Nukkuuko yli 1v lapsesi sinun/teidän makuuhuoneessa?

  • Viestiketjun aloittaja "Sadie"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28211623:
Eka meni alta 4v omaan huoneeseen. Tuon ikäiseltä piti kysyä omia tuntemuksia eikä hän heti halunnut omilleen.
Toinen saa mennä kaveriksi kun yöimetykset on ohi eli arviolta 2vuotiaana.
Miksi ihmeessä imetät noin vanhaa lasta öisin??
 
J-t harmaana
Meillä on isommille muksuille omat huoneet, mutta nyt tuo neiti, vajaa 2v on alkanut nukkumaan mun vieressä. Ja jossain vaiheessa yötä/aamua siellä on kaikki tenavat :) Vauvojen pinnikset tietty on mun makkarissa.
 
"Mä vain"
Meillä kohta 2- ja 4 vuotiaat nukkuvat meidän kanssa samassa huoneessa, omissa sängyissään. Koettu tää helpommaksi, kun kuopus niiiiiin huono nukkuja välillä ja vanhemmalla tullut nyt nuo kaikenmaailman mielikuvitusjutut elämään ja näkee niistä unia. Tosin ollaan myös muutettu uuteen paikkaan, joka jännittänyt lapsia.
 
....
Alkuperäinen ajatus oli, että parivuotiaaksi saa ainakin nukkua lapsi meidän vanhempien kanssa samassa huoneessa. Mutta lapsi heräili öisin usein ja kokeiltiin, että nukkuuko paremmin jos nukutaan eri huoneissa. Me vanhemmat nukuttiin aluksi olohuoneessa ja lapsi meidän makkarissa yksin. Todettiin, että todellakin nukkuu paremmin yöt kun me vanhemmat ei olla samassa huoneessa nukkumassa. Joten 1v. tienoilla lapsi muutti omaan huoneeseen nukkumaan. Ja vuoden huonosti nukuttujen öiden jälkeen meillä nukkuu kaikki yönsä hyvin :)
 
"vieras"
Meillä lapsi lakoi nukahtamaan ja nukkumaan hyvin vasta kun siirtyi omaan huoneeseen, tämä tapahtui alle 1-vuotiaana. Oli nukahtamistilanteessa herkkä kaikille pienillekin häiriötekijöille ja heräili myös yöllä ihan pikkujuttuihin. Itse haaveilin että nukuttaisiin pitkään perhepedissä, enkä ole lainkaan sitä mieltä että pienen pitäisi osata nukkua yksin. Nyt nautin siitä kun lapsi on 2-vuotias ja alkanut hiipiä joskus aamuyöllä meidän sänkyyn, ihana herätä aamulla lapsen vierestä :D<3
 
"Jenis"
[QUOTE="vieras";28213543]Meillä lapsi lakoi nukahtamaan ja nukkumaan hyvin vasta kun siirtyi omaan huoneeseen, tämä tapahtui alle 1-vuotiaana. Oli nukahtamistilanteessa herkkä kaikille pienillekin häiriötekijöille ja heräili myös yöllä ihan pikkujuttuihin. Itse haaveilin että nukuttaisiin pitkään perhepedissä, enkä ole lainkaan sitä mieltä että pienen pitäisi osata nukkua yksin. Nyt nautin siitä kun lapsi on 2-vuotias ja alkanut hiipiä joskus aamuyöllä meidän sänkyyn, ihana herätä aamulla lapsen vierestä :D<3[/QUOTE]

Meillä esikoisen kanssa about näin, hän ei suostunut nukkumaan perhepedissä vaikka mä olisin halunnut :D Nyt on 5, ja on alkanut viimeisen vuoden aikana tulla meidän sänkyyn joskus aamuyöllä jatkamaan unia. Kuopus on luku sinänsä, 3-vuotias eikä ole ikinä nukkunut kunnolla vieressä, omassa huoneessa tai nyt veljen huoneessakaan. Tulee viereen joka yö, ja jossain vaiheessa sitten mies siirtyy johonkin muualle nukkumaan että mahdutaan. Ei mikään ihannetilanne kun puolet perheestä vaihtaa sänkyä öisin, mutta näin meillä on miehen kanssa aikuisten aikaa iltaisin (lapset menevät yhteiseen huoneeseen omiin sänkyihinsä nukkumaan, nukahtavat helposti) ja toisaalta saan herätä omien lasteni kanssa aamuisin :D
 
halipupu harmaana
Esikoinen nukkui meidän kanssa samassa makkarissa 1v4kuiseksi asti, sitten muutettiin isompaan asuntoon ja lapsi sai oman huoneen. Oma unenlaatu parani heti ja myös lapsi alkoi nukkua paremmin.Siihen asti olin yöllä kuunnellut lapsen jokaista äännähdystä ja kääntymistä ja nukkunut pinnallisesti jotta olisin valmis heräämään tarvittaessa.

Kuopus (toinen lapsi) nukkui meidän kanssa samassa huoneessa 1v3kuiseksi asti ja sitten laitettiin hänet nukkumaan ensin samaan huoneeseen isoveljen kanssa ja aika pian kerrossängyn alasänkyyn. Näin meni vuosi, sitten esikoinen alkoi häiriintyä kuopuksen tuhinasta ja muista äänistä, eikä enää halunnut nukkua samassa huoneessa veljen kanssa, vaan alkoi nukkumaan patjalla meidän huoneen lattialla. Nyt molemmilla on oma huone ja meillä myös.
 
meillä näin
[QUOTE="Sadie";28211588]Tuli tosta toisesta ketjusta mieleen:
Kuinka monen yli 1v nukkuu vanhempinen kanssa samassa huoneessa?
Koska aiotte siirtää omaan huoneeseen?

Mä olin odotusaikana ajatellu, että kun lapsi on 1v, voi siirtyä omaan huoneeseensa nukkumaan. Nyt tyttö jo yli vuoden, eikä kummallakaan meistä vanhemmista oo halua siirtää lasta omaan huoneeseensa nukkumaan.
Nyt oonkin ruvennu miettimään, miksi pienen lapsen edes pitäisi nukkua yksin? En mä itsekkään tykkää/halua yksin nukkua.
Onko olemassa jotain "rajaa", koska lapsen olisi kumminkin hyvä jo nukkua omassa huoneessaan?

Asiallista keskustelua aiheesta toivoisin :)[/QUOTE]

Meillä esikoinen nukkui meidän huoneessa 3-vuotiaaksi, kunnes saivat yhteisen huoneen kuopuksen ollessa 10 kk ikäinen. Hyvin toimi ja toimii edelleen. :)
 
"vieras"
Lapsi 1 v nukkuu mun sängyn vieressä pinniksessään ja mies usein toisessa makkarissa eikä meillä oo aikomusta muuttaa hyvin toimivaa järjestelyä. Mies saa rauhassa kuorsata ja huudattaa herätyskelloaan ja me lapsen kans sit nukutaan hiljaisuudessamme ja herätään kun huvittaa. Toimii meillä.
 
"yyhoo"
No, tuo mun kohta 7v nukkuu melkein vallan mun vieressä... :whistle: On kausia, jolloin menee omaan huoneeseen, mutta vähän ajan päästä taas kömpii mun viereen. Mutta samapa tuo sitten mulle, kun tuo toinen puoli tuosta parisängystä kerran on vapaana.
 
"vieras"
Meillä on 2 v eikä mitään kiirettä siirtää omaan huoneeseen. Lapsi nukkuu pitempään kun on seuraa, itse herään ennen muita ja valmistaudun töihin kun toinen nukkuu isänsä vieressä.
 
"xXx"
Meillä tyttö nukkui jo vauvana paremmin omassa sängyssään, vaikka olisin halunnut nukkua perhepedissä, niin tyttö päätti toisin :) Samoin kävi oman huoneen kanssa, nukkui paremmin kun oli itsekseen, muuten heräili meidän kyljen kääntämiseen ja kuorsaukseen n. 15 x yössä. Meni siis omaan huoneeseen siinä 7-8 kuisena. Tuo sama tyttö, nykyään 3-vuotias menee pääsääntöisesti omaan sänkyyn omassa huoneessa illalla nukkumaan, mutta öisin kipuaa viereen ja saa tullakin niin kauan kuin haluaa.

Mä olen nukkunut vanhempieni makkarissa 10-vuotiaaksi ja voi että mä vihasin sitä :/ Varmaan oli ihan pienenä ok ratkaisu (en muista), mutta muistan jo kouluun mennessä (ja kaverikyläilyjen lisääntyessä) inhonneeni tuota samassa huoneessa vanhempien kanssa. Olin kateellinen niille jotka nukkui sisarusten kanssa tai jopa yksinään, mitä luksusta.. Eli tosiaan, kuunnelkaa niitä lastenkin mielipiteitä, vaikka äitylistä olis niiiiin söpöä pitää vanhaakin lasta samassa huoneessa, niin lapsi ei välttämättä ole samaa mieltä.
 
[QUOTE="Sadie";28211588]Tuli tosta toisesta ketjusta mieleen:
Kuinka monen yli 1v nukkuu vanhempinen kanssa samassa huoneessa?
Koska aiotte siirtää omaan huoneeseen?

Mä olin odotusaikana ajatellu, että kun lapsi on 1v, voi siirtyä omaan huoneeseensa nukkumaan. Nyt tyttö jo yli vuoden, eikä kummallakaan meistä vanhemmista oo halua siirtää lasta omaan huoneeseensa nukkumaan.
Nyt oonkin ruvennu miettimään, miksi pienen lapsen edes pitäisi nukkua yksin? En mä itsekkään tykkää/halua yksin nukkua.
Onko olemassa jotain "rajaa", koska lapsen olisi kumminkin hyvä jo nukkua omassa huoneessaan?

Asiallista keskustelua aiheesta toivoisin :)[/QUOTE]

Lapsen ei oo mitenkään välttämätöntä nukkua yksin omassa huoneessaan.
Meillä nuorin täyttää kesällä 3 ja nukkuu meidän kanssa samassa sängyssä ja omasta huoneesta sen on turha haaveilla ennenkuin vanhin lähtee opiskelemaan jolloin vapautuu yksi makkari.
 
1v2kk nukkuu. Mutta kunhan saamme unikoulun käytyä ja lapsi nukkuu yönsä niin siirtyy veljensä kanssa samaan huoneeseen.
Lapsi häiriintyy meistä samassa huoneessa, nukkuu parhaiten ilman meitä makuuhuoneessa. Isoveli haluaisi pienemmän samaan huoneeseen ja pienempi aina ryntää iltaisin isoveljen sänkyyn ja "teeskentelee" nukkuvaa.
Vanhempi siirtyi omaan huoneeseen joskus 1v6kk iässä, oli niin innoissaan että halusi jäädä samantien sinne nukkumaan vaikka oli päivä ja päiväunet jo otettu. Ja hyvin nukkui. Myös siitä eteenpäin yönsäkin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28216278:
miksi en imettäisi? :)
Sen ikäinen ei todellakaan tarvitse yöllä ruokaa. Ja lapsetkin tarvitsee jossain vaiheessa katkeamattomia unia, sinä et kyllä asiaa edesauta tissittelyllä. Pidän outona ja erittäin laiskana, ei vaan haluta tai jakseta lapselle opettaa normaalia rytmiä.
 
[QUOTE="vieras";28217179]Sen ikäinen ei todellakaan tarvitse yöllä ruokaa. Ja lapsetkin tarvitsee jossain vaiheessa katkeamattomia unia, sinä et kyllä asiaa edesauta tissittelyllä. Pidän outona ja erittäin laiskana, ei vaan haluta tai jakseta lapselle opettaa normaalia rytmiä.[/QUOTE]

eli se häiritsee vain sua :)
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla

Yhteistyössä