nykynuoriso...

  • Viestiketjun aloittaja "polaris"
  • Ensimmäinen viesti
"polaris"
Mio Poikani Mio: Pohdintoja



Tuo blogikirjoitus herätti mussa mietintää että miksi noin nuoret pojat käyttäytyy tolla tavalla, missä vika? Onko vika teidän mielestä vanhemmissa, koulussa, kavereissa vai koko yhteiskummassa?

Mun mielestä ongelma on vanhemmissa, jotka ovat täysin avuttomia nuortensa kanssa. Ei puututa rumaan käytökseen, ei ainakaan tarpeeksi. Ja yli puolet kieltää oman lapsensa käyttäytyvänsä tolla tavalla. Mistä te tiedätte onko teidän lapsi röyhkeä ja ruma suustaan kun ei ole teidän seurassanne? Puhutteko kotona näistä asioista?

Mulla itse 5v kotona ja välillä mietin kuten bloggaajakin että mitä jos omasta lapsesta kuoriutuu tollanen nuori, joka ei kertakaikkiaan osaa käyttäytyä.
 
Johan siitä on tehty tutkimuskin, että ihmiset tyhmenevät ajan saatossa jatkuvasti. Ei siis ihme.

Kasvatuksesta se lähtee. Vaikka kuinka olisi vertaispainetta, hyvin kasvatettu lapsi ei noin tee. Meitä oli 5 lasta ja kukaan meistä ei kiroillut, syljeskellyt, polttanut tupakkaa, juopotellut tai huudellut tuntemattomille ilkeyksiä. Hakeuduimme myös samankaltaiseen seuraan. Ja tästä saan kiittää vanhempiani, jotka opettivat miksi pitää käyttäytyä hyvin ja antoivat paljon omaa aikaansa.
 
"niinpä"
Eikä vain pojat. Lapseni luokkalaiset tytöt (12v) ovat monet aivan hirveitä rääväsuita, joka toinen sana on v****u. Polttavat tupakkaa ja haukkuvat ja ilkkuvat niille, joille ei rööki kelpaa. Ja mitä heistä tiedän, ihan "tavallisista" perheistä ovat, eivät siis selvästi mitään sossutapauksia tms. Toinen asia tytöistä huomannut, että jo 10-12v kinuavat poikia "alat sä olee mun kaa? ai, mikset? oonko mä liian läski ja ruma niin mä en kelpaa sulle??" Huh, mitähän 10v poika tuollaiseen osaa reagoida?! :D Meidän tapauksessa ilmoitin asiasta opettajalle kun tyttö ei millään lopettanut puhelimella pommittamista. Näissäkin tapauksissa, mitä olen lapsiltani kysellyt, nämä lapset ovat todella paljon yksin. Kerrankin tyttö soitti klo 23 arkena, poikani oli jo nukkumassa! Kysyin, miten se tyttö tähän aikaa soittelee (ok, voihan hänkin olla "nukkumassa" ja pelleillä kännykällään), poikani sanoi, että tytön vanhemmat olivat jossain matkalla..
 
Lapsilta puuttuu Jumala elämästänsä ja he ovat peloissaan , yksin ja television ja intterwebin kasvatettavina eli siis vihollisen armoilla totaalisesti ja yksin.

Jos lasta ei tutustuteta Herra Jeesukseen tutustuu hän vastustajaan hyvinkin nuorella iällä. Paha vastustaja sitten pitää lapsenne kädestä kiinni ja vie siihen suuntaan kun haluaa. Tänäpäivänä useat vanhemmat ajattelee, että annetaampa lapsen tehdä omat uskonratkaisunsa niin saa omilla aivoillaan päättää asian.

Sehän ei menekkään näin vaan sielunvihollinen ottaa kädestä kiinni ja alkaa taluttamaan ja lapsi ja vanhemmat luulee että mitään valintaa ei ole tehty. Kun päätät olla tutustuttamatta lapsesi Herraan Jeesukseen niin joku toinen ottaa lastasi kädestä ja opettaa lastasi internetin,television ja toisten lasten suulla joiden käsi on myös vihollisen kädessä. On surullista luulla että lapsi voi ottaa halutessaan Jeesuksen elämäänsä jos ei siitä kukaan hänelle kerro tai kannusta.

Siksi kehotankin kaikkia jolla edes pieni hailea rahtu on uskoa, että tutustuttakaa lapsenne rukouksen mahtavaan voimaan sekä antakaa lapsenne Jeesuksen huomaan sillä mikään Sampon vakuutus ei suojaa lapsesi sielua ja mieltä yhtä tehokkaasti kuin Herramme Jeesus!

Herra Jeesus ei koskaan sano lapsellesi "Ei nyt", "No katsotaan sitä huomenna" vaan Jeesus on aina käytettävissä ja rukouksessa lapsesi saa hotlinen Taivaan isään ja ei haittaa vaikka akku olisi loppu! Linja toimii silti! :)
 
Viimeksi muokattu:
............
Blogin aihe oli ihan ok ja hyvä, että joku jaksaa miettiä muiden kakaroiden edesottamuksia.

Kuitenkin mietin usein, miten paljon vanhemmat sälyttävät lasten kasvatuksen vastuun kouluille ja yhteiskunnalle. Lasten käytökseen kouluissa vaaditaan puuttumista ja itse seistään tumput suorina marmattamassa, miksi yhteiskunta ei auta. Muut kiusaavat omaa lasta, mutta kuinka moni lähtee selvittämään mistä se kaikki sai alkunsa. Eli käsi sydämelle kuka oikeasti ottaa kokonaisvaltaisen vastuun lapsestaan ja hyväksyy sen, että omassa lapsessakin on virheitä. Nekin blogin poitsut ovat todennäköisesti mamman mielestä täydellisiä kullanmuruja, joita vain muut pahat lapset johdattavat pahoille teille ja sitten huudetaan naamat punaisina kun koulu ja opettaja eivät tee asiallle mitään. Ihan kuin lauma uusavuttomia aikuisia, joiden vanhemmuus päättyy lapsen ylittäessä söpöisimmän ikävaiheensa ja alkaa elämään enemmän omana itsenään.

Ehdottaisin, että vanhemmat suostuisivat ottamaan vastaan kritiikkiä lapsistaan. Jo se, ettei saa naapurina kieltää pienimpiä pomppimasta istutuksien päällä kertoo jo millaisia lapsista pian tulee. Vanhempien asenne ympäristöön huokuu usein niin suurta vastustusta yhteisiä sääntöjä kohtaan, eikä siinä sen enempää enää tarvitakaan miten hyvänkin perheen lapsesta tulee ajattelematon pösilö. Jonkinlainen oivaltava joustavuus puuttuu ihmisten välillä ja omia suojellaan leijonaemon lailla. Minusta se ei ole kunniakasta, vaan usein kertoo tyhmyydestä ja kapeakatseisuudesta.

Kuten opettajaystäväni joskus pohtii, miten vanhemmat tekevät välillä karhunpalveluksia lapsilleen pitämällä ihan liikaa lasten puolta. Lapsi ei opi hahmottamaan, mikä on oikein ja väärin ja niinpä sitten taivastellaan pankkiautomaatin räkiviä jannuja.
 

Yhteistyössä