ODOTUS JA KISSAT -pelkäätkö toksoplasmainfektiota??

Mikä on toksoplasma?

Toksoplasmainfektion aiheuttaa Toxoplasma gondii, itiöeläin, parasiitti, jota esiintyy maailmanlaajuisesti. Tartuntaa ei usein itse huomaa. Raskauden aikainen toksoplasmainfektio voi aiheuttaa sikiön / vastasyntyneen toksoplasmoosin, joka vaurioittaa aivoja, näköä ja kuuloa.

http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/2795/11004/

Meilla kaksi sisäkissaa. Joudun huolehtimaan laatikon siisteydestä, sillä mies ei ole odotuksen aikana juurikaan kotona.

Ajatuksia??
 
Meillä neuvolan terkka sanoi, että riski on minimaalinen, eikä nähnyt mitään syytä esim. luopua kissasta. Hyvä käsihygienia on avuksi, mutta ei kai kukaan jätä pesemättä käsiään tyhjennettyään laatikon?

Ja ihan huumorin kannalta, samainen terkka neuvoi olemaan syömättä kissanpeetä raskausaikana. Muutoin ei kuulemma ole suurta huolta. ;)
 
Kantsii pitää huoli, että syö aina lautaselta. Kissat nimittäin käy pöydillä. Ja tietty pestä käsiä. Enemmän mua huoletti se, että kissa menee nukkuvan vauvan päälle sänkyyn/vaunuihin ja sitähän se kyllä yrittikin :eek:
 
Mulle neuvottiin aikanaan että saadakseen kissasta sen pitää laittaa kätensä tartunnan saaneen kissan kakkaan ja sen jälkeen kädet suuhun ja niellä :D Sitä ei voi saada muuten. Se ei esim. tartu ilmasta tai vain ihosta.

Mutta sen voi saada esim. huonosti pessyistä vihanneksista vaikkapa jos on kyläilemässä ja emäntä/ isäntä on vähän suurpiirteisempi vihannesten suhteen pesussa. Kuulemma erityisesti Italian tuomisissa esiintyy tätä.
Myös suomalaisissa, mutta merkittävästi vähemmän.
 
Olen edelleen toksoplasma negatiivinen 15v. kissoja,kasvatusta ja löytöeläimiäkin kotona. Töissä sairaitakin eläimiä.Hyvä perushygienia niin ihmisillä kuin eläimilllä, ei siinä ihmeitä vaadita. Ennemmin sen saa vihanneksista tai kasvimaalta.
 
Meillä kolme kissaa ja ei pelota :) kaksi raskautta jo sujunut mainiosti kissallisena ja kolmas menee samalla tyylillä. Mulla ei oo tapana herkutella kissan paskalla ja kun lapiolla hiekkalaatikot siivoan niin sen jälkeen pesen käteni :)

Turhaa pelottelua.

Ja tuo kissa sänkyyn ja vaunuihin. Meillä kissat tekee/teki tuota kun vauva EI ollut sängyssä, kun se karvoja repivä, rääkyvä olento siellä oli kissat kiersi pinnasängyn kaukaa :) aika olematon uhka tuokin.
 
Mulla todettiin "vanhat" toksoplasmoosin vasta-aineet kohtukuoleman tutkimusten yhteydessä, joten kohtukuolema ei johtunut tuosta. Eli kun sen on kerran sairastanut, niin sille on sen jälkeen vasta-aineet.

Mä en oo mikään kissa ihminen, meillä ei ole ikinä ollut kissaa ja kun meen lähellekin kissaa alkaa kutittamaan (allergia todettu).

Lääkäri veikkasi aiheuttajaksi kissaa, mutta kun kerroin tuon edellisen, niin se kysyi missä olen matkustellut/asunut. Eli kuten jo joku kirjoitti raaka liha, huonosti pestyt vihannekset, kasvikset ja hedelmät on yksi lähde. Mitä enemmän ulkomailla oleskelee, niin sitä todennäköisemmin saa tuon.

Paniikissa ei tarvi olla, mutta nuo muiden edellä kirjoittamat asiat kannattaa pitää mielessä. Tiedän pari tapausta, jossa toksoplasmoosi on aiheuttanut sikiövaurioita, kumpaankaan ei liittynyt kissaa.

marie
 
Kissathan ei tosiaankaan ole ainoita toksoplasmoosin levittäjiä kuten tuolla ap:n linkittämällä sivustollakin mainitaan. Miksi aina vouhotaan vain niistä? Varsinkin kun tuollakin mainittiin että mikä tahansa eläin voi loisen saada. Vauhkotaan koirista seuraavaksi :) Sitä paitsi jos kissa on koko elämänsä ollut sisäkissa, voi hyvinkin olla ettei se edes kanna kyseistä loista.

Meillä on aina ollut kissoja, löytyy myös yksi lapsi ja raskaus vikalla kolmanneksella. Koskaan en ole toksotestissä käynyt, mutta ei ole kyllä ollut syytäkään epäillä että raskauden aikana olisin sen saanut, ei ole ollut tapana syödä kissan peetä tai kukkamultaa ;) Meidän kissat on tällä hetkellä sisäkissoina mutta ulkoilleet aikaisemmin, joten hyvin todennäköisesti ovat toksopositiivisia. Kyllä mä niiden pottia siivoan, mutta pidän huolta hygieniasta, enkä tosiaan koskaan ole ollut huolissani.

Hyvin mahdollista että vasta-aineet löytyy kun on kakarana tullut oltua niin paljon naama mullassa ja siellä kissan pyllyssä :LOL: Mielenkiintoista olisi joskus testata. Saiskohan neuvolan kautta ilmaiseksi..?
 

Yhteistyössä