Nukkuuko vauvasi ( n.8kk ) yöllä jo 11-12h putkeen?

Heippa

Tätä kyselen siksi, että meidän poitsu herää vielä n.4-5 aikaa juomaan maitopullollisen..on alkanut houkutella ajatus, josko sen voisi yrittää jättää pois. Ois mukava nukkua putkeen yö pitkästä aikaa, mutta onko tämän ikäisellä vielä kykyä nukkua esim.21-07.00 välinen pätkä.
En aio mitään raakaa unikoulua pitää, eihän tuo kerta yössä nyt niin kamalaa ole, mutta jos jollain kokemusta pehmeästä unikoulusta tällasessä tapauksessa, niin neuvot otan kiitollisena vastaan.
Nyt on vauva alkanut selvästi enempi elämöimään yöllä, kun tuo liikkumistaito ja monet muut uudet taidot on kehityksessä päällä ja viimeyönäkin ois halunnut tuon maitopullollisen jälkeen nousta "harjoittelemaan" istumista :D ajattelin että jos tuon pullollisen sais pois yöunista, niin ei ehkä heräis liian aikaisin.
 
itse jätin pojalta maidon pois kokonaan yöllä kun täytti puolivuotta..siksi koska heräili tunnin, kahden välein maidolle..kaksi yötä meni huutaessa sitä maitoa ja sitten loppui.
poika on siitä asti nukkunut kunnon yö unet..laittaa nukkumaan n klo 19.00 ja herää ensimmäisen kerran kun miehellä soi kello töihin eli 6.00..
 
Meillä jäi yösyönnit pois ku aloitettiin ilta puuro 5kk ikäisenä. Noin viikossa siirtyi ensimmäinen syönti klo 7 aamulla ( heti ekana yönä siirtyi klo 5).
Nyt poika 7kk ja nukkuu n klo 21-07 joskus heräämättä ja joskus pitää kerran, pari, käydä laittaan tuttia. Mut sillonkaan ei herää vaan unissaan itkee ja tutilla rauhoittuu. Tuossa viikko sitten vielä meni monta yötä peräkkäin ku nukku illasta aamuun mut nyt luulen että kohtaa lähtee konttaamaan ni se aiheuttaa vähän levottomuutta unissa.
 
Meillä jäi yösyöminen samalla kun loppui imetys n.7kk, en opettanut pulloa öisin vaan pari yötä tassuteltiin. Nyt on kuukauden nukkunut yöt läpi. Poikkeukset toki vahvistaneet sääntöä. Nukkuu n. 20.30-7.00
 
meillä ei edes puuro auttanut pojalla niin heräili silti yöllö muutaman tunnin välein..
söi kyllä jo 4kk iässä iltapuurot ja puolivuotiaana kun yömaidon jätin söi jo kiinteitä päivälläkin.
 
Joo, näyttää siis siltä, että ihan hyvin pärjäilee ilman maitoakin tuon 21-07.00 minkä nukkuu nytkin, mutta pullollisen saattelemana. Pitää sitten tuo pullo jättää pois. Poitsu syö oikeen hyvin ja kaikkea päivällä, että varmaan energiantarve on taattu tuolla päiväruuallakin.
Kiitos teille vastauksista :flower:
Lsääkin saa kertoa jos jollain vinkkejä pullon jättämisen suhteen, että mitä kannattaa tehdä ja ottaa huomioon =)
 
Sanon ihan suoraan, en millään pahalla, että lapsesi aamuyön maito on "saavutettu etu" josta hän pitää kiinni, kunnes se tylysti jätetään pois. Meillä on myös kokemus klo 5 maidosta. Se oli raivostuttavaa kun yleensä en itse enää saanut sen jälkeen nukuttua eikä aina tyttökään nukahtanut uudestaan.

En tiedä olisiko yksi konsti sellainen, että jos lapsi herää klo5 niin ei annakaan maitoa vaan aloittaa uuden päivän ja puuroa vaan naamaan. Puuro on tavallaan merkki lapselle uudesta päivästä ja maito taas yöstä. Luulisin, että muutamassa yössä/aamussa menisi maidonhalu ohitse. En tiedä, mutta kokeile. :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja ma-mi:
Sanon ihan suoraan, en millään pahalla, että lapsesi aamuyön maito on "saavutettu etu" josta hän pitää kiinni, kunnes se tylysti jätetään pois. Meillä on myös kokemus klo 5 maidosta. Se oli raivostuttavaa kun yleensä en itse enää saanut sen jälkeen nukuttua eikä aina tyttökään nukahtanut uudestaan.

En tiedä olisiko yksi konsti sellainen, että jos lapsi herää klo5 niin ei annakaan maitoa vaan aloittaa uuden päivän ja puuroa vaan naamaan. Puuro on tavallaan merkki lapselle uudesta päivästä ja maito taas yöstä. Luulisin, että muutamassa yössä/aamussa menisi maidonhalu ohitse. En tiedä, mutta kokeile. :heart:
Ei mitään...näin vähän olen itsekin uumoillut. Tuota vois tietenkin kokeilla, jos ei pelkällä paijaamisella jää pois. Tänä viikonloppuna tiedossa reissua, joten en edes yritä, mutta ensviikonlopun vois pyhittää asialle....
 
Nukkuu. Poika rupesi nukkumaan yöt muutenkin paremmin kun siirrettiin omaan huoneeseen 4kk iässä. Heräili meidän yskintään, kuorsaukseen ja kyljen kääntöön. Nyt alkaa liikkuminen tulla uniin ja välillä on levoton öisin, mutta yleensä nukkuu klo 21-8.30. Yösyönti jäi pois joskus 4.5kk ikäisenä..
 
Hei,
meillä pidettiin ns. pehmeä unikoulu 7kk iässä ja yötissittely jätettiin pois. N. 8kk iässä meillä nukuttiin pääsääntöisesti 11-12h heräämättä mutta poikkeusöitäkin oli - ja on vieläkin. Välillä herätään muuten vaan kiljumaan, itkemään, juttelemaan ja välillä herätään seisomaan unenpöpperössä tms. Mutta yleisesti ottaen nuo heräämiset ovat nopeasti ohi sillä, että laittaa lapsen takaisin nukkumisasentoon ja ehkä hetken taputtelee tai silittelee poskesta.

*** muoks, niin piti siis sitä sanoa, että yöherääminen ja yöllä syöminen ovat usein kaksi eri asiaa. Moni vauva lopettaa yösyömisen, tai se lopetetaan, mutta silti moni heräilee muuten vain. Ihan kuten aikuisetkin. Pitäisikin siis keksiä omalle lapselle sopiva keino päästä takaisin uneen itsekseen tai auttamalla muuten kuin maidolla.
 
Niin, siitä kyllä hieman päättelen että juurikin on tottunut tuohon maitoon, kun heräilee kyllä välillä öisin, väliin enmpi, väliin vähempi, mutta saa unen kiinni paijauksen,tutin ja unilelun avulla. Ainoastaan tuolloin 4-5 aikaan ei muu kuin maito auta...tai sitten on vaan itse liian herkästi antanut, kun tietää että nukkuu senjälkeen yleensä vielä pari tuntia heräämättä :ashamed:
 
Meillä nyt hieman vajaa 8kk ikäinen tyttö ja meillä sama että 4-5 aikaan herätään ja juodaan maitoa ja useimmiten nukahdetaan sitten saman tien. Ja meillä mennään nukkumaan 8-9 aikaan. Joskus tosin käy niin huono tuuri että kun herää silloin 4-5 aikaan niin sitä aletaan höpöttelemään pimeässä huoneessa ihan yksin, joskus nukahtaa itsekseen ja joskus täytyy hieman mennä hyssyttelemään. Aamulla varsinaisesti herätään yleensä 7-8 aikaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pilkettä:
Niin, siitä kyllä hieman päättelen että juurikin on tottunut tuohon maitoon, kun heräilee kyllä välillä öisin, väliin enmpi, väliin vähempi, mutta saa unen kiinni paijauksen,tutin ja unilelun avulla. Ainoastaan tuolloin 4-5 aikaan ei muu kuin maito auta...tai sitten on vaan itse liian herkästi antanut, kun tietää että nukkuu senjälkeen yleensä vielä pari tuntia heräämättä :ashamed:
Meillä on ihan sama juttu.. Poika viikon päästä 9kk. Muuten yöllä rauhottuu tutilla/silityksellä/unilelulla mutta 5-6 maissa pitää antaa maitoa, niin jatkaa unia vielä sitten 7-8 asti.
En oo kyllä ees aatellu että pitäis tuosta syötöstä luopua.. Vielä pari kuukautta sitten meillä syötiin 1-2 tunnin välein joten tää tuntuu tosi niin helpolta :ashamed: Mutta ehkä pitäis pikku hiljaa tuota lopetella. Mutta jaksaako oikeesti olla jopa 12 tuntia syömättä tosiaan? Meillä kun poika syö iltapuuron ja maidon jo ennen kahdeksaa ja kahdeksalta käy nukkumaan. Syö sillon 5-6 maissa yleensä 200ml maitoa ja sitten herätessä 7-8 maissa puuron (1½dl).
Muuten heräilee yöllä keskimäärin 5-10 kertaa, et pitää tuttia antaa tms.
 
Aku
Ennen kun tyttö alkoi hampaita tekemään niin nukuttiin läpi yön ilman syöttöjä.Tyttö itse päätti jättää yösyötöt pois kun alkoi menemään 5 kiinteetä ateriaa päivässä.Meillä tosin yöunet on vähän lyhyemmät eli 9-10h.Nykyään heräillään muutamia kertoja,tutti yleensä riittää :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ma-mi:
Sanon ihan suoraan, en millään pahalla, että lapsesi aamuyön maito on "saavutettu etu" josta hän pitää kiinni, kunnes se tylysti jätetään pois. Meillä on myös kokemus klo 5 maidosta. Se oli raivostuttavaa kun yleensä en itse enää saanut sen jälkeen nukuttua eikä aina tyttökään nukahtanut uudestaan.

En tiedä olisiko yksi konsti sellainen, että jos lapsi herää klo5 niin ei annakaan maitoa vaan aloittaa uuden päivän ja puuroa vaan naamaan. Puuro on tavallaan merkki lapselle uudesta päivästä ja maito taas yöstä. Luulisin, että muutamassa yössä/aamussa menisi maidonhalu ohitse. En tiedä, mutta kokeile. :heart:
Tuota...Asia ei aina ole ihan noin yksiselitteinen... Meillä kun kaksi ekaa tarvitsivat aika ajoin tuon yö maidon ja ihan tarpeeseen tuonne lähes kaksi vuotiaaksi asti. Muutama yö meni aina täysin unessa, mutta sitten taas saattoi tulla kausi jolloin tarvitsi maidon. Huomasin että liittyivät usein kasvukausiin ja liikkeelle lähtöihin, eli energian tarve oli suurempi. Edes unikoulut eivät auttaneet. Nyt tämä kolmonen vasta on selvästi syönyt pari kuukautta vain tavan vuoksi ja unikoulu oli ainoa joka lopetti yö syönnit ja nyt núkutaan klo 21.30- 6.30 jolloin alkaa aamu meidän talossa.

Yritin myös tuota aamun aloittamista kun aamumaidon aika tulee, mutta meillä neiti alkoikin vaatia sitä joka yö ja nukkui lopulta pitkin vuorokautta 2-3 tunnin unia ja halusi aina herätä syömään ja leikkimään kun heräsi. Että sillä sai ainakin meillä koko perheen elämän sekaisin. Kuvittelin että se olisi ollut pehmeämpi tapa rauhoittaa tuo yö nukkuminen mutta erehdyin. :headwall:

Nyt meillä on kuitenkin kahden tassuttelu yön jälkeen nukuttu jo kaksi viikkoa kaikki yöt läpeensä. Kyllä kannatti. Toivottavasti tämä kolmonenkin ei ala tarvita yöllä maitoa kun tulee näitä pyrähdyksiä...


 
Meillä poika on nyt 10kk ikäinen, mutta 8kk unet olivat öisin aika hyvät.
Välillä nukkui yöt putkeen heräämättä tunteja kertyi juuri tuo 11-12tuntia.
Toisinaan sitten heräsi yöllä kesken kaiken kitiämään ja juomaan pullollisen maitoa.
Tekee kyllä vieläkin välillä tuota yöheräämistä.
 
Meillä 7,5 kk poika on nyt alkanut välillä nukkua yön heräämättä noin klo 20-7. Joinain öinä tarvii vielä maitopullon 4-6 aikaan jotta jatkaa uniaan, ja minusta se vielä näin pienelle suotakoon.
 
Meillä 7,5 kk Tyttö, ja herää myös 4-5 aikaan juomaan maitopullollisen, sen jälkeen jatkaa tyytyväisenä uniaan n. 8 asti. Oon kanssa yrittänyt silitellä yms.mutta maitopullo ainoa johon rauhoittuu....varmaankin tapa. Oon kanssa miettiny olisiko vaan tosiaan lisäenergian tarve kun on viime aikoina ruvennut kovasti liikkumaan (ryömii ja menee konttausasentoon mutta ei vielä konttaa) iltapuuron soseen kera syö n 21.00 maissa , yöunille menee n klo22.00
 
Meillä on pian 11kk ikäinen poika ja yöt on vieläkin rikkonaisia. En oikeen tiiä mitä tekisin. Tissillä on vielä, ja ei syö tuttia :x eli ei siis syö ees nälkäänsä vaan pitää äitiä tuttina noin 3-7 kt yön aikana. Alkuyö kello 21-24-01 aikoihin asti menee heräämättä, sit alkaa noin 1,5-2 tunnin välein heräily. Olen koittanu hyssytellä uneen takasin ja tassutella, mut ei siihen auta kuin tissi. Tiiän että tässä tapauksessa jämäkkä tassuttelu auttaisi, mut en oo jaksanu. Miehestä ei oo avuksi, koska kärsii selkävaivoista.. Ei se saa itteään yöllä ylös sängystä :( Nyt oon päivätissiä vähentäny että syö vaan 3-4 x päivän aikana. Se on mun mielestä auttanut myös öihin. herää enää tissille yleensä 3-4 krt. Suunnitelmissa myös toiseen huoneeseen laitto. Kokeilimme sitä n. 8kk iässä, mutta heräili paljon monena yönä, joten ei jaksanu ravata eri huoneessa. Kokemuksia..?
 

Yhteistyössä