** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.13 **

Mun nt ultra on jo 21.7. jännittää pitäis sit jo olla rv11+1. Toivottavati sillon kaikki tarpeellinen jo näkyis. Sitten varmaan jo uskaltais hengähtää?
Nyt on vaan tää järjetön pahoinvointi..ihan kauhiaa.
 
Mul on ihan hirvee läskikriisi!! Maha on turvonnu semmoseks jättilöllykäks et hyi helvata!!!! Mitä hittoo mä teen?! Just häitä ennen sain melkeen kymppikilon pois ja aloin olla jo normaalipainonen ja nyt tän ekan kolmanneksen aikana on tullu jo 2 kiloo lisää painoa. :( :( ja näytän samanlaiselta lehmältä ku vuos sitte. voi perse mä sanon!! Voiks raskaana syödä vähähiilarista??
 
Miri81 tiedän tunteen niin hyvin:hug:. Muakin ahdistaa paino raskaana ihan älyttömästi. Lohdutuksena voin sanoo, että paino voi nousta raskauden aikana ihan hyvin vaikka 15kg:kin, eikä se silti välttämättä tarkoita lihomista. Vauva, istukka, veri määrän lisääntyminen, lapsivesi, rinnat, mahdollinen turvotus ym. voi nostaa painoa sen verran. Mä oon itse mm. mitannut raskauden alusta saakka reiden ympäryksen ja lantion ympäryksen ja esim. mun reisi on pysynyt samassa cm määrässä ekasta neuvolasta saakka, vaikka paino on noussut n. 15kg (mulla läski kertyy nimittäin kokemuksella ensin reisiin). Eli tuon pakko olla suurimmalta osin vauvan ym painosta johtuvaa painonnousua, eikä lihomista. Ainakin näin toivon ja päättelen. Lisäksi lantio on pysynyt melkein samassa cm määrässä. Mulla lantio lonksuu tosin eri mittoihin liitosten avautumisenkin vuoksi. Sahaa +/- 6-7cm ees taas, vaikka paino on vaan noussut tasaisesti. Liitokset lonksuu kai jotenkin takaisin kii välillä, emt. Onko kukaan muu huomannut lantiossa vastaavaa? Mittaamista siis olen tehnyt mittanauhalla ihan viikottain. En usko 6-7cm mittavirheisiin. Lisäksi toinen, jolla lohduttaudun on se, että usein paino laskee synnytyksessä ja siitä muutama viikko eteenpäin jopa 15-20kg:kin monella, kun lapsen ym paino ja turvotukset poistuu. Mullakin on kokemusta myös kymmenien kilojen laihtumisesta ja muakin ahdistaa raskauden yritysvaiheessa tupakoinnin lopetuksen tuomat kilot + raskauden kilot. Sen vuoksi ja syomishäiriötaustani vuoksi käynkin neuvolan kautta keskustelemassa asiasta terapiassa. Eli jos asia ahdistaa liikaa neuvola voi järkkää myös tuommoista apua tilanteeseen, eikä se maksa mitään :). Tuosta vähähiilarisesta en osaa varmaa sanoo raskausaikana, mutta luulisin, että ois ihan ok jos ei ihan ketoosiin alakarpissa kumminkaan menis. Siis näin ihan päättelen, mutta en varmaa osaa sanoo. Sitten jos kumminkin saa kaikki tarvittavat ravintoaineet jne. Sitten tuo mahan kasvu. Kaikillahan mahan muoto on erilainen riippuen ruumiinrakenteestakin ja vauvamaha kasvaa erilailla eri äipillä. Toisilla kasvaa eteenpäin jättimittaan vyötärö säilyen ja toisilla leviää enemmän jokapuolelle, vyötäröllekin esim. Mahan muoto raskaudessakin riippuu paljon siitäkin, että onko ruumiinrakenne omena, päärynä vai tiimalasi, vaiko tasapaksu. Eli se mimmoinen sun massu on nyt kuuluu varmastikin ihan vaan raskauteen ja kannattaa olla ylpee siitä. Se on sun ihana vauva siellä. Ymmärrän toki, että muuttuva kroppa voi ahistaakin paljon, mut kyllä siihen pikkuhiljaa tottuukin. Eli en usko sen massun koon tai muodon johtuvan mistään muusta, kuin ihan vauvasta, eli ei kannata sitä liikaa stressaa, ei se tuskin johdu mistään lihomisista ees :):hug:.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jonniss ja Miri81
Kiitos tuhannesti lohdutuksesta babygreen :heart: :kiss: luin ihan liikkuttuneena täällä sun rohkaisuviestiä :) Sulla on kanssa ollu varmasti rankkaa totutella tähän kun on tuo syömishäiriötaustakin. Kiitos paljon terapiavinkistä! Ja paljon tsemppiä sinullekin! Ajattelinkin, että täytyy varmaan tuo oma ahdistuneisuushäiriötausta jossain kohtaa siellä neuvolassa tuoda esiin. Vielä ekalla kerralla en halunnut, kun halusin ajatella vaan iloisia asioita :)

Tuosta lonkkahommasta ei tiettykään itsellä ole vielä kokemusta, enkä valitettavasti ole muiltakaan sellaiseata kuullut. Toivottavasti siitä ei tule mitään hankaluuksia sinulle :hug:
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
En mäkään Miri81 siis tiedä voiko tuo lonkkahomma olla oikeesti noin, mutta niin mittanauha näyttää kummia jo moneen kertaan koettuna ja mitattuna. Kerroin siitä neuvolalääkärillekin kerran, mut ei se siihen kauheesti mitään selittänyt. Kumma juttu silti:D:O Lisäksi kiva jos viestini auttoi jotenkin :).
 
Kystakontrollikuulumisia: Kystan koko oli säilynyt samassa ja kaikki oli ok. Keskusteltiin synnärin lääkärin kanssa myös synnytyksen jälkeisestä kystaleikkauksesta. Leikkaus koitetaan ajoittaa 6kk synnytyksen jälkeiseen aikaan, jos ei liian kovia oireita tule ennen. Ajoitus olisi mieluiten vasta tuolloin, koska vauva joutuu olla sitten vuorokauden minun leikkauksen ja lääkityksen vuoksi ihan isänsä syötön varassa (pullomaito + kiinteä ruoka). Vauvaa pitää tulevan kystaleikkauksen vuoksi jo alusta saakka opettaa myös tissin lisäksi pullomaidolle, jotta ei vierasta pulloa leikkauksen aikaan. Eli pumpata rintamaitoa pulloonkin välillä.

Lääkäri tarkasteli samalla ultrassa vauvaa :). Vauvan päänympärys oli 29cm. Koska vauva on jo raivotarjonnassa ei pään koko kasva enää yhtä nopeasti, kuin muuten vauvoilla kasvaisi, mutta kumminkin kuulemma normaalisti. Lääkäri sanoikin, että vastasyntyneen pää on yleensä 35cm luokkaa. Kokoarvioksi (tämän hetken) vauva sai 1,9kg ja lääkäri katsoi käyriltä vauvan syntymäpainoarvioksi hieman alle 3,5kg, jos syntyy LA:na. Vauvan selkä oli vasemmalle sivulleni päin ja pylly hieman mun vasemman rinnan alla, kädet ja jalat kummatkin oikealle sivulleni. Lääkäri näytti myös, kuinka vauvan pallea liikkui vauvan harjoitellessa hengitystä. Näin ja samalla tunsin myös, kun vauva liikautti kättä. Tämäkin lääkäri (eri lääkäri, kuin viimeksi) katsoi, että vauva olisi ilmeisesti tyttö. Muutenkin vauva näytti ultrassa normaalilta :) :heart:.

Viime yö: Tuntui ihme kipua alapäässä varmaan koko yön. Heräsin monta kertaa, mutta nukahdin silti aina uudestaan. Särki alapään sisälle eritavalla, kuin sukkapuikkoliitoskivussa. Ikäänkuin alapää olisi ollut tulessa hieman särystä. Supistuksia ei kumminkaan tuntunut mahassa kiristäen. Edellisenä iltana oli kyllä harjoitussupistus/-harjoitussupistuksia. Sukkapuikkokipujakin mulla on ollut jo muutaman kuukauden. Ne jomottaa n. sekunnin, kuin puukolla iskettäisiin alapäähän. Pelkäsin ekaa kertaa, ettei vaan rupea syntymään. Nukkuminen ollut jo pari yötä muutenkin vaikeaa liitoskipujenkin takia. Sisäreidet on kipeät, kuin olisi ollut 10km hikilenkillä vuoden tauon jälkeen. Tuntuu samalta, kuin lihaskipu. Missään lenkillä siis en ole ollut. Lisäksi kyljen vaihto sattuu liitoksissa. Selällään ei jaksa nukkua enää yhtä paljon tai tulee tukalaa. Välillä on myös oikealla (eri puoli kuin on kysta) kyljellä nukkuminen tehnyt hieman kipeää. Eli jonain yönä on pystynyt nukkua vain vasemmalla kyljellä, joka on aika tukalaa joutua olla vain yhden kyljen varassa koko yö. Selkääkin on särkenyt. Kävely on ollut pitkään hidasta ankkakävelyä. Eli pitää nyt seurata tuota alapääkipua, että miten etenee. Ma neuvolassa myös kysyä tuosta. Vielä n. kuukauden kuin vauva pysyisi massussa olisi täysiaikainen rv 37+0. Miehelle puhuin myös, että 37 viikosta lähtien pitää olla ajokunnossa (tämä kun on halunnut vieläkin kaljoitella känniin saakka) varmuuden vuoksi, jos lähtö tulee...

babygreen ja vave 32+4 poks
 
Viimeksi muokattu:
babygreen hurjaa hommaa noiden kystien kanssa! Kaverilla oli myös, ja hänelläkin leikattiin juuri tuon 6kk syntymän jälkeen, niin sai kunnolla imetyksen ja muun ruokinnan päälle. Toivon että kaikki sujuu sulla suunnitelmien mukaan! Ihanaa, että sai pikkuista kattella siinä kystaultran ohella =) paljonpaljon tsemppiä noihin kipuihin! Kuulostavat aika hurjilta!

ON: nt-ultra onnellisesti takana! Turvotus oli millin luokkaa ja pikku tyypperöinen vastasi vikkoja :) omalta osalta kaikki ei mennyt kuin strömsössä, sillä idioottina olin unohtanut että näihin nt seuloihin oli oma lähetelappunsa ja äippäneuvolan verikokeisiin, jotka otettiin samalla, omansa. No eihän mulla ollu kuin se äippäneuvolan lappu. Lisäksi näkyvyys oli aluksi huono ja kätilö kysyi olenko juuri käynyt pissalla. No olin tietty, kun en tiennyt ettei saisi käydä ja kun jännitti ihan hirveästi. Siinä sitten punastelin ja pyytelin anteeksi ja sönkkäsin etten tiennyt. Onneksi kätilö oli oikein ymmärtäväinen ja kärsivällinen ja totesi että neuvolasta olisi pitänyt sanoa ja että tilanne korjaantuu kyllä kun meen hetkeksi juomaan vettä. Hävetti silti niin maan vietävästi! Susipaska äiti jo viikolla 12! :ashamed: varmaan jonkkussortin ennätys tuokin :D No, pikkutyypperöinenkin pisti hanttiin oikein kunnolla, eikä suostunut liikkumaan sellaiseen asentoon millään, että oisi se turvotus saatu mitattua! Piiiiiitkän vellomisen ja jyystämisen jälkeen toukkanen saatiin onneksi vaihtamaan lopulta asentoa. Kaiken kaikkiaan koko hommaan meni tunti!!

Toisaalta itselle se oli luksusta, kun sai omaa rakastaan katsella niin pitkään :heart: Uskomatonta, miten uusi ja ihmeellinen tunne myllersi sisuksissa ja pusersi kyyneleet valloilleen kun hän meille ruudulta vilkutti. En unohda sitä koskaan! :heart:
 
Ihana mies babygreen:heart: Täällä ei mies ole nähnyt unia, mutta tänään sittarissa katseli vauvanvaatteita ja kysyi, että pitäisikö jo joku ostaa? Minä epäröin ja mutisin jotain huonosta onnesta, mutta mies vaan totesi, että helkutti, ekasta kolmanneksesta jos selviää, saa ostaa jo yhen vaatteen. Niin hän sitten valkkas semmoisen turkoosin sammakkokuvioisen bodyn ja minä nieleskelin liikutuksen kyyneleitä vieressä :D
 
Nyt, kun mulla on enää 7 viikkoa aikaa laskettuun aikaan ja täysiaikaisuuteen (37+0) enää 4 viikkoa aikaa, pistän tänne jälleen ilmon mahdollisen uuden palstan päivittäjän hausta....

Eli olisiko esim. joku odottajalistan loppupäässä synnyttäjistä (LA) halukas jatkamaan hommaani? Reilupelimeiningillä palstan jatkaja voisi olla hän, joka ensin uuden palstan ehtii tekemään. Eli halukkaat voivat ruveta pohtimaan löytyyko innostusta ja halukkuutta päivittäjän hommaan, ja sitten vain tekemään uusi noin-kolmekymppiset-ekakertalaiset-vol-14 ketju :). Kuka ensin ehtii, vaikka jo heti! Voin siirtyä jo nytkin sivuun, vaikka tämä ihan mukavaa hommaa on ollutkin. Pidetään näin palstan päivitys varmasti käynnissä jatkuvasti ilman katkoksia. Jatkan toki hommaa niin pitkään, kunnes uusi päivittäjä astuu hommiin...

Eli miten: Tee uusi ketju (kopioi tämän vanhan ketjun tiedot uuteen) ja linkkaa tänne vanhaan ketjuun, missä uusi ketju on ja olet uusi päivittäjämme :).

t. babygreen ja vave 33+0 poks :cool:
 
nyt tän ekan kolmanneksen aikana on tullu jo 2 kiloo lisää painoa. :( :( ja näytän samanlaiselta lehmältä ku vuos sitte.
Eikai nyt kahdesta kilosta vielä ulkonäkö muutu lehmäksi? :heart: Mulla oli ekalla kolmanneksella ainakin tosi paljon turvotusta, ja etenkin iltaisin näytti lihoneelta vaikka painoa ei nyt ihan hirveästi ollutkaan vielä kertynyt. Mulla nyt puoliväli menossa ja lisäkiloja 5 ja nyt näyttää jo paljon paremmalta kun masukin erottuu selkeämmin :)

____________________________________
http://tuliaisiahaikaralta.blogspot.com/
 
Mites Heilangan nt-ultra meni? Entä miten muut selviää helteissä? Täällä oli tänään toka neuvola ja onnekseni paino ei ollu noussu :) älkää käsittäkö väärin, en toudellakaan oo ollu millään kuurilla, on vaan alunpernkin tota ylimääräistä, (bmi 26) niin ei tarvi kauheesti sitä lisäpainoa tullakkaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: babygreen
Heilangan nt-kuulumisia kans odottelen... Kiva myös, että Mirin paino pysynyt samoissa :)...Mulla on tosi turvonnut olo täällä helteessä ja tänään ei enää omat kangaskengät mahtuneet jalkaan. Tai mahtu, mutta veri ei kiertänyt ja oli pakko ottaa pois. Onneksi omat crocksit mahtui vielä sentään jalkaan, ettei tarvinnut ihan vielä miehen kenkiä lainaa:LOL:. Oon tänään maannut useamman tunnin sohvalla/lattialla ja vessan lattialla valuttaen jääkylmää vesihöyryy. Välillä konttasin vessaan, kun ei pystyssä pysynyt heikon olon takii. Happi ei meinannut kulkee kauppareissun takii helteessä ja pyörrytti. Onneks nyt jo helpompi olo... Hurjia nämä loppuraskauden olot..

34+1 poks
 
Viimeksi muokattu:
Ristus babygreen!! toi kuulostaa ihan karmeelta!! Hitokseen nyt tsemppiä tähän loppurutistukseen :hug:

Ootko kokeillu viileentymiseen pakastettua kaurapussia? Mä pidän niitä kaks aina pakkasessa ja sit kun oikeen ahistaa, esim. kun pitää nukkumaan mennä, niin laitan niskaan. Ihan taivaallista!! Eikä lämpene heti. Pyyhkeeseen käärityt kylmäkallet on kans ok, mut kauratyynyt mukavimpia!
 
Täällä myös helle koettelee, mutta ei läheskään yhtä rankasti kuin babygreenillä. Tsemppiä sinne myös täältä! Aamuisin olo on normaali ja iltasin alkaa toimintakyky taas paranemaan, mutta turvotusta on paljon. Tulee katsottua usein ennustetta, että josko ne lupais viilenevää... Noh mutta hellettä oon pelännyt ja nyt huomaa, että kyllä siitäkin jotenkin selviää (myös töissä).

25+2
 
Miri81, sen verran kommentoin, että mä söin koko raskauden ajan vhh-dieettiä niinkuin yleensäkin. Sehän on raskausdiabeteksenkin ensisijainen hoito, joten kyllä niin voi syödä ihan huoletta... Painoa tuli raskauden aikana yhteensä 7,5kg.
 
Pikaisia kuulumisia tänne :)

Tänään poksutaan 24+0! Mitään erityistä ei kuulu. Pari viikkoa sitten oli neuvola, josta sai kelatodistukset yms. Eilen on nyt laitettu sitten hakuun nuo tuet ja muut. Eipä niillä kiire ole, mutta sainpahan tehtyä. Painokin on jo täysin uusiin lukemiin. Eipä edes halua ajatella. Helteet hiukan turvottaa lisää ja lämpö ei enää olekaan niin ihanaa kuin ilman raskautta. Mutta ei valiteta :) Kesä on ihanaa ja vauvakin on ihana :heart:

babygreenin olot ei kuulosta yhtään hyvältä! Tsemppiä nyt hurjasti!
 

Yhteistyössä