Nyt tarvin apuanne, ero edessä :(

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Olemme tulleet siihen tulokseen ihan yhteisymmärryksessä että tämä suhde ei enään toimi.

Meillä on 3 lasta ja yhteishuoltajuus, meillä on 200 000 asuntolainaa, asumme omakotitalossa.

Miten tästä on mahdollisuus toisen lähteä pois, mies haluaa pitää talon ja minun puolestani vain hyvä asia, että lapsilla on sitten piha missä touhuta.

Lainaa on meillä puolet ja puolet, eli minä omistan tästä puolet, miten pääsen tästä pois, miten käytännössä toimitaan kun taloa emme ole myymässä ?

Entä miten lasten kanssa, jos lapset ovat minulla enimmäkseen , niin olenko sitten yh vaikka meillä onkin yhteishuoltajuus, anteeksi tyhmät kysymykset, mutta tämä kaikki vaan on niin vierasta asiaa minulle.
 
niin
Miehesi joutuu ostamaan talon sulta tai siis laina siirtyy hänen nimiin jos pankki antaa sen vain hänelle,riippuu tuloista. yhteishuoltajuus ei ole sama kuin yksinhuoltaja
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Tuntuupa olevan niin hankalaa että mieti vielä kantsiiko erota...
Minun mielestäni parempi yksin kuin huonossa seurassa, lapsillakin varmasti kivempaa tämä elämä kun vanhemmat eivät koko ajan kinastele.

ap
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Miehesi joutuu ostamaan talon sulta tai siis laina siirtyy hänen nimiin jos pankki antaa sen vain hänelle,riippuu tuloista. yhteishuoltajuus ei ole sama kuin yksinhuoltaja
ok, eli ..mitä tarkoitat tuolla yhteishuoltajuus jutulla ? käytännössä ?
 
vieras
No mies maksaa sut ulos talosta jos pystyy/tai ottaa kokonaan laina omiin nimiin ja sä lähdet siitä pois tyhjin käsin.Yhteishuollossa saat lapsista lapsilisään yh korotuksen jos lapset sulla.
 
essi
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Tuntuupa olevan niin hankalaa että mieti vielä kantsiiko erota...
no jopa oli loistava neuvo!
Että jos järjestelyissä ei heti tiedä miten toimia, niin pakko jäädä suhteeseen mikä ei toimi...
JA mitä sitä muitakaan asioita tekemään, jos hankaloilta tuntuvat, eikö.
 
Jos lasten virallinen osoite on sinun luonasi, niin silloin olet yh ainakin Kelan silmissä. Eli saat yksinhuoltajakorotukset lapsilisiin, lapset otetaan laskelmissa huomioon kun haet asumistukea, jne. Vaikka teillä yhteishuoltajuus olisikin.

Hankalaahan eroaminen on, mutta se, että eroprosessin alullepaneminen ja uuteen tilanteeseen tottuminen on hankalaa, ei mun mielestä ole mikään syy sille että jää huonoon liittoon.

Tsemppiä sinulle ap :hug:
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Miehesi joutuu ostamaan talon sulta tai siis laina siirtyy hänen nimiin jos pankki antaa sen vain hänelle,riippuu tuloista. yhteishuoltajuus ei ole sama kuin yksinhuoltaja
ok, eli ..mitä tarkoitat tuolla yhteishuoltajuus jutulla ? käytännössä ?
jos teette yhteishuoltajuus sopimuksen maksatte lasten menot puoliksi, eikä kumpikaan maksa elatusapua.kaikki lasten asiat sovitaan yhdessä mm. jos toinen muuttaa paikkakuntaa ne tulee sopia koska vaikuttaa lapsiin.jos haluaan hankkia isompia(kallimpia) asioita lapselleen ei niitä saa ostaa ilman toisen lupaa,jos haluaa että toinen osallistuu kustannuksiin.omilla rahoilla siis saa ostaa lapsille mitä vaan,mutta ei voi vaatia toista kustannuksiin mukaan jos ei kysy toiselta lupaa.koskee harratseita ja kaikkea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Miehesi joutuu ostamaan talon sulta tai siis laina siirtyy hänen nimiin jos pankki antaa sen vain hänelle,riippuu tuloista. yhteishuoltajuus ei ole sama kuin yksinhuoltaja
ok, eli ..mitä tarkoitat tuolla yhteishuoltajuus jutulla ? käytännössä ?
jos teette yhteishuoltajuus sopimuksen maksatte lasten menot puoliksi, eikä kumpikaan maksa elatusapua.kaikki lasten asiat sovitaan yhdessä mm. jos toinen muuttaa paikkakuntaa ne tulee sopia koska vaikuttaa lapsiin.jos haluaan hankkia isompia(kallimpia) asioita lapselleen ei niitä saa ostaa ilman toisen lupaa,jos haluaa että toinen osallistuu kustannuksiin.omilla rahoilla siis saa ostaa lapsille mitä vaan,mutta ei voi vaatia toista kustannuksiin mukaan jos ei kysy toiselta lupaa.koskee harratseita ja kaikkea.
Saa lähivanhempi elatusmaksut silloinkin, kun isällä ja äidillä on yhteishuoltajuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Miehesi joutuu ostamaan talon sulta tai siis laina siirtyy hänen nimiin jos pankki antaa sen vain hänelle,riippuu tuloista. yhteishuoltajuus ei ole sama kuin yksinhuoltaja
ok, eli ..mitä tarkoitat tuolla yhteishuoltajuus jutulla ? käytännössä ?
Meillä jäi yhteishuoltajuus kun erottiin, vaikka tyttö asui mun luona virallisesti. Kun pystyttiin puhumaan asiat läpi ja exään saatan kuitenkin luottaa...ja tietysti mulle tuli yksinhuoltajakorotukset ym vaikka yhteishuoltajuus onkin. Lastenvalvoja oli sitä mieltä ettei kannata muuttaa kun pystytään sopimaan tyttöä koskevat asiat yhteisymmärryksessä.

En tiedä miten nää asiat menee, on vain tää oma esimerkki annettavana. Tsemppiä :hug:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Miehesi joutuu ostamaan talon sulta tai siis laina siirtyy hänen nimiin jos pankki antaa sen vain hänelle,riippuu tuloista. yhteishuoltajuus ei ole sama kuin yksinhuoltaja
ok, eli ..mitä tarkoitat tuolla yhteishuoltajuus jutulla ? käytännössä ?
jos teette yhteishuoltajuus sopimuksen maksatte lasten menot puoliksi, eikä kumpikaan maksa elatusapua.kaikki lasten asiat sovitaan yhdessä mm. jos toinen muuttaa paikkakuntaa ne tulee sopia koska vaikuttaa lapsiin.jos haluaan hankkia isompia(kallimpia) asioita lapselleen ei niitä saa ostaa ilman toisen lupaa,jos haluaa että toinen osallistuu kustannuksiin.omilla rahoilla siis saa ostaa lapsille mitä vaan,mutta ei voi vaatia toista kustannuksiin mukaan jos ei kysy toiselta lupaa.koskee harratseita ja kaikkea.
Voi kiitos hyvistä neuvoistasi ja ennenkaikkea vastauksestasi.

Entäpä sitten, jos minulla on 3 lasta niin meneekö heistä päivähoitomaksua, minä olen töissä ja tienaan n1600 bruttona. Onko minulla mahdollisuus saada asuntolainaa, että ostaisin oman kerrostalohuoneiston, maksaisin omaa mielummin kuin toiselle. Entä onko silloin mahdollista saada asumistukea, jos viitsitte hieman valaista minua, olisin erittäin kiitollinen siitä.

ap
 
niin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Miehesi joutuu ostamaan talon sulta tai siis laina siirtyy hänen nimiin jos pankki antaa sen vain hänelle,riippuu tuloista. yhteishuoltajuus ei ole sama kuin yksinhuoltaja
ok, eli ..mitä tarkoitat tuolla yhteishuoltajuus jutulla ? käytännössä ?
jos teette yhteishuoltajuus sopimuksen maksatte lasten menot puoliksi, eikä kumpikaan maksa elatusapua.kaikki lasten asiat sovitaan yhdessä mm. jos toinen muuttaa paikkakuntaa ne tulee sopia koska vaikuttaa lapsiin.jos haluaan hankkia isompia(kallimpia) asioita lapselleen ei niitä saa ostaa ilman toisen lupaa,jos haluaa että toinen osallistuu kustannuksiin.omilla rahoilla siis saa ostaa lapsille mitä vaan,mutta ei voi vaatia toista kustannuksiin mukaan jos ei kysy toiselta lupaa.koskee harratseita ja kaikkea.
Voi kiitos hyvistä neuvoistasi ja ennenkaikkea vastauksestasi.

Entäpä sitten, jos minulla on 3 lasta niin meneekö heistä päivähoitomaksua, minä olen töissä ja tienaan n1600 bruttona. Onko minulla mahdollisuus saada asuntolainaa, että ostaisin oman kerrostalohuoneiston, maksaisin omaa mielummin kuin toiselle. Entä onko silloin mahdollista saada asumistukea, jos viitsitte hieman valaista minua, olisin erittäin kiitollinen siitä.

ap
Yhteishuoltajuuksissakin on siis eroja,mutta jos esim lapset aina vkon toisella ja vkon toisella ei yleensä makseta elatusapuja.Jos on yhteishuoltajuus,mutta lapsi pääsääntöisesti asuu toisella ja satunnaisesti tai sovitusti esim.vkonloppuisin on toisen luona ,maksaa se vanhempi elatusapua jonka luona lapset harvemmin.
Päivähoitomaksuihin saa tulojen mukaan alennuksia ja sisaralennuksia,ne kannattaa tarkistaa oman kunnan päivähoitotoimistosta.Asuntolainaahan saa jos on vakkaritulot ja maksukykyä, ei siihen vaikuta aviosääty.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn vaan:
Miten ihmeessä voi olla yksinhuoltaja jos lapsilla on yhteishuoltajuus???!!!
jos vanhemmat eroaa ja lapset muuttavat vaikka äidilleen. Äiti on silloin yh ja isä etävanhempi.

kun on yhteishuoltajuus niin toinen vanhemmista ei voi tehdä isoja lasta koskevia päätöksiä ilman toisen vanhemman lupaa. Isällä on myös sananvalta

mut jos ei ole yhteishuoltajuutta niin mutsi voi vaikka lähtee 2kk ulkomaille mukulan kanssa kysymättä keneltäkään:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kysyn vaan:
Miten ihmeessä voi olla yksinhuoltaja jos lapsilla on yhteishuoltajuus???!!!
Viralliset termit lienevät "yhteishuoltajuudessa oleva lähivanhempi" ja "yhteishuoltajuudessa oleva etävanhempi". Mutta jotta näin pitkää rimpsua ei tarvitsisi joka käänteessä sanoa,on helpompi sanoa olevansa "yksinhuoltaja", joka siis puhekielessä takoittaa tuota yht.huoltajuudessa olevaa lähivanhempaa...

Eli minä esimerkiksi olen yksinhuoltaja, vaikka meillä on yhteishuoltajuus. Saan kelalta yh-korotukset lapsilisiin, lasten isä maksaa mulle elatusmaksuja. Kuitenkin kaikissa lasten asioissa, koulu, terv.huolto ym. viralliset asiat, niissä tarvitaan myös isän mielipide/allekirjoitus/lupa.

Oliko nyt tarpeeksi selkeä vastaus ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko miehellä riittävät tulot, jotta pystyy selviytymään 200 000 euron lainasta? Pelkkiin korkoihin menee jo iso summa kuukaudessa ja päälle tulee asumiskulut....
Niin, kaiketi se mies tietää paljon siihen lainan hoitoon ja asumiseen menee rahaa, kun ei ole siis uutta lainaa ottamassa vaan makselemassa jo olemassa olevaa... Meillä ainakin mies selviäisi jopa paremmin lainan maksusta jos ottaisi koko potin ja talon omiin nimiinsä ja me lasten kanssa lähdettäisiin menemään. Mun tulot kun on about 400 e kuussa (kotihoidontuki ja lapsilisä ) niin ei sillä paljon lainaa maksella. Vaikka talo on yhteinen ja laina 50/50, niin mies sen on maksanut.
 

Yhteistyössä