NOLOTTAA...

Meillä pian tyttö 3v noloja tilanteita aiheuttaa kun anoppini tulee kylään niin komentelee häntä, käskee lähtemään esim pois meiltä :ashamed: onko kellään vastaavan laista lasten kanssa ja miten toimitte silloin :eek: Anopista näkee että häntä loukkaa tytön käytös :headwall:
 
Meillä neiti kakspuol vuotta ja aina silloin tällöin sanoo vieraille et hei hei tai POOOIS ja työntää ovelle.. En oo siitä ongelmaa ottanu, yleensä naurahdan ja totean tytölle&vieraalle et vastahan "se ja se" tuli ja eihän nyt heti vieras voi pois mennä ja jos ei huvita juuri sillä hetkellä (siis tyttöä) olla seurassa niin voi mennä tekemään palapeliä tai lukemaan kirjaa tms. Ei oo kukaan vieras ainakaan näyttäny loukkaantumistaan ja ei kai aikuisen pitäs loukkaantuu kun lapset päästelee suustaan ihan mitä vaan.. Ja tietty vieraalle voi kertoo jonkun esimerkin siitä miten lapsi välillä ei huoli äitiä/isiä leikkikaveriksi tai vastaavaa siis jos tuntuu et anopista tms. tuntuu et lapsi ei pidä hänestä niin ois helpompi tajuta et lapset ei tarkoita sillä et sanoovat pois tms. mitään sen kummempaa. Olipas sekava selitys, toivottavasti ymmärsit..=)
 
a-k79
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.12.2004 klo 09:29 mama kirjoitti:
Meillä neiti kakspuol vuotta ja aina silloin tällöin sanoo vieraille et hei hei tai POOOIS ja työntää ovelle.. En oo siitä ongelmaa ottanu, yleensä naurahdan ja totean tytölle&vieraalle et vastahan "se ja se" tuli ja eihän nyt heti vieras voi pois mennä ja jos ei huvita juuri sillä hetkellä (siis tyttöä) olla seurassa niin voi mennä tekemään palapeliä tai lukemaan kirjaa tms. Ei oo kukaan vieras ainakaan näyttäny loukkaantumistaan ja ei kai aikuisen pitäs loukkaantuu kun lapset päästelee suustaan ihan mitä vaan.. Ja tietty vieraalle voi kertoo jonkun esimerkin siitä miten lapsi välillä ei huoli äitiä/isiä leikkikaveriksi tai vastaavaa siis jos tuntuu et anopista tms. tuntuu et lapsi ei pidä hänestä niin ois helpompi tajuta et lapset ei tarkoita sillä et sanoovat pois tms. mitään sen kummempaa. Olipas sekava selitys, toivottavasti ymmärsit..=)
joo näin meillä myös, kyllähän sitä välil on itsekkin hiukan nolo jos tulee "törkeetä" tekstiä neidiltä, mut kyl nyt yleensä kaverit ymmärtää!
 
Hei!
me ollaan 3- vuotiaan tytön kanssa alettu jo kyllä varomaan omiakin sanomisia. tuntuu tulevan sellainen pikkuvanha, muistaa jo aikasta hyvin kaiken mistä aikuiset on puhunu ja sit selittelee niitä juttuja mummoille ym. onneksi on ainakin vielä menny huumorilla ohi! =)
 
Meillä poika 3,5v ilmeisesti alku-ujostelunsa ilmasee just näin... Ollaan menossa kylään tai joku tulee meille, niin heti:"Mene pois!" "En tykkää tuosta!" yms... 5-10 minuuttia menee ni "kiukku" on ohi. Onneks on kaikki ymmärtäny homman. :)
 
KahviKaisa
Meidän 6 v poika käyttäytyy anoppilassa aika nolosti. Jäkättää joka asiasta, nimittelee anoppia ja appiukkoa tyhmäksi, ei anna muille puheenvuoroa jne. Asiasta on keskusteltu pojan kanssa paljon. Tavat parantuvat aina, kun hän ei ole käynyt liian usein kyläilemässä. Itse en kiinnittäisi asiaan liian paljon huomiota, se vain lisää tätä ei-toivottua käytöstä, kun lapsi huomaa että tällä tavalla saa lisähuomiota. Aiemmin hän on käyttäytynyt oikein mallikkaasti sielläkin kuten edelleenkin kaikkialla muualla.

Enemmän minua harmittaa se, että appiukko kuulemma (mieheni kertoman mukaan) loukkaantuu näistä pojan jutuista. Aikuisen ihmisen pitäisi tajuta, että kysymys on lapsen kasvuvaiheesta eikä ottaa kaikkea niin tosissaan.
 
Kiitos vastanneille =) ei se niin minuakaan haittais muuten mut huomaan sen todella et anoppi ottaa sen itseensä!
jos jollekkin muulle sattuu sanomaan samaa naureskelevat vain, mut jos pa ois ohi menevä vaihe tämäkin :wave:
 
mamablues
Mun 3v. poika kans joskus tekee samaa. Nyt on ruvennut hokemaan "lähde, äläkä koskaan enään palaa!" , ei kovin mukavaa. Ilmeisesti jostain ohjelmasta poimittu.
Yritän kyllä saada hänet lopettamaan, mutta ei sitä liian vakavasti pidä ottaa.
 
Meidän neiti 3,5v on kanssa ruvennut nyt nimittelemään mummua ym. ihmisiä kaikella lailla, jos nämä eivät tee niin kuin pikkuneiti sanoo,tänäänkin tuli kinaa pukemisesta, niin neiti heitti:sä oot p..pää, älä tuu tänne mä määrään täs talos". Ja sitte taijotaan käsillä että ei pystyis liikkumaan yms. kivaa. Hänen isänsä on paljon työmatkoilla ja sitten kun on kotona, niin neiti sanoo:mee pois mä en enää tykkää susta yms. Että oliskohan tämä sitä että sais huomion, ku näkee isäänsä niin harvoin. Kai menee joskus ohi tämäkin vaihe,toivottavasti.
 
nyt nikittä
En yhtään ihmettele, että anoppis pahoittaa mielensä niin minäkin pahoittaisin :/ . Toinen tulee hyvää hyvyyttään käymään kylässä ja sitten vastaanotto on tuollainen tyly. "Mene pois meiltä"....mä varmaan lähtisin pois oikeesti eikä olis ainakaan mun suosikkilapsenlapsi tuon jälkeen :kieh:
 
mä kans
Asiassa on kaksi puolta, toisaalta on ihan selvää että pienet lapset puhuu joskus mitä sattuu, ja tyhmä se aikuinen, joka ei ymmärrä ettei se ole sama asia kuin aikuisen puheet ja ettei lapsi tarkoita pahaa.

Toisaalta tietysti täytyy aikaisessa vaiheessa alkaa tehdä lapselle selväksi, ettei mitä vaan voi sanoa ettei pahoita toisen mieltä! Loukkaantumiseen voi johtaa joskus enemmänkin se, jos lapsen vanhempi ei puutu huonoon käytökseen ollenkaan tai kunnolla. Kyllä jo 3 v täyttäneelle heti tilanteessa mielestäni täytyisi lapselle sanoa ankarasti, ettei niin saa sanoa jos joku on käymässä, ja ellei ikävät puheet lopu, käskeä tai viedä lapsi hetkeksi pois seurasta.

Meillä on lapsille tällaisen tilanteen jälkeen esim. vieraan lähdettyä selitetty vakavaan sävyyn ettei saa sanoa toisille sellaista, mistä tulee paha mieli. Tuollaisten "häätöyritysten" lisäksi se voi olla vaikka ulkonäön kommentointia...!!! Pieni lapsi ei voi itsestään tietää, millä lailla ihmisten kanssa käyttäydytään puheen puolesta, joten vahinkoja sattuu, mutta asiasta kannattaa puhua paljon, ellei itse halua otsaansa leimaa että hyväksyy lapselta huonon käytöksen vaikka nyt vieraita kohtaan. Noloa esim. vanhempien ihmisten kanssa.
 
SiiriSofia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2005 klo 19:07 nyt nikittä kirjoitti:
En yhtään ihmettele, että anoppis pahoittaa mielensä niin minäkin pahoittaisin :/ . Toinen tulee hyvää hyvyyttään käymään kylässä ja sitten vastaanotto on tuollainen tyly. "Mene pois meiltä"....mä varmaan lähtisin pois oikeesti eikä olis ainakaan mun suosikkilapsenlapsi tuon jälkeen :kieh:
Just niin. Järjen riemuvoitto taas kaikkien nähtävillä, en ihmettele nikittömyyttäsi.
 
laa-laa 79
itselläni ei ole muistissa ainakaa vastaavanlaista kokemusta,(saa nähdä kun kaksi vuotiaani kasvaa vuodella:)isosiskoista en muista että oisivat tehneet noin,mutta nyt kokemusta on sedän tytöstä 3v,kun meidän likka meni yökylään ja siellä alkoi illalla palikat lentää ja pureminen,että mene pois meiltä mene kotiin pian!kyllä sedällä nolotti ku meidän neiti halusi (kas kummaa)kotia sen "löylytyksen" jälkeen! ja setäni sanoi että sitä on jonkin aikaa jatkunut,mutta on kyllä kovasti yrittänyt neuvoa että vieraisiin ei saa purkaa kiukkuaan aivan noin lujaa:)noo,se on uhmaa ja se ajallaan muuttuu muuksi!aina tulee uusia temppuja lapsilla ...
 

Yhteistyössä