Nollatuntisopimukset kiellettävä

Oliko jo täällä:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1065

Tärkeä aloite nollatuntisopimuksien kieltämiseksi. Käykääpä allekirjoittamassa.

"Nollatuntisopimukset kiellettävä lailla määrittämällä osa-aikatyöhön vähintään 18-tunnin viikkotyöaika ja täsmentämällä työsopimuslain edellytyksiä työajan määritelmästä tarkoituksena parantaa siten osa-aikatyöntekijöiden työajan ja ansiotason ennustettavuutta sekä työsuhde- ja sosiaaliturvaa."
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Vierras
Eli mitä jos joku tarvii vaikka lastenhoitajaa yhtenä iltana viikossa säännöllisesti niin sille on maksettava palkka vähintään 18 tunnista?
Tai pikkukahvilan yrittäjä pitää itse kahvilaansa mutta haluaisi yhtenä päivänä viikossa pitää vapaapäibän ja palkata siihen työntekijän. Ei onnistu vaan sitten ei palkkaa ketään vaan istuu itse sitten siellä joka päivä.
 
vierass
No ei sitä ole pakko olla sopiusta laisinkaan, minäkin menen töihin silloin kun tarvetta on, jos en juuri silloin ehdi niin sitten en ehdi. Työsopimus kirjoitetaan siihen pätkään mitä tarvitaan.
 
Vie ras
En kannata. Veisi minultakin työt. Ja olen omasta vapaasta tahdostani halunnut 0 sopimuksen. Nyt kun tulee kesä niin ilmoitan töihin etten tee yhtään töitä. Syksyllä sitten taas suostun töihin. 0 sopimusten kieltäminen ajaa loputkin pienyritykset konkurssiin.
 
Luitteko yhtään mitä tuolla aloitteella ajetaan takaa? Teksteistä päätellen, ette. Ei siinä olla kieltämässä alle 18 tunnin työsopimuksia jos työntekijä haluaa sellaisen sopia. Sen sijaan sille haetaan kieltoa, että työntekijä on työsopimuksessa, jossa hän ei tiedä onko hänelle tulossa töitä ollenkaan seuraavina päivinä tai viikkoina. Yritä siinä järjestää arkeasi ja maksaa elinkustannuksesi. Tällaiset sopparit ovat työntekijöille todella stressaavia ja samaan aikaan työanantaja pyrkii ulkoistamaan niissä työnantajavastuunsa kuten sairauspoissaolojen maksut.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
rubbish
Pienyrittäjän vaimona sanon: tyhmä aloite. Kyllä aikuiset ihmiset osaa itse päättää millaisiin sopimuksiin lähtee. Meillä tilanne, jossa työvoiman tarve voi olla äkillistä ja ennakoimatonta. Jos kielletään tutun vakituisen tarvittaessa työskentely niin vaihtoehdoksi jää vuokratyövoima, joka on liian kallista meille ja isot osat palkkiosta rohmuaa välittäjä. Ei kenenkään nollasopimuslaisen tarvitse lyhyellä varoitusajalla suostua työhön jos on jo ehtinyt suunnitella muuta tai ei vaikka vaan huvita.
 
vieraskin.
En kannata. Veisi minultakin työt. Ja olen omasta vapaasta tahdostani halunnut 0 sopimuksen. Nyt kun tulee kesä niin ilmoitan töihin etten tee yhtään töitä. Syksyllä sitten taas suostun töihin. 0 sopimusten kieltäminen ajaa loputkin pienyritykset konkurssiin.
Jos olet jonkun sopimuksen kirjoittanut niin voitko purkaa sen noin vain ilman sanktiota. Ehei. Siksihän nuo 0-sopimukset on huonoja, kun ne sitoo ihmisen siihen ns. työhön, jota ei välttämättä ole. Karenssi voi paukahtaa, jos ilmoitat ettet enää hommaan suostu.

Yleistynyt nollasopimus lupaa työsuhteen, muttei töitä | Yle Uutiset | yle.fi
 
  • Tykkää
Reactions: Bronstein
Jos olet jonkun sopimuksen kirjoittanut niin voitko purkaa sen noin vain ilman sanktiota. Ehei. Siksihän nuo 0-sopimukset on huonoja, kun ne sitoo ihmisen siihen ns. työhön, jota ei välttämättä ole. Karenssi voi paukahtaa, jos ilmoitat ettet enää hommaan suostu.

Yleistynyt nollasopimus lupaa työsuhteen, muttei töitä | Yle Uutiset | yle.fi
Voisikohan ennemmin hakea muutosta siihen, miten tällaiseen sopimukseen suhtaudutaan työvoimatoimistossa? Kuten nollasopimuksesta irtisanoutuminen ei toisi karenssia?
 
viera.s
Aivan järjetön aloite. Jos työnantajalla ei ole tarjota vähintään tuota 18 tuntia töitä, pitääkö työllistäminen estää, vaikka halukas työntekijä osa-aikatyöhön löytyisi? Pahimmillaan estetään työnantajan koko toiminta, tai ainakin vaikeutetaan sitä merkittävästi. Luodaan myös turhia työllistymisen esteitä työttömille työnhakijoille. Sillä oma toive osa-aikatyöstä on peruste työttömyysetuuden epäämiselle ja tuon ehdotuksen mukaan ei saisi edes vapaasti toivoa, vaan ulkopuolelta määrättäisiin mitkä on päteviä syitä haluta tehdä osa-aikatyötä.

Esimerkiksi minulla on vakituinen osa-aikainen työsuhde pieneen yhdistykseen, jolla ei ole tarjota 18 tuntia töitä viikossa. Olen työhöni tyytyväinen, ilman sitä olisin ollut pitkiä aikoja täysin työtön ja taloudellisesti ja kaikin puolin muutenkin paljon huonommassa tilanteessa. Osa-aikatyöni rinnalla voin tehdä ja olen tehnyt muita töitä suurimman osan aikaa. Toki minä mieluummin tekisin enemmänkin töitä samalle työnantajalle, mutta tietysti ymmärrän ettei työnantajallani ole vain niitä tarjota (osin taloudellisten resurssien vuoksi). Vaihtoehto olisi, että ao yhdistys ei työllistäisi ketään ollenkaan ja koko toiminta tod.näk. hiipuisi.

Jos nollasopimuksiin koetaan tarvetta jotenkin puuttua, voitaisiin määrätä että työaika on ilmoitettava sopimuksissa niin tarkkaan, kuin se työnantajan toiminta huomioiden on mahdollista, paitsi jos työaikojen vaihteluväli perustuu työntekijän toiveeseen. Eli nollasopimusten käyttö olisi tarvittaessa perusteltava joko työntekijän toiveella tai yrityksen toiminnalla. Monelle opiskelijalle nollasopimus on paras ratkaisu, koska se mahdollistaa työstä kieltäytymisen jos tarjottu työvuoro sattuisi vaikka tentin ajaksi tai muuten opiskelujen kannalta kiireiseen aikaan. Nollasopimus antaa siis myös työntekijälle joustoa, ei pelkästään työnantajalle. Jouston on oltava molemminpuolista, jos työnantaja koittaa työsopimuksen vastaisesti määrätä työntekijän työhön uhkaamalla esim. töiden loppumisella kokonaan, on työntekijän asiana mahdollisesti liiton avulla huolehtia, että sopimusta kunnioitetaan. Nollasopimus ei mitenkään automaattisesti ole työnantajan etu, koska voi hyvinkin käydä niin, että työntekijä kieltäytyy pitkäksi aikaa kaikista tarjotuista työtunneista, mutta jää silti roikkumaan työsuhteeseen ja esim. hyödyntää työnantajan tarjoamaa työterveyshuoltoa ja muita henkilökuntaetuja. Järkevä työnantaja ei siten edes turhaan nollasopimuksia käytä tai niihin automaattisesti suostu, vaikka työntekijä sellaista toivoisi.

Tiedän toki, että joskus nollasopimuksia väärinkäytetään ja niillä esim. pyritään välttämään irtisanomisaikojen noudattaminen. Tällaisiin väärinkäytöksiin on kuitenkin mahdollista puuttua jo nykytilanteessa. Ja jo nyt työnantajan on ennen uusien työntekijöiden palkkaamista tarjottava osa-aikaisille lisää töitä. Jos tässä on ongelmia, se on korjattavissa sillä että työntekijät pitävät eduistaan huolen, eihän laista piittaamattomat työnantajat sen paremmin tiukentuneita määräyksiä noudattaisi.
 
siisssf
Mä en nyt ymmärrä. En jaksanu lukea aloitetta. Mutta nollasopimukset halutaan kieltää mutta edelleen saisi tehdä alle 18 h sopimuksia jos se työntekijälle sopii ( eiköhän Suomessa lähes 100 % työsuhteista perustu vapaaehtoisuuteen...) Niin siis saisiko edelleen tarjota määrittelemätöntä sopimusta vai olisiko pakko olla joku tuntimäärä 1-18? - anyway, typerä aloite.
 
Gaabi
Siis työ voidaan sopia niin, että se on joku tietty urakka tai tuntimäärä. Mitä järkeä työntekijöille on sopimuksilla, joissa todetaan, että sulla on joskus töitä.
Hyvin toimi mulla kun olin opiskelija tai työtön, samalla tein töitä baarissa ja tunteja oli vaihtelevasti. Tässä nyt tehdään ongelmaa asiasta joka ei todellakaan ole kaikille mikään ongelma.
 
säpäle harmaana
Mä en nyt ymmärrä. En jaksanu lukea aloitetta. Mutta nollasopimukset halutaan kieltää mutta edelleen saisi tehdä alle 18 h sopimuksia jos se työntekijälle sopii ( eiköhän Suomessa lähes 100 % työsuhteista perustu vapaaehtoisuuteen...[) Niin siis saisiko edelleen tarjota määrittelemätöntä sopimusta vai olisiko pakko olla joku tuntimäärä 1-18? - anyway, typerä aloite.
Niin työsuhteet perustuvat vapaaehtoisuuteen, mutta niiden ehdot eivät välttämättä. Tällä hetkellä esimerkiksi määräaikaisen työsopimuksen tekemiseen tarvitaan työnantajan puolelta tietyt perusteet, mutta työntekijän toiveesta sopimus voidaan tehdä määräaikaisena myös ilman näitä perusteita. Sama kai toimisi tämän tuntimäärän osalta.
 

Yhteistyössä