Nyt kysely kaikille kotiäideille!!!!!

  • Viestiketjun aloittaja siili
  • Ensimmäinen viesti
...
Anna mun kaikki kestää..HUOH..

Jos jollekkin on raskasta mitä sitten?
Jos jollekkin ei ole raskasta mitä sitten?

Ihme kinuamista,todella lapsellista vääntämistä tämä aihe..
 
vierastus
No mulla mies ollut pari viimeistä yötä ja päivää työmatkalla eli yksin kahden lapsen 1 ja 4.5-vuotiaan kanssa.Asutaan kerrostalossa, jossa ei hissiä ja pienempi pitää vielä kantaa tänne 3.kerrokseen.Viime yönä heräsin noin 3.30 siihen, että meidän sänky lainehti pissasta, kun isompi oli siihen tullut ja pissannut huosuunsa.Siivosin sotkut ja pesin lapsen ja jatkettiin unia.Pienempi nukkuikin aika hyvin viime yön, tosin yhtään kokonaista yötä ei ole vielä nukkunut koskaan ja enkä mäkään ole yli vuoteen nukkunut kokonaista yötä.Päiväunia ei juuri ehdi ottamaan.Aamupalan jälkeen mentiin ulos vesisateeseen seisomaan 1.5 tunniksi ja sitten sisälle syömään ja lakanoita pesemään.Pienemmän päiväunien jälkeen käytiin kírjastossa ja sitten taas syömään.Pyykkien viikkaamista kaappiin ja lelujen siivousta ennen iltapalaa ja sitten iltapesut.Mieskin kotiutui ja sekoitti koko homman...no lapset nukkuu ja nyt ehtii viettämään omaa aikaa.Tai no hoitelin huutisasioita, jotta päästään ylimääräisistä tavaroista eroon ja saan vähän rahaakin:) ja sitten varasin lapsille ja mulle lippuja teatteri-esityksiin ym.Ja tiskikoneen täytin, jotta aamulla on siistiä ja helppoa taas puurot keitellä.
Nautin kyllä kotona olosta, mutta omaa aikaa kaipaan!Toisinaan tuntuu raskaalle, mutta taas toisinaan ei ollenkaan, kun käydään hurvittelemassa ja huvittelemassa lasten kanssa:)
 
On se raskasta, kun pitää herätä jo 8 aikoihin ja nukkumaankin pääsee vasta klo 22 aikaan. Sitten ei uni tahdo tulla kun miettii miten ehtii seuraavana päivänä kaikki jutut tehdä kuten ulkoilu, shoppailu, palstailu, lekottelu ja tietystihän ne ruoat jossakin tämän kaaoksen keskellä pitää koittaa vääntää...mutta onneksi on valmisruoat, että saa edes jotain suuhun pantavaa. Näin se on tämä kotiäitiys kuluttavaa. En suosittele heikkohermoisille ;)
 
Jos mie nyt yhden päivän noin suunnilleen kaikkine toimineen listaan niin:
6:00 Herätys, aamukahvit
6:15 Pesukone päälle
6:30 Aamupalan teko
7:00 Ylä-asteen väen herätys (tai herätyksen varmistus)
7:30 Ala-asteikäisten herätys (tai siis se samainen varmistus)
8:00 Pienet herää, aamupala + -pesut
8:30 Petien petaus, keittiön siivous, alakerran imurointi
9:30 Ulkoilemaan / Touhuja sisällä
11:00 Lounaan valmistus edellisestä päivällisestä
11:30 Lounas
12:00 Pienten päiväunet + keittiön siivous
Pyykkihuoltoa ym. kodin töitä
14:45 Välipalan valmistus
Läksyjen kanssa auttamista
Päivällisen valmistusta
16:30 Päivällinen
17:00 Keittiön siivous, muita kotitöitä
18:00 Ulkoilua tai sisälläoloa, mahd. kaupassa käynti tmv.
20:00 Iltapalat, iltatoimet
20:30 Iltasadun lukeminen yhteisesti
21:00 Keittiön kuntoon laitto, muut tarpeelliset kotityöt
 
Ihan normaaleja asioita teen.
Mutta raskasta ei sinällään ole se asioiden tekeminen tai tekemättä jättäminen vaan se, että on kokoajan oltava tuon pienen (niin, ainoastaan yhden) ihmisen saatavilla.
Ne harvat keikkahommat mitä olen tehnyt pojan syntymän jälkeen on olleet mukavaa virkistystä, sielä työpaikalla kun en ole ollut 100% kokoajan jotakin varten. Olen ollut korvattavissa.
 
annika
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Jos mie nyt yhden päivän noin suunnilleen kaikkine toimineen listaan niin:
6:00 Herätys, aamukahvit
6:15 Pesukone päälle
6:30 Aamupalan teko
7:00 Ylä-asteen väen herätys (tai herätyksen varmistus)
7:30 Ala-asteikäisten herätys (tai siis se samainen varmistus)
8:00 Pienet herää, aamupala + -pesut
8:30 Petien petaus, keittiön siivous, alakerran imurointi
9:30 Ulkoilemaan / Touhuja sisällä
11:00 Lounaan valmistus edellisestä päivällisestä
11:30 Lounas
12:00 Pienten päiväunet + keittiön siivous
Pyykkihuoltoa ym. kodin töitä
14:45 Välipalan valmistus
Läksyjen kanssa auttamista
Päivällisen valmistusta
16:30 Päivällinen
17:00 Keittiön siivous, muita kotitöitä
18:00 Ulkoilua tai sisälläoloa, mahd. kaupassa käynti tmv.
20:00 Iltapalat, iltatoimet
20:30 Iltasadun lukeminen yhteisesti
21:00 Keittiön kuntoon laitto, muut tarpeelliset kotityöt
hei,hatun nosto sulle.oon sillon tällön täällä lukenu sun kirjotuksia,ja arvostan kovasti sun jaksamista.mulla lapsia kolme ja haaveissa on kyllä lisää.pakko on kysyä sulta että onko noi kellon ajat aina samoin,ja mennäänkö teillä tarkasti aina aikataulujen mukaan?tuttavaperheessä on 8 lasta,ja heillä kyllä on niin sekasortoa koko eläminen(joo,jokainen tyylillään)mutta eipä sen tartte sellasta olla kun on paljon lapsia,tässähän se huomataan:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja annika:
hei,hatun nosto sulle.oon sillon tällön täällä lukenu sun kirjotuksia,ja arvostan kovasti sun jaksamista.mulla lapsia kolme ja haaveissa on kyllä lisää.pakko on kysyä sulta että onko noi kellon ajat aina samoin,ja mennäänkö teillä tarkasti aina aikataulujen mukaan?tuttavaperheessä on 8 lasta,ja heillä kyllä on niin sekasortoa koko eläminen(joo,jokainen tyylillään)mutta eipä sen tartte sellasta olla kun on paljon lapsia,tässähän se huomataan:)
No siis... En mie juokse kello kädessä kellottamassa jokaista tapahtumaa sentään ;) :D
Ruoka pyritään syömään aina samaan aikaan, ja vaadin, että silloin ollaan (päivällinen) koolla koko perhe, jos suinkin mahdollista.
Nukkumaanmenot pitää arkena olla kyllä ajallaan, samoin heräämiset koululaisilla... pienet saa aamulla nukkua jos nukuttaa... Ellei ole pakollista menoa siis.

Mutta ihan oikeesti nuo rutiinit helpottaa kummasti, kunhan osaa sit löysätä välillä... tarpeen mukaan.
Että voidaan me sit joku aamu päättääkin, että nyt mennään naapuriin hevostelemaan... pyykit ja imuroinnit jää illaksi, ja ollaan päivä ihan toisin, kun ehkä alunperin oli suunniteltu =)
 
annika
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja annika:
hei,hatun nosto sulle.oon sillon tällön täällä lukenu sun kirjotuksia,ja arvostan kovasti sun jaksamista.mulla lapsia kolme ja haaveissa on kyllä lisää.pakko on kysyä sulta että onko noi kellon ajat aina samoin,ja mennäänkö teillä tarkasti aina aikataulujen mukaan?tuttavaperheessä on 8 lasta,ja heillä kyllä on niin sekasortoa koko eläminen(joo,jokainen tyylillään)mutta eipä sen tartte sellasta olla kun on paljon lapsia,tässähän se huomataan:)
No siis... En mie juokse kello kädessä kellottamassa jokaista tapahtumaa sentään ;) :D
Ruoka pyritään syömään aina samaan aikaan, ja vaadin, että silloin ollaan (päivällinen) koolla koko perhe, jos suinkin mahdollista.
Nukkumaanmenot pitää arkena olla kyllä ajallaan, samoin heräämiset koululaisilla... pienet saa aamulla nukkua jos nukuttaa... Ellei ole pakollista menoa siis.

Mutta ihan oikeesti nuo rutiinit helpottaa kummasti, kunhan osaa sit löysätä välillä... tarpeen mukaan.
Että voidaan me sit joku aamu päättääkin, että nyt mennään naapuriin hevostelemaan... pyykit ja imuroinnit jää illaksi, ja ollaan päivä ihan toisin, kun ehkä alunperin oli suunniteltu =)
okei.saaks viel kysyy että millasessa asunnossa asutte?eli toisin sanoen miten isossa?:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja annika:
okei.saaks viel kysyy että millasessa asunnossa asutte?eli toisin sanoen miten isossa?:)
278 neliötä lämmintä tilaa + reilu 100 neliötä kylmää varastotilaa, josta saa eristystä laittamalla ja sisätöitä tekemällä lisätilaa tarvittaessa helposti ;)

Maalla. Ihan kivaa... nyt kun tähän on tottunut ;) :D
 
vieras
Minulla on kotona hoidettavana kolme pientä, vanhin täytti juuri kolme.
Vanhin käy kerran viikossa vekkulikerhossa 2h, puen kaikki ja kävelen sinne. Takaisin ja riisun loput, ja tunnin olemme kotona leikkien ja taas puemme ja kävelemme hakemaan esikoisen ja sitten kotiin. Jos jää aikaa, ulkoillaan ennen ruokaa. Sisälle, harjaan lumet ja kurat kaikkien vaatteista, ripustan kuivumaan neljä pipoa, neljät hanskat, neljät kengät, kolme haalaria, vaunut kuivumaan, kuivaan eteisen lattian..

Laitan ruokaa. Katan pöytää, annostelen, syötän, toimin erotuomarina, pyyhin ja kuivaan. Syön itse sen mitä ehdin, loput yleensä vasta kun kaksi pienintä nukkuvat. Kerään tähteet, poimin lattialta ja pöydältä käytetyt astiat, tiskit koneeseen, pöydän pyyhintä, jääkaappitavarat turvaan kaappiin, pyyhin lasten naamat, pesen kädet heiltä, vaihdan suttuisimmat vaatteet pois.

Päiväunia kaksi pienintä nukkuu ulkona. Kaikki vaatteet oltava valmiina, vaunut oltava valmiina oven luona, tutit ja unilelut, itkuhälytin.. minä huolehdin noista. Lisäksi vaihdan vaipat ja potatan, sitten hyssyttelen pienintä jos on tarve.

Pesen pyykkiä, eli kerään likaisia ympäri kämppää, lajittelen niitä, poistan taskuista lukemattoman määrän pikkuleluja, nenäliinoja, pikkukiviä, pistän koneeseen, ripustan, kerään taas, viikkaan, lajittelen kullekin oman nipun, kannan niput kaappeihin ja lajittelen taas: sukat tuonne laatikkoon, housut tuohon..

Ulkoilemme vähintään kerran päivässä, joinain päivinä jopa kolmessa eri erässä. Minä metsästän kaikille samaa paria olevat hanskat jne, puen ja niistän neniä, käytän välillä sisällä pissalla jos hätä yllättää. Itsekin käyn vessassa, erittäin harvoin yksinäni.

Kaupassa ja kerhoissa käydään, plus hoidan lasten kanssa rattailla kulkien kelassa käynnit ja muut tuollaiset. Joka kerta sama pukemis- ja riisumisrumba.

Joka päivä ehdin pitää sylissä jokaista lasta, kuunnella, halata, pussata. Istun mukana leikeissä - en nyt koko ajan mutta välillä - juomassa leikkikahvia, rakentamassa junarataa, lukemassa kirjoja, leikkimässä palikoilla.

Lisäksi normaalit perussiivoukset. Joskus pyyhin keittiön lattian kolmesti viikossa, mutta olen joutunut luopumaan siitä kun se ei auta mitään. Pesen kuitenkin vessat joka viikko, pölymoppaan lattioita, siivoan keittiötä, laitan ruokaa.

Lapset katsovat telkkarista iltaisin pikkukakkosta, sen ajan kulutan keittiössä ja laitan ruokaa. Jos jää vapaahetki, luen jotain vanhaa lehteä (uusia meille ei tule, koska niitä ei ehdi kukaan lukea). Mies tulee kotiin viiden-kuuden aikoihin ja silloin on ruoka pöydässä. Yhdessä sitten hoidetaan loppuilta, paitsi jos tuolla on paljon läksyjä.

Lapset nukkuvat puoli yhdeksän. Itse menen nukkumaan yhdeksän ja kymmenen välillä. Sitä ennen vietän vapaata, joka yleensä tarkoittaa sitä että kerään kuivumassa olevat ulkotamineet paikoilleen jotta aamulla taas löydetään ne, raivaan ruokapöydän esiin, laadin kauppalistan ja koitan keksiä jotain ruokaa seuraavalle päivälle.

Öisin sitten herään jossain vaiheessa ja pidän tietokoneella lähemmäs tunnin vapaahetken jolloin kukaan ei häiritse. Yleensä.
 
e.l
3 lasta ja kaikki on päivät kotona. Päivät menee todella nopeasti, ei kerkeä tehdä lähellekkään kaikkea mitä pitöis. Siivous, kokkaus 2x/pvä, pyykkäys, ulkoilu... Kyl tekemistä on! Mut osaan kyl ottaa rennostikin, jos voimat loppu. Miehen ei ole tarvinnut koskaan tehdä töiden jälkeen kotitöitä. Lasten kanssa lähinnä touhuaa, jotta saisin esim. vessassa käydä rauhassa tai silittää vaatteita ilman mitään suurempia keskeytyksiä. Mulle riittää et mies pitää viikonloppuisinkin lapsille seuraa, kyl mä ne kotihommat hoidan. Ja koti on muuten AINA siisti.
 
kaksi lasta. me herätään, syödään, leikitään, junnu ottaa päiväunet, lähdetään ulos, syödään, leikitään, siivotaan jne jne. en kerkeä ottamaan nokosia vaikka haluaisin, esikoinen kun ei päiväunia nuku. meillä tuo nuorempi on siinä iässä että ihan koko ajan saa vahtia tai on päälleen tulossa jostain. mies tulee töistä joskus 4-5 aikaan, tekee ehkä muutaman pikku jutun jos tekee. minä hoidan yleensä yöheräämiset, junnulla menossa taas kausi että saattaa herätä useempaan kertaankin yöllä.

ja kyllä väitän että on raskasta. mun hermot oli paljon levänneemmät kun olin remonttihommissa pari päivää kellon ympäri, kävin kotona vain nukkumassa kun äitini oli lasten kanssa täällä silloin. heti tuntu paljon raskaammalle hommat kun jäin taas lasten kanssa kotiin. ;)

musta ei ikikuunapäivänä tulis perhepäivähoitajaa... :LOL:
 
vieras
6:00 mies lähtee töihin
6.50 herätys, laitan kolme muksua kouluunlähtö kuntoon, keitän kahvit ja puurot.
7:30 herätetään yksi muksu
kuopus 1v herää yleensä samoihin aikoihin.
8:00 vaipan vaihtoa, aamupalaa juniorille.
Tyhjennän tiskikoneen ja täytän uudelleen.
Pyykinpesukone päälle.
9:00 lähdetään juniorin kanssa ulkoilemaan ja käydään kaupassa jos tarvis.
10:30 tullaan sisälle ja laitetaan ruokaa.
Ruoan jälkeen pyykit kuivumaan ja toinen koneellinen päälle.
12:00 leikitään juniorin kanssa
12.30 ekaluokkalainen tulee kotiin, välipalaa hänelle + läksyjen seuraamista
13:00 juniori päiväunille, pyykit kuivauskaapista pois ja uudet kuivumaan.
Viikkaan pyykit ja vien kaappeihin. Istahdan ja luen päivän postin. Tai jututan ekaluokkalaista.
14:00 juniori herää, vaipan vaihdot ja välipalat.
14:30 juniorille ulkovaatteet päälle ja lähdetään hakemaan kahta koululaista harrastuksista.
15:00 kotona, jäädään hetkeksi ulos, haetaan samalla puita uuniin.
16:00 ruoanlaittoa
16:30 haen vanhimman harrastuksista (juniori jää kotiin, jos ei kauhean pahalla päällä, jos huono päivä niin ei kun pue mukaan). Juniori voi nukahtaa matkalla.
17:00 syödään, mies tulee töistä
17.30 mies lähtee "iltavuoroon", minä laitan tiskit koneeseen ja imuroin.Juniori herää jos ollut nukkumassa.
18:30puuhastellaan lasten kanssa
19.30 mennään saunaan
20:00 iltapala
20:30 hampaidenpesua, iltatoimia
21:00 kolulaiset nukkumaan
21:15 juniorin kanssa touhuilua.
21:30 mies tulee kotiin, jutustellaan, katsotaan TV:tä
22-23 jossain vaiheessa juniori nukahtaa.
23- oma aika alkaa.
KROOOOH.................
Että kaiket päivät sitä tulee lorvailtua, sängyllä vaan makoilen ja syleksin kattoon.
 
3 lasta
Yhtäkään päivää en varsinaisesti ole raskaaksi kokenut, väsynyt oon kyllä ollu jos vauva on hyvin valvottanut yöllä, onneksi tosin pääsääntösesti nukkuu hyvin.

Kaikkee päivän rutiineja puuhataan, siivoilua, ruuanlaittoo ym... Lapset (isommat) leikkii paljon keskenään.

Mies puuhailee lasten kanssa, ja illalla tekee yhden sellaisen jutun, jossa mä oon surkee ja jota inhoon, eli nukuttaa vauvan. Mä vaan en jaksa maata sängyssä paikallaan ja odottaa et vauva nukahtaa, onneks se homma sujuu mieheltä hyvin! =)

kotiäitiyttä en siis raskaaksi varsinaisesti koe, mutta kieltämättä tosi tylsää on välillä, ei toki läheskään joka päivä, riippuu omistakin fiiliksistä!
 
darkstarmama
Lapsia on yksi 2vuotta 3kk ja toinen tulossa rv 28. Ei ole ollut töihin/kouluun ikävä vielä tähän mennessä, mukavaa olla kotona kun kerran saa.
Pikkumiehellä on uhmaikä, joka koettelee välillä hermoja. Muuta en nyt keksi "valittamista" =)
On hyviä ja huonoja päiviä niinkuin muutenkin elämässä oli kotona tai ei.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja siili:
Kertokaa mitä ihmettä te teette päivän aikana ja montako lasta sekä iät? Kun menee niin raskaaksi tuo teidän työ päivittäin..Moniko ottaa nokoset päivällä? Monellako mies auttaa illalla lasten kanssa? Nyt saamme varmasti kuulla kaiken kotiäitiyden suunnattomasta raskaudesta ja vaativuudesta?
laitan aamupalan
laitan vaatteet, autan pukemisessa, vien tytön kävellen eskariin 2km.
tullaa kotiin laitan ruuan pienemmille.
haetaan tyttö eskarista kävellen.
välipala.
ulkoilu
teen ruuan.
iltapuuhat.
väliin mahtuu pyykit, tiskit, kodin normi puhtaanapito, ja lasten harrastuksia.

lapsia 3: 1,5v 4v ja 6v
en ota nokosia. ei auta mies kuin vkl, kun on töissä 7,30-15,30 josta lähtee kouluun ja tulee kotiin klo21.30

en pidä tätä työnä, vaan valintana, en ole koskaan valittanut valintaani. sitä voin valittaa että tässä maassa ei omien lapsien hoitotyötä arvosteta, työttömyyspäivärahakin on enemmän mitä lasten kotihoidon tuki. vaikka kunnallehan on suuren suuri säästö se että lapset hoidetaan kotona.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja siili:
Kertokaa mitä ihmettä te teette päivän aikana ja montako lasta sekä iät? Kun menee niin raskaaksi tuo teidän työ päivittäin..Moniko ottaa nokoset päivällä? Monellako mies auttaa illalla lasten kanssa? Nyt saamme varmasti kuulla kaiken kotiäitiyden suunnattomasta raskaudesta ja vaativuudesta?
laitan aamupalan
laitan vaatteet, autan pukemisessa, vien tytön kävellen eskariin 2km.
tullaa kotiin laitan ruuan pienemmille.
haetaan tyttö eskarista kävellen.
välipala.
ulkoilu
teen ruuan.
iltapuuhat.
väliin mahtuu pyykit, tiskit, kodin normi puhtaanapito, ja lasten harrastuksia.

lapsia 3: 1,5v 4v ja 6v
en ota nokosia. ei auta mies kuin vkl, kun on töissä 7,30-15,30 josta lähtee kouluun ja tulee kotiin klo21.30

en pidä tätä työnä, vaan valintana, en ole koskaan valittanut valintaani. sitä voin valittaa että tässä maassa ei omien lapsien hoitotyötä arvosteta, työttömyyspäivärahakin on enemmän mitä lasten kotihoidon tuki. vaikka kunnallehan on suuren suuri säästö se että lapset hoidetaan kotona.
Kyllä se työtä on. Ovatko isovanhemmat auttamassa kuskaamisten suhteen?
 
No minulla on neljä lasta, joista kaksi on koulussa. Ihan normaalia kotielämää eletään, nuorin on vielä vauva.

Normaali arki ei ole kamalan raskasta, kivaakin jos sattuu kavereita tapaamaan. Kun taas koko jengi on vaikkapa oksennustaudissa, ja omaakin päätä huippaa, sitä menee joku autopilotti päälle ja kaikesta vaan selvitään.

Miksi elämän pitäisi olla kokoajan jotenkin raskasta? Vauvaa en hoitoon laita jos siihen voin vaikuttaa, joten paljon muita vaihtoehtoja kuin kotona olo ei ole.
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja siili:
Kertokaa mitä ihmettä te teette päivän aikana ja montako lasta sekä iät? Kun menee niin raskaaksi tuo teidän työ päivittäin..Moniko ottaa nokoset päivällä? Monellako mies auttaa illalla lasten kanssa? Nyt saamme varmasti kuulla kaiken kotiäitiyden suunnattomasta raskaudesta ja vaativuudesta?
laitan aamupalan
laitan vaatteet, autan pukemisessa, vien tytön kävellen eskariin 2km.
tullaa kotiin laitan ruuan pienemmille.
haetaan tyttö eskarista kävellen.
välipala.
ulkoilu
teen ruuan.
iltapuuhat.
väliin mahtuu pyykit, tiskit, kodin normi puhtaanapito, ja lasten harrastuksia.

lapsia 3: 1,5v 4v ja 6v
en ota nokosia. ei auta mies kuin vkl, kun on töissä 7,30-15,30 josta lähtee kouluun ja tulee kotiin klo21.30

en pidä tätä työnä, vaan valintana, en ole koskaan valittanut valintaani. sitä voin valittaa että tässä maassa ei omien lapsien hoitotyötä arvosteta, työttömyyspäivärahakin on enemmän mitä lasten kotihoidon tuki. vaikka kunnallehan on suuren suuri säästö se että lapset hoidetaan kotona.
Kyllä se työtä on. Ovatko isovanhemmat auttamassa kuskaamisten suhteen?
ei, asuvat eri kunnassa, ja en näe tätä ongelmana muuta kun silloin kun aurat ei käy ja lunta on muniin asti..
 
Niin siis onhan tää rankkaa, mul tuli tosi pahat makuuhaavat meidän sohvast, ja sit suklaa pisti pakin sekasin..onneks nyt alkaa Suomeski näkyä tuo daytime-television, ettei tarvi vanhoja leffoja kattoo päivät.. niin ja lapset, ne on 2v ja 9kk, hyvin ne tuol menee.välil vähä heitän tuttipullol tai keksiaskilla.
 

Yhteistyössä