** Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vol.6 **



- o d o t t e l i j a t -

Valeska..........................LA 12.10.2010.............
Hampianen.....................LA 8.12.2010..............TYKS
Smi................................LA 5.1.2011................Jorvi
Tinka.............................LA 17.1.2011..............NKL
Neulainen.......................LA 26.1.2011..............TAYS
Rae34............................LA 9.2.2011...............
Siukuki...........................LA 21.2.2011.............
Kaapo80.........................LA 5.3.2011...............
Hlemmur........................LA 25.3.2011.............OYS
Linda32..........................LA 26.3. 2011.............MKS
talitintti80.......................LA 6.4.2011..............KOKS
Feufollet........................LA 4.7.2011..............
Viu................................LA 7.7.2011...............
Olivia-79........................LA 8.7.2011................
Sannuli79......................LA 11.7.2011.............SATKS (/VAS?)
Kleinfish........................LA 21.7.2011..............K-HKS
Anna-79........................LA 22.7.2011.............TYKS
Liina77..........................LA 23.7.2011.............
Mma Ramotswe...............LA 27.7.2011.............
zipuli.............................LA 2.8.2011..............
Marienna.......................LA 20.8.11................




- j a k a u t u n e e t -

2010
Celia81 14.2. Poika
Piip 7.3. (41+5, sektio) Poika 4120g, 53cm, pipo 37cm
Hapsiainen80 19.3. klo 5.10 (38+2) Tyttö 3580g, 48cm, pipo 34cm
Päpsy 28.3. klo 22.31 Poika 4120g, 54,5cm
Omena -81 21.4. klo 10.34 Tyttö 3270g, 51cm, pipo 35
Unico 24.4. klo 4.48 (39+1) Tyttö 3670g, 51cm, pipo 36,5cm
Kevätesikko 8.5. (38+5) Tyttö 2940g 47cm
Odessa80 20.5. (40+4) Tyttö 3660g
Jane69 16.6. (40+2) Poika 3150g, 50cm, pipo 34
Mekkala 20.7. klo 8.58 (39+5) Poika 4035g, 50cm
Pikkumangusti 2.8 Poika 3145g 49,5cm
Sipsunen 8.8. (rv 40+0) tyttö 3215g 48cm
Danuli79 23.10 klo 9.54 (41+1) Poika 3656g 50cm
Siiris80 18.11 klo 9.53 (40+1) poika 4160g 53cm
Nunuliini 29.11 klo 6.50 (rv38+3) poika 3495g 51cm
Keltakaneli 13.12 klo 14.28 (rv41+0) poika 3670g 52cm pipo 37,5cm :flower:


Poikia 10 Tyttöjä 6

2009
Niiskunenä-78 23.1. klo 22.14 (37+0) Poika 48 cm, 2835g
Vetku 1.2. klo 12.15 Tyttö 49cm, 3330g
Memmuliina 2.2. (41+3) Tyttö 49cm, 3045g
Kvart Över 17.2. klo 19.40 (41+0) Tyttö 52cm, 3920g
Hazel 20.2. (39+2) Tyttö 49cm, 3370g
Myrna 4.3. klo 7:36 (37+3) Poika 46cm, 2772g
Salmiakkitassu 30.5. (40+1) Poika 48,5cm, 3480g
Nuutti79 14.7. (39+1) Tyttö 48cm, 2940g
Tiara 18.7. klo 1:10 (40+3) Tyttö 49cm, 2975g
Mandy81 23.7. (38+3) Poika 49cm, 3240 g
Pilvilinna 29.7. Poika
Valkolilja 27.8. Poika ja Poika
Rosehip 14.9. klo 2:53 (40+5) Tyttö 52cm, 3230g
Citrus 15.9. Tyttö
Piki80 26.10. klo 11.38 (40+2) Tyttö 3654g, 51cm, py 34,5
La Mer 14.11 klo 17.39 Tyttö 3284g, 50 cm
JoJo 20.11 Poika
Ada 8.12 klo 9.03 (39+3, sektio) Poika 3475g, 48 cm
Delfis 14.12 Klo 19.42. Poika 3790g, 52cm, pipo 35cm.
Salome 21.12 Poika 3060g ja 48cm

Poikia 10 Tyttöjä 10




2010
Tammikuun pino Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset *Tammikuussa*
Helmikuun pino *Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset HELMIKUUSSA*
Maalis- ja huhtikuun pino *Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset MAALISKUUSSA ja vähän huhtikuussakin*
Touko- ja kesäkuun pino *Noin kolmekymppiset ekakertalaiset TOUKO- ja KESÄKUUSSA*
heinäkuun pino *Noin kolmekymppiset ekakertalaiset HEINÄKUUSSA*
elo- syys- ja lokakuun pino http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1799815-noin-kolmekymppiset-ekakertalaiset-elokuussa/

Noin kolmekymppiset ekakertalaiset vauvapuolella:
Noin kolmekymppiset ekakertalaiset *nimenhuuto*
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti Danuli et laita pahaksesi, mutta ajattelin, että voisin linkittää tähän synnytyskertomuksesi, niin se ei jää unholaan vanhaan pinoon... http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1799815-noin-kolmekymppiset-ekakertalaiset-elokuussa/sivu7.html#post22357979 Sano toki jos haluat, niin poistan linkin. Mutta uskon että kertomuksesi on monista mielenkiintoinen. :)

Ja Danuli kerrohan tiedot päivästä (23.10. klo9.54?), painosta ja pituudesta, niin laitan ne tuonne onnellisten jakautuneiden tietoihin! =)

Keltakaneli 35+1
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia kaikille onnitteluista!

Keltakaneli en laita pahakseni linkkiä synnytyskertomukseen! Juu eli pikkunen poika syntyi naistenklinikalla 23.10 klo 9.54, pituus 50cm ja painoa 3656g. Kiitos kun hoidat pinon asioita! Sullakin kohta H-hetki lähestyy, ei oo enää pitkä aika!

Toivottavasti tänne ilmaantuis lisää odottajia, nii saisi mukavan pinon hiukan vilkkaammaksi! Oli se vaan niin ihanaa aikaa tuo odotus, vaikka on nyt kiva kun voi tehdä asioita joita ei mahan kanssa voinut tehdä, ja syödä lähes mitä huvittaa, ja onhan tuo pikkutuhisija aika liikkis;) Mut vähän haikee mieli kun en tiedä jääkö ainokaiseksi tuo meidän poika, haluisin vielä päästä uudestaan kokemaan raskauajan ja ehkä jopa normaalin alatiesynnytyksen. Nyt jo tuntuu ett pikkunen kasvaa mieletöntä vauhtia, kohta se on jo iso poika! Eilen meillä oli kylässä kaverit kellä on 2kk vaaveli, vähän se oli iso verrattuna meidän poikaa, et 2kk päästä sekin on jo niin iso, ne kasvaa ihan kauheeta vauhtia!=)

Mutta onnea uuteen pinoon ja toivotaan että tänne ilmaantus paljon uutta porukaa!

Tää lähtee syöttää tuota pikkumiestä, ääntelee tuolla jo aika käskevään sävyyn:whistle:

danuli + toppis 11pvä
 
Kiitos Keltakaneli uudesta ketjusta :)

Tuolla kolmekymppisissä ensikertalaiskuumeilijoissa on tosiaan pyyhkäissyt hurja plussa-aalto, joten saadaan varmaan tännekin pian uusia odottajia :)

Olipa sulla Danuli kovin vaiherikas synnytys, kiitos kertomuksesta! Nauti nyt täysillä pikkuvauva-ajasta, vauvat tosiaan kasvaa hurjaa vauhtia. Itse pelkään että on alkuvaiheessa niin väsynyt että menee kaikki ihan ohi... Ehkä sellaista ei kannata vielä stressata, mutta kyllähän se mietityttää.

Mullakin pian vaunujen pesu edessä, ostin yhdeltä ystävältäni yhdistelmävaunut kotikäyttöön :) Aion silti vielä ostaa uutena ainakin kevyemmät matkavaunut ja ehkäpä ne yhdistelmätkin kun nuo on sen verran reilun kokoiset ettei mahdu purkamatta autoon ja kangas on melko haalistunut. Mutta eipä tarvi niitä kaikkein kalleimpia yhdistelmiä enää ostaa =)

Muuten tuohon puutumiseen sanoi lääkäri että jos johtuu kohdun painosta jonnekin lantioon tai hermoon, voi olla että kestää koko loppuraskauden... Apua! Mutta liikuntaa kuitenkin edelleen suositteli. Tosin voi olla vähän hankalaa kun alkaa jalkojakin puuduttaa ja sitten huipata, yritän kuitenkin varovasti edetä. Muuten oli taas neuvolassa kaikki niinkuin pitääkin, tosin painoa tullut 3kg lisää! Olen ollut niin onnellinen kun koko raskausaikana oli vain +4kg mutta nyt siis jo +7... Siitäkin tosin neuvolantäti oli sitä mieltä että on ihan normaalia ja tässä vaiheessa tulee helposti tuollaisia pyrähdyksiä kun vauva kasvaa hurjaa vauhtia ja lapsiveden määrä lisääntyy. Pitää kai silti hieman hillitä makean syöntiä, on vähän riistäytynyt käsistä viime viikkoina :p

Rae 26+3
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys taas pitkästä aikaa! Kylläpäs täällä on taas tapahtunut mukavia asioita=)

Kiitokset Keltakanelille uudesta pinosta. Kiva kun jaksat organisoida pinon asioita. Uskomatonta miten nopeesti aika menee! Tyuntuu, että vasta äskenhän sinäkin plussasit kuumeilijoissa!:O Ja nyt olet jo loppusuoralla niinkuin Hampiainenkin. Voimia teille vatsan kantamiseen ja hyvää vointia.

Danulille hirmuisesti onnea pikkumiehestä!:flower:. Kiitokset myös mielenkiintoisesta synnytyskertomuksesta. Kaikki sujui lopulta hyvin ja traumoja ei tainnut jäädä. Ihanaa vauva-arkea teille! Miltäs se nyt tuntuu olla äiti?

Vadelmaunelmalle tuplaonnittelut!! Kaikkea hyvää myös sinun odotukseen.

Kaapolle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! Ihanaa kun vauvamasu alkaa pullottaa. Oot varmaan tuntenu jo liikkeitäkin?

Käytiin tänään rakenneultrassa. Kaikki osat olivat tallessa ja oikeilla paikoillaan:D Vauvan koko vastasi ikäänsä ja mitään poikkeavaa ei löytynyt. Ihanaa, että nyt saa jo vähän huokaista helpotuksesta, vaikkakin riskiraskaudella mennään edelleen eteenpäin. Taimi liikehti kovasti, mutta ei suostunut vilauttamaan jalkoväliään. Toivottavasti sitten seuraavassa ultrassa kk:n päästä. Viikon välein edelleen sydänäänien kuuntelut neuvolassa näillä näkymin viikolle 24 asti.
Vatsa on jo alkanut pullottaa ja odotan vaan milloin saan asiakkaita siitä kommentteja... Pitkiä katseita vatsa on jo saanut;).

Hyvää vointia kaikille! Toivottavasti plussanneet kuumeilijat liittyvät joukkoomme=)

Linda & Taimi 19+4. (LA muutui ekan ultran jälkeen. Uusi LA on 26.3. ->voi päivittää)
 
Ai nii, Rae: Sinuna en olis huolissaan kiloista... Mulla siis vasta 19+4 ja paino on noussu jo 5,5kiloa!:p Jatkuva nälkä vaivasi alkuraskaudessa ja sillon tuli syötyä normaalia enemmän ja liikuin silloin vähemmän. Mutta nyt olen mielestäni syönyt normaalisti ja tavallista terveellisemmin ja urheillutkin lähes normaalilla tahdilla, mutta painonnousu on vaan kiihtynyt... Mutta neuvolassa sanoivat ettei tartte olla huolissaan. Mulla lähtöpaino normaali/normaalin alarajalla ja kuulemma silloin voi tulla kiloja enemmänkin. Toivottavasti lähtevät sitten yhtä nopsaan kuin tulevatkin.:)
 
Päivityksistä: Tarkistakaa tietonne. Musta tuntuu, että mulla on "raskausdementiaa" ja oon unohtanut päivittää joitain tietoja... :ashamed: Linda päivittelen sun tiedot, kiitos ilmoituksesta!

Rae Mun liikkumattomuus ja herkuttelu on kerryttänyt jo 21 raskauskiloa... Kävin sokerirasituksessakin, mutta sen suhteen oli kaikki kunnossa. Sen koommin ei oo terkka ollut yhtään huolissaan painonnoususta. Normaalipainosta oon minäkin lähtenyt noita kiloja kartuttaan. Ja jotkut ystävistäni (ovat olleet varmaan siellä normaalipainon alarajoilla alkujaan) ovat saaneet lisäpainoa 30 kiloa raskauden aikana. Toiselle on joitain kiloja jäänytkin, mutta urheilullisempi ystäväni on kahden lapsen jälkeen taas "oma itsensä" eli samoissa lukemissa kuin ennen raskautta. Kyllä ne kilot katoaa, jos liikunnallisuus on osa arkea. :)

Linda hienoa että ultrassa kaikki ihmisentaimen osaset oikeilla paikoillaan. =) Meillä poika ei yhtään ujostellut silloin rakenneultrassa ja ennen kuin ultraaja kysyi, että halutaanko tietää ja asian kertoi, oli isukki jo bongannut sen mitä jalkovälissä vilahti. Ei jäänyt epäselväksi. ;) Toivotaan että saatte sukupuolen tietoonne seuraavassa ultrassa. Me ainakin oltiin niin uteliaita asian suhteen, että oli hienoa saada tietää. Mieheni tosin oli jo alusta asti sitä mieltä, että odotan poikaa.

Kuumeilijoista plussanneet tervetuloa tänne! :heart: Minähän senkin pinon olen aikoinaan aloittanut, vaikka monet ei varmaan mua siltä puolelta enää muistakaan. On aika saada tännekin pinoon uusia odottajia ja mikäs sen mukavampaa kuin saada niitä "tutuista" joiden pinoa on seuraillut taustalta vieläkin (toki välillä jotain pientä kommenttiakin on tullut heitettyä). Hirveästi on kuumeilijoissa porukka lisääntynyt ja toivotaan että plussa-aallon myötä siirtyvät tänne!

( . ) Täällä menee muuten loistavasti, mitä nyt pientä väsymystä, eikä jaksa niin paljoa jaloillaan olla. Poika tosin on edelleen poikittain. Ainakin uskoisin mahan muodosta ja muista pienistä merkeistä niin. En ole hikkaakaan tuntenut moneen päivään ja raivotarjonnassa tunsin sen vähintään kerran päivässä. No, maanantaina on ultra, jossa kurkistetaan miten poika majailee. Sitten varmaan jonkinlainen tutkimus, pystytäänkö kääntään. Menen kyllä, ennen kuin lääkäreitten annan yrittää kääntöä mahan päältä, vyöhyketerapeutille. Eiköhän heidän keinot ole hieman pehmeämpiä ja olen kuullut, että onnistuvatkin melkeinpä paremmin kuin lääkärit. Tiedä sitten asian oikeaa laitaa, mutta aion ainakin kokeilla vyöhyketerapeuttia...

Keltakaneli 35+3
 
Varovasti siirtyilen ehkä minäkin tänne, vaikken vielä itseäni odottajaksi mielläkkään. Onneksi täällä on teitä "vanhoja tuttuja" niin on mukava jatkaa kuumeilijoista tänne. =) Nyt vaan toivotaan että kaikki menee hyvin ja tuo todellinen ihme mikä vatsassa nyt majailee pysyisi kyydissä aina loppuun asti. Meille siis tuli viikko sitten miehen simbatesti tulokset jotka eivät kovin hyvää luvanneet ja luomuplussan piti olla lähes mahdoton, mutta torstaina testi näytti kuitenkin kaksi viivaa ja tänään aamulla oli vielä pakko testata cb:n digitaalisella ja sieltäkin tuli teksti RASKAANA, joten kai se uskottava on.

Sannuli & Pienen Pieni Ihme 4+5
 
Kolmekymppisistä ensikertalaisistakin minäkin tulin kurkistamaan tänne. Pää ihan pyörällä vielä raskaudesta, mutta päässä jo tuhat kysymystä. Päällimmäisenä varmaan, että voiko tässä elää ihan normisti vai miten tämä alkuraskaus pitäs ottaa huomioon esim. ruoan suhteen ja liikunnan harrastamisessa, entäs petipuuhat??

aamuyö 4+6
 
Heippa vaan!:wave:

Mäkin siis tuolta samasta ketjusta, kuin Sannuli ja Aamuyö, kurkkimassa varovaisesti tätä ketjua...;)

Mulla kanssa ihan tosi ristiriitaiset fiilikset vieläkin, yhtäaikaa superonnellinen ja toisaalta todella pelokas... Samat kysymykset pyörii mielessä, kuin Aamuyölläkin...:confused:

Kaikki neuvot ja kokemukset olis tosi tervetulleita!

Olivia ja Maha-Asukki 5+0
 
Mäkin tulin samasta ketjusta Sannulin, Olivian ja aamuyön kanssa tänne tutkailemaan. Vielä en tosin uskalla mieltää itseäni odottavaksi... Varhaisultra on reilun kolmen viikon päästä, joten sitä odottelen kuumeisesti. Olis voinut varata viikkoa aiemminkin, mutta päätin ottaa rv 8, niin sais ehkä varmempaa tietoa.

Taustalla mulla on monirakkulaiset munasarjat ja ovulaation induktio ja kun kroppa ei luonnollisesti osannut raskautua, sitä on jotenkin pelko, että toimiiko se nyt oikein. Mut päivä kerrallaan ja luottavaisesti eteenpäin! =)

Viime yönä tosin säikähdin hulluna! Heräsin kesken unen todella kovaan vatsakipuun - sellaseen viiltävään ja puristavaan kipuun. Vähän kuin menkkakipu, mutta potenssiin kymmenen. Kieriskelin sängyssä ja noin vartin päästä nukahdin - kunnes sama toistui parin tunnin päästä. Yritin etsiä netistä tietoa, voiko toi olla normaalia. Ja jonkin verran törmäsin kirjoituksiin, jossa sanottiin, että se vois olla tavallistakin. Kuitenkin nyt on aika kova huoli päällä... Vuotoa ei onneks oo tullu. Onko kenelläkään ollu vastaavaa tai ootteko kuullu, et vois olla koviakin kipuja alkuraskaudessa?

Amanda ja mahamatkustaja 5+2
 
Amanda77 Mulla ainakin oli alkuraskaudessa sellaisia repäisykipuja, tuntui että ne vetää ihan kippuraan. En tiedä olivatko ne kohdun kasvukipuja (en tiedä onko niitä niin alussa), mutta ei niistä mitään vaaraa kuitenkaan ollut.

Siukuki 25+4
 
Jospa minäkin laitan tänne viestiä, vaikka miellän kyllä itseni edelleen enemmän kuumeilijaksi kuin odottajaksi... ainakin 17.11 olevaan varhaisultraan asti. Pahoinvointi on kyllä alkanut hiipiä viime päivinä, joten jotain ainakin tapahtuu. En ole oksentanut kertaakaan, mutta sellainen erittäin "krapulainen" olo.

L.a. olisi 4.7, joten se päivä tuntuu vielä olevan jossain ikuisuuden tuolla puolen... raskaus saatiin clomeilla aikaan, pco-tyyppiset munasarjat täälläkin, ovulaatiota ei luomuna paljon näkynyt.

Amanda, samoilla merkeillä jatketaan! :) Mulla oli reilu viikko sitten vastaava kipukohtaus, tosin päivällä. Kuvailinkin sitä tismalleen samoin sanoin, menkkakivut potenssiin kymmenen. Vuotoa ei tullut silloin, eikä sen jälkeen, joten ei siinä ainakaan mitään akuuttia tapahtunut. Lisäksi sellaisia repäisykipuja tulee esim sängyssä kylkeä kääntäessä tai yskiessä. Niitä tuntuu olevan aika monella (ja minulla oli vastaavia repäisykipuja jo ennen raskautumistakin).

Mä odotan kauhunsekaisella innolla ultraa. Mutta olen silti koittanut tolkuttaa itselleni, että niin kauan kuin vuotoa ei tule, niin todennäköisesti kaikki on ihan ok. Tuulimuna paljastuu sitten ultrassa, jos sellainen on, ja sille ei ole mitään tehtävissä. Toki on sekin mahdollista, että vuotoa ei tule eikä silti ultrassa sydänääniä löydy. Mutta sillekään ei tässä vaiheessa voi tehdä yhtään mitään. Normaalilla elämisellä sitä ihmisenalkua ei saa tapettua, eikä mikään, mitä nyt teen, voi pitää sitä hengissä ellei se ole elinkelpoinen. (Toivottavasti en kuulosta kenekään korvaan välinpitämättömältä, sillä sitä en todellakaan ole!)

Feufollet 5+6
 
Kertokaapa te pidemmälle ehtineet että millä viikolla on mitäkin tutkimuksia tässä alkuraskaudessa. Mä kun haluaisin jotain varmistuksia että kaikki on hyvin, koska esim on ensimmäinen ultra? Kun mulla ei kuitenkaan oo mikään riskiraskaus eikä mitään ihmeempää syytä ilmeisesti päästä aikaisemmin tutkimuksiin kun raskaus kuitenkin alkoi ihan normaalisti, vai onko sillä jotain merkitystä?
 
Kiva että uudet olette löytäneet tänne meidän vanhasta kuumeilupinosta :) Tervetuloa :flower:

Amanda, mullakin oli tuollaisia kuvailemiasi todella kovia kipuja alkuraskaudesta, neuvolassa niitä veikkailtiin repäisykivuiksi/ kohdun kasvukivuiksi. Joskus ihan alkuviikoilla makasin kaksinkerroin lattialla ja melkein itkin kivusta, mies oli jo paniikissa soittamassa ambulanssia, mutta meni sitten ohi hetken kohtauksen jälkeen. Eli ihan normaalilta kuulostaa. Mielestäni ei syytä huoleen jos ei liity vuotoja, toki aina voi soittaa äitiyspolille jos itseä askarruttaa. Olen pariin otteeseen sinne soittanut ja olen saanut vain asiallista palvelua.

Sannuli muistaakseni eka neuvola oli rv 8 ja (niskaturvotus) ultra rv 12. Itse kävin kuitenkin yksityisellä ultrassa rv 7, halusin varmistaa että alkio on oikeassa paikassa ja elossa, olin jotenkin tosi hysteerinen ihan alussa kun yritystä ehti kuitenkin kertyä enkä oikein uskonut että ihan oikeasti olin raskaana :) Samalla reissulla kun kävin ekassa kunnallisessa ultrassa rv 12 otettiin myös erinäisiä verikokeita, myös sikiöseulontaa varten. Neuvolassa joka kerta multa on ainakin tarkastettu verenpaineet, hemoglobiini ja virtsa. Toinen kunnallinen eli rakenneultra oli sitten viikolla 20. Itse kävin sokerirasituksessa rv 25, se kai vaihtelee milloin sinne mennään. Neuvoloista muuten lääkärineuvola on joskus alkuvaiheessa, mutta mulla se skipattiin kun olin käynyt pariinkin otteeseen yksityisellä siinä alkuvaiheessa. Mulla eka lääkärineuvola oli rv 26. Näin siis ainakin ns. normaalissa raskaudessa. Mä tosin olen joutunut verikokeissa juoksemaan hieman useammin kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi, mutta muuten ei mitään extraa.
Lisäilkää muut jos tulee jotain mieleen, mulla lyö nyt tyhjää :) Kannattaa muuten varautua siihen että tulette entistäkin hajamielisemmiksi, mulle ainakin on käynyt niin =)

Feufollet mulla se "krapula" alkoi jo ennen plussaa ja kesti rv 12 saakka, mutta sitten se loppuikin kuin seinään! En oksentanut kertaakaan, enkä ole tähän päivään mennessä oksentanut raskauden aikana, mutta oli jatkuva kuvotus päällä silloin aluksi. Myös sen rv 12 jälkeen saattoi tulla paha olo jos syömisvälit venyi liikaa, joten kannattaa pitää jotain pientä aina mukana. Mulla alkuraskaus osui kesään, joten söin paljon marjoja ja hedelmiä, eipä mulle silloin oikein muu maistunutkaan.

Mä muuten myös pelkäsin vuotoa ihan hysteerisesti varsinkin alussa, jokainen vessakäynti oli pieni kauhuelokuva, mutta mulla ei ole onneksi ollut mitään veristä vuotoa missään vaiheessa. Ja vaikka vuotoa olisikin, se ei välttämättä tarkoita mitään vaarallista, monella ystävälläni on ollut ja täältäkin palstoilta olen lukenut jopa ihan kirkkaasta runsaasta vuodosta josta ei sitten kuitenkaan ole ollut mitään haittaa raskaudelle. Kannattaa kuitenkin aina tarkistaa tilanne jos jotain vuotoa ilmenee.

Vielä kerran tervetuloa uusille odottajille - niin, odottajia tekin nyt olette! Vaikka tiedän miten vaikeaa sitä on aluksi mieltää :)

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Rae 27+0
 
Smi
Oho, mikä plussapuhuri 30-kymppisissä on käynyt! Hienoa :) Ja osa uusista plussanneista onkin jo tuttuja tuolta kuumeilupuolelta. Tervetuloa kaikki :flower:

Sannuli Kysyit noista raskauden ajan tutkimuksista. Jonkun verran voi tietysti paikkakunta kohtaisesti vaihdella, mutta täällä pk-seudulla ainakin eka neuvola on suunnilleen viikolla 7-8 eikä siellä raskautta sen kummemmin varmisteta, vaan katsotaan pissa, hemppa, verenpaine, paino ja jutellaan. Kunta tarjoaa yleensä kaksi ultraa, eka viikon 12 kieppeillä ns. niskaturvotus-ultra, jonka yhteydessä otetaan yleensä seulontaa varten myös verikokeet. Rakenneultra tulee sitten suunnilleen raskauden puolivälissä. Sydänääniä tietysti neuvolassa kuunnellaan ja minusta se on ollut oikeastaan neuvolakäyntien mukavinta antia. Eka kerran minulla kuunneltiin vkolla 14 muistaakseni. Neuvolat on eka noin 4 vkon välein ja sitten viikosta 30 käydään joka toinen viikko, näin ainakin meillä. Yksityisellä en ole käynyt varhaisraskauden ultrassa tai 4D ultrassa, mutta mahdollisiahan ne on nekin.

Amanda ja Feufollet Mullakin oli alkuraskaudessa kovia mahakipuja, mutta ei niistä mitään haittaa ollut. Neuvolassa silloin eka käynnillä niistä kyselin ja sanoivat, että jos olisi kohdun ulkoinen raskaus, kipu olisi sykkivää (pulssin tahtiin) ja kovenisi sikiön kasvaessa päivittäin. Mutta ei siis varmastikaan syytä huoleen.

Aamuyö Normaalisti saa elää, liikuntaa ja seksiä saa harrastaa (ellei siis erikseen jossain kielletty). Ruokarajoituksista ja suosituksista löytyy tietoa aika hyvin netistä. Esimerkiksi osoitteesta terveyskirjasto.fi saa luotettavaa tietoa kaikista em. asioista.

(.) Viime neuvolakuulumiset rv 31+0
paino: +360 g/vko (koko raskausaikana 5,5 kg)
turvotus: + -
rr: 122/76
pissa: puhdas
hemppa: 119
sf-mitta: 28
sykkeet: 140
tarjonta: poikkitila
Ja myllerrys mahassa on kova :)

Smi 31+4
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Rae, Smi ja Siukuki tiedoista ja upeasta tsemppauksesta! =) Onneks ne kipukohtaukset kesti vain hetken. Hyvä tietää, että ne voi olla ihan normaaleja. Hitsi miten sitä säikähtää pienestä! Ja sama juttu mullakin, että vessakäynnillä on oma jännityksensä... Vähän väliä tutkailen kalenteria ja lasken päiviä varhaisultraan.

Feufollet, hauskasti meillä menee taas tapahtumat yksiin. =) Sulla on siis varhaisultra jo 17.11.? Sanoiko lääkäri syytä ajankohdalle? Mulla klinikan hoitaja ehdotti vasta marras-joulukuun vaihdetta ja meen siis 1.12., jolloin olis 8+5. Neuvolassa taas ehdottivat, että meen ensikäynnille 23.11. Sitä siis odottelen ensin. =) Feufollet, fiksua puhetta, se ettei itse voi liikaa ottaa vastuuta tulevasta. En itsekään usko, että voin raskautta "pilata" tekemisilläni. Normaalia elämää tässä pitää elellä ja luottaa, et kaikki menee hyvin!
 
Mulla on vissii tunteet jotenkin tosi pinnassa, mutta musta näyttää, että viestejäni "dissataan" täälläkin..:ashamed: Koin samaa tuolla aikaisemmassa kuumeilijoiden ketjussa..:| Harmittaa vähän, mutta toivottavasti tää on vaan mun vilkasta mielikuvitusta...:ashamed: Anteeksi jo etukäteen...

Mulla on eka neuvola 30.11. ja huomenna ajattelin varata aikaa varhaisultraan jonnekin 22 päivän tienoille... Odottelen myös, että oma lääkärini (gastroenterologian puolelta) soittaisi huomenna ja mietittäs nyt sitten lääkitystäni uudelleen. Mulla on siis todettu Crohnin tauti 2004.

Linda eikös sulla ollut myös jotakin perussairautta? Muistanko oikein?

Väsymystä, tiheää vessassa ramppaamista ja sairaan kipeitä tissejä lukuunottamatta ei muita oireita. Toivottavasti kaikki olisi hyvin..

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!:flower:
Mä saankin nauttia siitä lomailemalla..:)

Olivia ja Maha-Asukki 5+1
 
Feufollet, Sannuli, Olivia, Aamuyö ja Amanda tervetuloa! Ihana saada kerralla näin paljon lisää porukkaa... =) En kai unohtanut mainita jotakuta, kun teitä yllättäen näin paljon ilmaantui...

Sannuli ehditkin saamaan jo vastauksia noista raskausajan tutkimuksista.

Amanda Mä säikähdin kans ihan totaalisesti, kun mulla oli ensi kerran, silloin keskellä yötä, noita repäisykipuja. Saattavat olla tosi koviakin ja oon kans joskus vaikeroinut lattialla kaksikerroin, kun kipu on kuin puukolla pistettäis. Mutta kun olin neuvolasta kkysellyt ja kertoivat, etteivät oo haitallisia ja tiesin, että menevät itsellään ohi aika piankin, niin kyllä ne on kestänyt. Välillä vieläkin on noita vihlaisuja, mutta ei niin pahoja kuin alkuraskaudesta.

Aamuyö Normaalisti voi elää. Itse tosin lopetin juoksun ja elin ylivarovaisesti alkuraskaudesta, kun oltiin niin kauan odotettu plussaa ja en halunnut "mitenkään riskeerata". Tuo ylivarovaisuus onkin sitten tuonut kiloja jo noin 21 tähän raskauteen... ;)

Feufollet Tuo on hyvin järkevä asenne tuo "Normaalilla elämisellä sitä ihmisenalkua ei saa tapettua, eikä mikään, mitä nyt teen, voi pitää sitä hengissä ellei se ole elinkelpoinen." Koska jos nyt menee kesken, niin silloin on ollut jotain vialla ja luonto karsii itse elinkelvottoman. Mutta toivotaan että kaikilla on nyt matkassa loistoyksilöt ja raskaudet etenevät hienosti ihan syntymään asti. :)

Huolestuneille Me saatiin kaverilta lainaan kotidoppleri, jolla voitiin kuunnella lapsen sydänääniä kotosalla. Se oli mukavaa ja jos on huolissaan, niin varmasti hälventää pelkoja, kun voi välillä kuunnella pikkuisen sydämenlyöntejä. Niitä ei vaan itse löydä välttämättä kovin alkuraskaudesta. En muista koska saatiin laite ja kuultiin ekan kerran "koppoti-koppoti-koppoti"-laukkaäänet. Vauvan sydämen syke kuulosti siis laukalta, kun sen löysi. Noita kotidopplereita voi löytää vaikka huuto.netistäkin. Meillä oli AngelSounds-merkkinen ja se toimi loistavasti. (Noita muuten löytyy nytkin huuto.netistä, kurkkasin. Ja sitä ultrageeliä ei sitten välttämättä tarvitse, siihen käy mikä tahansa rasva tai geeli)

Smi Täälläkin ollaan poikkitilassa. Edelleen... |O Sais jo kääntyä raivotarjontaan. No, huomenna on ultra, jossa tarkistetaan tuo tarjonta. Jos saan lähetteen kääntöön, niin pyrin kyllä käymään vyöhyketerapeutilla ennen sitä. Saattaa kuulemma osata kääntää lapsen hyvinkin tehokkaasti. Lääkäreitten tekemät käännöt kai yleensä ovat kivuliaita ja muksu usein kääntyy itsestään uudelleen väärinpäin ja käännön yrityksestä saa vaan pahan mielen...

( . ) Enää kuukausi laskettuun aikaan. Alkaa pikku hiljaa jännittään. Poikahan saattaa syntyä hetkenä minä hyvänsä, jos niin päättää. Ja meidän elämä mullistuu tosissaan... :heart:

:attn: Laittakaa uudet vaikka ihan arvioituja laskettuja aikoja (netistä löytyy laskureita), niin lisäilen teidät listaan!

Keltakaneli 35+6
 
Vadelmaunelma olenkohan sinua muistanut toivotella tervetulleeksi..? Jos en , niin nyt sen teen... Tervetuloa! :flower: Kerrohan sinäkin ainakin arvioitua laskettua aikaa, niin lisäilen listalle.

Mähän joudun näköjään oikein päivityshommiin pitkästä aikaa... ;) Muistutelkaa siis päivityksistä, jos "raskausdementia" kovasti päsee vaivaan mua.

Keltakaneli 35+6
 
Olivia Ei ainakaan tarkoitus oo dissata. Älä huoli (juu, helppohan se on sanoo) olet ihan yhtä tervetullut tänne kuin kaikki muutkin! Minkäslainen tuo Crohnin tauti on? Toki voin googlettaakin, mutta osaat varmaan itse siitä mainita omaan elämääsi liittyvät tärkeimmät tekijät. Eli miten se hankaloittaa arkea. Mun "perussairaus" on masennus, joten ymmärrän nuo tunteet huomiotta jättämisestä jne. Olin raskauden saadessa alkunsa sairaslomalla masennuksesta (raskaus ei masentanut, vaan muut syyt), mutta tää raskaus on mut kyllä sieltä nostanut. Vaikka tunteet onkin todella pinnassa, niin lähinnä vuodattelen onnen kyyneleitä ja oon täynnä suuria rakkauden tunteita. Mun mieliala on parantunut huomattavasti verrattuna yleiseen ja mieskin on saanut siitä nauttia... =)

Neuvoja ja kokemuksia yritän jaella sitä mukaa, kun aiheita tulee täällä vastaan. Itselläni vaan on raskaus jo niin pitkällä, että mulla alkaa ajatukset kääntyä jo synnytykseen. Ja huomaatte kuinka tuskailen siitä, miten päin poika mahassa majailee. Näihin viikkoihin mennessä kun vauvat ovat yleensä jo kääntyneet raivotarjontaan. Ja se tuntuukin olevan mun tapauksessa aika tarpeellista, koska haluaisin synnyttää "pienemmässä" sairaalassa, mahdollisimman luonnollisesti ja vähillä lääketieteellisillä kivunlievityksillä. Ja kun syntymäpainoarvio pojalle on peräti 4100g, niin mulle saatetaan jopa suositella sektioo tuon suuren koon ja sen takia että olen ensisynnyttäjä. Haluaisin kyllä niin kovasti kokea alatiesynnytyksen.

Pahoinvointiin, ainakin lievään sellaiseen, suosittelen kokeilemaan apteekista saatavia raskaus- ja matkapahoinvointirannekkeita. Perustuvat akupunktioon ja auttoivat mun alkuraskauden öklötykseen tosi hyvin.

Nyt suihkuun ja piakkoin moikkaan poikaa ultraan. Ja vahva veikkaus majailusta on poikkitila... :headwall:

Keltakaneli 36+0 *poks!*
 
Viimeksi muokattu:
Keltakaneli sä olet kyllä huipputyyppi! Ihana, kun jaksat perustaa näitä ketjuja ja "pitää huolta" meistä kaikista!:heart::kiss: Toivottavasti ultrassa kaikki hyvin ja poitsu olis tajunnu jo kääntyä oikeeseen asentoon! Voi vaan kuvitella miten jännittävät ajat sulla on menossa!!

Crohnin tauti on suolistosairaus. Mulla on tulehdusta ohutsuolen loppupäässä ja paksusuolen alkupäässä. Joudun käyttämään tälläkin hetkellä sellaista lääkettä, jota ei ole vielä virallisesti testattu tarpeeksi raskauden aikana. Eli valmistaja "pesee kätensä" ja ilmoittaa, ettei lääkettä saa käyttää raskauden aikana. Kumminkin mun on tätä lääkettä käytettävä, ettei tulehdus aktivoidu liikaa... Olen neuvotellut oman lääkärin sekä ylilääkärin kanssa ja olemme tulleet siihen tulokseen, että ainakin näillä näkymin pistäisin lääkettä ainakin raskauden kahden kolmanneksen ajan.. Totta kai olen todella huolissani mitä tulee tapahtumaan, mutta ei voi muuta kuin antaa ajan kulua.
Epävirallisten tulosten mukaan sikiölle ei ole havaittu aiheutuvan epämuodostumia tämän lääkkeen takia.. Luultavasti joudun/pääsen hieman tarkempaan seurantaan.. No tässähän tätä omaa napaa tulikin...

Olis tosi kiva kuulla muilta alkuvaiheessa olevilta tuntemuksia, onko mitään? Meitä on ihanan iso gruppa ihan viikon sisällä plussanneita! Eli suht samoilla päivillä mennään ja siksipä kaikki oireet ja oireettomuudet olis kiva kuulla...
Mulla ei vieläkään oikeestaa muita oireita kuin aiemmin mainitut, tosin todellisena kahvikissana täytyy sanoa, että aamukahvi ei oo uponnu pariin päivään.. yök!:)

Olivia ja Maha-Asukki 5+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä