Oisitko suuttunut tämmöisestä?

  • Viestiketjun aloittaja Herneet nenässä
  • Ensimmäinen viesti
plöplö
Ei automaattisesti, mutta se on mahdollista. Ja siksi sitä niin _natsina_ kaupoissa valvotaankin.

En tiedä mitään hirveämpää työssäni, kuin tuon henkilöpapereiden kysymisen. Joka toisella kerralla syntyy joko hirveä sota, tulee ylimielinen kommentti tai nauraminen päin naamaa yms. Minua, tai kollegoitani ei kenenkään ikä kiinnosta. Mutta se on pakollinen osa työtäni. Kukaan ei tekisi sitä, jos sitä ei valvottaisi.

Vähiten puolet niistä lökäpöksyisistä pääkaupunkiseudun kaupoissa töissä olevista myöhäisteineistä, jotka ei edes osaa tulla töihin silloin kun pitää. Koko homma leviäisi käsiin kuukaudessa ilman valvontaa, ja sitten niitä lupia alkaisi lähtemään.
 
"ou nou"
Mä en enää puhu kenellekkään kassajonossa, ei voi ottaa riskiä ettei takana olevalla 80v. mummolla ole henkkareita mukana ja mä jään ilman siideriä.
Turha tulla sitte tänne valittää ku on tylyä porukkaa nykyään, ei vastata jos jotain kohteliaasti kysytään.
 
Pin
Suomi vaan muuttuu vuosi vuodelta pahemmaksi tuon isoveli valvoo kulttuurin kanssa. Pian ei kai ravintolassakaan saa tilata ruuan kanssa viinia/ olutta jos on ala-ikaisia seurueessa. Ai niin, alkoholin normaalikaytto ja nauttiminenhan onkin jo kiellettya lasten edessa. Maitoa vaan tuopillinen palan painikkeeksi.
No onhan se nytkin näitten alkosairaiden mielestä ihan järkyttävää jos vanhempi ottaa saunassa OLUEN. :LOL: Kyllä varmaan joku Räsänen kohta lätkäsee lakiehdotuksella, että ristiinnaulitaan kaikki jotka edes sanovat sanan "upsider" lasten kuullen. Voi tulla traumaa.
 
plöplö
Edelleenkin OSTAJAN on näytettävä paperit, mutta millä oikeudella kysytään papereita kolmekymppiseltä seurassa olevalta henkilöltä.
"Alkoholi on alle 18-vuotiailta kielletty tuote. Alkoholijuomien myyminen ja välittäminen alle 18-vuotiaille on myös kielletty. Alkoholin ostaminen omallekin lapselle on rikos.

Alkoholijuomia ei saa myydä, jos voidaan olettaa, että sitä luovutetaan tai välitetään alaikäiselle. Poliisi voi ottaa alaikäiseltä alkoholijuomat pois ja kirjoittaa luvattomasta hallussapidosta rikesakon."

Ik

Tarkemmin: FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 8.12.1994/1143
 
nohh
En mä kassalle suuttuis, koska laki on tällainen. Mut onhan tää systeemi aika sairas, vai onko joku eri mieltä? Perhe käy ruokaostoksilla ja ostoksissa on yksi olut. Kaikilla täytyy olla henkilöllisyystodistus!!!
 
pkwe
:D Onneksi siinä Alkossa, missä mä käyn, on mun vanhoja luokkakavereita töissä. Ei haittaa papereitten unohtaminen, koska tietävät, minkä ikäinen olen. Sama oikeastaan koskee tämän paikkakunnan kauppojakin.

Mutta joo, ei minua tuollainen haittaisi, sillä työtäänhän ne myyjät ainoastaan tekevät. Eipä sitä tiedä, milloin jonoon sattuisi esimerkiksi AVIn alkoholiylitarkastaja, ja siinä voisikin olla sitten pississä, jos ei säännönmukaisesti niitä papereita tarkistelisi alle 30-vuotiaan näköisiltä.
 
Pin
Alkuperäinen kirjoittaja plöplö;28903703:
"Alkoholi on alle 18-vuotiailta kielletty tuote. Alkoholijuomien myyminen ja välittäminen alle 18-vuotiaille on myös kielletty. Alkoholin ostaminen omallekin lapselle on rikos.

Alkoholijuomia ei saa myydä, jos voidaan olettaa, että sitä luovutetaan tai välitetään alaikäiselle. Poliisi voi ottaa alaikäiseltä alkoholijuomat pois ja kirjoittaa luvattomasta hallussapidosta rikesakon."

Ik

Tarkemmin: FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 8.12.1994/1143
Joten järki pois vaan ja kysymään siltä vauvaltakin papereita kun perhe käy ostoksilla ja korista löytyy olut! :D Voihan sitä olettaa että se olut laitetaan vauvalle pulloon.
 
Pilkunnussiminen, joustamattomuus ja missaan asiassa periksiantamattomuus ovat kylla suomalaisen tunnumerkkeja. Naista asioista saan usein kuulla muun maalaisilta ystaviltani joilla on suomalaisia kolleegoja. Toivottavasti itseltani on edes osa noista hieman laantunut tai jopa havinnyt naiden ulkomaalaisvuosien ansiosta. Vai onko se se suomalainen sisu, ettei sitten yhtaan missaan voi antaa periksi?
 
Herneet nenässä
Se ei vaan mitenkään käynyt järkeen että näytetään tosiaan niin nuorelta perheeltä. Vielä kun kummallakin fiksut vaatteet päällä ja käydään tuolla kaupassa harvase päivä meidän 3 vuotiaan tytön kanssa, ei vaan sattunut nyt olemaan mukana kun oli hoidossa. Ja minä tosiaan ison mahani kans... Lyllerrän tonne kauppaan joka toinen päivä. Kyllä sen teinin yleensä tunnistaa... Noh myyjä oli itse lähemmäs 50v että hänen mielestään varmaan kaikki hieman nuoremmat näyttää teineiltä.
 
Sairasta
Kyllähän Sekin on ihan katsojan silmässä, että kuka näyttää alle tai yli 30-vuotiaalta. Ei siitä kenenkään työ tai kaupan luvat mene, jos papereita ei kysy vaan on järkevä kun silmillään näkee selvästi aikuisen ostajan. Ja Ehkä jopa aikuisen seuralaisen. Se on jo pilkun nusasemista tuo, minkä ap tänne kirjoitti. Edelelen Tarkoitus on poimia ne alaikäiset pois joukosta, joten turha kaupan kassan tänne tulla noin paasaamaan. Pielessä tämä ohje on ja pahasti. Kaupan kassoilla on muuten niin vaatimaton työ, että kai he saa siitä ylemmyydentunnetta ja vallan tunteen, kun saa kyykyttä ja nolata asiakkaita. Itse tekisin kirjallisen valituksen ja laittaisin vielä yleisön osastolle varoituksen muillekin.
 
plöplö
Itsehän olen sitä mieltä, että koko systeemi on hanurista tällä hetkellä, välittämisen valvominen on kauniin kuuloista paperilla, mutta kuka nyt oikeasti ostaa vieressä olevalle alaikäiselle kaljaa? Se odottaa ulkona tai kotona se alaikäinen. Tai ainakin seuraavalla kerralla odottaa, kun selviää että kaikilta kysytään.

Welcome to Funland
 
plöplö
Kyllähän Sekin on ihan katsojan silmässä, että kuka näyttää alle tai yli 30-vuotiaalta. Ei siitä kenenkään työ tai kaupan luvat mene, jos papereita ei kysy vaan on järkevä kun silmillään näkee selvästi aikuisen ostajan. Ja Ehkä jopa aikuisen seuralaisen. Se on jo pilkun nusasemista tuo, minkä ap tänne kirjoitti. Edelelen Tarkoitus on poimia ne alaikäiset pois joukosta, joten turha kaupan kassan tänne tulla noin paasaamaan. Pielessä tämä ohje on ja pahasti. Kaupan kassoilla on muuten niin vaatimaton työ, että kai he saa siitä ylemmyydentunnetta ja vallan tunteen, kun saa kyykyttä ja nolata asiakkaita. Itse tekisin kirjallisen valituksen ja laittaisin vielä yleisön osastolle varoituksen muillekin.
Kyllä, täysin katsojan silmissä. Kyllä, pielessä on ja pahasti. Kyllä, ne luvat ja työt menee. Ja kyllä, silloin kun on miljoona asiaa klo 20.58 edelleen tekemättä ja on taas joutumassa jäämään ylitöihin viidennen kerran samalla viikolla, niin kyllä on hienoa tapella ja kyykyttää jotain urpoa, kun ei ole parempaakaan tekemistä ja saa päivän kymmenennet haukut päälle. En voi tosin kaikkien kaupan kassojen puolesta puhua, ehkä joku siitä nauttiikin, mutta sitten pitää olla kyllä paljon vikaa päässä ja paljon.
 
kerro
Täällä kaupankassat vaa itkee ku ei sais kysyä papereitä jokaiselta asiakkaalta. EDELLEENKIN ostajalta pitää kysyä, mutta miksi pitää kysyä kaikilta. Miksi en saa ostaa yhtä olutta jos mun takana on jonossa 25v. ihminen jolla ei ole papereita mukana? Voisiko kaupankassa kertoa sen? Miksi kiusata asikkaita?
 
"mimmu"
Mutta siis oikeasti, kuinka tuollaista ohjeistusta pystytaan valvomaan? Sehan nyt on aivan subektiivista kuka nayttaa kenenkin silmissa alle kolmekymppiselle?
Sä olet kyllä vähän hölmö.
Se raja nostettiin ylös, koska aiemmin kun arvioitiin niitä 18-vuotiaita, niin seula vuosi liikaa.

On huomattavasti helpompi arvioida "alle kolmekymppistä". Käytännössä tarkoittaa että täysi-ikäisille hiukan enemmän vaivaa, mutta sillä estetään alaikäisten viinanjuontia.

Yllättävää että täysi-ikäisten äiti-ihmisten palstalla tämä saa näin aggret nousuun, kun lapsiahan tässä yritetään suojella. Ollaanko näin laiskoiksi tultu?

Henk.koht. en tunne yhtäkään kassahenkilöä joka pitäisi papereiden kyselystä ja nauttisi kun joltain aikuiselta jää oluset saamatta.

Lisään vielä että fiksut ihmiset ymmärtävät kohdistaa tämänkin aggression oikein, sinne sääntöjä laativaan portaaseen, eikä pura kiukkua viattomaan kassamyyjään.

Noh, paska valuu aina alaspäin.
 
Pin
[QUOTE="mimmu";28903776]Sä olet kyllä vähän hölmö.
Se raja nostettiin ylös, koska aiemmin kun arvioitiin niitä 18-vuotiaita, niin seula vuosi liikaa.

On huomattavasti helpompi arvioida "alle kolmekymppistä". Käytännössä tarkoittaa että täysi-ikäisille hiukan enemmän vaivaa, mutta sillä estetään alaikäisten viinanjuontia.

Yllättävää että täysi-ikäisten äiti-ihmisten palstalla tämä saa näin aggret nousuun, kun lapsiahan tässä yritetään suojella. Ollaanko näin laiskoiksi tultu?

Henk.koht. en tunne yhtäkään kassahenkilöä joka pitäisi papereiden kyselystä ja nauttisi kun joltain aikuiselta jää oluset saamatta.

Lisään vielä että fiksut ihmiset ymmärtävät kohdistaa tämänkin aggression oikein, sinne sääntöjä laativaan portaaseen, eikä pura kiukkua viattomaan kassamyyjään.

Noh, paska valuu aina alaspäin.[/QUOTE]

Mä muistan kassa-ajoilta neljä nyt nopeasti mietittynä jotka ihan oikeasti puhuivat pilkallisen tyytyväisenä kun pystyivät vetämään alkot pois. Naureskelivat takahuoneessa ilkeästi, että kyllä näitä vaan on.

Tuo on ihan hyvä, että nostettiin arvioitavaksi se alle 30v näyttävä, mutta eihän tässä siitä ollutkaan kyse, ap:nkin mielestä oli ok että mieheltä kysyttiin ja minusta myös erittäin ok jos minulta kysytään kun ostan jotain k18. Senkus kysyy vielä nelikymppisenäkin, olen vain imarreltu.
 
"vieras"
Täällä kaupankassat vaa itkee ku ei sais kysyä papereitä jokaiselta asiakkaalta. EDELLEENKIN ostajalta pitää kysyä, mutta miksi pitää kysyä kaikilta. Miksi en saa ostaa yhtä olutta jos mun takana on jonossa 25v. ihminen jolla ei ole papereita mukana? Voisiko kaupankassa kertoa sen? Miksi kiusata asikkaita?
Jos kassahenkilölle tulee epäilys väärästä toiminnasta, niin hän EI SAA myydä ilman papereiden tarkastusta.

Eli ap:n tapausta miettien, jos nainen on näyttänyt alaikäiseltä. Jos kassa on epäillyt että mies antaa oluet naisen käyttöön, esim. nainen on pakannut kassahihnalta oluet omaan käsilaukkuunsa ja kassa epäilee ettei nainen välttämättä ole täysi-ikäinen.

Kassa on nähnyt tilanteen, toisin kuin me, ei voi tietää vaikka olisi ollut erittäinkin epäilyttävää käytöstä.

Ohjeistus on että ei saa myydä jos epäilys herää, vaan täytyy tarkistaa paperit.
 
"mimmu"
Mä muistan kassa-ajoilta neljä nyt nopeasti mietittynä jotka ihan oikeasti puhuivat pilkallisen tyytyväisenä kun pystyivät vetämään alkot pois. Naureskelivat takahuoneessa ilkeästi, että kyllä näitä vaan on.

Tuo on ihan hyvä, että nostettiin arvioitavaksi se alle 30v näyttävä, mutta eihän tässä siitä ollutkaan kyse, ap:nkin mielestä oli ok että mieheltä kysyttiin ja minusta myös erittäin ok jos minulta kysytään kun ostan jotain k18. Senkus kysyy vielä nelikymppisenäkin, olen vain imarreltu.
Naureskelivatko ne sitä että saivat alaikäisiltä alkot pois? (saa naureskellakin)
Vai sitä ettei mahdollisesti täysi-ikäiselle, paperinsa unohtaneelle myyty?

Mun mielestä saa naureskellakin, jos nassikat yrittävät olutta ostaa selkeästi vailla ikää.

Sitäpaitsi, osalle noista nuorista yrittäjistä ei voi olla nauramatta, eritoten niille selityksille.
-"Varis söi mun paperit"
- "tossa edessä on mun auto, oon täysi-ikäinen *pojalla mopokypärä toisessa kädessä ja näin kun ajoi mopolla pihaan*
- Mulla on tässä autonavain eli olen täysi-ikäinen.
- Voi olla että isä ei oo kovin hyvällä tuulella, jos kerron tästä, kai sä tiedät kukan tämän omistaa? *Pojan isä omisti kiinteistön jossa liike sijaitsi*
 
Pin
[QUOTE="mimmu";28903829]Naureskelivatko ne sitä että saivat alaikäisiltä alkot pois? (saa naureskellakin)
Vai sitä ettei mahdollisesti täysi-ikäiselle, paperinsa unohtaneelle myyty?

Mun mielestä saa naureskellakin, jos nassikat yrittävät olutta ostaa selkeästi vailla ikää.

Sitäpaitsi, osalle noista nuorista yrittäjistä ei voi olla nauramatta, eritoten niille selityksille.
-"Varis söi mun paperit"
- "tossa edessä on mun auto, oon täysi-ikäinen *pojalla mopokypärä toisessa kädessä ja näin kun ajoi mopolla pihaan*
- Mulla on tässä autonavain eli olen täysi-ikäinen.
- Voi olla että isä ei oo kovin hyvällä tuulella, jos kerron tästä, kai sä tiedät kukan tämän omistaa? *Pojan isä omisti kiinteistön jossa liike sijaitsi*[/QUOTE]

Ei vaan nimenomaan sille, että "ei sillä urpolla ollut papereita vaikka se oli ihan selvästi joku kolmekymppinen hihihihi eipä saanut ukko oluttansa" ja muille asioille joita kassaneiti periaatteessa voi ihan luvallisesti tehdä, mutta järki poissa ja selvää kiusantekoa vain.
Eikä omasta mielestä sovi naureskella asiakkaalle joka vaikuttaa alaikäiseltä eikä voi myydä, aika lapsellista pilkata omia asiakkaitaan. Ymmärrän ehkä tilanteen jossa jupistaan hyvin epäasiallisesta asiakkaasta, mutta se alaikäiseltäkin näyttävä voi ihan oikeasti joskus unohtaa paperinsa ja kyllä minua hänen puolesta harmittaa kun on jonottanut puoli tuntia. Mitä naureskeltavaa siinä on?
 
En. Pää tynnyrissä sitä ois saanut elää jos ei tiedä tästä että alta 30-vuotiailta kysytään paperit. Ja se on hyvä, moni mukamas aikuinen narahtaa siinä kohdin kun harva osaa meikata sellaisia juonteita naamaansa ettei papereita tarvis.
 
plöplö
Ei vaan nimenomaan sille, että "ei sillä urpolla ollut papereita vaikka se oli ihan selvästi joku kolmekymppinen hihihihi eipä saanut ukko oluttansa" ja muille asioille joita kassaneiti periaatteessa voi ihan luvallisesti tehdä, mutta järki poissa ja selvää kiusantekoa vain.
Eikä omasta mielestä sovi naureskella asiakkaalle joka vaikuttaa alaikäiseltä eikä voi myydä, aika lapsellista pilkata omia asiakkaitaan. Ymmärrän ehkä tilanteen jossa jupistaan hyvin epäasiallisesta asiakkaasta, mutta se alaikäiseltäkin näyttävä voi ihan oikeasti joskus unohtaa paperinsa ja kyllä minua hänen puolesta harmittaa kun on jonottanut puoli tuntia. Mitä naureskeltavaa siinä on?
No tuskin löydät täältä yhtään ketään, joka olisi sitä mieltä että tuossa on mitään hyväksyttävää? Aikamoinen ääriesimerkki.
 
eed
Jos ohjeistus on tuo eipä tuossa auta myyjälle tilanteesta kiukutella. Sinänsä minusta todella hölmö säätö. Miehesi olisi voinut ostaa kaljaa vaikka sinulle jos olisit odottanut autossa, mutta hän ei voi ostaa kaljaa itselleen kun sinät satut olemaan mukana kaupassa. Kas kun ei pidä todistaa että ei asu eikä ole tekemisissä alaikäisten henkilöiden kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: Pin
"mimmu"
Ei vaan nimenomaan sille, että "ei sillä urpolla ollut papereita vaikka se oli ihan selvästi joku kolmekymppinen hihihihi eipä saanut ukko oluttansa" ja muille asioille joita kassaneiti periaatteessa voi ihan luvallisesti tehdä, mutta järki poissa ja selvää kiusantekoa vain.
Eikä omasta mielestä sovi naureskella asiakkaalle joka vaikuttaa alaikäiseltä eikä voi myydä, aika lapsellista pilkata omia asiakkaitaan. Ymmärrän ehkä tilanteen jossa jupistaan hyvin epäasiallisesta asiakkaasta, mutta se alaikäiseltäkin näyttävä voi ihan oikeasti joskus unohtaa paperinsa ja kyllä minua hänen puolesta harmittaa kun on jonottanut puoli tuntia. Mitä naureskeltavaa siinä on?
Ehkä siinä kaupan työkulttuurissa on sitten enemmänkin vikaa, jos noin on käynyt. Kuulostaa erikoiselta, itse kun en ole moiseen törmännyt kertaakaan, ennemmin on tullut että "harmi, mutta ei vaan voinut myydä kun ei papereita ollut"- tyylistä kommenttia.

Mun mielestä saa naureskella niille alaikäisten yrityksille, jos ne on naurettavia ja useinhan ne on. Lisäksi on hyvä että nuo ostoyritykset käydään läpi kaikkien myyjien kanssa, tiedetään sitten seuraavalla kerralla sama tyyppi.
 
Herneet nenässä
[QUOTE="vieras";28903800]Jos kassahenkilölle tulee epäilys väärästä toiminnasta, niin hän EI SAA myydä ilman papereiden tarkastusta.

Eli ap:n tapausta miettien, jos nainen on näyttänyt alaikäiseltä. Jos kassa on epäillyt että mies antaa oluet naisen käyttöön, esim. nainen on pakannut kassahihnalta oluet omaan käsilaukkuunsa ja kassa epäilee ettei nainen välttämättä ole täysi-ikäinen.

Kassa on nähnyt tilanteen, toisin kuin me, ei voi tietää vaikka olisi ollut erittäinkin epäilyttävää käytöstä.

Ohjeistus on että ei saa myydä jos epäilys herää, vaan täytyy tarkistaa paperit.[/QUOTE]

Hih, no ei todellakaan ollut mitään epäilyttävää meidän toiminnassa! Myyjä halusi vain jotenkin nyt päteä tässä kun on kerta lupa. Käytös oli sen verran ylevää, huomas että halusi jotenkin kiusata.
 

Yhteistyössä