Nyt kun näitä joulualoituksia alkaa olla: Mitäs muilla on joulusuunnitelmissa?

Me olemme kotona joulun, 26.12. lähdemme matkalle. Käymme tapaamassa tuttavia Saksassa ja katselemme talvista Saksaa ja Ranskaa muutaman päivän, 5.1. palaamme kotiin. Tarkkoja suunnitelmia ei ole eikä tule, mennään ihan fiiliksellä.
 
Kotona tällä kertaa ja kaikki on kutsuttu tänne :D Vähän kyllä jännittää, miten mummot jaksavat toisiaan ja miten mä jaksan järjestelyvastuun. Mutta lapset ovat innoissaan.
Tuon takia juuri minä en kutsu tänne sukulaisia: Ei tulisi mitään jos pitäisi kaikki järjestää. :D Enkä minä oikeastaan niitä jouluruokiakaan osaa tehdä kun ei itse tule laatikoita sun muita edes syötyä.
 
Tuon takia juuri minä en kutsu tänne sukulaisia: Ei tulisi mitään jos pitäisi kaikki järjestää. :D Enkä minä oikeastaan niitä jouluruokiakaan osaa tehdä kun ei itse tule laatikoita sun muita edes syötyä.
Mä olen jakanut ruuanlaittovastuun eli en onneksi tee itse kaikkea. Varsinkin perinneruuat on muiden listoilla. Itse ajattelin tehdä jotain keventävää pöytään. Vielä kun keksisi mitä :D Onhan tässä aikaa, onneksi.
 
ex-joulupöhkö
Joulun suunnittelu? Se tehdään sitten, kun mietitään kauppalistaa jouluksi, eli joulua edeltävällä viikolla. Tosin kortit tehdään jo pari viikkoa ennen joulua, ja lahjoja voi ehkä muutaman ostaa jo ennen joulukuuta, jos sattuu vastaan sopivia tulemaan.

Ennen minäkin olin ihan joulupöhkö ja otin siitä kamalaa stressiä. Nykyään joulu on mukavasti omalla painollaan menevä juhla siinä missä muutkin. Vanhasta tottumuksesta kuusi tulee olemaan erittäin huolella valittu - tuuhea, pitkä ja tasainen - ja itsetehdyillä sekä muilla perinteisillä koristeilla koristettu. Joulu tulee taloon silloin, kun koristeet haetaan ullakolta (pari päivää ennen aattoa).
 
Miehen poika on tulossa täksi jouluksi meille (itse asiassa, ekaa kertaa viettää joulua meidän kanssa). Voi olla, että aattoa vietetään mun vanhempien luona missä on sukua ja jonne tulisi sitten joulupukkikin. Mun tytölle joulun vietto isovanhempien luona on aika tärkeä juttu. Mahdollista on myös, että ollaan vaan keskenämmä kotona ja vietetään oma joulu, mutta aika näyttää, jouluun on vielä reippaasti aikaa. :)
 
Ego
Kai sitten mummille ja ukille taas tulee mentyä. Ei nyt ihan hirveesti kiinnostaisi joulu, on niin monta rakasta ihmistä ja lemmikkiä "poissa" joulunvietosta. Ollu karmea vuosi:| Mutta lapsen takiahan täytyy vähän tsempittää.
 
"shihtzu"
Kotona pääosin, aattoiltana menen lapsien kanssa mun vanhemmille ja ehkä joulupäivänä sitten tädilleni kahville, jos ovat kaupungissa joulun. Tätini tulee varmaan miehensä kanssa myös aattona mun vanhemmilleni.

Tämä joulu tulee olemaan aiempaa erilainen, kun mukana on ekaa kertaa syntyvä pienokainen ja tällä kertaa isä puuttuu joulunvietosta, mutta sitä tuo esikoinen tuskin edes huomaa.
 
Meillä perhe kasvanut jo niin isoksi ettemme mahdu saman katon alle (minä, puolisoni, lapset, vävyt, miniät, lapsenlapset, adoptoitu täti, anoppi ja appi) - ja eri taloihin emme halua jouluna hajaantua. Siksi olemme vuokranneet majan jossa yöpymistilat 20 hengelle.
Siellä on tarkoitus viettää jouluviikko eli joulu, pari päivää ennen sitä ja pari päivää sen jälkeen.

Olemme kaikki vähän joulufriikkejä ja muksuista osa alkaa joulun suunnittelun jo suunnilleen juhannuksen aikoihin.
Jouluun liittyy meillä plajon traditioita; ruokiin, peleihin, leikkeihin, tapoihin, pukkiin, lahjoihin, kuvaelmaan jne.
Onhan se sellaista tohinaa välillä, mutta toisaalta olisi hassua ellei jouluun(kin) satsattaisi perheessä, joka muutenkin järkkää mielellään monenlaisia juhlia.
:rolleyes:
 

Yhteistyössä