Ohikulkija sanoi vauvaani rumaksi

  • Viestiketjun aloittaja Kettuuntunut kettunen
  • Ensimmäinen viesti
Hyi hemmetti, mitä ihmisiä pitää olla. Ärsyttää tollaset akat, jotka ylipäätään on itteään survomassa joka paikkaan mihin heitä ei kaivata ja sit alkaa kaikenlisäks haukkumaan vauvaa.
Mun tytärtä jos, joskus joku haukkuu niin, annan kyllä tulla sen jälkeen tuutin täydeltä.

Tytär tais olla joku 3-4kk vanha kun, joku mummeli sano mulle, että lapses on kyllä aivan älyttömän sulonen ja niin, söpönen. Mutta on hirveen laiha, et varmaan ruoki vauvaa tarpeeks. Kyllä ennen vanhaan osattiin lapset ruokkia oikein jne. sitä paasausta en jaksanu loppuun asti kuunnella, vaan poistuin törkeesti, mitään sanomatta paikalta. Otti niin, paljon aivoon ton mummelin taivastelut. Tytär oli jo syntyessään pieni ja siro, ruokahalu oli aivan tajuton, eli kyllä ruokin niin, paljon kun tuo vaan halus syödä ja neuvolastakin sanottiin että, kasvaa tasasesti ja hienosti omalla käyrällään.
 
"vieras"
No on munkin vauva vasta 2 kk, ja mulle on jo sanottu että vauva on "liian pullukka". Öh, mistä kohtaa? Poika on 2 kk ja painaa 6 kg, syö hyvin ja on ihanan vauvanpyöreä. Mua jopa varotellaan syöttämästä liikaa...pah, vauvat ei syö liikaa, sanon minä!
 
Sasso
[QUOTE="vieras";27278957]No on munkin vauva vasta 2 kk, ja mulle on jo sanottu että vauva on "liian pullukka". Öh, mistä kohtaa? Poika on 2 kk ja painaa 6 kg, syö hyvin ja on ihanan vauvanpyöreä. Mua jopa varotellaan syöttämästä liikaa...pah, vauvat ei syö liikaa, sanon minä![/QUOTE]

Minulle ainakin neuvolassa sanottiin, että vauva ei voi syödä liikaa.
 
"moi"
mietin miks ylipäätänsä joku haukkuu jotain rumaksi? en tarkoita tätä tapausta pelkästään vaan ihan jollekkin joku sanoo jotain ilkeetä.
Ihmisellä itsellään on jotain silloin elämässä vialla. Eikö hän osaa hyväksyä mitään erillaista tai erinäköistä tai hänen näylleen, mikä miellyttää juuri häntä.
Tälläinen ihminen ei varmaan ole kokenut mitään horjuttavaa elämässää uskoisin.
 
Ihan hullu täti :O Nyt treenaat pari vittumaista vastausrepliikkiä valmiiksi jos ikinä tulis toinen yhtä älytön tapaus. Eniten harmittaa just se kun jää tollasessa tilanteessa sanattomaksi, kotona vasta hokaa mitä olis pitänyt tölväistä takaisin.

Down-ihmiset, vauvat ja aikuiset, on muutenkin musta niin ihania. Kauniita, ja heistä näkyy rehellisyys.

Vuoden tein töitä downien kanssa ja opin kyllä heiltä takuulla enemmän kuin he multa.
 
"vieras"
Mitä ihmettä ihmisen mielipide kertoo hänen sisäisestä saati sitten ulkoisesta kauneudestaan? Onko aloittajan ja näiden kanssahaukkujien mielestä joka ikinen vauva kaunis?

Tosiasia on kuitenkin, että enemmistö downeista ON rumia. Niin vauvana, lapsena kuin etenkin aikuisena. Muutaman olen nähnyt joka ei ole näyttänyt vastenmieliseltä mutta ei nyt rehellisesti silloinkaan voi hurjan kauniiksi sanoa. Eihän sitä nyt tietenkään ole tarpeen ääneen sanoa kuten ei kenenkään muunkaan ruman ihmisen kohdalla, mutta kuulostaa siltä että kyseessä oli lähinnä tahaton reaktio eikä pelkkä törppöys. Nainen ei varmaan tajunnut lapsen olevan down ja kyllähän sellainen nyt vain on huomattavan ruma verrattuna keskivertovauvaan, sitä mieltä on varmaan suurin osa ihmisistä vaikka ei sitä tietenkään ääneen lapsen äidille sano, eikä pidäkään sanoa. Toiset nyt vain helpommin päästävät suustaan ensimmäisen ajatuksen sen kummemmin miettimättä.

Eihän se vauva toivottavasti äidilleen ja muille läheisilleen sen vähemmän rakas ole vaikka ventovieraiden mielestä ruma olisikin.

Ja ei, en tietenkään sanoisi down- tai muuten ruman vauvan äidille että onpa ruma vauva, ei äiti sillä tiedolla mitään tee. Mutta en myöskään menisi kehumaan käsittämättömän kauniiksi söpöliiniksi, toivottavasti ulkonäkö ei kuitenkaan ole siinä vauvassa tärkeintä.
 
äit86 harmaana
Mun mielestä down lapset (ja aikuisetkin) on kauniita.
Heistä paistaa iloisuus, rehellisyys ja vilpittömyys muita kohtaan.
No itseasiassa mun mielestä kaikki lapset on kauniita, ihan kaikki, terveet, sairaat, suuret, pienet.

Kauneus on katsojan silmissä,
ja omasta mielestäni se joka näkee ulkoisesti muissa rumaa,
on sitä itse sisältä päin.
 
[QUOTE="vieras";27284642]Mitä ihmettä ihmisen mielipide kertoo hänen sisäisestä saati sitten ulkoisesta kauneudestaan? Onko aloittajan ja näiden kanssahaukkujien mielestä joka ikinen vauva kaunis?

Tosiasia on kuitenkin, että enemmistö downeista ON rumia. Niin vauvana, lapsena kuin etenkin aikuisena. Muutaman olen nähnyt joka ei ole näyttänyt vastenmieliseltä mutta ei nyt rehellisesti silloinkaan voi hurjan kauniiksi sanoa. Eihän sitä nyt tietenkään ole tarpeen ääneen sanoa kuten ei kenenkään muunkaan ruman ihmisen kohdalla, mutta kuulostaa siltä että kyseessä oli lähinnä tahaton reaktio eikä pelkkä törppöys. Nainen ei varmaan tajunnut lapsen olevan down ja kyllähän sellainen nyt vain on huomattavan ruma verrattuna keskivertovauvaan, sitä mieltä on varmaan suurin osa ihmisistä vaikka ei sitä tietenkään ääneen lapsen äidille sano, eikä pidäkään sanoa. Toiset nyt vain helpommin päästävät suustaan ensimmäisen ajatuksen sen kummemmin miettimättä.

Eihän se vauva toivottavasti äidilleen ja muille läheisilleen sen vähemmän rakas ole vaikka ventovieraiden mielestä ruma olisikin.

Ja ei, en tietenkään sanoisi down- tai muuten ruman vauvan äidille että onpa ruma vauva, ei äiti sillä tiedolla mitään tee. Mutta en myöskään menisi kehumaan käsittämättömän kauniiksi söpöliiniksi, toivottavasti ulkonäkö ei kuitenkaan ole siinä vauvassa tärkeintä.[/QUOTE]

Voisin linkittää yhden ketjun jossa on oikeasti maailman söpöin downtyttö, mutta en halua sekopäitä sinne häiriköimään. :)
Ja ihan rehellisesti voin sanoa, että on yksi suloisimmista lapsista joita olen ikinä nähnyt. Ja samaa mieltä on muuten moni lapseton ystäväni. En usko että kovinkaan moni pitää downlapsia rumempina kuin muut lapset, ehkä sinä sitten. Tuntuuko hyvältä saadessasi sanoa tämä? Et tietenkään sanoisi äidille että on ruma lapsi, mutta sanot kuitenkin täällä kasvottomana, että ovat rumia ja vastenmielisiä downlasten äideille? Miten se eroaa muuten kuin siinä, että sanot tämän nyt ilman naamaasi?
 
dgkd
Hyi hemmetti, mitä ihmisiä pitää olla. Ärsyttää tollaset akat, jotka ylipäätään on itteään survomassa joka paikkaan mihin heitä ei kaivata ja sit alkaa kaikenlisäks haukkumaan vauvaa.
Mun tytärtä jos, joskus joku haukkuu niin, annan kyllä tulla sen jälkeen tuutin täydeltä.

Tytär tais olla joku 3-4kk vanha kun, joku mummeli sano mulle, että lapses on kyllä aivan älyttömän sulonen ja niin, söpönen. Mutta on hirveen laiha, et varmaan ruoki vauvaa tarpeeks. Kyllä ennen vanhaan osattiin lapset ruokkia oikein jne. sitä paasausta en jaksanu loppuun asti kuunnella, vaan poistuin törkeesti, mitään sanomatta paikalta. Otti niin, paljon aivoon ton mummelin taivastelut. Tytär oli jo syntyessään pieni ja siro, ruokahalu oli aivan tajuton, eli kyllä ruokin niin, paljon kun tuo vaan halus syödä ja neuvolastakin sanottiin että, kasvaa tasasesti ja hienosti omalla käyrällään.
Anteeks nyt vaan mutta sulla on pilkut ihan väärissä paikoissa...
 
"vieras"
Voisin linkittää yhden ketjun jossa on oikeasti maailman söpöin downtyttö, mutta en halua sekopäitä sinne häiriköimään. :)
Ja ihan rehellisesti voin sanoa, että on yksi suloisimmista lapsista joita olen ikinä nähnyt. Ja samaa mieltä on muuten moni lapseton ystäväni. En usko että kovinkaan moni pitää downlapsia rumempina kuin muut lapset, ehkä sinä sitten. Tuntuuko hyvältä saadessasi sanoa tämä? Et tietenkään sanoisi äidille että on ruma lapsi, mutta sanot kuitenkin täällä kasvottomana, että ovat rumia ja vastenmielisiä downlasten äideille? Miten se eroaa muuten kuin siinä, että sanot tämän nyt ilman naamaasi?
No uskoisin kuitenkin, että suurimman osan mielestä on olemassa rumia vauvoja ja lapsia, samoin kuin suurimman osan mielestä kaikenikäiset downit ovat melko rumia. Enkä usko, että tämä on down-lasten vanhemmille mikään yllättävä ja uusi tieto, joten en sitä nyt ihan asiakseni tässä heille ole kertomassa. Jopa down-lasten vanhemmissa saattaa olla niin huonoja, sairaita ja sisäisesti sekä etenkin ulkoisesti rumia ja kamalia ihmisiä, että heidänkin mielestään joku vauva tai lapsi saattaa olla ruma.

On toki mahtavaa että on olemassa myös näitä upeita ja hienoja ihmisiä joiden mielestä jokainen lapsi on yhtä kaunis, mutta uskoisin että enemmistö on kuitenkin kaltaisiani surkimuksia joiden silmissä osa lapsistakin on rumempia kuin toiset. Itselle kun sitten taas ihmisen ulkonäöllä ei ole merkitystä, en osaa pitää ketään niin onnettomana surkimuksena ainoastaan sen takia, että pitää jotakuta rumana. Se ulkonäkö kun ei itselleni tee kenestäkään ihmisestä toista huonompaa mutta en silti voi sille mitään, että näen onko joku ruma vai ei.

Miksi se ihminen, joka haukkuu toista (sairaaksi, rumaksi, mielenvikaiseksi) vain tämän mielipiteen vuoksi (sille mielipiteelle kun ei itse mitään voi, sen enempää kuin rumuudellekaan), olisi yhtään parempi ihminen kuin se, jonka silmissä toiset nyt vain ovat toisia rumempia?
 
Jokaisella nyt saa olla oma makunsa sen suhteen mikä on kaunista ja mikä sitten rumaa, mutta kyllä tuollaisen mielipiteen esilletuominen ääneen pienen, vammaisen lapsen äidille on jo käytöksenä erittäin törkeää. Lieventävänä asianhaarana voidaan pitää jos kyseinen sanoja ei itse ole terve, mutta jokatapauksessa hyvin huonoa käytöstä.

Itse en nyt osaa rumia vauvoja tai lapsia ajatella, jotkut on silmissäni kauniimpia kuin toiset mutta eiköhän jokaisesta lapsesta löydä jotain suloista tai herttaista mikä saa tämän näyttämään mukavalta.

Ihminen voi olla rehellinen ja suora, mutta vähän tilannetajua.
 
Mä oikeen oon miettiny omaa likkaa enkä mä kyllä muista, että olisin mitenkää erityysesti opettanu, että ei saa tuijottaa ja sano mitä vain. Onko se sitte joillaki ihmisillä synnynnäästä tuo, että osaa kohdella kaikkia samalla tavalla.

On meillä tullu kaupas vastaan eräs nuori lyhytkasvuunen mies ja likka vähä katto, mutta ei sanonu mitää. Sitte ku oltiin matkalla autoon niin kysy, että miks se poika oli niin lyhyt. Koska näkihän likka kuitenki kasvoosta, että on aikuunen.

Ja ny muistu mieleen torstain Elonkerjuun keikka. Oltiin sen verran aijoos paikalla, että ennen keikan alkua oli aikaa lähes tunti. Siinä meidän takana oli pari lievästi kehitysvammaasta ihmistä. No ei likka siinä mitää sanonu, mutta ku päästiin kotio niin kysy, että miks se nainen puhu niin. Ei siihen mieheen ollu kiinnittäny huomiota.
 
"vieras"
No , kuten sanottu, eipä kukaan tervejärkinen päästä suustaan tuollaista. Selkeesti henkisiä ongelmia...kuten parilla tänne vastanneellakin "tuohon pitää tottua, jos vammainen lapsi...." Ei Helvetti, mitä porukkaa....
 
"vieras"
Mä oikeen oon miettiny omaa likkaa enkä mä kyllä muista, että olisin mitenkää erityysesti opettanu, että ei saa tuijottaa ja sano mitä vain. Onko se sitte joillaki ihmisillä synnynnäästä tuo, että osaa kohdella kaikkia samalla tavalla.

On meillä tullu kaupas vastaan eräs nuori lyhytkasvuunen mies ja likka vähä katto, mutta ei sanonu mitää. Sitte ku oltiin matkalla autoon niin kysy, että miks se poika oli niin lyhyt. Koska näkihän likka kuitenki kasvoosta, että on aikuunen.

Ja ny muistu mieleen torstain Elonkerjuun keikka. Oltiin sen verran aijoos paikalla, että ennen keikan alkua oli aikaa lähes tunti. Siinä meidän takana oli pari lievästi kehitysvammaasta ihmistä. No ei likka siinä mitää sanonu, mutta ku päästiin kotio niin kysy, että miks se nainen puhu niin. Ei siihen mieheen ollu kiinnittäny huomiota.
lapset ottaa mallia aikuisista, vaikket varsinaisesti mitään opettamalla opeta, esim käytöstapoja, niin kyllä ne lapset oppii suht samanlaisiksi kun vanhempansa näissä asioissa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
"Sanna"
Mitä sitten vaikka on down- lapsi ? Mitä helvettiä, kannattaa tottua tollaseen?!!
Ei todellakaan pidä tottua ja hyväksyä tollasta! Mitä ihmeen vatipäitä täällä on liikkeellä? Kenellä on oikeus ja pokkaa mennä sanomaan lasta rumaksi päin naamaa? Tommoset aivovammaset ajatukset kannattais pitää ihan omana tietonaan.
Palta tuntuu olevan pullollaan aivovammaisia, kun nyt hehkutetaan perussuomalaisten kuntavaaliehdokkaisen pärstäkuvia. Monen mielestä näyttää olevan kovinkin hienoa irvailla heidän ulkonäöllään.
 

Yhteistyössä