Nyt kaikki vinkit lapsen kaverisynttäreiden järjestämiseen!

  • Viestiketjun aloittaja Mämmäm
  • Ensimmäinen viesti
Mämmäm
Pojalla olisi nyt vajaan kuukauden päästä edessä 6-vuotissynttärit jonne kutsuisi eskarikavereita. Pojalla ei ole aiemmin ollut kaverisynttäreitä joten minäkään en ole semmoisia aiemmin järjestänyt joten kaipaisin vinkkejä muutamiin käytännönasioihin. Eli:

- milloin olette jakaneet kutsut?miten(lokeroon, lapsi jakanut itse....)?
- kuinka monta vierasta (osa kuitenkaan ei pääse)?
- mitä ohjelmaa vai tarvitaanko sitä?
- kannattaako järjestää keskellä viikkoa vai viikonloppuna? monen aikaan olisi sopiva aika ja miten pitkään juhlien kannattaa kestää? (poika on itse vain 12.30 asti eskarissa, kaikki muut jatkaa vielä hoidossa sen jälkeen, hoitopaikka auki 17 asti)

olikohan siinä kaikki :snotty: kiitos jos jaksatte vastailla kun ite oon tosiaan ihan pihalla näistä asioista eikä poikakaan hirveesti oo kaverisynttäreillä käynyt.
 
Lapsi voi viedä itse kutsun lokeroihin
mä olen maininnut kutsussa, että toivoisin ilmoitettavan allergiat etukäteen ja sen jos on tulossa.
Riippuu tilasta, että montako vierasta voi kutsua, meillä oli 5 kaveria rajana.
Mieluummin vkoloppuna esim. 12-17 tai 14-19 tms. Arkena vois toki olla 17.30-19.30 esimerkiksi.

ohjelmaa ei välttis tartte olla.
 
Meilla on ollut tapana, etta lapsi on itse jakanut kutsut. Vieraiden maaraa kannattaa rajoittaa ; meilla on saaneet kutsua suunnilleen niin monta vierasta kuin on ikavuosia (esim.kuusi ). Ehdottomasti jarjestettya ohjelmaa, muuten voi meno yltya pelkaksi riehumiseksi. Pari tuntia on riittava aika .
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:
Pojalla olisi nyt vajaan kuukauden päästä edessä 6-vuotissynttärit jonne kutsuisi eskarikavereita. Pojalla ei ole aiemmin ollut kaverisynttäreitä joten minäkään en ole semmoisia aiemmin järjestänyt joten kaipaisin vinkkejä muutamiin käytännönasioihin. Eli:

- milloin olette jakaneet kutsut?miten(lokeroon, lapsi jakanut itse....)?
- kuinka monta vierasta (osa kuitenkaan ei pääse)?
- mitä ohjelmaa vai tarvitaanko sitä?
- kannattaako järjestää keskellä viikkoa vai viikonloppuna? monen aikaan olisi sopiva aika ja miten pitkään juhlien kannattaa kestää? (poika on itse vain 12.30 asti eskarissa, kaikki muut jatkaa vielä hoidossa sen jälkeen, hoitopaikka auki 17 asti)

olikohan siinä kaikki :snotty: kiitos jos jaksatte vastailla kun ite oon tosiaan ihan pihalla näistä asioista eikä poikakaan hirveesti oo kaverisynttäreillä käynyt.
Ainakin viikkoa ennen on jaettu kutsut ja tyttö antoi eskarissa itse kortit. Ohjelmaa neiti keksi itse. Voihan siihen valmiiksi miettiä jonkin leikin varalta. Ihan miten itse haluaa. Sinuna järjestäisin viikonloppuna, koska lapsilla on muutenkin pitkä päivä eskarissa ja hoidossa. Parin tunnin kekkerit on minusta sopivat.
 


- milloin olette jakaneet kutsut?miten(lokeroon, lapsi jakanut itse....)?

Eskarissa oon laittanu lasten lokeroihin kutsut itse.

- kuinka monta vierasta (osa kuitenkaan ei pääse)?

Meillä on lapset saaneet aina juhliinsa kutsua 10 kaveria. Semmosen ryhmän pitää aisoissa vielä hyvin, tai ainakin meillä on aina kaikki sujunut tosi hyvin. Ohan siinä vähän ääntä ja temmellystä, mutta kuhan ei anna toiminnan mennä kauheeks riehumiseks, niin hyvin pärjää.

- mitä ohjelmaa vai tarvitaanko sitä?

Joku ohjelma numero on ainakin varalla hyvä olla, jos meno riehaantuu niin sitten on hyvä olla ohjelmaa. Muuten kyllä aika kuluu nopesti, eikä ohjattua ohjelmaa kyllä ihan hirveesti ehdi pitään.

- kannattaako järjestää keskellä viikkoa vai viikonloppuna? monen aikaan olisi sopiva aika ja miten pitkään juhlien kannattaa kestää?

Mä tykkään et juhlat on viikonloppuna, arki-illat on aikamoista kaaosta aina. Sunnuntai iltapäivä on hyvä, esimerkiks klo 14-16 tai 16-18, ja mun mielestä semmoset parin tunnin synttärit on hyvä!

 
Mämmäm
mäkin mietin kyllä että varmaan viikonloppuna pitää järjestää koska kaikki muut tosiaan on vielä hoidossa eskarin jälkeen. ja lokeroon vois ne kutsut jakaa ja laittaa niihin kutsuihin että ilmoittavat jos lapsi ei pääse tulemaan. kiitos kaikille vastauksista ja lisääkin kaipaan vinkkejä jos jollain vielä on :)
 
vieras
Jos ei kutsu koko ryhmää, niin silloin ehdottomasti kannattaa jakaa ne kutsut lokeroihin tai sitten kokonaan eskarin ulkopuolella. Välillä tulee koko porukka, välillä osa jättää väliin. Jos kavereilla on joku yhteinen harrastus (esim. jalkapallo), kannattaa selvittää harkka/pelipäivä, ettei mene päälletysten - ei tule pettymyksiä puoleen tai toiseen, kun pitää tehdä valinta. Villeille pojille suosittelen ehdottomasti valmiin ohjelman kehittelyä, kehittävät sitä muuten itse. Minä taas puolestani tykkään enemmän arki-illan synttäreistä, 1½ h on ihan riittävä aika, esim. 17.30-19.00. Nuo viikonlopun synttärit sotkevat enemmän koko perheen menoja.
 
Mämmäm
:attn: nostan vielä jos ois lisää vinkkejä. onko toi 2 tuntia riittävä aika? mites kun aattelin et järjestäis sukulaissynttärit sunnuntaina ja nyt nää kaverisynttäritkin pitäis pitää sunnuntaina kun jotkut saattaa olla launtaina töissä. pojalla on keskiviikkona synttärit niin jos mä järkkäisin ne kaverisynttärit silloin sunnuntaina ennen virallisia synttäreitä ja sukulaissynttärit sitten seuraavana sunnuntaina. vai käviskö se lauantaikin niiden synttäreiden pitoon niin ei tarttis monena viikonloppuna järkkäillä :snotty: äh, mä teen taas kaikesta niin vaikeeta :)
 
Mämmäm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ei kutsu koko ryhmää, niin silloin ehdottomasti kannattaa jakaa ne kutsut lokeroihin tai sitten kokonaan eskarin ulkopuolella. Välillä tulee koko porukka, välillä osa jättää väliin. Jos kavereilla on joku yhteinen harrastus (esim. jalkapallo), kannattaa selvittää harkka/pelipäivä, ettei mene päälletysten - ei tule pettymyksiä puoleen tai toiseen, kun pitää tehdä valinta. Villeille pojille suosittelen ehdottomasti valmiin ohjelman kehittelyä, kehittävät sitä muuten itse. Minä taas puolestani tykkään enemmän arki-illan synttäreistä, 1½ h on ihan riittävä aika, esim. 17.30-19.00. Nuo viikonlopun synttärit sotkevat enemmän koko perheen menoja.
toi kävi kyllä mullakin mielessä et monilla on viikonloppu täynnä ohjelmaa. en voi koko ryhmää kutsua kun lapsia on kuitenkin parikymmentä eikä meillä ole tilaa niin monelle. vitsi, kumpikohan se nyt ois järkevämpi, viikonloppu vai viikolla :/
 
Vierailija
Meillä järjestetty viikonloppuna kaverisynttärit, lähisuku juhlinut "oikeana" päivänä. Jos synttärit sattuneet lauantaille tai sunnuntaille, synttärit peräkkäin samana päivänä tai peräkkäisinä päivinä. Kutsuttu aina koko luokan samaa sukupuolta olevat kaverit. Helppo ollut, koska lapsia ollut maksimissaan kymmenen.
 
Vieras
Meillä oli just viime viikonloppuna kaverisynttärit 6-vuotiaalle. Kutsut jaettiin pari viikkoa aiemmin lokeroihin päiväkodissa. Juhlat oli klo 14-16 ja tuo kaksi tuntia todellakin piisasi kymmenelle 5-6-vuotiaalle... äiti ja isä ainakin oli ihan naatteja lopussa ja korvat soi :) Kymmenen lasta oli aika maksimi ainakin näihin neliöihin. Ja kaksi aikuista välttämättömyys, että jonkinlainen järjestys pysyi - hyvä olla myös siksi, että jos jotain sattuu, toinen voi hoitaa sitä tilannetta ja toinen valvoa muita lapsia.

Järjestettiin ohjelmaa, ihan perinteisiä aasinhäntää, ongintaa, aarteenetsintää ja pullonpyöritystä. Lapset oli niistä aivan innoissaan, ja silti jäi ihan tarpeeksi aikaa leikkimiseen ja riehumiseen. Tuonikäiset eivät tunnu synttäreillä syövän juuri mitään, joten kovin paljon ei leipomiseen maksa vaivaa panostaa... Viikonloppusynttärit on meillä olleet parempi ratkaisu, koska vieraiden vanhempien töiden päättymisestä ei yhtään tiedä, siksi arki-ilta voisi olla vaikea (joo, vuorotyöläisiäkin on, mutta usein ainakin toinen vanhempi tai sitten mummo/pappa on vapaalla vkonloppuna ja voi tuoda lapsen). Sukulaissynttärit olemme myös järkänneet aina vkonloppuna, koska suku asuu matkan päässä. Viime vuonna järjestettiin samana päivänä peräkkäin lastenkutsut ja sukulaissynttärit, ja sitä ei enää tehdä, oli aikas rankka päivä... Tänä vuonna ensin yhtenä lauantaina sukulaiset ja seuraavana la:na lapset. Meillä siis kaksi lasta, jotka molemmat syntyneet tammikuussa, joten sukulaissynttärit voi pitää molemmille yhtä aikaa. Pienempi ei vielä lastenkutsuja kaipaakaan.

Synttärit on lapsille tosi tärkeät juhlat, hauskoja juhlia teille!

 

Yhteistyössä