääsee tiputtelemaan onneks :)
 
Heippa ihanaiset!

On huomaamatta hujahtanut aika nopeasti :)

nemelia, kiitos synnytystarinasta! Ja onnea vielä oikein paljon! :)

jadelyn, ihanaa, täysi-aikainen! Toivottavasti kaikki menisi loppuun asti hyvin, eikä häntäluukaan aiheuttaisi harmeja.

miri, mulla oli just tollaista pahoinvointia alkuraskaudessa, joten I feel you :hug: mä vaan makasin sohvalla, eipä siinä muuta voinut tehä. Kylmä juoma tais vähän helpottaa oloa.

Raskauskiloista Mulle on nyt nelisen kiloa kertynyt. Toivon, että jäisi alle 15 kg:n, mutta epäilen kyllä. Nyt siis 20+3 eli puoliväli juuri ohitettu :)

Marjee, kiva kuulla sinustakin :)

Huomenna aamulla vihdoin kauan odotettu rakenneultra. Ihanaa! Toivottavasti kaikki on hyvin :)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen ja Miri81
Jonniss tsemppii rakenneultraan! :)

Ajattelin tulla vinkkaamaan muillekin. Katseltiin taas miehen kanssa 'vauvavideoita'. Eli, youtubesta, kun lataa kaikenlaisia vauva-aiheisia pätkiä ja siirtää niitä sitten tietokoneelta muistitikulle ja sitten muistitikku telkkariin kiinni ja katselemaan :). Mukavaa odotusajan viihdettä, suosittelen muillekin :).
 
  • Tykkää
Reactions: Jonniss ja Miri81
Kiitos jadelynille, babygreenille ja jonnikselle tsempeistä :heart:

jadelyn tsemppiä jatkotutkimuksiin! Siellä alkaa olla synnytyskin jo lähellä, ihanaa! Kohta pääset tapaamaan sitä omaa pikkuista :)

babygreenille onnea ensimmäisestä supistuksesta! Oli varmaan aika jännä kokemus!

jonnikselle hirmutsempit rakenneultraan!! Tuut sitte heti kertomaan hyvät uutiset tänne :)

On: pahoinvointi ollut hiukan rauhallisempi, kun oon jättäny parina päivänä punasen lihan ja rasvan pois. Närästyslääkkeenä mulla tosiaan on jo noita reseptilääkkeitä, jotka annettiin refluksin takia raskaudesta huolimatta. Toivotaan että tää nyt rauhottuis ees vähän. Muuten tulee aika pitkä puol vuotta... Kyl tää tästä :) enää 2 viikkoa nt- ultraan!! :)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Paljon onnea nemelia! Lisäksi onnea jadelyn viimeisille viikoille. Tsemppiä myös Miri pahoinvointien kanssa. Mulla oli alkuraskaudesta aivan samanlaista, ja se oli ihan hirveän rankkaa myös mielenterveydelle :) mutta onneksi se lopulta yleensä ei kestä ihan hirveän kauan, vaikka sillä hetkellä jokainen päivä tuntui olevan liikaa.

Mä niin inhoan mun raskaushousuja, joten muut ootte varmaan onnistunut löytämään parempia. Nää puristaa mahasta ja loput housuista ei istu yhtään :D Toivottavasti pian ulkona selviää jotenkin mekossa. Ne on ihania kun ei purista yhtään!

ON: käytiin jo hetki sitten rakenneultrassa ja poikalupaus saatiin! Pieniä hankintoja oon tässä kaikessa rauhassa alkanut tekemään. Energinen keskiraskaus on kyllä ollut ihan juuri niin energinen ku on lupailtu. Oon taas nähnyt ystäviä paljon ja tehnyt kaikkea, mitä voi olla vaikeampi tehdä sitten vauvan synnyttyä. Nyt pieni on hääräilyineen yhä enemmän mukana arjessa joten ajatukset on taas enemmän kääntynyt onnelliseen odotukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen ja Miri81
babygreen, aiotko imettää? Laihdutuksessa imetyksen aikana on se huono puoli, että rasvaan varastoituneet myrkyt vapautuvat äidinmaitoon. Kovin tiukkaa laihdutuskuuria ei kannata suunnitella ihan oman jaksamisenkin takia, tarvitset energiaa että jaksat sitten iloita vauva-ajasta :)

Minuakin painonnousu ahdisti, olen aina ollut urheilullinen ja hoikka ja raskaudenaikainen pehmeneminen tuntui ikävältä. Synnytyksen jälkeen huomasin kuitenkin etten enää välittänyt asiasta niin paljon vaan pystynkin nyt antamaan itselleni aikaa palautua vanhoihin mittoihin eikä ole niin kiire näyttää/tuntua samalta kuin ennen raskautta.
Toivottavasti sinullekin käy samoin ja painonnousu tuntuu enää lievästi harmittavalta eikä laihduttamisella ole niin kiire.
 
Rakenneultra takana ja kaikki oli pikkuisella oikein mainiosti! Vilkas tapaus todettiin pojaksi :heart:

Nyt täytyy tunnustaa, että ehdittiin viime viikolla jo ostaa vaunut, kun sattui hyvä tarjous kohdalle, vaikka mitään tuollaista ei ennen rakenneultraa pitänytkään ostaa :D
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen ja Miri81
Liriel kyllä olen aikeissa imettää, ainakin haluan onnistua :) Itse olen lukenut, että nykyään äidinmaitoon ei vapautuisi samoissa määrin myrkkyjä, kuin ennen ja rauhallinen laihdutus olisi ihan ok. Sen vuoksi + jaksamisen vuoksi olenkin ajatellut 1200 kcal kuurin harkitsemista, koska siinä on jo jonkin verran syömistäkin. Jos tuntuu liian tiukalta, niin sitten varmaan 1500kcal tms. katsotaan. Mun kokonaiskulutus on raskauden jälkeen jotain 1900kcal pintaan joten päivän vaje olisi tuossa 700-400kcal, eli max kilon viikkolaihdutusta tukeva. Toki imetyksen kuluttamat kalorit huomioiden jne. Olikohan juuri mammadietin ohjeessa, että on ihan ok laihduttaa imettäessäkin ja 1200kcal sopii. Lisäksi jutan diettiohjelmassa joku äiti laihtui imetysaikana ja maidontulo säilyi. Toki meinaan seurata tilannetta ja lisätä sitten syöntiäni, jos maidontulo alkaa hidastua tms. Mulla on kokemusta myös 600kcal laihdutuksesta ja se vasta on tiukkaa, sitä en imetysaikana tee! Joten 1200-1500kcal kuulostaa minusta ihan maltilliselta. Ylipainoakin multa löytyy sen verran, että imetyksen rasvavarastot tuskin loppuu kovin äkkiä :).

Onnea ultrakuulumisista Jonniss ja Miranda- :) Kummallekin onnea poikalupauksesta, lisään listaan :).

Heilanga Korjaan sun LA.n listaan.

ON: Tänään oli neuvola ja vave on kääntynyt jo pääalaspäin:heart:. Terkka tunnusteli vauvan päätä mahan päältä. Toivottavasti pysyy niin! Sf-mitta oli 30cm, eli normaalin yläkäyrällä keskivaiheilla. Kovasti kyselin myös kaikkea synnytykseen ja kipuiluun liittyvää ja paljon tietoa sain. Supistus oli harjoitussupistus. Terkka selvittää vielä käden puutumisen ja kilpirauhastestilähetteen lääkäriltä, kun pyysin labraa sukurasitteen vuoksi (kilpirauhasen vajaatoimintaa lähisuvussa). Sain myös puhelinnumerot, minne soittaa synnytyksen alkaessa päivällä tai vaikka yöllä (eri numero). Pyörtyilyolo helpottunut hieman ja sitä ei nyt seurata sen tarkemmin, tarvittaessa vain. Muutama alhainen verenpainearvo mulla on ollut kuukauden aikana mitattuna, mutta ei kovin usein. Lisäksi saatiin aikoja synnytysvalmennukseen tms. (mikä lie nimeltään), jossa käydään läpi synnytyksen kulkua ja sitten toisella ajalla imetysta yms. Lisäksi pääsen käymään miehen kanssa synnytyssalilla tutustumassa etukäteen :). Tässä nyt jotain mitä sain tietää + paljon muutakin itseäni askarruttanutta asiaa mitä laitoin omalle lapulle ylös :). Tästä eteenpäin neuvola on 2 viikon välein muutaman kerran, kunnes muuttuu viikon välein olevaksi loppuraskauden ajaksi...

babygreen ja vave 31+0 poks
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jonniss ja Miri81
Kiitos kaikille tsempeistä ja onnitteluista!
Nyt tosiaan vaan ootellaan perjantain lisätutkimuksia ja synnytystä. Eilen jo jotain alkoi tapahtumaankin, olin ihan varma et nyt synnytys alkaa! Illalla ja yöllä oli satunnaisesti vihlovaa kipua alapäässä ja menkkamaista jomotusta alavatsassa. Sain kuitenkin nukuttua kun otin särkylääkettä pariin otteeseen. Mietin vaan siinä samalla et eihän mul ole sairaalakassikaan pakattuna eikä vielä ole edes heinäkuu! En mä voi vielä lähteä synnyttämään! No ei tarvinnut lähteä, mut selvästi paikat alkaa kypsymään.

Tänään oli mullakin neuvola, nyt oli 4.(!) terveydenhoitaja. Ahdistaa kun jatkuvasti on eri hoitaja ja aina saa selittää samat asiat uudelleen. Onneks ei ole enää montaa käyntiä. Sain uuden ajan to 10.7. katsotaan tarviiko enää mennä.

Babygreen ei olla enää varmisteltu vauvan sukupuolta rakenneultran ja sen jälkeisen kasvukontrolliultran jälkeen. Näissä oli eri lääkärit, niin jotenkin luotettiin että jos molemmat on samaa mieltä niin tyttö tulee. Täytyykin varmistaa vielä perjantaina. Muutamia v.punasia vaatteita ja lakanoita ja mekkoja ollaan ostettu, mut sit päätettiin ostaa enimmäkseen valkoista ja neutraalia. Että on sit mahdollisesti seuraavalle lapselle myös vaatetta, jos oliskin poika.
Mulla on kans lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan, kolmen kuukauden välein käyn verikokeissa ja alkuraskaudessa annosta nostettiin.

Miranda ja Jonniss onnea poikalupauksista! Nyt voitte varmaan huokaista helpotuksesta, kun ei tartte enää jännittää rakenneultria.

Heilanga koska sulla on nt-ultra?

Jadelyn 37+4
 

Yhteistyössä