notkoselkä ja raskaus

Heips!

Olen jo aikaisemmin kirjoitellut ja kysellyt selkävaivaisilta vastaavaa, mutta laitetaanpa vielä omalla otsikolla..

Elikkäs miten te jo ennestään notkoselkäiset ja selkäkipuiset olette jaksaneet raskauden ajan? Onko selkäkivut pahentuneet huomattavasti? Onko hyviä neuvoja selän kuntoutukseen, mitä voisi tehdä vielä raskaana?

Tää minun selkä kun on ennestään jo aikas hajalla ja raskaus nyt 17.viikolla. selviääköhän loppuun asti....
 
Mä oon tuhannen selkävaivanen ja raskausaika oli kyllä aika hankala. Ja mun tuurilla tietenkin masusta kasvoi valtava. En nyt enää muista että mitä kautta sinne menin mutta fysioterapiassa kävin pari kertaa, sieltä antoivat hyvät jumppaohjeet ja lainasivat lisäks sellaisen tukivyön masulle. Sitä kyllä suosittelen kovasti.

Muuten mä en kyllä kauheesti helpotusta selkävaivoilleni löytänyt ja selkä oli tosissaan huonossa kunnossa. Mulla kyllä on selässä paljon muutakin vikaa kuin tuo notkoselkä. Se tietenkin, että istuma-asentoon ja ryhtiin kannattaa kiinnittää huomiota (tähän just se tukivyö oli hyvä).

Ja mä tein yhden virheen raskausaikana! Mä kun en ajoissa laittanut kuntoon kaikkia vauvan kamoja (kun ajattelin että varmasti tapahtuu sit jotai mun tuurilla..) niin loppuraskaudesta sitten pesin ja silittelin niitä miljoonia vauvanvaatteita. Se oli virhe sillä loppuraskaudesta selkä oli jo niin huonona että kaikki tällainen oli aika tuskan takana. Eli kannattaa tehdä kaikki mahdollinen hyvissä ajoin! :)
 
Heavyfreak: Monituisia vaivoja on minullakin..pullistumia ym. yliliikkuvuutta ja toisessa kohtaa lukkoja... mites jaksoit synnytysen jälkeen? minulla on yksi tukivyö olemassa. ei huomattavaa apua... lyö sitten ylemmäs lukkoja.
 
Mulla on lievä skolioosi selässä ja yliliikkuvat nivelet. Mulla on helposti selkävaivoja vaikka en raskaana olisikaan. Ensimmäisessä raskaudessa selkä joutui aika koville, mutta selvisin sentään. Loppuraskaudesta tosin kärsin issiaskivuista nivusissa.

Nyt toisessa raskaudessa olen vasta viikolla 21 ja selkä, lonkka ja polvi ovat kipuilleet ikävästi. Välillä haitaten kävelyä ja kipeälle jalalle varaamista.. Olen menossa kiropraktikolle,sieltä sain viime raskaudessa apua, toivottavasti saan myös nyt. Olin todella yllättynyt kun issiaskivut ja muut selkävaivat alkoivat tässä toisessa raskaudessa jo kovin alussa.

Mistä noita tukivoita saa tai voi ostaa? Voiko niitä siis jostain lainatakin? En saanut ensimmäisessä raskaudessa hankittua sitä, mutta jos vaikka nyt saisi..
 

Yhteistyössä