Nostorajoitus sektion jälkeen

Kauanko pätee kätilöiden antama ohje "vauva on painavinta, mitä voi nostaa"? Eli missä vaiheessa uskaltaa nostaa jo painavampia juttuja? Esim. vaunut painaa ainakin 15kg ja ne pitäisi nostaa auton taakse mukaan, niin missä vaiheessa uskaltaisi lähteä tällaisille reissuille?

Kokemuksia kiitos!
 
mä nostin vaunut autoon vasta 2kk leikkauksesta.vatsa kipuili heti kun nosteli painavaa kauppakassia 1kk jälkeen joten vaunuja taisin nostaa vasta 2kk kohdalla.tai jopa pidemmän ajan päästä.
omaa kehoa kuulostellen sitä vaan on aloitettava nostelut ja oli tosiaan yllättävää kuinka pitkään niitä kipuja rasituksesta tuli
 
Älä nosta, jos tekee kipeää!
Itselläni on molemmat lapset syntyneet sektiolla eli toisen jälkeen oli välillä pakko nostella isompaa (1,5v) lasta esim. hoitopöydälle tai syliin. Mun haava aukes osittain tikkien poiston jälkeen, vissiin näiden nosteluiden takia eli enpä suosittele ihan heti nostamaan mitään painavaa =)
 
Omien tuntemusten mukaan mutta 3 vko - 1 kk pitäisi välttää nostelua sanoivat kätilöt synnärillä. Itse olen jonkin verran nostellut tyttöä, 13 kg, syliin ilman kipuja puolentoista viikon jälkeen sektiosta.. itselläni ei ollut kipuja kuin pari päivää ja sängystä nousemiset yms. ovat sujuneet hyvin.
Ei varmaan kannata tehdä rajuja liikkeitä vaan ihan varovasti kokeilla "rajojaan".
 
Joku sanoi sektion jälkeen, että jos kyseessä olisi joku muu yhtä iso leikkaus, siitä saisi vähintään kuukauden sairauslomaa. En yhtään muista, missä vaiheessa itse vaunuja autoon nostelin, mutta hankala se on vieläkin, vaikkei mitään kipuja tai vaivoja olekaan kun ovat niin isot ja niistä on vaikea saada hyvää otetta.
 
Esikoisen jälkeen sanottiin ettei kuukauteen saisi nostella mitään vauvaa painavampaa.

Kuopuksen kohdalla sanoivat kuuteen viikkoon, varmaan johtuen siitä että meillä oli vielä kävelemätön pieni esikoinen ja tiesivät että kanniskeltavaa olisi luvassa enemmän kuin esikoisen kohdalla... :whistle:
 
Mä muistan hiukan "huomaamatta" nostaneeni painavaa turvakaukoa vauvoineen, vaunuja ja kauppakasseja. Sitten aina manailin että ainiin ei saanut nostaa.. Mutta koskaan ei vatsan seutuun sattunut. Kerran miehen kanssa pienen riidan :saint: seurauksena riuhtaisin käteni irti sen otteesta ja silloin revähti ja rusahti vatsassa, säikähdin aivan mahottomasti mutta vihlaisu meni ohitte. Nyt on muutamaa päivä vaille 7kk sektiosta ja palautunut ihan täysin!
 
Mäkin olisin voinnin puolesta nostellut jo parin viikon päästä sektiosta, mutta kiellon takia en viitsinyt. Haava paranikin tosi hyvin. Oli tosi hölmö olo olla "tekemättä mitään", kun ei sattunut mihinkään. Saa nähdä miten käy, jos toiste joudun sektioon - pakkohan tuota esikoistakin on nostella...
 

Yhteistyössä