Nurinkurista: lapseton pari ok-talossa ja...

  • Viestiketjun aloittaja Ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tervetuloa susirajalle, talon saat alle viidelläkymmenellä tuhannella. Töitä et löydä, mutta ei niitä ole juuri kellään muullakaan, joten niistäkään ei kateellinen tarvitse olla. Olispahan ainakin se omakotitalo!
 
"nainen"
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmetyttää;24510477:
Ollaan samanikäisiä ja samalla tulotasolla tuon lapsettoman pariskunnan kanssa. Valintoja, joo tiedän, mutta silti suututtaa välillä. Meidän valinta ( lapset) sentään hyödyttää yhteiskuntaa tulevien veronmaksajien muodossa,
Mitä tekemistä lapsilla on tulotason kanssa? Olisikohan kyse ihan toisista valinnoista? Olisit opiskellut ja hankkinut kunnon osaamisen, josta maksetaan rahaa.
 
"nainen"
No kiitosta vaan vastauksistanne. Jotenkin ajattelin, että täällä olis samojen ajatusten kanssa kamppailevia ihmisiä. Oon kai sitten keskimääräistä kateellisempi ...

(..vai sittenkin keskimääräistä rehellisempi, myös itselleen)
Kerro ap, miksi te sitten ette hanki omakotitaloa? Jos rahat ei riitä, niin miksi? Jos tuollakin parilla on sama tulotaso kuin teillä. Miksi ette ole säästäneet rahaa, että voisitte ostaa sen omakotitalon?

Olette sit panneet menemään kaikki tulot, jos ette kykene samaan samalla tulotasolla?
 
"vieras"
[QUOTE="nainen";27666563]Kerro ap, miksi te sitten ette hanki omakotitaloa? Jos rahat ei riitä, niin miksi? Jos tuollakin parilla on sama tulotaso kuin teillä. Miksi ette ole säästäneet rahaa, että voisitte ostaa sen omakotitalon?

Olette sit panneet menemään kaikki tulot, jos ette kykene samaan samalla tulotasolla?[/QUOTE]

No sama tulotaso joo, mutta onhan se nyt eri elättää esim. 3000€:lla kuukaudessa 2 aikuista, kuin vaikkapa 2 aikuista ja 2 lasta.

Oma valinta joo, mutta otinpa nyt kantaa ettei kyse ole välttämättä siitä että olisi hassannut rahansa turhuuteen, vaan lasten elatus maksaa.
 
"noh"
Mitä jos tämä lapseton pariskunta haluaa asua omakotitalossa eikä kerrostalossa? Jos he pitävät vaikkapa pihanhoidosta, omasta rauhasta, mistä sitten ikinä. Eikö heillä olisi siihen oikeutta?

Mitä jos he saavatkin tulevaisuudessa lapsia?
Tai kovasti toivovat lapsia, mutta niitä ei tule?

Mä taas en missään nimessä haluaisi lastenkaan kanssa omakotitaloon. Rivari vois olla kiva, mutta kerrostalokämppä on aivan hyvä.
 
"noh"
Onkohan ap ajatellut että ko.lapseton pariskunta saattaa olla ap.lle myös kateellinen. kateellinen siitä että heillä ON lapsia. Ehkä kannattaa pitää sekin ajatus mielessä että kaikki eivät voi saada lapsia vaikka kuinka haluaisivat.
Tämä mullekin tuli mieleen... Eikä sellaisessa tilanteessa todellakaan ole voimia alkaa asiaa kaikille selittämään. On vaan helpompi sanoa, että me keskitytään uraan, ei me haluta lapsia jne.
 
"nainen"
[QUOTE="vieras";27666826]No sama tulotaso joo, mutta onhan se nyt eri elättää esim. 3000€:lla kuukaudessa 2 aikuista, kuin vaikkapa 2 aikuista ja 2 lasta.

Oma valinta joo, mutta otinpa nyt kantaa ettei kyse ole välttämättä siitä että olisi hassannut rahansa turhuuteen, vaan lasten elatus maksaa.[/QUOTE]

Mullakin on lapsi, enkä huomaa että rahaa menisi enemmän. Itseasiassa menee vähemmän kuin aikaisemmin, kun itse ei pahemmin enää ehdi harrastaa tai shoppailla samaan malliin.
 
"vieras"
[QUOTE="nainen";27668684]Mullakin on lapsi, enkä huomaa että rahaa menisi enemmän. Itseasiassa menee vähemmän kuin aikaisemmin, kun itse ei pahemmin enää ehdi harrastaa tai shoppailla samaan malliin.[/QUOTE]

Sehän on kiinni ihan siitä, millaiset kulutustottumukset on ollut ennen lasta. Jos ei ole ennen lapsia shoppaillut turhia, niin kyllähän jo ruokakauppalasku pakostakin kasvaa lasten mukana. Lisäksi vaipat, vaatteet, kengät, harrastukset jne. lapsille. Jos käydään ulkona syömässä, niin rahaa menee aina enemmän neljän kuin kahden hengen annoksiin. Sama kaikessa maksullisessa huvittelussa (lomamatkat jne.)

Jos on kuluttanut "ylimääräistä" ennen lapsia, niin ehkä tosiaan se kulutus ei kasva, vaan ne kohteet, mihin se raha menee, muuttuvat, mutta olisi ihan älytöntä väittää, että pakolliset menot eivät lasten myötä kasvaisi. Itselle on pakko maksaa ne ruuat, sähköt, vessapaperit ja vesilaskut mitä piti maksaa ennen lapsiakin, mutta sen lisäksi pitää maksaa ne samat jutut vielä lapsillekin + turvakaukalot, rattaat, vaipat, luokkaretkikassat ja muut mitä lapset nyt missäkin iässä tarvitsevat :)

En silti ymmärrä kateellisuutta lapsetonta pariskuntaa kohtaan, ihan oma valintahan se lasten hankkiminen on.
 
"vieras"
Meilläkin perheemme asuu vähän reilut 80 neliön rivarissa, 2 aikuista+3 lasta. Toiset isovanhemmat asuvat kahdestaan 150 neliön omakotitalossa... Minua ei saisi kirveelläkään omakotitaloon, saati sitten noin isoon. Ihan järjetön työleiri olisi isoine pihoineen ja kamalasti ylläpitokuluja. Isovanhemmat puolestaan nauttivat pihanlaitosta ja tykkäävät asua omassa rauhassa, heitä taas ei saisi kirveelläkään rivitaloon saati sitten kerrostaloon. Valintojahan nämä!
 
tylsimys
Odotas kun tunnustelen hmm, juu ei, ei.
Ei kaiva mun napaani ollenkaan muiden perheiden asumisratkaisut. Itse olen omat valintani tehnyt ja he omansa. Jonkun puolitutun parin oletettu onnellisuus ei ole minulta pois. Hyvänen aika sentään, enhän minä edes oikeasti tiedä yhtään mitään heidän yksityisistä asioistaa,onnestaan tai onnettomuudestaan, varoistaan tai veloistaan.
 
Ei tule. Oon päättäny, että mun ei tarvii olla kateellinen kenellekkään mistään eikä myöskään kadehtia ketään. Olen onnistunu tossa päätöksessä hyvin. Toki välillä tunnen jostain kateutta, mutta sillä hetkellä istun alas ja mietin, mikä on mulla hyvin. Mulla on asiat hyvin, mulla on hyvä, kunnollinen ja ihana mies, suloinen ja ihana tytär, katto pään päällä, vanhemmat elossa, miehen äiti läsnä aika paljon meidän arjessa, myös miehen mummo ja raha- asiat kunnossa :). Joten, en koe tarvettä kadehtia muita ja kaikki unelmatkin on jo melkein toteutunu. Olen hyvin onnellinen ja tyytyäinen omaan elämääni. Kateus vie vaan turhaan energiaa ja senkin energian voi käyttää siihen, että tekee niitten unelmien saavuttamiseksi jotain, mutta kuin kadehtia muita :).
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27666826]No sama tulotaso joo, mutta onhan se nyt eri elättää esim. 3000€:lla kuukaudessa 2 aikuista, kuin vaikkapa 2 aikuista ja 2 lasta.

Oma valinta joo, mutta otinpa nyt kantaa ettei kyse ole välttämättä siitä että olisi hassannut rahansa turhuuteen, vaan lasten elatus maksaa.[/QUOTE]

Jos raha ja iso talo ovat noin tärkeitä, olisit jättänyt lapset hankkimatta. Elämä on täynnä valintoja.
 
Nainen on kyllä koko maailmankaikkeuden kateellisin olento.
Tätä en allekirjoita, kateus ei ole sukupuolisidonnainen ominaisuus. Varsin inhimillistä kylläkin. Itse en ole suuremmissa lukaaleissa asuvia osannut koskaan kadehtia enkä muutenkaan tunnista itsessäni helposti kateutta. Minulla on paljon enemmän kuin olisin koskaan uskaltanut toivoakaan ja aihetta vain kiitollisuuteen :)
 
"hmh"
Jos ap lapsiperhe muutettais nättiin tilavaan omakotitaloon, kun ovat sen tyylin ihmisiä jotka saa aikaiseksi lähinnä lapsia ei säästöjä eikä taloja eikä järjestelmällisyyttä, tuloksena olis luultavasti vain ryjähelvetti parissa kuukaudessa.

Ne lapset kun vaatii hoitoa ja siivousta, mutta ylläri pylläri: se ok-talo vaatii noita myöskin. Kysyy ihmiseltä jonkin verrankin suunnitelmallisuutta, keskittymiskykyä ja matikkapäätä toi ok-talossa asuminen, varsinkin niin että talo ja piha pysyy kunnossa...

Joten, älä ole kateellinen. Ei se sun elämä siellä olis sen siivompaa. Jospa vaikka tarttuisit toimeen ja siivoisit sen oman luukkus.
 
vierailija
No myönnän kyllä että olen kateellinenkin, mutta ei se ole tässä se ainoa pointti.

Talvella luin kyllä Lapsemme lehdestä, että lapsiperheet on oikeasti tulonsiirtojen nettomaksajia. Se oli joku ihan tilastotietoihin perustuva juttu.
"Lapsettomat kolme-nelikymppiset pariskunnat maksavat nyt suurelta osin yhteiskunnan viulut. He maksavat vuodessa veroja yli 15 000 euroa enemmän, kuin saavat palveluja ja etuuksia."
https://yle.fi/uutiset/3-10550342

Niin että mitenkä se oli, ap?
 

Yhteistyössä