Nukahtaminen

Nukahtavatko lapsenne itsekseen omaan sänkyyn vai joudutteko nukuttamaan? Meillä lapsi ei suostu nukahtamaan itsekseen vaan haluaa tulla viereeni nukkumaan ja hänen nukahdettuaan olen nostanut hänet omaan sänkyynsä. Miten saisin lapsen nukahtamaan omaan sänkyynsä?
 
Vompattidi
Joo ei todellakaan nukahda itsekseen, voi kun olis niin onnellisesti. Meillä nukutetaan niin että minä makaan viereisessä sängyssä ja taapero omassa pinnasängyssä. Välillä nukahtaminen vie tunnin. No jopsa joskus sitten nukahtaa :LOL:
 
Mä siirryin pikkuhiljaa ilta illalta sängyn vierestä hieman kauemmas huoneessa ja lopulta istun koneella viereisessä huoneessa. Näkee sängystään koneelle. Pari kertaa käskyttää sieltä peittelemään edelleen, mutta sitten nukahtaa n. vartissa kun vieressä maatessa meni puolesta tunnista ylöspäin ennenkuin uni tuli. Ei huuda suoraa huutoa vaan "pomottaa" sängyssä seisten. Siitä käyn laittamassa (yleensä kaksi kertaa) pitkälleen ja peiton päälle.
Selvitin ennen nukkumaanmenoa, että tänään mennään omaan sänkyyn nukkumaan ja se on tosi kiva paikka nukkua. Käytiin kuivaharjoittelemassa vähän ennen nukkumaanmenoa.
Tärkeä juttu on se, että laitan tuutulaululevyn pyörimään huoneeseen. Sen otin käyttöön samalla, kun opeteltiin nukahtamaan yksikseen. Yövaloa meillä ei ole, mutta naapurihuoneesta kajastaa valoa hiukan.
Tälleen meillä opeteltiin nukahtamaan itsekseen. Siihen kyllä vaadittiin se, että itseä alkoi toden teolla rasittaa, kun sai maata vieressä välillä toista tuntia
:/ Ja tyttö on 1v3kk.
 
Vilma-Onni harmaana
Meillä menee ite sängynviereen kun on väsy.Ite nukahtaa.
Tätä edelsi vaihe, jolloin nukahti aina lattialle (haki peiton jonka päälle meni) ja siitä kannettiin sänkyyn. Päätettiin, että omaan sänkyyn pitää nukahtaa ja eka ilta oli puolen tunnin itkua. Sitten meni enää pari minuuttia ja nyt menty n. 2kk ilman itkuja.
Ikää ihan pian 1v6kk.
 
meillä poika 1v ikk ja rapiat ja nukahtaa itse omaan sänkyyn iltapuuroln ja maidon saatuaan noin puolessa tunnissa!
ja on nukkunut silleen aina!! paitsi ihan pienenä nukku syliin ja sitten vietiin sänkyyn!
 
Meillä lapsi alkoi nukkuun omassa pinnasängyssään kahden kuukauden iässä.Puolen vuoden iässä lopetti yösyönnit ja nukkui tosi hyvin,muutamasti saattoi tuttia etsiä yöllä.
6-11kk välin oli tosi helppo "tapaus", kunhan peitteli sänkyyn iltaisin niin pian nukkui.Sit tuli flunssa ja muutamana iltana istuin sängyn vieressä ja nukutin ku oli niin räkänen ett´oli vähä levotonta ja siitähän se sitten jäi "päälle" ett äiti nukuttaa joka ilta.
Nyt ollaan hieman yli vuoden ja iltaisin noin vartti niin uni voittaa.Nukkuu tosi hyvin,omassa sängyssä ja omassa huoneessa jo kolmisen viikkoa.
 
Meillä väsytetään tissille viereen ja siitä sitten ennenkuin nukahtaa nostan omaan sänkyyn nukahtamaan ja yleensä jää kiltisti sinne. Meillä on auttanut tämä siihen että herää samasta paikasta kun on nukahtanutkin, niin ei tuu huutoa herätessä sen takia kun on eri paikka kuin mihin on nukahtanut. Meillä oli tassuttelut ennenkuin suostu nukkumaan muuten kuin viereen, olen perhepedistä 9,5 kk ikäisenä nakannut omaan huoneeseen ja häkkäriin. Nyt 1 v.

Nykyään yöllä jonkun kerran joutuu käydä tyttö kaatamassa sänkyyn ja tutti suuhun ja nukahtaa sinne itekseen ei tarvi tassutella tai muuta.
 
Caroline
Meillä tyttö kohta 1 v. 2 kk. Iltavellin jälkeen (ei syö puuroa) viedään omaan pinnasänkyyn ja lauletaan AINA sama unilaulu. Peitellään, laitetaan tutti suuhun ja toinen käteen sekä toivotellaan hyvät yöt. Joskus nukahtaa heti, joskus vaatii muutaman käynnin huoneessa. Näin on ollut meillä n. kolmikuisesta. Eka lapsi vaati aina kovat nukuttamisrituaalit ja päätin, että tämän toisen kanssa olen ns. "viisaampi". Varmaan nukuttaminen vaatii vain kärsivällisyyttä, pitkää pinnaa ja päättäväisyyttä. Jos siis haluaa lapsen nukahtavan yksin, pitää päättää asia eikä saa antaa periksi huudolle. Tottakai lasta pitää käydä katsomassa jos itku yltyy tosi kovaksi, mutta varmasti päättäväisyys palkitaan muutaman illan/yön jälkeen. Toki meilläkin taistellaan vielä yösyömisen kanssa. Tyttö haluaa joka yö yhden kerran maitoa, jota olemme hänelle antaneet, kun on aika laiha neitokainen. Välillä mietin, että yösyöminen on tapa, josta tulisi jo päästä eroon.
Tsemppiä ja päättäväisyyttä! Varmasti reilu 1 v. on helpompi opettaa nukahtamaan yksin kuin vaikkapa 3 v. Meillä ainakin meni esikoisen kanssa aivan mahdottomaksi siinä iässä - pahimmillaan makasin / mies makasi parikin tuntia lattialla pojan sängyn vieressä. Tähän en aio nyt suostua...
 

Yhteistyössä