oikominen yksityisellä

  • Viestiketjun aloittaja lllllllllllll
  • Ensimmäinen viesti
Yleensä lasten hampaita ei oijota yksityisellä, koska he kuuluvat julkisen huollon piiriin ja saavat se ilmaiseksi. Olen töissä yksityisellä tällä hetkellä, ja voin katsella hintoja jos haluat?? Ja ilmoitella tänne, mitä meillä n. suunnilleen maksaa. Sen voin sanoa, että paljon, verrattuna julkiselle oikojalle menosta. Kun joudutaan yksityistä labraa käyttämään mallien tekoon ym. ja riippuu millaisia kojeita sitten joudutaan käyttämään.
 
Miksi haluat hoidattaa yksityisesti? Meillä pojalle laitettiin raudat jo 5v ihan kunnallisessa oikomishoidossa. Ja ihan vinkiksi että samat lääkärit tekee niitä hoitoja yksityisesti eli ammattitaito on molemmissa sama.
 
kyllä ammattitaito on sama ehkä kunnallisella saattaa olla jopa parempi koska he ovat erikoistuneet oikomiseen , harvemmmin yksityisenä oleva on niin tehnyt. Yleensä oikominen aloitetaan jo todella nuorena, jos huomataan että purenta on vinksin vonksin tai muita luustollisia ongelmia. Hampaat puhkeaa väärin.
 
Mua kiinnosta kovasti nämä oikomis-asiat.
Tyttö on nyt 11 ja oikominen aloitettiin 2 kk sitten. Aiemminkin yritettiin aloittaa mutta kun oikomiskoje ei ollutkaan suuhun sopiva, oli ilm väärin tehty, niin koko touhu unohdettiin pariksi vuodeksi kokkonaan.

Silloin pari vuotta sitten oli kova hoppu aloitella oikomaan mutta sitten todella koko juttu unohtui ja nyt sitten vasta on aloitettiin. Kysyin h-lääkäriltä, että miten oireilee/haittaa olisi jos ei oikomista aloitettaisikaan ja hän vastasi että ei siitä todennäköisesti olisi mitään haittaa...

En ymmärrä, että ensin se oli niin kovin tärkeää ja nyt ei sitten olekkaan...

Onko tämä oikominen joku "muoti"-ilmiö, kun tuntuu että tosi monelle lapselle sitä tehdään vai mitkä on kriteerit että se aloitetaan tai sitten ei???

Poika on 6 vuotta ja nyt ollaan menossa hänen kanssaan oikomis asioissa h-lääkäriin, mietityttää jo etukäteen miten hänen kanssaan toimitaan...
 
Mulla siskolla on yksi hammas sisälle päin ja näyttää kuin siinä kohtaa olisi hammas poissa. Lääkäri oli kysynyt haittaako se ja sisko sanoi ettei haittaa, ja ikää oli silloin 10v. Tänä päivänä haittaa.. eihän se kivalta näytä.
Joskus niitä hoitoja tehdään ihan toiminnan kannalta, ettei tule päänsärkyä tai ettei hampaat lähde kulumaan vinoon, joskus ihan kosmeettisesti. Itsellä on kaveri joka laitatti hampaat kondikseen 26v.

Ei se sille lääkärille mitään meinaa, mutta kannattaa miettiä mitä lapsi on mieltä isompana. Mitä nuorempana laitetaan sitä vähemmän aikaa siihen menee.

Ja itse hammaslaboratoriossa ollut duunissa ja tiedän että niissä on eroja, eli jos koje on ollut sopimaton syy voi olla labrassa.

Valintoja, sitähän se elämä on.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 08:48 Marissa kirjoitti:
Yleensä lasten hampaita ei oijota yksityisellä, koska he kuuluvat julkisen huollon piiriin ja saavat se ilmaiseksi. Olen töissä yksityisellä tällä hetkellä, ja voin katsella hintoja jos haluat?? Ja ilmoitella tänne, mitä meillä n. suunnilleen maksaa. Sen voin sanoa, että paljon, verrattuna julkiselle oikojalle menosta. Kun joudutaan yksityistä labraa käyttämään mallien tekoon ym. ja riippuu millaisia kojeita sitten joudutaan käyttämään.
Tämä ei taida pitää kyllä paikkaansa. Kunnalliseen hoitoon pääsy edellyttää melko tarkkojen kriteerien läpäisemistä. Jos kyse on kosmeettisesta haitasta, mutta ei purennan pahemmasta viasta, ei lapsella ole mahdollisuutta päästä kunnalliseen hoitoon oionnan osalta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2007 klo 14:07 marissa kirjoitti:
kyllä ammattitaito on sama ehkä kunnallisella saattaa olla jopa parempi koska he ovat erikoistuneet oikomiseen , harvemmmin yksityisenä oleva on niin tehnyt. Yleensä oikominen aloitetaan jo todella nuorena, jos huomataan että purenta on vinksin vonksin tai muita luustollisia ongelmia. Hampaat puhkeaa väärin.
Tämäkään ei taida pitää paikkaansa. Monella yksityisellä hammaslääkärillä on kovastikin kokemusta oikomishoidosta, on jopa keskittynyt sellaisten tekemiseen. Eivät toki kaikki. Toisekseen jokainen tapaus on yksilöllinen, jonkun lapsen hoito aloitetaan aikaisin, toisella odotetaan, että kaikki maitohampaat ovat vaihtuneet rautahampaisiin ja sittenkin vielä pari vuotta, riippuu aivan tapauksesta :)
 
mulla oli etuhampaan vinossa ja ne oijottiin yksityisellä.makso ehkä noin viiskymppiä, mut seki vaan siks että ne vaan lisäs mulle muovia siihen alle jäävään hampaaseen, ja sit viilattiin alas se päälle menevä.

poikaystävälle laitettiin raudat yksityisellä tässä syksyllä, ja summa tällä hetkellä pyörii 900 ? hujakoilla.vielä tulee lisää summaa sitten kun ne otetaan pois.
 
alkuperäinen
siksi olen kiinnostunut oikomisesta yksityisellä,koska lapsellani ovat pysyvät hampaat todella väärissä asennoissa. jo maitohampaistossa oli nähtävissä että ongelmia myöhemmin tulee(niin ahdasta)nyt jo pari vuotta mennyt hukkaan.hampaat puhjenneet sikin sokin ja peräti väärin päin.tälle keväälle ei enään ollut vapaita aikoja eikä ensi syksystä ole tietoa. itselläni aikoinaan oli hampaat vinossa ja vinojen hampaiden kanssa sain kulkea yli 5-vuotta. kyllä sitä sai sietää kiusaamista...lähinnä nyt ajatuksenani on se,että yksityisellä asiat ehkä luistaisivat nopeammin eikä tarvitsisi lapsen vuosia kärsiä vinoista hampaista....
 
kylläpäs Candide kritisoi.. niinhän siinä tekstissäkin lukee, että joillain yksityisillä ei ole oikomisesta mitään erityistä koulutusta ja toisilla on!! Kunnallisella oikojat ovat oikojia, evätkä tee muuta kuin oikomisia.

Ihmettelen aloittajan juttua, että miten hml on voineet antaa asian mennä niin pitkälle koska ennaltaehkäisevä hoito on todella tärkeää lasten kannalta. Mitä vanhemmaksi mennään sen hankalampaa on hampaidn siirto, kun ei enään liiku niin hyvin kuin nuorilla lapsilla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 05:43 Candide kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 08:48 Marissa kirjoitti:
Yleensä lasten hampaita ei oijota yksityisellä, koska he kuuluvat julkisen huollon piiriin ja saavat se ilmaiseksi. Olen töissä yksityisellä tällä hetkellä, ja voin katsella hintoja jos haluat?? Ja ilmoitella tänne, mitä meillä n. suunnilleen maksaa. Sen voin sanoa, että paljon, verrattuna julkiselle oikojalle menosta. Kun joudutaan yksityistä labraa käyttämään mallien tekoon ym. ja riippuu millaisia kojeita sitten joudutaan käyttämään.
Tämä ei taida pitää kyllä paikkaansa. Kunnalliseen hoitoon pääsy edellyttää melko tarkkojen kriteerien läpäisemistä. Jos kyse on kosmeettisesta haitasta, mutta ei purennan pahemmasta viasta, ei lapsella ole mahdollisuutta päästä kunnalliseen hoitoon oionnan osalta.
Ainakin täällä meillä on suurimmaksi osaksi lapset päässyt terv.huollon piiriin oiottamaan hampaansa, jos on oikeita syitä. Olen ollut siis myös terv.keskuksessa töissä. Ei kai kukaan haluakaan lapselle mitään kiinteitä kojeita tai muita irrotetavia vempeleitä suuhunsa ihan vaan jos pienestä esteettisestä syystä kyse, siis vaikka yksi hammas hieman vino. Ja eikai kukaan vanhempi halua lapselleen turhaa surua ja tuskaa vain jos itse haluaa suoristaa lapsen hampaat. siis ehkä yhden Enkä usko, että kukaan niin ajattelikaa että ihan turhaan julkisella puolella otettaisi lapsia hoitoon, kun ei siellä muutenkaan niitä varoja niin paljoa ole. Ja mikähän asia ei candidan mielestä pidä paikkaansa kirjoituksessani?? että voin kysellä hintoja meiltä, vai että lapset yleensä hoidetaan julkisella puolella, vai että yksityisellä maksaa enemmän, kuin julkisella?? Hmm. .kaikki nämä asiat ovat kyllä aivan totta! Ja kysehän on pelkästään siitä että autetaan aloittajaa, mutta aina jonkun pitää olla kritisoimassa ja olemassa "parempi". Ihan rauhassa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 09:35 Marissa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 05:43 Candide kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 08:48 Marissa kirjoitti:
Yleensä lasten hampaita ei oijota yksityisellä, koska he kuuluvat julkisen huollon piiriin ja saavat se ilmaiseksi. Olen töissä yksityisellä tällä hetkellä, ja voin katsella hintoja jos haluat?? Ja ilmoitella tänne, mitä meillä n. suunnilleen maksaa. Sen voin sanoa, että paljon, verrattuna julkiselle oikojalle menosta. Kun joudutaan yksityistä labraa käyttämään mallien tekoon ym. ja riippuu millaisia kojeita sitten joudutaan käyttämään.
Tämä ei taida pitää kyllä paikkaansa. Kunnalliseen hoitoon pääsy edellyttää melko tarkkojen kriteerien läpäisemistä. Jos kyse on kosmeettisesta haitasta, mutta ei purennan pahemmasta viasta, ei lapsella ole mahdollisuutta päästä kunnalliseen hoitoon oionnan osalta.
Ainakin täällä meillä on suurimmaksi osaksi lapset päässyt terv.huollon piiriin oiottamaan hampaansa, jos on oikeita syitä. Olen ollut siis myös terv.keskuksessa töissä. Ei kai kukaan haluakaan lapselle mitään kiinteitä kojeita tai muita irrotetavia vempeleitä suuhunsa ihan vaan jos pienestä esteettisestä syystä kyse, siis vaikka yksi hammas hieman vino. Ja eikai kukaan vanhempi halua lapselleen turhaa surua ja tuskaa vain jos itse haluaa suoristaa lapsen hampaat. siis ehkä yhden Enkä usko, että kukaan niin ajattelikaa että ihan turhaan julkisella puolella otettaisi lapsia hoitoon, kun ei siellä muutenkaan niitä varoja niin paljoa ole. Ja mikähän asia ei candidan mielestä pidä paikkaansa kirjoituksessani?? että voin kysellä hintoja meiltä, vai että lapset yleensä hoidetaan julkisella puolella, vai että yksityisellä maksaa enemmän, kuin julkisella?? Hmm. .kaikki nämä asiat ovat kyllä aivan totta! Ja kysehän on pelkästään siitä että autetaan aloittajaa, mutta aina jonkun pitää olla kritisoimassa ja olemassa "parempi". Ihan rauhassa.
Ohops, ei ollut ollenkaan tarkoitus närkästyttää ketään. No, selvennetään mitä tarkoitin. =)

En tietenkään osaa sanoa muitten kuntien käytäntöjä, kuin sen, missä asumme. Minusta on täysin oikein ja järkevää, että kunnallinen puoli ottaa hoitaakseen ne tapaukset, joissa lapsen hampaissa on purentaongelmia, pahojakin, niitä on paljon ja ainakin täällä päin lapset pääsevät niihin melko nopeasti ja hoito aloitetaan konsultaation jälkeen.

Sitten on tapauksia, joita kunnallinen puoli ei ota hoitaakseen, kuten vaikka tämä meidän lapsemme tapaus, ei minulla ole siihen mitään vastaansanomista, että näin on =) Lapsellamme on yläetuhampaista toinen sen verran ristissä, että hampaan kulma on toisen hampaan päällä. Se on todellakin kosmeettinen haitta, purennassa ei ole haitallista vikaa. Minä en olisi omassa suussani siitä huolissani tai harmissani, mutta kun lapseni on. Hän on toivonut, että hän pääsee oikaisuhoitoon, hän sanoo häpeävänsä hammastaan, sanoo ettei tahdo oikein hymyillä jne. Minusta se on todellinen syy lähteä hakemaan hoitoa. Ja niin olemmekin tehneet ja aivan luonnollista on, että me vanhempina kustannamme tämän hoidon aivan mukisematta. Nyt hänelle on tehty hoitosuunnitelma, odotetaan vielä vuosi ja katsotaan sitten tilanne ja toimitaan sen mukaan.

Se mitä sanoin edellisessä viestissäni tarkoitti siis sitä, ettei pidä paikkaansa etteikö lasten oikaisuhoitoja tehtäisi myös yksityisellä ja nimenomaan näitä tapauksia, joita kunnallinen puoli ei ota hoitaakseen. Teinkö nyt itseni paremmin ymmärrettäväksi? :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 17:29 alkuperäinen kirjoitti:
siksi olen kiinnostunut oikomisesta yksityisellä,koska lapsellani ovat pysyvät hampaat todella väärissä asennoissa. jo maitohampaistossa oli nähtävissä että ongelmia myöhemmin tulee(niin ahdasta)nyt jo pari vuotta mennyt hukkaan.hampaat puhjenneet sikin sokin ja peräti väärin päin.tälle keväälle ei enään ollut vapaita aikoja eikä ensi syksystä ole tietoa. itselläni aikoinaan oli hampaat vinossa ja vinojen hampaiden kanssa sain kulkea yli 5-vuotta. kyllä sitä sai sietää kiusaamista...lähinnä nyt ajatuksenani on se,että yksityisellä asiat ehkä luistaisivat nopeammin eikä tarvitsisi lapsen vuosia kärsiä vinoista hampaista....
Tämä on mielestäni erinomainen syy korjata purenta. Meillä tosiaan korjattiin 5v ja alle vuoden poika piti kojetta suussa. Eli hänen tapauksessaan levitettiin hammaskaarta niin paljon että kulmahampaat mahtuivat tulemaan oikealle paikalle eivätkä jääneet tilanpuutteen vuoksi ienrajaan. Pojasta otettiin röntgenkuva josta näkyi selvästi ettei hampaat mahdu tulemaan suorassa.
Meillä poika ei kertaakaan valittanut että koje sattuisi, pienellä kun kitalaki ei ole vielä luutunut kunnolla, ei edes silloin kun kojetta kiristettiin. Toivottavasti saat asiat järjestymään.
 

Yhteistyössä