Oikeastikko katsotte esim. lapsenne päiväkotikaverin vaatteiden merkkejä ja mietitte onko vanhemmat köyhiä vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja "ulla"
  • Ensimmäinen viesti
"emppu"
No eipä tule katseltua :) Eräiden lasten pukeutumiseen olen kiinnittänyt hiukan enemmän huomiota kun äiti on korostanut samaan aikaan lapsia hakiessamme kuinka "nää Ticketit on sit niin hyviä, vaikka onhan ne tooosi kalliita tietenkin" :D
 
kyllä
tietenkin. Minä en anna apseni kutsua esimerkiksi kotiimme kyläilemään ketään resupetteriä, jos ulkovaatteet ja sisävaatteeton aina huonokuntoiset niin kieliihän se rahan puutteesta
 
"vieras"
En katso, enkä varsinkaan vedä siitä mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ei kiinnosta. Siihen kyllä kiinnitän huomiota, jos jollain on tosi likaiset (siis huomattavasti enemmän kuin mitä noilla leikki-ikäisillä yleensä), rikkinäiset tai ihan väärän kokoiset vaatteet.
 
"vieras"
en vaan alan työntekijänä välillä pyörittelen päätäni kun alakouluikäinen lapsi on märkänä pikkuhousuja myöten, kun ei ole maltettu ostaa vettäpitävää ulkoiluvaatetta.
 
"Sini"
Ei ole tapana katsella, mutta aikoinaan, kun lapsi kävi kerhossa, väkisinkin pisti silmään yksi pieni taapero, jolla oli aina viimeisen päälle hienot (ja epäkäytännölliset) vaatteet päällä. Tyyliin farkut ja vyö, toppaliivi. Muilla oli käytännölliset college-housut ja välikausipuvut.

Kerran kuulin äidin kertovan jollekin toiselle äidille, että hän ostaa kaikki lasten vaatteet kirppiksiltä. Enpä olisi uskonut niitä vaatteita kirppisvaatteiksi. Luulin heidän olevan jotain rikkaita snobeja, kun vaatteilla pitää hienostella.
 
lucifer
silloin saatan kysyä merkkiä jos vaate on todella kiva ja voisin ajatella omille muksuillenikin. muuten ei tule ajateltua merkkejä.

Enempi tulee huvia kun täräytän ajaa ladani mersujen, audien, skodien ym "hienojen"autojen sekaan kun vien muksuja tai haen. saa monta nyrpistelyä aikaan muissa vanhemmissa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
En todellakaan huomaa merkkejä, enkä ostele omille niin intohimoisesti että tunnistaisin eri merkkien tyylit.

Viimeksi kun huomioin lapsen vaatetuksen, oli tapaus kun jo isolle pojalle oli laitettu päälle sellainen vauvamallin pussimainen haalari jossa oli tähti edessä, näytti todella hölmöltä, en tiennyt että nykyään vauvanvaatteita tehdään noin isossa koossa?
 
  • Tykkää
Reactions: Doves
"poikia3"
[QUOTE="vieras";28322020]en vaan alan työntekijänä välillä pyörittelen päätäni kun alakouluikäinen lapsi on märkänä pikkuhousuja myöten, kun ei ole maltettu ostaa vettäpitävää ulkoiluvaatetta.[/QUOTE]

Alakouluikäinen saattaa aamulla tempaista jalkaansa farkut tai kuten meillä vaikka verkkarit vaikka varsin hyvin tietää, että ne ulkohousut on laitettava jalkaan. Tai ne ulkohousut saattavat olla mukana koululla, muttei jalassa, ja lapsi yltä päältä kurassa, kun tulee kotiin.

Kun on ollut kylmää, niin pojat ovat sentään laittaneet toppikset ihan suosiolla päälleen, vaan isommissa lapsissa, niissa alakouluikäisissä, on näkynyt farkut jalassa pihassa värjötteleviä lapsia.

Eli pitäisi alakouluikäisten kanssa työskentelevän todellakin tietää, ettei se aina ole ostamisesta kiinni.
 
"Milja"
Esikoisen aikaan itse lapsellisena ja melko köyhänä katselin ja vertailin ja laitoin pienetkin rahani lapsen merkkivaatteisiin. Nyt kun niihin oikeesti olisi varaa niin sellaiset asiat ei merkkaa yhtään mitään. Ehkä vaikuttaa nykyään myös asuinalue, kaikilla hienot talot yms. niin yksikään lapsi ei näillä hoodeilla vaatteilla koreile, käytännöllistä vaan on millä kurassa möngitään.
Mitä se sitten kertoo... välttämättä ei mitään, mutta mun omasta ajatusmaailmasta ehkä paljon. Eli köyhänä sitä vaatteilla koreili...
 
Mä en edes tunnista eri merkkejä toisistaan. Jos näen jotain kivaa niin saatan kysäistä mistä tuo on tms, mutta muuten en oikeastaan huomioi. Paitsi, jos oikeasti on jollain tavallista likaisemmat/risaisemmat tai sit muuten epäsopivat vaatteet.
Mutta merkkejä en katsele.
 
"vieras"
Jos näen tosi kivan vaatteen lapsella, mua kiinnostaa tietää minkä merkkinen se on (jotta voisin katsoa löytyiskö samalta merkiltä jotain kivaa meidänkin lapsille :) ), mutta en tee vaatemerkkien perusteellla johtopäätöksiä perheen tuloista tai omaisuudesta, ne harvoin korreloi keskenään.
 
"vieras"
Olisi varaa, mutta koen että on ihan turhaa ostella jotain merkkivaatteita.. Kestävät, käytännölliset ja siistit vaatteet. Merkillä ei ole mitään merkitystä. Ostan kyllä jos löydän jonkun kivannäköisen, merkistä riippumatta.
 
"juuei"
En kiinnitä huomiota merkkeihin, mutta kiinnitän huomiota siisteyteen. Mielestäni vanhemmilla on vastuu opettaa lapselle kuinka pukeudutaan tilanteen mukaan ja kuinka ihmisten ilmoilla liikutaan. Eli päiväkodissa voi hyvin olla ne peruscollarit jalassa, mutta mielestäni niiden tulee olla ehjät tai kauniisti paikatut, ei loppuun kulutetut lattiarätit. Vaatteet likaantuvat päivän aikana, mutta kyllähän sen huomaa jos vaatteet ovat sillä tavoin likaiset että niissä ollaan oltu jo monta päivää. Sellaiseen kiinnitän huomiota.
 
"vieras"
Jotkut vanhemmat ilmeisesti tekevät ison numeron merkeistä ja hinnoista. Meidän lapsia on kiusattu eskarista alkaen, kun ei ole tiettyjä merkkejä päällä, sanoen suoraan "teidän äiti ja isä on varmaan tosi köyhiä, te olette toooosi köyhiä!". Lapsi tullut itkien kotiin että ollaanko me oikeasti köyhiä... Jonkun vanhemman suusta ne lapset näitä oppivat.

Meillä harjoitellaan yksilöllisyyttä, eikä massatrendien seuraaminen kuulu siihen kuvaan. Jos aina kulkee muiden perässä, ei voi koskaan olla edelläkävijä. =)
 
..
[QUOTE="Hei";28322019]Tykkään seurailla ja tunnistaa vaatteiden merkkejä, ihan vaan huvikseni.
Lapsen vanhempien rahatilanne ei minua kiinnosta pätkääkään, kauniit vaatteet vaan kiinnittää huomion.[/QUOTE]

Komp. Toki joskus kiinnittyy huomio jos lapsella on ihan liian pienet tai suuret vaatteet tai vaatteet ovat rikki.
 
"mona"
[QUOTE="Jooooo";28322259]Maalla kun kaikki tuntee toisensa, niin olen huomannut, että rikkaat eivät pue lapsiaan merkkivaatteisiin, tai ainakaan ns. pintatrendeihin.[/QUOTE]

Maalla asuvista en tiedä, mut jos meet pk-seudulla varakkaan alueen puistoon/päiväkotiin, niin näät siellä merkkivaattteita enemmän kuin muualla.. Mut ei kaikki tietenkään, kiinnostuksesta riippuen..
 
määä
No en kyllä päättele lastenvaatteista perheen tulotasoa. Ainakin täällä päin on enemmän sääntö kuin poikkeus että lääkäreitten lapset kulkee Cirafeissa. Ehkä se johtuu siitä, että lääkäreillä on enemmän henkistä pääomaa eikä jakseta hirveesti miettiä niitä lastenvaatteita, kun on fiksumpaakin ajateltavaa. Anteeksi nyt vaan,jos tällä jotakuta loukkasin, mutta sellaista olen miettinyt. Itse olen köyhä/pienituloinen (nyt kotiäitinä köyhä, töissä käydessäkin tulot vain reilun 2000/kk) ja tykkään hirveästi lastenvaatteista ja käytän niihin ehkä hiukan liikaa rahaakin, kirpparilta ostan suurimman osan mutta myös uutena. Mietin myös jälleenmyyntiarvoa välillä ainakin joittenkin vaatteiden kohdalla, siksi meillä on paljon esim. Tickettiä). Minusta on kiva pukea lapsi nätisti ja katselen myös mielelläni, mitä muiden muksuilla on päällä. En kuitenkaan päättele vaatteiden merkeistä tulotasoa. Merkit/kuosit ei todellakaan kerro siitä että äiti/isä olis rikas, vaan ainoastaan siitä, että äiti on kiinostunut lapsenvaatteista.
 
"mona"
Alkuperäinen kirjoittaja määä;28322484:
No en kyllä päättele lastenvaatteista perheen tulotasoa. Ainakin täällä päin on enemmän sääntö kuin poikkeus että lääkäreitten lapset kulkee Cirafeissa. Ehkä se johtuu siitä, että lääkäreillä on enemmän henkistä pääomaa eikä jakseta hirveesti miettiä niitä lastenvaatteita, kun on fiksumpaakin ajateltavaa. Anteeksi nyt vaan,jos tällä jotakuta loukkasin, mutta sellaista olen miettinyt. Itse olen köyhä/pienituloinen (nyt kotiäitinä köyhä, töissä käydessäkin tulot vain reilun 2000/kk) ja tykkään hirveästi lastenvaatteista ja käytän niihin ehkä hiukan liikaa rahaakin, kirpparilta ostan suurimman osan mutta myös uutena. Mietin myös jälleenmyyntiarvoa välillä ainakin joittenkin vaatteiden kohdalla, siksi meillä on paljon esim. Tickettiä). Minusta on kiva pukea lapsi nätisti ja katselen myös mielelläni, mitä muiden muksuilla on päällä. En kuitenkaan päättele vaatteiden merkeistä tulotasoa. Merkit/kuosit ei todellakaan kerro siitä että äiti/isä olis rikas, vaan ainoastaan siitä, että äiti on kiinostunut lapsenvaatteista.
Joo on tässä totuuskin, ite käytän aina kotiäitinä, enemmän rahaa lastenvaatteisiin, kuin työssäkäyvänä vaikka silloin ois enemmän rahaa käytössä.
 
"Vieras"
Ei vaatteista voi varakkaita päätellä. Kyllä meilläkin tuntuu olevan niin päin, että varattomilla on ne merkkikuteet.

Me itse ostetaan vähän sitä sun tätä eli lapset valitsee aika paljon itse vaatteensa. Kunhan miellyttää lasta, on käytännöllisesti ja kivat, niin merkille on se ja sama.
 
säpäle harmaana
Jos tätä palstaa ei olisi, olisin autuaan tietämätön lasten merkkivaatteista. Joskus vain huvittaa, jos näkee jossain jonkun palstalla mainitun merkin ja ajattelen vain, että "ahaa, tuo on nyt sitten sellainen hieno ja kallis merkki".
 
  • Tykkää
Reactions: Namppis88 ja Doves
en katso. Kerran olen kiinnittänyt yhden hoitokaverin pukuun huomiota, kun oli todella huonokuntoinen, näytti just siltä että on kummin kaiman kaverin lapsilta peritty puku. Oli niin nukkainenkin, että lumi tarttui peppuun ja polviin kiinni. :/

En todellakaan tunnista merkkejä, eikä ne minuu ees kiinnosta. Sen verran että meillä lapset käyttää näitä monien kammoksumia lassieita, cirafia, kidskidsiä ym mitä näitä nyt on halpismerkkejä. Ihan siitä syystä, että en ymmärrä, mitä järkeä on laittaa yhteen pukuun monta sataa euroa, kun se menee sille lapselle päälle sen yhden vuodenajan verran, tai välikausipuvut just ja just sen kevät/syksy. Ihan yhtä hyvin kestää halvemmatkin puvut.

Mutta ei se siis minua haittaa, jos joku haluaa ostaa lapselleen kalliita vaatteita. Itse en vaan halua pistää niin paljoa vaatteisiin, kun halvemmallakin saa hyvää. :)
 

Yhteistyössä