Nyt mua ärsyttää (miehen työnantaja)!

Huoh, mies sai eilen sahanpuruja silmäänsä puita tehdessään. Hän toki huuhteli silmää ja saikin enimmät roskat pois, mutta ilmeisesti verkkokalvo naarmuuntui hieman ja koimme aiheelliseksi käydä terveyskeskuksessa silmää näyttämässä (mies oli tuskainen, silmä punainen ja vuoti vettä koko ajan). Lääkäri kirjoitti kaksi päivää sairaslomaa ja antoi reseptin mukaan.

Mies soitti työnantajalleen ja vastaus oli melko tiukka: sairaslomaa ei saa pitää. |O Kuulemma liian lyhyt varoitusaika, eivätkä saa ketään tuuraamaan (mua pisti jo mietityttämään et mitäs jos mun mies kuolis, pakottaisko ne mut tekee sen työt vai mitä??). Nyt minä sitten ajelen edestakaisin (tekee n. 50 km ylimääräistä matkaa päivässä) miestäni kuskaamassa, sillä hänellä on toinen silmä lapulla suojattuna, eikä mielestäni yhdellä silmällä autoa ajeta. Tarkkuutta vaativaa työtä ilmeisesti voi sitten tehdä, ainakin työnantajan mielestä.

ARGH! :mad:
 
Sairaslomalla on oikeus joka tilanteessa olla lääkärintodistuksella. En tiedä mikä TES on kyseessä, mutta ravintola-alalla jos ilmoittaa kaksi tuntia tai myöhemmin ennen vuoron alkua saikusta on eka saikkupäivä palkaton.
 
"vieras"
Jos lääkäri on kirjoittanut sairauslomaa, niin silloin ei tosiaankaan kannata mennä töihin: Jos miehesi esim. joutuu työtapaturmaan tai vaikka työmatkalla onnettomuuteen, niin vakuutus ei (välttämättä) korvaa.
 
No kova kovaa vastaan ja jos kerta miehes on pakko mennä töihin eikä voi ajaa niin hommatkoon työnantaja sun miehelles kyydin. Sun mieheshän vois vaikka kysyä et maksaako työnantaja taksin kun on kerta töihin tultava.
 
[QUOTE="vieras";25310932]työnantaja EI VOI KUMOTA saikkua millään tavalla , kun on saikkutodistus. Ota liittoon yhteyttä.[/QUOTE]

Ainoa, mitä työnantaja voi tehdä, on pyytää toinen mielipide osoittamaltaan lääkäriltä (eli yleensä työterveyshuollosta). Mutta ihan omalla päätöksellä ei voi saikkua kiistää.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
Sairaslomaa saa hakea lääkäriltä, työnantajan ei sitä pakko hyväksyä.
Jos työnantaja käskee töihin on hän vastuussa siitä koituvista lisävahingoista/sairauden pahenemisesta.
Yleensä työnantajat pitävät saikut mutta jos käskee töihin, ei tee mitään lainvastaista..
 
"hops"
Sairaslomaa ei voi kieltää, mutta työnantaja voi perustellusti evätä sairasloma-ajan palkan.
Meillä oli töissä tilanne, jossa työntekijä erillisistä ohjeista ja kielloista huolimatta toimi siten, että aiheutti itselleen vamman. Tietoisesti toimi työnantajan antamia työohjeita ja turvamääräyksiä vastaan, jotka oli yhdessä vielä kerrattu 20min aiemmin. Vamma vaati parantuakseen sairaslomaa, mutta ei ollut pysyvä. Työnantajan ei tarvinnut maksaa sairaslomakorvausta.
 
Sairaslomaa saa hakea lääkäriltä, työnantajan ei sitä pakko hyväksyä.
Jos työnantaja käskee töihin on hän vastuussa siitä koituvista lisävahingoista/sairauden pahenemisesta.
Yleensä työnantajat pitävät saikut mutta jos käskee töihin, ei tee mitään lainvastaista..
Joo, tällaiseen käsitykseen olen itsekin jäänyt.

Eipä tälle tilanteelle nyt sitten mitään mahda, mutta täytyy sanoa, että ei paljon ymmärrystä heru tuollaiselle pomolle (varsinkin kun mies vasta oli ennen joulua töissä vaikka olisi saikkua saanut, kun töissä oli vuoden kiireisin aika ja pomo pyysi olemaan jos vain mitenkään kykeni, silloin kyseessä oli ihan työtapaturma jossa sormesta meni melkoinen palanen). Joustoa on siis mieheni puolelta tullut ennenkin ja nyt eivät muka pärjää kahta päivää...:kieh:
 
Minkäslaiset sanktiot siitä seuraisi, jos jäisi vain menemättä töihin? Jos jälkeenpäin siitä tulisi jotain sanomista, niin olisiko tuo työkyvyttömyys lieventävä asianhaara. Vai onko riittävä irtisanomisperuste olla menemättä töihin sairaana?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25311571:
Minkäslaiset sanktiot siitä seuraisi, jos jäisi vain menemättä töihin? Jos jälkeenpäin siitä tulisi jotain sanomista, niin olisiko tuo työkyvyttömyys lieventävä asianhaara. Vai onko riittävä irtisanomisperuste olla menemättä töihin sairaana?
No tätä minäkin mietin, mutta oikeesti ollaan miehen kanssa molemmat ehkä liian tunnollisia (mies vielä enemmän kuin minä, mulla sentään kiehuu kun väärin kohdellaan), joten eiköhän tää mee just niin ku pomo haluaa eli mies menee töihin, oli sairaslomaa tai ei (ja minä siinä sivussa sitten ajelen tuota matkaa edestakaisin, huoh...).
 

Yhteistyössä