""Nukutusvinkki""...

  • Viestiketjun aloittaja Zzzzz
  • Ensimmäinen viesti
Zzzzz
Hei,

pitää nyt ihan jakaa kanssanne yksi nukutusvinkki, joka meillä muutti tytön unikuviot ihan täysin. Tää on vähän tyhmä juttu, eli älkää nyt naurako, mutta...: tyttöä, nyt 2kk, on ollut aika hankala saada iltaisin nukkumaan. Varmaan ihan sellainen tyypillinen tapaus eli että nukuttamiseen on mennyt joka ilta 1-3 tuntia. Huuto ja kitinä on ollut kovaa, kun tyttö on lopulta ollut jo ihan yliväsynyt, mutta uni ei vaan ole tullut. Tissille nukahtaa lopulta, mutta sit kun yrittää siirtää omaan sänkyyn, niin havahtuu hereille ja homma alkaa alusta. Parhaiten on nukkunut, kun on jaksettu isän kanssa vuorotellen kanniskella olkapäällä ympäri taloa, mutta siihen on tosiaan saattanut mennä pari-kolme tuntiakin. On kokeiltu myös vaunulenkkiä, pesukoneen päällä hurruttamista jne.

Noh, sitten yksi ilta mies kyllästyi tähän jokailtaiseen nukutusrumbaan ja yksinkertaisesti vei tytön suoraan sänkyyn, toivotti hyvää yötä, laitto valot pois (pieni yölamppu palaa) ja oven kiinni. Minuutin hämmennyksen jälkeen alkoi kuulua pientä kitinää ja pari kovaa parkaisua. Kolmen-neljän min. päästä oli hiljaista. Hiivimme katsomaan, ja tyttö NUKKUI syvässä unessa. Tää sama on nyt toiminut jo parin viikon ajan!!

Eli, luulen, että loimme itse ton tytön nukutusshown, ja itse asiassa just toi meidän nukutushössötys esti tytön nukahtamisen. Kaikki kun aina vaan puhuu, miten vaikeeta pikkuvauvoja on saada nukkumaan, niin siitä teki itsekin elämää suuremman ongelman ja loi tollasen nukutuskierteen. Ja, enpä usko että se parin min. kitinä ennen nukahtamista on kovin vaarallista tai jättää mitään pahoja traumoja (toki, jos tyttö ihan tosissaan huutaisi sängyssä niin mentäis katsomaan eikä vaan makuutettais pinniksessä).

Eli, jos ette ole vielä kokeilleet, niin viekääpä vauveli tänä iltana ihan vaan normaalisti omaan sänkyyn ja toivottakaa hyvät yöt. Koittakaa kestää pieni kitinä ja odotelkaa pari-kolme min. Jospa se siitä...

Ehkä me ollaan ainoot, jotka ei oo tätä ""menetelmää"" tajunnut kokeilla kaikkien monimutkaisten nukutusmenetelmien sijasta, mutta onneks tajuttiin tässä 2 kk kärsimyksen jälkeen...
 
katju
Tuossa on muuten perää. Meilläkin tuo nukutustyyli tepsii joskus, ei aina, mut siis joskus. Välillä poikaa on ollut tosi hankala saada nukahtamaan ja sit on tullut mieleen, et josko me häiritään sitä hänen nukahtamistaan. Niinpä ollaan poika jätetty omaan sänkyyn ja toisessa huoneessa kuunneltu mitä tulee tapahtuman. Joskus poika sängyssä höpisee omiaan ja sit saattaakin hiljetä. Kun käymme katsomassa, on toinen omia aikojaan nukahtanut =). Kaipa ne vauvatkin kaipaavat omaa aikaa ja tilaa.
 
Minä
Näin mekin ollaan aina toimittu ja ei ongelmia enää (nyt 6vkoa) Iltatissi siinä samaisessa huoneessa mein sängyssä tai sohvalla olkkarissa, röhtäytys olkavarrella matkalla sänkyyn, peittely+silitys ja valot pois (yövalo) ja joko poistun tai jään itsekin lueskelemaan (klo 20-21). Siihen nukahtaa ja sitten herätäänkin heilumaan ja tissille klo 24,03,04,05,06,07.....hohhoijaa,
 
Aada
Meillä kanssa tyttö (6 kk) nukutettu aina omaan sänkyyn, ei edes osaa nukahtaa syliin muutoin kun ollessaan ihan umpiväsynyt, mutta en ole koskaan nähnyt mitään tarvetta siihen.

Ekan kk:n ajan minä tai isä olimme sängyn vieressä silitellen tai taputtaen lasta kunnes nukahti, minä hyräilin tai lauleskelin jotain tai laitettiin soittolelusta unimusiikki. Nykyään laitetaan sänkyyn, tutti suuhun ja luetaan iltarukous. Pari taputusta ja iltasuukko ja valot pois, nukahtaa yleensä viidessä minsassa.

Ainakin omien kokemusten jälkeen olen sitä mieltä, että osan väsyttävistä rutiineista luovat aikuiset.
 
Manu
Nyt vuoden ikäiset kaksoseni ovat ihan alusta lähtien nukahtaneet yöpuulle ko. tavalla. Kun ovat sen jo pienestä pitäen oppineet, että jäävät yksin tai siis kaksin, huoneeseen nukkumaan, ei nyt isompanakaan ole ollut mitään ongelmia. Mutta päiväunille nukahtaminen omaan sänkyyn on sitten aivan toinen juttu ;)
 
me myös
Meillä tyty 2kk samanlaista oli aluks.. asuntoo ympräri käveltiin.. tyttö kitis ja itki aikansa... sitten uni ei enään tullut kun oltiin jo niin yliväsyneitä... Tosiaan se taitaa olla niin että vanhemmat itse tekee sen nukutusshown... Nykyän tyty laitetaan sänkyyn, unirätti(harso) silmille ja yövalo päälle, vähän aikaa ährätään ja unilaulua lauletaan(siis tyttö ääntelee) ja kohta jo ollaan unten mailla.. toimii paremmin kuin se ""väkisin"" nukuttaminen.. Tietty jos itkee ja huutaa niin silloin mennään seuraksi muutoin saa yksin ährätä ja nukahtaa rauhassa..
 
Katikka
Hyvä oivallus! :)
Kyllä vauvat varmasti tarvitsevat myös rauhaa ja omaa aikaa.

Meillä on kokeiltu tuota vastasyntyneestä asti, mutta ei ole toiminut, ja sittemmin äitikin on tajunnu että vauva ei ole ""valmis"" nukahtamaan yksin. Kun yksin jättäminen on tuntunut äidistäkin pahalta. Mutta nyt, kun vauva on 3kk, tulin kokeilleeksi iltapäikkäreille omaan sänkyyn laittamista uniharson kanssa (huom. ennen myös viereen nukuttaminen sisällä on ollut totinen tuskien taival), se toimikin! itselleni tuli siis sellainen olo, että nyt on aika kokeilla uudestaan, kun tyttö tuntuu jo sen verran ""isolta"". Vauvat ovat hyvin erilaisia läheisyyden tarpeessaan ja kaikessa, toisille käy yksinjääminen ja nukahtaminen luonnollisemmin kuin ehkä tuommoisille herkkisvauvoille kuin meillä ;)

Iltaunille meillä toimii myös helposti se, että kun on makoiltu kylvyn jälkeen sängyllä kirjaa lukemassa ja höpöttelemässä, sammutan valot heti kun vauva ilmoittaa väsymyksestään. Niinpä hän haluaa vielä tissille ja nukahtaa siihen samantien. (Nukahtaa myös ilman tissiä, mutta olen huomannut että nukkuu levollisemmin jos saa nukahtaa tissille, eikä minulla ole mitään sitä vastaan.)
 
=)
Tämä on toiminut meillä molemmilla lapsilla pienenä. Iltaseitsemän aikaan kippasin heidät sänkyihinsä, jokeltelivat hetken ja sitten jo nukkuivat. Mä en halunnut nukutusrumbaa eikä onneksi meidän lapset ole sitä vaatineetkaan.
 
samoin
jeep, just noin meilläkin meni. Ihan tunsi ittensä hölmöksi sen rumban jälkeen. Ja tyttö nukahtaa edelleen1 1/2 vee itsekseen. Ja ikää oli kanssa jotain 2kk kun hoksattiin että äippä ja iskähän se on joka valvottaa.
 
mamma :)
Sama juttu meillä!Poitsu on tosin aina ollut hyvä nukkumaan,nukahtanut sitteriin pienen hyssytyksen jälkeen mutta 3 kk:n iässä päätimme kokeilla nukuttamista suoraan sänkyyn eli vaavi sänkyyn,pusu poskelle ja valot pois.Kas kummaa,ähröstää sängyssä pari minuuttia ja sitten jo nukkuukin...Nyt poika 6 kk ja viime yö oli muuten ekaa kertaa nukuttiin koko yö (klo 20-7) heräämättä syömään :)!
 
yövalo
Pieni pistokkeeseen laitettava ""pömpeli"" toimii hämäräkytkennällä, jaa miksikö? NO, imetän yöllä useastikin niin näkee sentään jotain eikä tarvii nousta sen pitemmälle laittaan valoja tms
 
yövalon puolesta
Yövalo on ihan huippu. Suosittelen lämmöllä. Kun lapsen huoneessa on pimennysverhot ja yövalo, valonmäärä pysyy aina samana eikä vuodenajat vaikuta unirytmiin niin herkästi. Tuttia käyttäville vauvoille yövalo auttaa näkemään tippuneen tutin, eikä vanhempien tarvitse sitä konkoilla etsimään.
 
Ap
Heips,

mukavaa huomata, ettei kaikki lapset tosiaan vaadi tuota jokailtaista nukutusrumbaa! Näköjään aika monelle on käynyt kuten meille. Valitettavasti meillä ei muuten toi metodi toimi päikkäreillä ollenkaan, vaan silloin on raitis ulkoilma ja vaunulenkki ehdoton...

Tosta yövalosta vaan vielä kommentoin, että musta se on ollut tosi näppärä, kun meillä syödään yöllä vieläkin aika tiheästi. Ei tarvi pimeässä etsiä vauvaa, tissiä tai katkasijaa (tai tuttia tai unirättiä tai keittosuolatippoja tai cuplatonia tai jotain muuta...). Mua valo ei häiritse, eikä lastakaan. Miestä varmaan häiritsis, mutta se nukkuu muutenkin alakerrassa yöunien maksimoimiseksi.
 
samoin
niin, vaunuissa ulkona meilläkin päikkärit nukuttiin, vaikka yölle nukahdettiin ihan hyvin sisälle.

Ei tullut ongelmia seisomaan oppiessakaan ym hulabalooöissä (joita tulee varmasti). Koska olin varautunut niihin enkä alkanut nukuttamiseen. vauvan herättyä syystä tai toisesta, annoin pikaisesti tissiä ja sänkyyn, siellä sitten tuhisetli uudestaan uneen. YÖtissistä päästiin sitten 11kk kokonaan eroon ilman ongelmia. Sen jälkeen herättyä otin vain syliin seisaaltani hetkeksi ja saman tien rauhoituttua takasin sänkyyn ja hvyää yötä sanoin. NIin on menty tähän asti. Äidillä ja isällä pitää vaan olla päättäväisyyttä toimia järjestelmällisesti, ettei tee kauheasti poikkeuksia kipeänäkään ollessa.
 
ap:lle
Meillä kävi ihan samoin! Kaikki nukutuskonstit käytiin läpi sitä myöten, että työnnettiin itkevää vauvaa vaunuissa kynnyksen yli. Lopulta kun mitta tuli tuntien jälkeen täyteen ja pantiin vauva sänkyyn hetkeksi ja mentiin tuolle toiseen huoneeseen, niin vauva nukahti! Se oli kai yliväsyneenä pysynyt hereillä, kun sitä kanniskeltiin ja hyörittiin sen kanssa ja nukahti, kun sai omaa rauhaa. Nyt laitan vauvan suoraan sänkyyn ja joudun ottamaan pois pari kertaa itkun takia, mutta silti nukuttaminen käy n 1/3 nopeammin kuin ennen. Tärkeintä, että poistun huoneesta heti siksi aikaa, kunnes nukahtaa, koska jos vauva huomaa, että läsnä on muita ihmisiä, se ei malta nukahtaa, vaan haluaa alkaa seurustelemaan. Mitään huutoa en siis kuuntele siltikään, jos se itkee, niin otan hetkeksi syliin ja laitan takaisin, kun on rauhoittunut. Paras nukahtamisvire sillä on silloin, kun se makaa sängyssä yksikseen hyväntuulisena ja jokeltelee.
 
ap:lle
lisäys vielä, että vauva oli myös 2 kk, kun tuo havaittiin.

yövalo on vielä itseni takia, kun kätevästi näkee vauvan yöllä sängyssään. oli alunperin yösyöttöjen takia, ettei tarvinnut laittaa isoa kirkasta valoa, nyt kai siitä voisi kohta alkaa luopumaankin.
 
Noh
Mekin kokeiltiin ihan vastasyntyneelle - 8kk ikäisenäkin aina välillä tuota sänkyyn yksin jättämistä, eipä ole vieläkään toiminut. Voihan pojan sinne sänkyyn jättää...jos jaksaa sitä ääni käheänä itkua kuunnella. Raukalla äänikin menee, kun itkee. Niinkin kokeiltu, että poika jo puolinukuksissa, ja pistetty sänkyyn, niin miten käy...silmät rävähtää auki ja aletaan katseleen. Jonkun aikaa saattaa yksin touhuta, mutta se itku alkaa. Ehkä jotku pystyy kuuntelemaan itkua joka kestää kestää kestää, mutta minä en.
Olisihan se helppoa jos vaan sänkyyn voisi nukuttaa. Niin kuvittelin voivani tehdä. Mutta opin sen, että kaikki vauvat eivät olekkaan samanlaisia. Täytyy vain hyväksyä se, että meillä on tällainen nukkuja.
Niin...vaunuissakaan ei suostunu nukkumaan kunnolla, sisällä nukkuu paremmin, että vaunuttelukaan ei mennyt niinkuin olin suunnitellut.
 

Yhteistyössä