Nopeasti lisääntynyt pulauttelu

2 kk vanha tyttöni on aina silloin tällöin pulautellut ja pienempänä puklut lensivät välillä ihan kaaressakin, mutta onneksi eivät enää. Nyt on kuitenkin alkanut mietityttämään, että miksiköhän pulauttelu on nyt muutaman viimeisen päivän aikana tullut tosi runsaaksi? Aikaisemmin oli siis aika satunnaista, mutta nyt tuntuu, että kaikki tulee ulos. No todellisuudessa ei varmastikaan tule, mutta siltä tuntuu, kun osa tulee saman tien syönnin jälkeen ylös, osa röyhtäytettäessä ja sitten puklataan vielä päiväunien jälkeenkin isoja määriä. Onko ihan normaalia, että välillä tulee tällaisia pulauttelukausia? Onko muilla kokemuksia tällaisesta yhtäkkiä alkaneesta runsaasta pulauttelusta? Tyttö on siis täysimetyksellä, enkä ainakaan muista syöneeni viime päivinä mitään normaalista poikkeavaa.
 
Meillä oli myös juuri tuohon aikaan valtavaa pulauttelua, joka siis yhtäkkiä alkoi. juttelin myös tutun kätilö/terveydenhoitajan kanssa ja hän sanoi ettei ole mitään normaalista poikkeavaa. meidän poika siis pulautti koko ajan ja tosi isoja määriä. ajattelin jo itse että saako pikkumies ollenkaan ravintoa kohta, mutta sitten pikkuhiljaa alkoi vähentyä ja välillä ei sitten tullutkaan enää ollenkaan. nyt taas 6-7kk iässä pulauttelua on tullut, välillä enemmän välillä vähemmän.

kokeile pienissä määrissä antaa rintaa ja röyhtäytä välillä. jos lapsi liian hanakasti imee niiin on isompi mahdollisuus saada ilmaa mahaan joka sitten tulee ulos maidon kera. :/

mutta en usko että on syytä huoleen. juttele neuvolassa seuraavalla käynnillä =)
 
Täällä on samoja ongelmia. Minullakin on 2 kk vanha tyttö. Olen huomannut, että pulauttelu vaihtelee päivittäin. On päiviä jolloin ei pulautella ollenkaan ja toisina päivinä saa olla vaihtamassa vaatteita sekä itseltä että vauvalta useita kertoja... Täällä mennään kans täysimetyksellä ja yritän röyhtäyttää aina syötön jälkeen. Pidän vauvaa myös kohoasennossa melko kauan imetyksen jälkeen. Olen kanssa huolissani tuosta pulauttelusta, jota ilmenee jopa 3 tuntia syötön jälkeen (päiväunien jälkeen)... Täälläkin pulauttelu alkoi yhtäkkiä noin 1,5kk:n iässä...
 
Meilläkin on vähän samaa ongelmaa, poika on nyt 6 vko:n ikäinen. Multa tulee maitoa yllin kyllin, ja poika nauttii syömisestä vähän liiaksikin, eikä osaa lopettaa ajoissa. Jos annan pojan imeä rintaa niin kauan kuin hän itse tahtoo, lopputuloksena on puklailuja vielä pitkän ajan kuluttuakin, ja välillä oikein kunnon oksennus. Nyt olenkin tehnyt niin, että jos pojun ote rinnasta herpaantuu hetkeksikin, (tämä tapahtuu yleensä muutaman minuutin kuluttua syömisen aloittamisesta) tai jos vaikuttaa siltä että poika haluaa vaan lutkutella, lopetan imetyksen, röyhytän ja annan tutin suuhun. Toimii hyvin, poika on tyytyväinen eikä puklaile juuri lainkaan.
 
Onko kakannut normaalia harvemmin? Meillä poika (nyt 4,5 kk) alkaa pulauttelemaan sitä enemmän mitä kauemmin on edellisestä ulostamiskerrasta (kakkaa 2-8 päivän välein). Paine ilmeiseti vatsaontelossa kasvaa ja tulee maidot herkemmin yläpäästä ulos.
 
Kiitokset vastauksista! Pitää koittaa tuota syömisen rajoittamista pienempiin kerta-annoksiin. Röyhtäyttänyt olen joka kerta, mutta itseasiassa nyt sen röyhyn saaminen on ollut huomattavan vaikeaa ja aina ei ole tullut mitään. Kakkaa tulee yhtä säännöllisesti kuin tässä on viimeiset viikot tullut, joten ummetusta ei varmaankaan ole. En myöskään ole mieltänyt, että tyttö olisi ollut juurikaan normaalia itkuisempi. Ehkä vähän. Pitää seurailla ja toivoa, että pulauttelu tuosta vähän vähenisi eikä taustalla ainakaan olisi mitään erityisempää syytä.
 
Ehdotan suihkutissejä, refluksia tai maitoallergiaa..

Minkälaista teillä se kakka on? Koostumukseltaan ja väriltään?

meillä pulauttelun takaa löytyi maitoallergia. Poika oli tyytyväinen aina, mutta 3kk:n tienoilla myös yöunet ja/tai päiväunet alkoivat olla sähläämistä.. Kakka oli vihertävää tahnaa, löysää tai välillä kiinteämpää. Tyypillistä on, että oireet vaihtelevat, ne eivät ole joka päivä yhtä pahat, toisinaan epäilin itsekin,e ttä onko pojassa nyt mitään "vikaa" laisinkaan.. :/

Mutta oksentaminen jatkui ja välillä se oli ihan kamalaa, mikrossa en voinut korviketta lämmittää lainkaan. Voipi olla, että se ilmenee paremmin korvikkeille siirryttäessä..

Seurailepa tilannetta, ja jos sinusta tuntuu siltä, oikea osoite lähteä tutkimaan asiaa lisää on yksityinen taho. Eivät neuvolassa tiedä riittävästi allergioista, eikä oikein refluksistakaan..

Toivottavasti teillä helpottaa..

Ai niin, suihkutissiongelmaan kuulemma auttaa, että lypsää hieman pois ennen imettämistä..
 
Jonnakar, mielestäni kakka on ollut pääasiassa ihan normaalia. Aina joskus sellaista tummaa joukossa ja on tuolloin limaista, mutten kyllä tiedä, että kuuluko se ihan asiaan. Ja ehkä ajoittain on myöskin ollut vähän löysempää. Näihin muutoksin olen jo aikaisemminkin kiinnittänyt huomiota, mutta kun ovat olleet vain satunnaisia kertoja niin olen ajatellut sen kuuluvan asiaan.
 
Rintamaitokakka voi olla koostumuksenlaan aika vaihtelevaa, mutta huomiota kannattaa kiinnittää ainakin siihen limaan. Meillä imetyksellä enisin hävisi ne ryynit ja sitten kakka oli sellaista vetelämpää. Lopulta muuttui vihreäksi ja sekaan tuli limaa.

Meillä tuo refluksi alkoi vaivaamaan, kun lopetin ripulin takia imetyksen. Erityiskorvike Almiron ja altistuksessa Nan aiheuttivat tuota refluksia, joka on/oli meillä ainakin allergiaoire. Nyt on sopiva korvike ja refluksi poissa.
 

Yhteistyössä