Nouseeko raskausmyrkytyksessä verenpaineet kuinka korkealle?

  • Viestiketjun aloittaja kääk
  • Ensimmäinen viesti
kääk
Jos normaalisti on esim. 120/75 niin mikä vaikuttaa jo myrkytykseltä?
Entä jos normaalisti on huomattavasti matalampi verenpaine? Esim. 100/60?
Onko silti myrkytykseen viittaava raja sama? Vaikka nousua olisikin tullut huomattavasti enemmän?

Mitä oireita?

Minulla päänsärkyä, huimausta, oksettavaa olo ( kohtauksittain ), outo olo.
 
.
on varmaan yksilökohtaista. Mulla nousi paineet tuonne 150/ 100, mut tosiaan varmaan vahtelee. Tuo päänsärky,huimaus ym. kannattais ottaa vakavasti, minusta viittaa myrkytykseen. Ota yhteys lääkäriin.
 
-__-
Kaverini hakeutui juuri sairaalaan, kun oli oksennellut pari päivää ja päätä oli särkenyt. Hänellä ainakin todettiin maksan vajaatoiminta.. Istukan toiminta oli heikentynyt ja vauvan kehitys oli pysähtynyt. tämä tosin jo rv 41, mutta kuitenkin..
 
mulla
nousi paineet 200/100 tais olla jopa ylikin. Osastolle jouduin sielä taisin olla 4 pv sielä tarkkaillussa ja sit käynnistettiin. Olo oli kyllä kauhee, näköhäiriö, huono-olo yms. Ja nää kaikki tuli vasta osastolla. Ja jonkin aikaa meni ennenkun paineet sitten tasaantu synnytyksestä huolimatta.
 
aina ei pakolla ole myrkytystä, mutta kannattaa tarkastuttaa ja se tarkastetaankin usein jos verenpaine korkea.

itel oli esikoisesta verenpaineet korkeat ja kokoajan sai rampata kaikissa.. 139/100. sekä kauhee turvotus.. mut ei ollut myrkytystä..

kolmannessa nousi loppuajalla 140/105, mutta se lähti laskemaan kun sain antibiootit korvatulehdukseen sekä poskionteloon.. eli johtu sairaustumisesta.
 
ap
Minulla siis tuo oksettava olo tulee sellaisina kohtauksina. Vielä en kuitenkaan ole oksentanut.
Muutaman päivän jatkunut. Viime yönä jopa tuli tuo olo vaikka yleensä vain päivisin hereillä ollessa.
Nukun yöt huonosti, kuumia aaltoja tulee. Päätä särkee päivittäin enemmän tai vähemmän ( joskus joutunut ottamaan panadolia, toisinaan pärjää ilman ). Huimaa, ja silmissä pyörii/mustenee toisinaan.
Ajattelin että varmaan liittyy jotenkin verenpaineeseen mutta kun normaalisti on alhaalla ( neuvolassa rv. 27 tietämillä 103/68 ) ja viimeeksi olikin noussut 121/82 rv. 30+ ( silloin ei mitään oireita ollut ) ja nyt tullut noita oireita niin voiko se puhjeta niin nopeasti? Vaikka ei viime viikolla siis ollut proteiinia pissassa eikä paineetkaan tuon korkeammalla?
Silloin olo oli ihan hyvä. Nyt tosiaan tullut vähän heikko olo.
Olen kuitenkin voinut syödä ja juoda ihan hyvin etten sillätavalla ole voinnistani tai vauvan voinnista huolissani.
 
m
Mulla ei myrkytystä, mutta vastaan silti. Oli päänsärkyä pari pv ja tuntui, että paineet korkealla. Äitipolilla mitattiin 150/100 (norm 110/65), mutta valkuaiset yms ok. Rv:t 41+1, kohdunsuu tiukasti kiinni ja pitkästi kaulaa jäljellä. Ottivat yöksi tarkkailuun ja sanoivat, että aamulla kotiin jos kaikki ok. Aamuyöstä kuitenkin synnytys alkoi ja aamupv vauva syntyi. Mulla siis enteili synnytystä.
 
ap
No jos ensi viikkoon pystyisi katsomaan niin olisi taas neuvola. Mutta jos ei parane olo loppuviikosta niin kai se on soitettava ja pyydettävä ylimääräinen aika?
Toivottavasti ei synnytystä enteile vaikka supisteleekin toisinaan kun viikkoja vielä aivan liian vähän.

 
ap
Googletin tuota raskausmyrkytystä.
Eli vaikka on päänsärkyä, tähtiä silmissä, oksettavaa oloa, väsymystä niin ei kyse ole raskausmyrkytyksestä ellei ole verenpaineet korkeat, kovaa turvotusta JA proteiinit plussalla pissassa.
Minulla turvotusta on sormissa ja nilkoissa/varpaissa mutta hyvin vähän. Ja paineet ok, sekä pissa ollut puhdas joten ei tarvitse siis huolestua :) :) :)
 
social
Vasta verikoe paljastaa toksemian varmuudella. Mulla oli loppuraskaudessa rr 160/100, mutta muita oireita ei ollut. Kävin verikoikeissa monta kertaa, eikä onneksi ollut pre-eklampsiaa. Raskausmyrkytyksen aiheuttama urvotus näkyy useimmiten nilkoissa ja kasvoissa, ja sen todella huomaa.
 
vieras
Mulla oli 160/125 sinä aamuna kun alotettiin lääkitys. Proteiini kolmella plussalla ellei enemmänkin. Proteiini meni yli sen rajan vuorokausikeräyksessä missä vaiheeessa yleensä käynnistetään
 
m
Mulla taas kuopuksesta oli loppuraskaudessa paineet n. 190/110, eikä siltikään ollut raskausmyrkytystä. En joutunut edes sairaalaan eikä kotonakaan määrätty lepoon. Ei tietenkään liikoja saanut riehuakaan.
 
Mulla oli loppuraskaudessa verenpaineet jonkin verran koholla, varmaan kymmenen kiloa nestettä, hyvä ,että käveleen pääsin, mutta pissassa ei mitn. Ja tämä kaikki oli aivan "normaalia", otettiin ne verikokeet ja kaikki.... mä kyllä tiedän, että jos pelkät verenpaineet koholla niin saatetaan aloittaa verenpainelääkitys raskausaikana. Mulla oli niin että vaikka join kuinka ei mitään tullut oikein ulos ja saunassa en hikoillut lainkaan, raskaude jälkeen kyllä lääkäri sanoi, että viittaisi siihen, että munuaiset eivät ole kunnolla toimineet....mutta nyt kaikki ok.
 

Yhteistyössä