"Nukutatteko" päikkäreille?

anu
Kauanko yritätte saada taaperoita nukahtamaan päikkäreille??

Meillä 1,7v tyttö, nukahtaminen aina yhtä vaikeaa..nytkin ollu sängyssä tunnin ja riehuu vain..ei jaksa olla kokeilemassa viittä kertaa päivässä, että josko nyt tai nyt nukuttais..

Yöuntakaan ei tule kuin se tasan 10h n.21.00-7.00..joista klo.5.00 jälkeen kitisemistä..että näin.. ulkona nukkuu hyvin, mutta siitä yritetään nyt luopua kun kärrit on niin ahtaat ja kakkonen tulossa. Miten siis saada neiti rauhottuun sisälle? Vieressä pötköttely pahentaa tilannetta, sillä typy yrittä rääpiä äidiltä silmät päästä.. :whistle:
 
Meillä poikanen 1v 8kk ja juuri "nukutin" päikkäreille. Eli otin syliin ja heijasin n.5minuuttia niin toinen simahti.

Katselen aina ilmeistä, että milloin rupeaa olemaan väsynyt ja silloin otan syliin, johon nukahtaa melkein heti..

Jos menee yliväsyneeksi niin nukuttaminen on miltei mahdotonta.. :whistle:
 
Meillä kans keväästä asti oltu sisällä päikkäreillä, kun vaunut rupes ahdistaan. Siihen asti nukku aina vaan vaunuissa. Eli noin puolitoista vuotta. Nyt kaksi vuotiaana on aamupvhoidossa ja mennään sit heti aina nukkuun sieltä. Aina saman tylsän kaavan mukaan noin klo 12. Pinniksessä nukkuu vielä ja mä pötkötän sohvalla vieressä. Joskus menee tuntikin, onneks vaan tosi harvoin, yleensä 15-25 min, kun nukkuu. Aluks nukutin meidän sänkyyn, mutta rupes homma meneen touhuamisen puolelle aina. Pinniksessä ei pääse niin vehtaamaan, kun laidat tulee vastaan.....Mutta kun sitkeesti vaan joka päivä sitä viittii tehdä, niin muksu tottuu, että nukuttava on, ei auta. Ja niin hyvää kun se tekee välillä äidillekin....
 
kyl mäkin joudun lähes aina nukuttamaan eli otan syliin ja siihen simahtaa.
yöunille on tehty samoin nyt jo jonkin aikaa vaikka siitä oltiin jo jonkin aikaa erossa.neidillä on kovin vaikeaa hyväksyä oma huone ja uusi sänky....taidettiin siirtää omaan huoneeseen väärään aikaan...
 
Meillä mennään aina päikkäreille 12.00 lounaan jälkeen.Otan tytön kainaloon ja siihen nukahtaa 5min-30min. sitten hipsin omiin askareihini.. joko tyllerömme jää meidän sänkyyn tai sitten nostan nukkuvan lapsen omaan pinnasänkyyn..osaa tulla itse peppuedellä meidän sängystä pois jos herää mutta aina laitan hänet tyynyjen väliin torkkumaan jos jää meidän sänkyyn..Sitten hän nukkuu 2h-3h ja ne yhdet päikkärit riittää ikää on 1v2kk
 
anu
Kiitti vastauksista.. että touhukkaita ollaan muuallakin kuin vaan meillä! Siis tänään meni puolitoistatuntia ennen kuin nukahti..just ku aattelin, että haen tytön pinniksestä pois ja lähetään päästeleen noita höyryjä vaikka leikkipuistoon..

Neiti ei jostain syystä malta nukahtaa siten, että pötkötän vieressä tai edes viereisellä sängyllä vaan homma menee touhaamiseksi täysin.. Parhaaksi keinoksi olen huomannut jätää neitin vain omiin oloihin.

Varmasti tyllerö tottuu nukahtaan paremmin sisälle viimeistään ukn toinen vaavi saapuu..näin kävi ainakin tuttavillemme..
 
koi-isä
siis no tuota... ehkä olen vähän laiska ihminen, mutta ihan oikeasti en viitsisi nukuttaa lapsia. Menisi kamalasti aikaa ihan turhaan.
Pistän pojan (1,5v) päikkäreille kahdeltatoista ja tämä kyllä tietää että okei, nyt on aika nukkua. Joskus ei tietenkään tee mieli nukkua vaan jotain muuta jolloin poika saattaa älistä hetken mutta vaikenee kyllä aika pian kun tietää ettei se auta kuitenkaan.

Sama illalla, nukkumaan kahdeksalta.

Jotakuinkin säännölliset rytmit ja tavat niin lapselle selkeätä koska pitää tehdä ja mitä- nukkuma aikana nukutaan ja ruoka-aikana istutaan ja syödään ja silleen... näin meillä.
 
no eihän lapsi robotti ole! kyllä yritän pitää kaikki rytmit lähes tarkalleen joka päivä mutta kyllä meillä rytmit katoaa yhtä nopeasti kun tulevatkin eli ei toimi meillä kellotraulurytmi!
 
Taitaa olla toi tunti rajana meillä nukahtamisyritykselle. Tänään meni aika tarkkaan se aika. Ensin vierekkäin pötkötellään ja luetaan unisatu. Sit äiti näyttää mallia ja on nukkuvinaan.

Tänään kesti pyörimistä ja touhua (sängyssä) puol tuntia niin sit nostin omaan sänkyyn. Taisin nukahtaa oikeasti itse ensin. Pystyssä pomppi ja touhusi omiaan aikansa ennen kuin nukahti.

Jos näyttää tunnin jälkeen vielä pirteältä niin sit luovutetaan ja mennään leikkimään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 17:21 koi-isä kirjoitti:
siis no tuota... ehkä olen vähän laiska ihminen, mutta ihan oikeasti en viitsisi nukuttaa lapsia. Menisi kamalasti aikaa ihan turhaan.
Pistän pojan (1,5v) päikkäreille kahdeltatoista ja tämä kyllä tietää että okei, nyt on aika nukkua. Joskus ei tietenkään tee mieli nukkua vaan jotain muuta jolloin poika saattaa älistä hetken mutta vaikenee kyllä aika pian kun tietää ettei se auta kuitenkaan.

Sama illalla, nukkumaan kahdeksalta.

Jotakuinkin säännölliset rytmit ja tavat niin lapselle selkeätä koska pitää tehdä ja mitä- nukkuma aikana nukutaan ja ruoka-aikana istutaan ja syödään ja silleen... näin meillä.
Lähestulkoon näin meilläkin. Eli en nukuta tyttöä ja hyvin osaa itse nukahtaakin niin päiväunille kuin yöunille. Ja omassa huoneessa lastensängyssä neiti on nyt nukkunut pari viikkoa ja siirtymisessä ei ongelmia. Tyttö nyt 1v5kk. Opettelu ja opettamiskysymys tämä nukuttamisasia mitä ilmeisemmin on..
 
Ei oo koskaan nukutettu,suukot ja halit annetaan,illalla sylissä satu n.10min ja sit sänkyyn.Joskus nukahtaa välittömästi,joskus heittelee tuttia lattialle ja käyn pari kertaa laittaa takas sanomatta mitään ja nukahtaa,joskus saattaa parhaillaan kolme varttia jutella unikaverille ja peuhata sängys mut itse nukahtaa.
 
anu
Meillä on aina sama päivärytmi ja tutut kuviot mitä milloinkin tehdään..toisinaan sillä vaan ei ole merkitystä ollenkaan kun tulee oikein se spurtti vaihe päälle.. Mutta järkiään menee ainakin puolituntia sekä päivällä että illalla ennen kuin nukahtaa..olen koittanut myös viedä myöhemmin ja aikaissemmin nukkuun, jos tulis uni helpommin, mutta ei.. Se vaan on yksi rituaali tuo riehuminen ennen nukkumista, kait.. :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.09.2006 klo 13:08 Anu kirjoitti:
Meillä on aina sama päivärytmi ja tutut kuviot mitä milloinkin tehdään..toisinaan sillä vaan ei ole merkitystä ollenkaan kun tulee oikein se spurtti vaihe päälle.. Mutta järkiään menee ainakin puolituntia sekä päivällä että illalla ennen kuin nukahtaa..olen koittanut myös viedä myöhemmin ja aikaissemmin nukkuun, jos tulis uni helpommin, mutta ei.. Se vaan on yksi rituaali tuo riehuminen ennen nukkumista, kait.. :/
Luultavasti rituaali niinkuin itsekkin sanoit ja helppo jatkaa ja pitkittää tota rituaalia kun huomaa että siellä juostaan joten anna ihan itsekseen peuhata ym sängyssä jos ei tosi kovasti itke(pieni kitinä ei pahaa tee).Meilläkin meni aikanaan parhaillaan tunti ennenkuin nukahti mutta kun huomasi että jaahas mun tarkotus jäädä nyt nukkuun ja äiti ei juoksentele mun huutojeni mukaan niin kummasti se nukahtamisen aika lyhenee.Toki poikkeus iltoja meilläkin kun tyttö tosi väsynyt niin sitten jaksaa riehua kyllä,silloinkin käyn vaan pari kertaa laittamas tutin takas ja peiton päälle.Se on niin helppo lapsen pysyä totutussa jos vielä vanhemmatkin tulee asiassa vastaa,mutta myös helppo oppia uuteen kun vanhemmat asiaa tukee :) :hug:
 
En nukuta,neiti menee sänkyyn kirjan kanssa ja nukahtaa itsekseen sinne.

Yritän pitää päivärytmin suurinpiirtein samanlaisena,silloin homma toimii parhaiten,joinakin päivinä se vaan ei onnistu ja sitten onkin välillä mielenkiintoista.Neiti 2v7kk ei nuku ihan joka ikinen päivä enää päiväunia,mutta sen kyllä huomaa sitten illalla.
 
Moi!

Ensinnäkin pääkysymykseen vastaus: en nukuta, jos nukkuu pinniksessä. Nyt isojen sänkyyn opettelu on vaatinut "nukuttamista" eli olen siinä lähellä ja työnnän jalat aina takaisin sänkyyn, kun yrittää karata. Eli ei kai sitäkään varsinaiseksi nukuttamiseksi voi sanoa.

Meillä ei myöskään oikein toimi se, että ollaan lähellä tai käydään katsomassa jos huutelee. Sitten vasta jos itkee (ei sitä kylläkään yleensä koskaan tee), niin mennään käväisemään. Parhaiten nukahtaa itsekseen, mikä aiheuttaa ongelmia tuohon isojen sänkyyn nukahtamiseen.

Te joiden pitää nukuttaa: oletteko kokeilleet musiikkia ennen nukkumaanmenoa ja/tai silloin kun on jo sängyssä? Meillä poika nukahtaa aina itsekseen (pinnikseen siis) omaan sänkyyn päikkäreille, mutta huomattavasti helpommin ja nopeammin, kun olohuoneessa soi musiikki (rakkauslauluja yleensä :) äitikin tykkää). Lisäksi olen viime päivinä huomannut, että musiikin kuuntelu jo ennen nukkumaanmenoakin auttaa rauhoittumaan paremmin. Eli yleensä lauleskellaan rauhallisia lauluja (ei laululeikkejä) pari ennen nukkumaanmenoa, ja kun laitan sänkyyn, niin samantien radio/cd päälle. Ja sinne jää, vartissa on viimeistään unessa. Ilman musiikkia menee helposti 45 minuuttiakin sängyssä riehumiseen (nauraa, pomppii, potkii seiniä jne.)
 
villionniinaharmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.09.2006 klo 18:31 vieras kirjoitti:
Taitaa olla toi tunti rajana meillä nukahtamisyritykselle. Tänään meni aika tarkkaan se aika. Ensin vierekkäin pötkötellään ja luetaan unisatu. Sit äiti näyttää mallia ja on nukkuvinaan.

Tänään kesti pyörimistä ja touhua (sängyssä) puol tuntia niin sit nostin omaan sänkyyn. Taisin nukahtaa oikeasti itse ensin. Pystyssä pomppi ja touhusi omiaan aikansa ennen kuin nukahti.

Jos näyttää tunnin jälkeen vielä pirteältä niin sit luovutetaan ja mennään leikkimään.
Oon kerrankin nukuttanu puol toista tuntia...ja oli kyllä jaksaminen koetuksella. Mutta uskoisin meillä tän älyttömän nukutusrumban alkaneen ehkäpä siitä, että on ns. luovutettu ja viety takaisin leikkimään. Nimittäin.... poitsu nukahti vielä pari kuukautta sitten kuin unelma. naureskeli hieman ja hymisteli pullon saatuaa ja sitten olikin jo täydessä unessa. Mut sitten kun alkoi enempi touhuilemaa, eikä heti nukahtanutkaan, me mieheni kanssa ajateltiin, että no eihän sitä vielä nukuta...leikkimään vain kun ei kerran huvita koisia...VIRRRRHE!!!

Olisi pitänyt tajuta, että kun me vanhemmat nähdään, että lapsi on väsynyt, niin silloin se lapsi myös laitetaan nukkumaan, vaikka siihen menisi hieman kauemmin aikaa. Meillä on nimittäin aina oltu siinä sängyn vierellä siihen saakka kun nukahtaa.
Siis ajattelisin näin, että poitsu on hokannut, että sinnittelee ja sinnittelee, niin taas mennään peuhastelemaan, eikä varmasti jää nukkumaan.
Sen oivalluksen jälkeen olen tullu siihen tulokseen, että nukuttajan täytyy olla aivan tosi päättäväinen ja sillä mielin mennään makkariin, että tottahan toki vauveli nukahtaa(ennemmin tai myöhemmin). Välillä hän protestoi enemmän, toisinaan alkaa vain hassutella. Mutta nyt alkaa jo ehkä helpottaa. Meillä siis näin
=) =)
 

Yhteistyössä