Ohutsuolen magneettikuvauksesta kokemuksia?

Lumivalkoinen
Ei mitään ongelmia. Ensin join sitä varjoainetta aikamoisen määrän, alkoi vähän tökkiä.
Sit mahalleen magneettiputkeen. Mahan aluetta kuvattaessa ollaan mahallaan ja pää putken suuaukolla joten ei tullut ahtaanpaikankammoa.
Paksusuolen tähystys oli paljon pahempi juttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:
Ei mitään ongelmia. Ensin join sitä varjoainetta aikamoisen määrän, alkoi vähän tökkiä.
Sit mahalleen magneettiputkeen. Mahan aluetta kuvattaessa ollaan mahallaan ja pää putken suuaukolla joten ei tullut ahtaanpaikankammoa.
Paksusuolen tähystys oli paljon pahempi juttu.
No ton kolonoskopian takia mä just pelkäänkin kaikkia toimenpiteitä jotka liittyy mitenkää suolistoon. :/ Oli ihan kamalaa. Mutta hyvä jos on noin helppo homma. Ei tarvi jännätä. =)
 
Lumivalkoinen
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumivalkoinen:
Ei mitään ongelmia. Ensin join sitä varjoainetta aikamoisen määrän, alkoi vähän tökkiä.
Sit mahalleen magneettiputkeen. Mahan aluetta kuvattaessa ollaan mahallaan ja pää putken suuaukolla joten ei tullut ahtaanpaikankammoa.
Paksusuolen tähystys oli paljon pahempi juttu.
No ton kolonoskopian takia mä just pelkäänkin kaikkia toimenpiteitä jotka liittyy mitenkää suolistoon. :/ Oli ihan kamalaa. Mutta hyvä jos on noin helppo homma. Ei tarvi jännätä. =)
Joo mä muistan kolonoskopian jälkeen sanoneeni kaverilleni joka oli mukana että tämän jälkeen selviän mistä vaan. Oli se sen verran inhottava kokemus.
Onneks ei tarvinnut mennä pää edellä selällään magneettiputkeen, mulle olis varmaan tullu paniikki.
 
Lepo vaan
Vanha ketju, mutta ehkä joku tutkimukseen menevä ja tietoa kaipaava päätyy tänne googlettamalla, niin kuin minäkin. Toivottavasti tästä on apua sinulle! Mulle tehtiin ohutsuolen magneettitutkimus TYKSissä. Ennen sinne menoa piti olla 4 tuntia syömättä ja juomatta. Korut, kännykkä ja rahapussi (tai koko käsilaukku) jätettiin odotushuoneen lukittavaan lokeroon, sitten hoitaja ohjasi pieneen huoneeseen, mikä oli varattu vain minulle. Vaihdoin päälle sairaalan pyjaman ja aloin juoda Mannitol-liuosta 1dl 5 minuutin välein. Väliajat piti maata oikealla kyljellä, jotta neste etenisi suolessa hyvin. Liuos oli aivan siedettävän makuista, vaadittu 12 dl meni ongelmitta. Sitten hoitaja laittoi kyynärtaipeen suoneen kanyylin ja ruiskutti sitä kautta varjoainetta suoneen. Tutkimushuoneessa menin makaamaan mahalleni laverille, tyynyä "halaten", minut peiteltiin lämpimästi ja selän päälle laitettiin joitain härpäkkeitä, ei sattunut. Hoitaja huolehti vielä, että asentoni oli mukava, antoi hälytysnappulan käteni ulottuville ja laittoi kuulokkeet päähäni. Sieltä kuului ennalta valitsemani radiokanava. Tutkimuksen aikana hoitajat oli toisessa huoneessa, näin heidät ikkunasta. Laveri liikkui niin, että menin jalat edellä putkeen, pää jäi ulkopuolelle. Putki oli valoisa ja molemmista päistään auki, eikä tullut minkäänlaista ahtaanpaikan fiilistä. Kuulokkeista kuului välillä: hengitä kevyesti sisään ja pidätä hengitystä.... saa hengittää. Jonkun ajan kuluttua hoitaja tuli laittamaan kanyylin kautta lisää lääkettä, tällä kertaa suolen liikkeitä lamaavaa. Ja taas varmisteltiin, että onhan hyvä asento ja olo :) Tutkimus kesti kaiken kaikkiaan puolisen tuntia, aika meni nopeasti, makasin silmät kiinni ja kuuntelin radiota, ei paha! Sen jälkeen kehoitettiin odottelemaan vielä jonkun aikaa huoneessa, jossa olin tullessani juonut liuoksen, sillä suoli alkaisi pian toimia ja tyhjentyä rivakasti. Niin kävikin, ihan silkkaa vettä pönttöön lorisi muutaman kerran. Reilun puolen tunnin kuluttua lähdin kotiin ja vielä kotonakin meinasi muutaman tunnin ajan tulla kiire vessaan, joten jos vaan saat järjestettyä vapaaksi koko tutkimuspäivän, niin lienee mukavampaa :) Kaikenkaikkiaan erittäin paljon helpompi ja miellyttävämpi tutkimus kuin mitä etukäteen pelkäsin!
 
kiinnostunut kävijä kanssa
Kiitos tuosta seikkaperäisestä selityksestä. Selailin nettiä, jotta saisin tietää, onko ripulointi tutkimuksen jälkeen normaalia ja tuossahan siihen oli vastaus.

Oma kokemukseni:
Piti olla syömättä ja juomatta 6 tuntia. 2 vuorokautta ilman siemeniä ja kuoria. Menen ilmoittautumaan ja minulle annettiin kannullinen varjoainetta juotavaksi. Siitä piti ottaa 2 lasia heti ja sitten noin desilitra viiden minuutin välein kolmen vartin ajan. Join sitä sitten yleisessä odotustilassa.
Kutsuttiin riisumaan vaatteita. Kaikki metallinen piti ottaa pois. Kyseltiin, onko kehossa metallia tai tatuointeja. Jätin vaatteet pieneen kaappiin.
Mitään musiikkia ei edes ehdotettu. Onkohan nyt säästötoimet yksityisellä meneillään. Sain kuulokkeet ja työnnettiin hyvin ahtaaseen putkeen. Annettiin nappi, josta voi painaa, jos haluaa puhua hoitajille. Kädetkin piti laittaa pään yli taaksepäin, jotta sinne putkeen mahtui. Ilma vaihtui hyvin kyllä. Viileää oli.
Hoitaja sanoi, että vedä keuhkot täyteen, tyhjennä ja sitten pidätä. Nyt saa hengittää. Tätä muutama kerta. (hyvin lyhyt aika) Sitten hoitaja yritti laittaa käteen jotain ainetta. Ei onnistunut, yritti toiseen paikkaan, ei onnistunut. Sitten pyysin hakemaan jonkun kokeneemman paikalle. Lääkäri oli kuulemma kiireinen (vaikka olin yksityisellä), mutta hän sitten tuli ja osui heti suoneen.
Sitten kuvattiin lisää aika lyhyen aikaa. Sitten sain noutaa kiekon ja menin antamaan rahani. Lausunto tulee kotiin. Kotona oli sitten vesiripulia pari tuntia.

Onko muilla ollut vesiripulia, kun haluaisin tietää, kun en halua tartuttaa heikkoja ihmisiä.
 
vierailija
Kiitos tuosta seikkaperäisestä selityksestä. Selailin nettiä, jotta saisin tietää, onko ripulointi tutkimuksen jälkeen normaalia ja tuossahan siihen oli vastaus.

Oma kokemukseni:
Piti olla syömättä ja juomatta 6 tuntia. 2 vuorokautta ilman siemeniä ja kuoria. Menen ilmoittautumaan ja minulle annettiin kannullinen varjoainetta juotavaksi. Siitä piti ottaa 2 lasia heti ja sitten noin desilitra viiden minuutin välein kolmen vartin ajan. Join sitä sitten yleisessä odotustilassa.
Kutsuttiin riisumaan vaatteita. Kaikki metallinen piti ottaa pois. Kyseltiin, onko kehossa metallia tai tatuointeja. Jätin vaatteet pieneen kaappiin.
Mitään musiikkia ei edes ehdotettu. Onkohan nyt säästötoimet yksityisellä meneillään. Sain kuulokkeet ja työnnettiin hyvin ahtaaseen putkeen. Annettiin nappi, josta voi painaa, jos haluaa puhua hoitajille. Kädetkin piti laittaa pään yli taaksepäin, jotta sinne putkeen mahtui. Ilma vaihtui hyvin kyllä. Viileää oli.
Hoitaja sanoi, että vedä keuhkot täyteen, tyhjennä ja sitten pidätä. Nyt saa hengittää. Tätä muutama kerta. (hyvin lyhyt aika) Sitten hoitaja yritti laittaa käteen jotain ainetta. Ei onnistunut, yritti toiseen paikkaan, ei onnistunut. Sitten pyysin hakemaan jonkun kokeneemman paikalle. Lääkäri oli kuulemma kiireinen (vaikka olin yksityisellä), mutta hän sitten tuli ja osui heti suoneen.
Sitten kuvattiin lisää aika lyhyen aikaa. Sitten sain noutaa kiekon ja menin antamaan rahani. Lausunto tulee kotiin. Kotona oli sitten vesiripulia pari tuntia.

Onko muilla ollut vesiripulia, kun haluaisin tietää, kun en halua tartuttaa heikkoja ihmisiä.
 
vierailija
Aika vaikea vesiripuli tutkimuksen jälkeen, nyt jo 10 kertaa. Jo Mannitolia juodessakin 3 - 4 kertaa vessaan ennen tutkimusta. Vatsa on kuin sammio, kova pulputus. Tutkimusta edeltävää ripulia ei ollut. Muuten helpompi tutkimus kuin aiemmin, v. 2019, v. 2007 ja 1980-luvun lopussa.🤔 En huolinut kuulokkeita, korvatulpat riitti. Nyt pää toimistoon päin, tyyny pään alla, vatsallaan. Suoniyhteys. Ja viimeisillä minuuteilla suolen peristaltiikkaa hidastavaa ainetta kanyyliin. 16 kertaa hengityksen pidätystä, laskin. Keuhkoihin ensin ilmaa. N. 13 sek. kerrallaan, arvioin, se hengityksen pidätys. 15 min. kokonaiskesto hoitajan mukaan se tutkimus.
 

Yhteistyössä