Nyt olis satamiljoonaa kysymystä päivähoidosta... Tai kaikesta siihen liittyvästä. Jelppikää...

Alkuperäinen kirjoittaja Taurus:
Tämä ketju on mullekkin hyödyllinen:)

Meillä aloittaa tuo pieni myös tarhan, äidin suru on suunnaton, mutta eiköhän tähän totu? Tottuuko?
Mua kanssa kiinnostaisi tietää... Kun tosiaan oon ollut pienten kanssa kotona aina. En juurikaan käynyt yhtään missään ikinä. Tai niin olen että lapset ovat isänsä kanssa (oon ollut jopa lenkillä & koirakentällä) ja muutamia kertoja ovat olleet isovanhempiensa hoivassa... Jänskättää että miten pienet suhtautuu, ja melkein yhtä paljon jänskättää että miten sitä itse sitten osaa olla kun lapsia näkee paljon vähemmän mitä tähän asti...
 
Vieras
Me on pärjätty hyvin yksillä kuriksilla, kun lapsi on yleensä ulkona kun haen. Eli ne voi jättää jalkaan tai jos autolla haet riisua siinä pihalla. Viikonlopuksi, kun muistaa vaan ottaa mukaan.
 
Taurus
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja Taurus:
Tämä ketju on mullekkin hyödyllinen:)

Meillä aloittaa tuo pieni myös tarhan, äidin suru on suunnaton, mutta eiköhän tähän totu? Tottuuko?
Mua kanssa kiinnostaisi tietää... Kun tosiaan oon ollut pienten kanssa kotona aina. En juurikaan käynyt yhtään missään ikinä. Tai niin olen että lapset ovat isänsä kanssa (oon ollut jopa lenkillä & koirakentällä) ja muutamia kertoja ovat olleet isovanhempiensa hoivassa... Jänskättää että miten pienet suhtautuu, ja melkein yhtä paljon jänskättää että miten sitä itse sitten osaa olla kun lapsia näkee paljon vähemmän mitä tähän asti...
Ihan ku minun sanomaa!!! Meillä tyttö 2v, ei ole ollut koskaan yökylässä, eikä kovin montaa tuntia missään ilmaan minua tai isää, niin tuntuu, että miten sitä voi kokonaiset reilu 8 tuntia olla pois lapsen luota? Vaikka uskon, että tyttö viihtyy päiväkodissa kun siellä on kavereita jne..., niin siltikin tuntuu ihan kauhealle!!!!!!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Me on pärjätty hyvin yksillä kuriksilla, kun lapsi on yleensä ulkona kun haen. Eli ne voi jättää jalkaan tai jos autolla haet riisua siinä pihalla. Viikonlopuksi, kun muistaa vaan ottaa mukaan.
Niin eli kuljetatte niitä sitten aina mukana? Vai? Ette ulkoile kotona jos on kurjat ilmat? Vai miten...? Mietin vaan sitä raahaamista... Että tympeetä jos pitää jatkuvasti kuskata niitä kurakamppeita päiväkodin & kodin väliä :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taurus:
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja Taurus:
Tämä ketju on mullekkin hyödyllinen:)

Meillä aloittaa tuo pieni myös tarhan, äidin suru on suunnaton, mutta eiköhän tähän totu? Tottuuko?
Mua kanssa kiinnostaisi tietää... Kun tosiaan oon ollut pienten kanssa kotona aina. En juurikaan käynyt yhtään missään ikinä. Tai niin olen että lapset ovat isänsä kanssa (oon ollut jopa lenkillä & koirakentällä) ja muutamia kertoja ovat olleet isovanhempiensa hoivassa... Jänskättää että miten pienet suhtautuu, ja melkein yhtä paljon jänskättää että miten sitä itse sitten osaa olla kun lapsia näkee paljon vähemmän mitä tähän asti...
Ihan ku minun sanomaa!!! Meillä tyttö 2v, ei ole ollut koskaan yökylässä, eikä kovin montaa tuntia missään ilmaan minua tai isää, niin tuntuu, että miten sitä voi kokonaiset reilu 8 tuntia olla pois lapsen luota? Vaikka uskon, että tyttö viihtyy päiväkodissa kun siellä on kavereita jne..., niin siltikin tuntuu ihan kauhealle!!!!!!
Tosi lohdullista että jollekin muullekin tekee yhtä tiukkaa miettiä näitä... Tuntuu että moni vie lapsensa riemusta kiljuen päiväkotiin ja kun kerron että mua hirvittää ja stressaa oikeasti niin paljon etten saa unta iltaisin, niin mua sanotaan ihan tolloksi :ashamed:
 
Juuri samaan rumbaan ruvenneena kerron, miten meillä.

Meillä pakkaan lapsille molemmille oman repun (ettei tarvi miettiä, mitkä vaatteet kummanki on..., ku samas paikas ovat hoidos)
Ja reppuun kolmet vaihtovaatteet. Olen sittemmin todennut, että kahdet taitaisivat riittää.

Tossuina heillä on nuo tavanomaisimmat matalat tossut. (tosin tuossa hoitopaikassa niitä ei heille jalkaa pueta :whistle: )

Vaatteiden nimikointiin on paras mielestäni tekstiilitussi. Sukkiin kirjoita johonkin vaalean kohtaan, jossa näkyy...toi mun tussi on meinaan musta. Ja saahan niitä jostain sit tilattua vissiin semmosia lapsen nimillä olevia lappusia, jotka sit ommellaan vaatteeseen, mut ei oo meikäläisen hommaa se.

Ja toi syyllisyys on auttamattoman tuttua...siitä vaan selvittämään pääkoppaa...vinkkejä siihen en osaa antaa. Sen tiedän, että turhaahan se kuitenkin on! :hug: :heart: '

Ja aikatauluista. Annat heille tosiaan sellaiset tiedot, että mihin aikaan viet ja mihin aikaa haet ja näissä siis matkat huomioiden. Ei että 15 loppuu koulu vaan jos matkaan menee 40min niin laitat lappuun siis sen lasten hoitoajan...et omaa "työaikaasi". :)

Meillä ei oo valitettu vaippa-asioista, mutta siitä voit kysyä, onko heillä toivomuksia sen suhteen...

Toisissa paikoissa lapsilla on myös omat ksylitol-pastillit ja tästäkin käytännöstä voit kysyä...ja kaikesta muustakin mahdollisesta sitten, kun menet. :)

Niin ja vaihtovaatteet me säilytetään se hoitoviikko hoitopaikassa ja jos jotain menee likaiseksi niin saan sen pussissa kotiin ja tuon vastaavan vaatteen seuraavana päivänä takaisin. Sadevaatteita me roudataan edes takaisin ja sandaaleita ja muita sellasia "kausivaatteita" sillä me ei osteta tarhavaatteita erikseen. Toiset ostaa ja onhan se vähän helpompaa, ku ei tarvii sit roudata eestaas...kukin tavallaan.
 
Avasitpa hyvän ketjun :) Meilläkin alkaa "ura" päiväkodissa elokuussa ja noita sisätossuja en muistanut yhtään saati vaatteiden nimikoimista. Edellinen aloitti jo koulu npari vuotta sitten ja asiat unohtuvat näköjään. B)
 
Kyllä sukatkin yleensä löytyy vaikka ne ei ole nimikoidut. En laita sukkiin ja "laputtomiin" sormikkaisiin nimeä, kahdet sormikkaat hukassa ja mulla on ollu lapsia hoidossa 6 vuotta.

Olen itse päiväkodissa töissä, ja pitää vaan noista housuvaipoista sanoa että jos monella lapsella niin vie ihan mieletön määrä aikaa vaihtaa kaikille vaipat!
 
Tosta kamaluudesta ja siihen tottumisesta...lapset on TOSI yksilöllisiä tuon suhteen. Toivon sydämmeni pohjasta, että teillä kaikilla aloittavilla se olisi helppoa. Itse olen nyt kolmisen viikkoa vienyt lapsi hoitoon ja joka päivä itkenyt sitä "vääryyttä" ja heidän "hylkäämistä" :'( :ashamed: :headwall: nii-i tollo, mikä tollo.

Tietenkin olen toiminut lasten sitä näkemättä...siis parkunu. Muutenkin olen päättänyt, että lapsille se on ehdottoman mahtava ja tosi hieno juttu. Puhutaan kotona hoitopaikasta vähä ylistävään sävyyn ja kertoilllaa ja muistellaan niitä positiivisia asioita, kavereita ja leikkejä. :) Kehutaan, kuinka reippaita lapset on jne. Aina, kun puhutaan hoidosta ja sinne lähtemisetä niin tsemppaan oikein supertsempin päälle niin, että itsekin koen jo, että se on tosi mahtava juttu päästä sinne leikkimään päiväksi :LOL: . No niinhän se onkin :ashamed: .

Meidän kokemuksia on tämmöset. Lapset panttas kakkaa ekalla viikolla. Levottomia öitä on edelleen...ja toinen lapsista ei ole vielä kertaakaan mitään hoidossa syönyt. Päiväunet ja muu toiminta menee siellä mukavasti ja lapset vaikuttavat iloisilta ja tyytyväisiltä. Hyvä niin. Kotona onkin sitten tosi kova sylikaipuu ja/tai kärtyäminen. Ikäväänsä kärtyää sitten illat...mutta tosiaan...vajaa kuukausi täs on vasta menty... :whistle: toivottavasti teillä menee helpommin. :hug: :heart:

Meidän eka ja toka viikko meni tosi hyvin niinku sinne jäämisten suhteen. Pari kertaa itkettiin perään, mutta kolmas viikko oli aivan kamala. Kotoa asti...illasta alotettiin, levoton yö välissä ja aamulla jatkettiin ettei lähde hoitoon! Pakolla ne sinne sit viedä ja jättää itkemään...huh. Että kaikenlaista voi olla vastassa...mutta niistä selvitään. Mehän ollaan lastemme tukena tässä suuressa muutoksessa! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Alkuperäinen kirjoittaja stressiä täälläkin:
hoitoon vienti ajankohtainen vasta puolen vuoden päästä, mutta ressiä pukkaa jo nyt noista aloittajan kysymistä asioista mm.

Tsemppiä sulle, kyllä ne lapset pärjää hyvin (näinhän meidän "lapsenhylkääjien" vaan on pakko aatella;)) no, on se varmaan ihan oikeestikin totta !
Kiitos. Mä ajattelen vaan että on sinne muutkin lapset sopeutuneet... Mutta meidänpä onkin tavallista huonompia jäämään yhtään mihinkään ilman äitiä. Onneksi tuo päiväkoti alkaa hyvissä ajoin ennen mun kouluni alkamista (mulla alkaa 14.8.), niin voidaan aloittaa ihan parin tunnin pätkissä vaikka. Ja jos yötkin menee cembaloiksi niin ehkä se on jo vähän edes helpannut ennen koulun alkamista... Ehkä...
Sain itse hyvän vinkin neuvolantädiltä päivähoitorumbaa aloittaessamme. Hän muistutti siitä, että kannattaa antaa lapselle oikein paljon huomiota sitten kotona, kun ollaan palattu päiväkodista kotiin. Ei siis aleta heti tekemään ruokaa ja muita arjen askareita, vaan ollaan lapsen kanssa ja vaikka leikitään hetki. Lapsella on ollut kuitenkin kova ikävä, ja se saattaa tulla kotona itkuna ulos. Rauhottaa, kun äiti haluaa todella olla läsnä ja vaikka pitää pitkään sylissä ilman mitään ylimääräistä touhuamista. Ainakin meillä tehtiin näin ja huomasin sen positiivisen vaikutuksen lapseen.
 
hihii
Alkuperäinen kirjoittaja tia:
Meillä on mukana tarvittavat vaatteet ja teippivaipat aina mukana.
Poika on 4.5v pitää tarhassa vaippaa.
Ei juma, kenen 4½ v on vielä vaipoissa??? Mun lapsen tarhassa ei yksikään 3 vuotiaistakaan oo enää vaipoissa :D
 
Vanilla
Mä olen vaan kuulakärkikynällä nimikoinut kaikki vaatteet sukista lähtien, oli ihan nopea homma.. varavaatteet on aina päiväkodilla, en kanna niitä repussa edestakaisin. Kun jotain tulee pyykkipussissa kotiin, pesen ja vien mennessäni takaisin päiväkotiin varavaatteeksi.
Meillä hoitajat toivoivat että ihan pienillä olisi jarrusukat mielummin kuin tossut koska eivät kuulema tykkää pitää tossuja ja riisuvat ne kokoajan pois, joten meidän muru käyttää vielä jarrusukkia päivittäin, tossut on kyllä odottamassa, mutta olen kotonakin niitä testaillut ja muksu tosiaan riisuu ne heti kun silmä välttää..
 
Mä olen ostanut kirjakaupasta tekstiilikynän. Nimikoin sillä vaatteiden pesulaappuihin yms. Sukkia en ole nimikoinut. Ja muutenkin, ihan pikkuhiljaa tutustutte hommaan. Sieltä päiväkodin puolestakin on varavaatteita yms. Ne osaa siellä hommansa. Ei sun tarvi hetii täydellisesti varustaa yms, sua neuvotaan kyllä. Kyllä se siitä ! Ainoastaan ihania hoitajia olen kolmen lapseni kohdalla tavannut. :)
 
Me tultiin juur hoitopaikasta tutustumasta.Maanantaina tyttö sitten alottaa siellä.Mua jännittää ihan sikana!!! Noista vaipoista..mä ainakin aattelin viedä sinne housuvaippoja,en tullut ees ajatelleeksi tuota.Noh,siel ei tosin oo muita vaippa ikäsii kun meidän neiti.
 
äitee
Mä sanoisin että parhaat tossut on ne varrettomat.

Nimikoin mustalla tekstiilitussilla(näitä löytyy ihan kynäosastolta esim. Prismasta). jos tummat sukat tms. laitan nimilapun apteekista ostetulla "laastariteipillä", näitä laitan myös esim. villasukkiin tms.

Varavaatteet säilytetään meillä naulakossa olevassa korissa.

Kuravaatteet ja saappaat ovat tarhassa, vien ne kotiin vain pesuun(tai mahdollisesti viikolopuksi) kototna ontoiset saappaat, ja EMME ulkoile kuin harvoin päiväkodin jälkeen(ainoastaan jos on upea pulkkailuilma tms. mutta silloin ei sadevaatteita tarvitse.

Hoitoajat olen ilmoittanut näin. 7.30-16.30. Opiskelen joten joskus pääsen aiemmin, silloin haen lapset aiemmin, tai käyn kaupoilla. jos minulla on vapaapäivä: toisinaan pidän lapset pois tarhasta, joskus taas teen rästitehtäviä tai vaan laiskottelen...

KYllä se on äidille kova paikka viedä lapset hoitoon, tai ainakin minulla on. työharjoittelu kun oli olivat lapset 10h hoidossa! näin heitä hetken aamulla herätys 6.00, 6.30 tarhassa, ja iltapäivällä kun tulimme kotiin n.17.00 aikaan, syötiin ruoka ja jo 19.00 lapset olivat nukkumassa... eli näin heitä vain 2,5h päivässä....

Voimia tarhaan vientiin :) ja opiskeluiloa!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja tolnaato:
voi viedä :eek: Joku sano, et pitää riisua koko lapsi, sen takia niistä ei pidetä. No en tiedä niiden tyyliä vaihtaa vaippaa, mut kyllä meillä ainakin riittää että otetaan housut pois.
Ethän niitä housuvaippoja voi esim. sukkahousujen päälle laittaa jos housut otat pois.....
 
kolmen äiti82
Meidän lapsista kukaan ei ole päivähoidossa ollut mutta noista tossuista sen verran sanoisin että meidän lapsilla kerhossa olleet tosi hyvät sellaiset Ergee merkkiset tossut.Ovat kyllä tavallaan ihan kuin frotee sukat mutta niissä on pohjissa sellaisia silikonisia "laikkuja" jarruina etteivät ole liukkaat.Ovat tosi hyvät kun eivät hiosta ja ovat hyvät jalassa eivätkä taatusti purista..Suosittelen näitä!
 
Greippi
Henkilökunta tosiaan kertoo sinulle, mikä on juuri siinä päiväkodissa käytäntö.

Meillä ei ole kuin yhdet kurikset ja kumisaappaat. Ovat aina päiväkodissa eli esim. sadesäällä huuhtelen ne ja jätän sinne kuivumaan. Kotona ulkoillaan goretexeilla.

Meillä on kaikilla lapsilla omat kaapit, joihin vaihtovaatteet jätetään. Yksi vaihtovaatekerta plus vararukkaset riittävät. Jos sinne vie liikaa, meillä tulee paluupostissa takaisin ; )

Tossuista olivat pienenä minusta parhaat sellaiset "mokkasiinit", jotka ovat tavallaan kuin sukka mutta nahkapohjalla. Näitä saa ainakin Lindexiltä hyvin edullisesti. Myös liukuestesukat toimivat. Isommalla meillä on ollut sisäsandaalit tai sellaiset aamutossumaiset kengät.

Unikaveri mukaan. Ja unitutti plus tuttipullo, jos käyttää.

Reppuun on aika turha investoida, tavarat voi kuljettaa ihan tavallisessa kangaskassissa. Meillä ne kulkevat sellaisessa kankaisessa ostoskassissa.
 

Yhteistyössä