Nurinaa "aikuisesta" teinistä

  • Viestiketjun aloittaja Huokaus ja syvä sellainen
  • Ensimmäinen viesti
Huokaus ja syvä sellainen
Lapsuus normaali, teini-ikä 13v --> täyttä hel*ettiä ainakin äidin näkökulmasta katsoen. Ok, onnellisia ja hyviäkin aikoja on ollut. Peruskoulu suoritettuna mutta siinä onkin kaikki mitä tyyppi on saanut päätökseen.

On ollut ongelmia virkavallan kanssa (huumausaineen käyttörikos x 2, kaupasta pölliminen), sossujen. On ollut rauhottumassa laitoksessa. On saanut tukea joka puolelta ja koulutusmahdollisuuksia järjestetty vaikka ja mitä, mikä ikinä vaan kiinnostaisi. Tyyppi joko aloittaa ja lopettaa parissa viikossa TAI ei aloita ollenkaan. Muutti jo omilleen, sossu maksaa kun on lastensuojelun asiakas ja huostaanotettunakin ollut. Kotonakin viihtyy välillä päiväkausia ja on silloin ns. "normaali". Päihteidenkäyttö tuntuisi olevan kurissa.

Nyt on tilanne se että lähti 2 vk sitten kaverin luo tarkoituksena olla viikonloppu.
On reissussa edelleen. On ollut yhteydessä kotiin, juteltu joka päivä. Vaikuttas olevan kunnossa. Tän hetkinen "koulutus" -> työpajatoiminta jäissä tän takia. "Ei kiinnosta, tuun ku tuun". Autokoulu alkaisi pian, sekään ei kiinnosta. Tyyppi täytti juuri 18v.

Sivulauseesta sain sen käsityksen että jos laittasin rahaa tilille, hän mahdollisesti tulis kotiin. Että nyt on MUN syy kun hän jumittaa siellä kun en heti ole ns. hakemassa. Itse olen työssäkäyvä keskipalkkainen isoveroinen isomenoinen monen lapsen äiti. Minua suututtaa kun YKSI tyyppi hassaa reilun 400,- kahdessa viikossa ja nitisee nyt minua maksamaan bussilipun takaisin kotiin.

Kiitos kun sain purkaa mieltäni. Tämä elo on ollut yhtä vuoristorataa. Tottakai mä sen bussilipun maksan - mitä muutakaan voin tehdä. Mut suututtaa.

Jotenkin tuntuu ettei se ikinä opi.
 
"vieras"
No huh. Voimia sulle,muuta en osaa sanoa kun ei moisesta vielä kokemusta - omista lapsista isompi vasta 3v.
Jos laitat tilille bussilippurahat eikä nuorta ala kotiinpaluu kiinnostaa niin älä nyt enempää rahaa laita kuitenkaan.
 
alkuperäinen huokailija
Alkuperäinen kirjoittaja pistisilmään;27328066:
kukas sen autokoulun maksaa???
Autokoulu maksetaan säästötililtä. Tyyppi ei saa rahoja itselleen .. sinne on mummut papat sukulaiset laittaneet synttärilahjarahoja ja me itse + tyyppi säästänyt rahaa.
 
alkuperäinen huokailija
Rahahana kiinni välittömästi, myös puhelimen suhteen. Jos aikuista esittää, niin laskunsa maksaa ja vastuunsa kantaa. Tai sitten noudattaa sinun sääntöjäsi.
Itse maksaa puhelimensa ja muut (tai siis sossu).

Laitan huomenna aamulla tilille bussirahat. Kunhan tulee kotiin niin käymme jälleen keskustelua aiheesta raha ja itsenäisyys.

Sanoin jo äsken puhelimessa että en tule antamaan enää rahaa. Tyyppi tiuski että "pitää sitten varmaan syödä roskiksesta!".

Että se kehtaa! Olen aina sanonut että kotiin voi tulla syömään ja voin viedä sille kämpille ruokaa silloin tällöin, mutta rahaa en ruokaan anna sillä se raha harvemmin oikeasti ruokaan menee. Tai jos menee niin johonkin grillisafkaan ja loput tupakkaan ja turhuuksiin.

Tuntuu ettenkö opi itsekään IKINÄ. Nyt täytyy vaan ottaa taas tiukempi linja.
 
dah
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen huokailija;27328261:
Itse maksaa puhelimensa ja muut (tai siis sossu).

Laitan huomenna aamulla tilille bussirahat. Kunhan tulee kotiin niin käymme jälleen keskustelua aiheesta raha ja itsenäisyys.

Sanoin jo äsken puhelimessa että en tule antamaan enää rahaa. Tyyppi tiuski että "pitää sitten varmaan syödä roskiksesta!".

Että se kehtaa! Olen aina sanonut että kotiin voi tulla syömään ja voin viedä sille kämpille ruokaa silloin tällöin, mutta rahaa en ruokaan anna sillä se raha harvemmin oikeasti ruokaan menee. Tai jos menee niin johonkin grillisafkaan ja loput tupakkaan ja turhuuksiin.

Tuntuu ettenkö opi itsekään IKINÄ. Nyt täytyy vaan ottaa taas tiukempi linja.
Tiukempi linja ja avaimet pois heti, kun nokkansa näyttää. Tee selväksi, että jos haluaa sinun kattosi alla haluaa asua, niin sääntöjäsi noudatetaan. Muutoin ei pysy homma lapasessa.
 
alkuperäinen huokailija
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27328326:
Miten estetään täysi-ikäistä nostamasta rahoja omalta tililtään?
Ei se ole sen tili varsinaisesti. Tilanteen huomioonottaen emme halunneet avata hänen nimille tiliä koska ajattelimme, ettei ne rahat välttämättä menisi autokouluun. Tili on mun nimen alla.
 
rukki
Mä laittaisin ehdot sille autokoululle. Joko seuraavat 6kk eletään kuin ihmiset, tai saa unohtaa ajokortin. Vetoat vaikka siihen, että liikenteessä jokainen on vastuussa itsensä lisäksi myös muista ja jos tämä tapaus ei osaa ottaa vastuuta edes itsestään, saa unohtaa korttihaaveet, kunnes järki voittaa kapinahengen.

Älä anna provosoida itseäsi, ilmoita kylmästi, että syököön sitten vaikka roskalaatikosta, tavallista ruokaa saa kotona ruoka-aikaan, kun on ihmisiksi. Joka ikiseen asiaan kova kovaa vastaan, joko toimitaan sinun ja yhteiskunnan säännöillä tai etuja ei tipu.
 
"vieras"
Kuulostaa ihan mun pikkusiskolta.

Oon toisaalta kateellinen sun lapselle, kun hänellä on äiti joka välittää. Meidän äiti ei koskaan soitellut/soittele ja kysellyt/kysele perään. Ollaan kaikki itsenäistytty alle 10-vuotiaana ja ehkä siksi asuttu lastenkodissa.
 
rukki
jätäisin bussilipun ostamatta, kävelköön kotiin. Ei opi ikinä jos koko ajan paapot
Näinhän se on, Varmasti inhottavaa äidille antaa kylmää kyytiä jälkikasvulleen, mutta on pakko. Olet varmasti antanut kyllin monta mahdollisuutta ja joustanut. Teet ison karhunpalveluksen, jos aina autat. Siperia opettaa ja omilleen jääminen on tehokasta oppia.

Enoni on yli 40v, asuu äitinsä nurkissa, ryyppää, kiroilee, ei maksa asumisesta mitään, on yleensä työtön. Jos on töissä, raha menee viinaan eikä tämä osta edes itselleen ruokia vaan elää äitinsä siivellä. Koulua on käytynä peruskoulun verran, ei armeijaa, ei ajokorttia... Velkaa on ollut useasti paljonkin, vanhemmat ovat maksaneet ja olleet itse kaurapuurokuurilla.

Näin käy helposti, jos ei potkaise reippaasti poikasta pesästä.
 
alkuperäinen huokailija
Olette kaikki oikeassa.. olen tehnyt töitä sen eteen etten ns. mahdollistaisi lapseni käytöstä mutta silti olen aina ollut liian löysä hänen suhteensa. Liian pitkään ajattelin aina vaan parasta ja suljin silmäni lapseni käytökseltä :(

Pelkään että hän ajautuu velka - ja pikavippikierteeseen jos ei saa rahaa muualta. Tyyppi on kyllä todella taitava syyllistämään ja provosoimaan minua.

Aloin kirjoittamaan äsken "sääntöjä" itselleni, miten toimia vastaisuudessa. En anna rahaa (Luoja tietää tarvitsemme rahaa itsekin, ei meillä muillakaan ole edes 400e käytössä per pää kuukaudeksi!!!) mutta kotiimme tyyppi on tervetullut aina.

rukki olet kyllä täysin oikeassa autokoulusta. Mopokortin eväsimme noilla päätelmin aikoinaan kun meno oli villeimmillään.
 
alkuperäinen huokailija
jätäisin bussilipun ostamatta, kävelköön kotiin. Ei opi ikinä jos koko ajan paapot
Kilometrejä melkein 500 ...

en antaisi itselleni ikinä anteeksi jos hän liftaa väärään kyytiin tms.
Toisaalta mietin että onhan hän pärjännyt siellä kavereitten nurkissakin. Mutta kauanko ne katsoo rahatonta tyyppiä siellä. Niilläkin on oma elämä. Käyvät koulussa ja työharjoittelussa.
 
"nuuh"
Sitten nää äidit tulee mussukkansa kanssa ruokakauppaan kun tietenkin on kiristetty mama nälkäkuoleman uhalla ostoksille. Kassit täyteen ruokaa, halit ovella ja kun äitin auton perävalot katoaa on tää armas on myynyt ne kassinsa sen siliäntien ja on ostanut tilalle kaljaa.Niin ja rizloja että voi kääriä...
 
alkuperäinen huokailija
[QUOTE="nuuh";27328692]Sitten nää äidit tulee mussukkansa kanssa ruokakauppaan kun tietenkin on kiristetty mama nälkäkuoleman uhalla ostoksille. Kassit täyteen ruokaa, halit ovella ja kun äitin auton perävalot katoaa on tää armas on myynyt ne kassinsa sen siliäntien ja on ostanut tilalle kaljaa.Niin ja rizloja että voi kääriä...[/QUOTE]

Tätäkin on tullut tehtyä.

Lopetin sen kun tyyppi olisi ostanut vaan einesruokaa ja suklaamuroja.

Kai minä sit vaan oon niin pehmo?!?! Ja huono äiti sen vuoksi :(

Täytyy opetella pistään tiukkaa linjaa.
 
rukki
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen huokailija;27328617:
Pelkään että hän ajautuu velka - ja pikavippikierteeseen jos ei saa rahaa muualta. Tyyppi on kyllä todella taitava syyllistämään ja provosoimaan minua.

Aloin kirjoittamaan äsken "sääntöjä" itselleni, miten toimia vastaisuudessa.
Onko sulla siinä puolisoa jakamassa arkea? Läheistä ystävää? Sukulaista, tai ammatttilaista vaikka koulun puolelta? Tarvitsisit jonkun, jonka kanssa tehdä teiniä koskevat päätökset. Jos (kun) hän onnistuu manipuloimaan sinua, niin tarvitset järjen ääneksi henkilön, joka ei mene helppoon. Eikä vastuuta voi vierittää teinin sisaruksillekaan, tietenkään.

On varmasti kamalaa olla yksin teiniä vastaan, jos hän anelee tai syyllistää ja sen hän kyllä tietää. Sulla pitäisi olla mahdollisuus sanoa vaatimukseen "odota, mietin asiaa" ja sitten koota itsesi, päättää linjasi ja sitten toimia sen mukaan. Siinä kohtaa se kaveri olisi hyvä tuki. Jos päättää yhdessä toimintatavasta, ihan ääneen siitä puhuen, se on helpompi toteuttaa.

Jos hän ajautuu velkakierteeseen, se ei ole sinun ongelmasi. Sattuu sinuunkin varmasti, mutta ei ole sinun vikasi. Eikä saa olla pois muilta perheenjäseniltä. Kukaan ei kuole siihen, että on veloissaan ja vouti ovella. Etenkään tuo teini, joka ei osaa ottaa elämää vakavasti. Sitten ollaan sievästi nesteessä ja toivottavasti opitaan jotakin. Viimeistä senttiä ei vouti vie keneltäkään.
 
"vieras"
mä en ymmärrä miksi se sua edes liikuttaa vaikka on kavereillaan kuinka paljon tahansa. hän ei asu enää kotona ja on täysi-ikäinen joten ei ole sulle tilivelvollinen menemisistään :eek: taidat tehdä nyt pienestä asiasta suuren itselles
 
alkuperäinen huokailija
[QUOTE="vieras";27328799]mä en ymmärrä miksi se sua edes liikuttaa vaikka on kavereillaan kuinka paljon tahansa. hän ei asu enää kotona ja on täysi-ikäinen joten ei ole sulle tilivelvollinen menemisistään :eek: taidat tehdä nyt pienestä asiasta suuren itselles[/QUOTE]

Tätä olen yrittänyt itsellenikin sanoa.

Mutta eipä tunnu pärjäävän omillaan?! Lisäksi menneisyyden vuoksi tulevaisuuskin pelottaa ... iästä huolimatta tyyppi ei ole AIKUINEN.

Pitäisikö minun siis vaan antaa mennä. Siis sillä tavalla, etten kysele, soittele (en ole mikään kuulustelija vaan siis ihan soittelen kysyäkseni kuulumisia, ystävällisesti ja koska minua kiinnostaa). Mitäs tällaisissa tilanteissa kun hän haluaa/tarvii rahaa? Hänenhän pitäs olla aikuinen ja hoitaa omat asiansa. Jätänkö hänet sinne 500km päähän pärjäämään ns. omillaan?

Ei varmaan kauaa mene kun kaverit "heittää" pihalle ja sossusta lisää rahaa saadakseen on tyypin vaivaannuttava menemään paikan päälle ensi kuun alussa.
 

Yhteistyössä