Oisko liikaa vaadittu juhlien järjestäjät? (ruokavalioista kyse)

  • Viestiketjun aloittaja VHH
  • Ensimmäinen viesti
Non compos mentis
Pyydän kutsuissa aina ilmoittamaan erityisruokavalioista. Oma on häpiänsä, jos ei ilmottele mulle ajoissa niistä. En ala huvin vuoksi jokaista ruokavaliota varten kokkaamaan.
 
[QUOTE="vieras";23869713]Meidän juhlaväessä ei ole ainuttakaan karppaajaa. Teitä on nykyään varmasti enemmän kuin aiemmin, mutta ette te nyt kaikkialla ole.[/QUOTE]

Ei kai meilläkään oo. Tais sitte he eivät kuole siihen että syövät sen pikkupalasen kakkua.
 
"mää"
On se kyllä minusta liikaa vaadittu.
Kyllä tää on ihan sallittua sanoa,että vähähiilarinen ruoka on hyväksi lähes kaikille ja monet todella terveytensä takia noydattavat sitä. Kyllä jos on isot juhlat, niin on ihan yhtä helppoa laittaa myös vaikka kasvisdippi mukaan tai esim. ihan vaan hedelmiä koriin, kun vääntää monet paakkelsit vehnäjauhosta. Näitä voi myös lähes kaikki muut syödä.
 
:)
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23869516:
Karppaajat ei ole mikään erikoisruokavalio, eli on ongelma. Eri asia on allergiat ja tietyt sairaudet.
Yllättävän moni tässäkin ketjussa on unohtanut sen, että moni karppaa siksi, että ovat vilja-allergisia. Myös moni keliaakikko karppaa.
 
"vieras"
Yllättävän moni tässäkin ketjussa on unohtanut sen, että moni karppaa siksi, että ovat vilja-allergisia. Myös moni keliaakikko karppaa.
Miten niin unohtaa? Ei minä ainakaan ole koskaan edes kuullutkaan tuollaisesta, mistä ihmeestä suurin osa edes tietäisi tuollaista? Ja toki jos on keliaakikko tai vilja-allergikko, niin varmaan ensisijaisesti ilmoittaa nuo rajoitteensa. Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt karppausta, niin se ei vaadi ruoan laitolta todellakaan samaa tarkkuutta ja puhtautta kuin esim. keliakia. Jos joku ilmoittaisi karppaavansa, ei varmaan tulisi mieleen laittaa sen vuoksi sämpylöitä kauas lihapullista, mutta keliaakikon vuoksi laitan ne erilleen. Tai tuskin edes tulisin ajatelleeksi, ettei karppaajan lihapullissa saa olla korppujauhoja hitustakaan, mutta keliaakikolle tietenkin korvaan ne muulla (tosin kelpaavatko ne korvikkeetkaan yhtään paremmin karppaajalle?).
 
No en mä ainakaan mitään karppiruokia ala vääntämään sen takia että joku karppihihhuli tulee juhliin. Jos ei syö niin ei syö. En minäkään vaadi että juhlissa on mulle kasvisruoka vaan jätän sitte syömättä jos en pysty syömään. Monissa juhlissa oon syöny vaan kuivia pottuja ja salaattia kun kastikkeessa on lihaa :saint: Mun mielestä vain allergiat ja keliakia on asioita jotka tulee huomioida juhlissa. Varsinkin jos on isot juhlat ja oletettavasti monenlaista väkeä tulossa niin mun mielestä on kohtuutonta että pitäis kymmentä eri sorttia alkaa vääntämään.
 
Meillä myös kesällä häät tulossa ja ei en huomioi karppaajia tarjoilussa.
Tarjoilut kun on buffa menetelmällä niin jokainen ronkkikoot sieltä mitä haluaa lautaselleen.

Allergikot toki otetaan huomioon, sekä se, että kasvissyöjille on lihatonta vaihtoehtoa.


Alkuperäinen kirjoittaja VVH:
hiilihydraattivapaa ruoka tekis pahaa teille pullan mussuttajillekkaan
Itse olen karpannut, eikä mun yllätykset loppunut siihen, jos esim ristiäisissä söin sitä mitä oli muillekin tarjolla.
 
"vieras"
Nyt on pakko kysyä, että miksi te haukutte kaikki karppaajat? Hihhuleita, haisevia ja mitä vielä?

Ja hei, jos YKSI karppaaja keksii vaatia tarjoilua, niin se ei voi olla syy haukkua kaikki.
 
"vieras"
[QUOTE="lipponen";23870489]Voin yllättyä siitä, että alan haisemaan viemärille, ihoni harmaantuu ja hiukset tippuu....[/QUOTE]

No ehkäpä ei kannata nolla hiilarista tehdä kovin pitkään. Mulla on ihan hiukset päässä ja hyvä ja terveellinen ruokavalio, en tarvitse sokereita, vaaleita viljoja ja perunaa mihinkään. Perunat korvaan kasviksilla ja viljoista käytän ruista ja sokereitakin tulee hedelmissä. Mihin sinä tarvitset vehnäjauhoja, perunaa ja sokeria?
 
[QUOTE="vieras";23869818]Ja sinä kuvittelet että karppaaja olisi sitten syönyt sinun keksipohjaista luomustasi ja varmaankin persikatkin oli jossain makeassa lillussa olleita säilykepersikoita, että ihan turhaa vaivaa näit![/QUOTE]

Hmm.. Kakku ei ollut karppaajalle, vaan sellaiselle joka ei syö viljaa, sokeria eikä suklaata. Tämä oli siis pähkinäpohjalla, ei keksipohjalla. Keksipohjainen oli sit muille. Ei todellakaan turha vaiva, oli ko. vieras positiivisesti yllättynyt että hänelleki oli jotain.
Että lällää, ihan turhaa vaivaa näit arvostellessasi. :p
 
"Eee"
Mun äiti karppaa, ja mulla on siks aina PS:stä ostettu pähkinäpussi keittiön kaapissa. Siis ei maapähkinöitä, vaan manteleita, pekaanipähkinöitä, cashewpähkinöitä, hasselpähkinöitä ja jotain sellaisia. Kaikki muut saa herkkuja ja äiti vetelee sitten kahvin kanssa niitä pähkinöitänsä ihan onnessansa. Usein mulla on myös jotain kivoja juustoja jääkaapissa, koska ne maistuu itsellenikin, joten sitten äiti saa myös niitä tietenkin. Ne pähkinät on siitä käteviä, että ne säilyy hyvin, joten niitä voi aina olla valmiina.
 
"kotikokki"
Minä kyllä aina pyydän ilmoittamaan erikoisruokavaliosta, joten jos joku ei mitään ilmoita, niin sitten saa kyllä syyttää ihan vain itseään jos pöydästä ei löydy mitään karppaajalle.

Tosin jos kyse olisi minun järjestämistäni ruokakautsuista, niin varmasti löytyisikin.
Kaksipöydässä se onkin jo hankalampaa. Yleensä laitan useammanlaista suolaista ja makeaa, mutta niistä ei varmasti mikään sopisi sellaisenaan karppaajalle.
Ja kyllä se voisi olla aika hankala ruveta yhden takia etsimään vähähiilarisia leipomuksia.
 
OMG
OMG SIIS TOSIAAN, täähän on hulvatonta että ihminen joka on päättänyt olla syömättä jotain ilkee vielä kysellä oisko liikaa vaadittu:D:D:D joo ja sit vois vielä ottaa huomioon ne jotka on sillä kaalisoppadieetillä eikä just nyt voi muuta syödä ja sit se joka on ihan itse tehny diagnoosin maitoallergiastaan ja sit vielä ne kaikki kenellä IHAN OIKEASTI voi olla aihetta toivoa sairauden takia mut ei silloinkaan välttämättä saa........ja sithän oli vielä se porukka joka ei oikeestaan tykkää mansikoista ja kaakao ois kivampaa ku kahvi...
 
Keliaakikko
On tuntunut juhlen järjestäjillä olevan vaikeuksia keliaakikolle sopivaa syötävää järjestää. Empä edes kehaisi karppi-ruokaa pyytää, vaikka gluteenitonta karppi-ruokavaliota noudatankin. Ketuttaa jo kesän juhlat valmiiksi (joo, entinen herkku-perse ja uusi asia tämä keliaka) täytyykin koittaa ottaa omat eväät mukaan...
 
on liikaa vaadittu !
Ap:n mainitsemat ruuat ovat juhlaruokia ja juhlaruuissa on ihan sinällään myös kasvissyöjille sopivia vaihtoehtoa. Teen juhlapöytään myös laktoosittomat, munattomat. gluteenittomat ja sokerittomat versiot, mutta liikaa hiilihydraattia välttävät saavat tyytyä meillä graanaveteen.
 
"Mei"
Itse yrittäisin parhaani mukaan järjestää juhliin kaikille vierailleni edes jotakin sopivaa tarjottavaa, vaikka rajoitteita olisikin paljon. Lisäksi mun mielestä on todella omituista väheksyä ja aukoa päätään pekoniruseteista ja nonpparellimunista, jos samaan aikaan on kuitenkin valmis huomioimaan kasvisruokavalion tarjoilussa.
Mielestäni karppauksen ja kasvissyönnin välinen ero on se, että kasvissyönti on yleensä (ei toki aina) eettinen valinta, kun taas karppauksessa on kaiketi yleensä kyse painonhallinnasta. Mulla on useampi vegaani sekä kasvissyöjätuttu ja heidät huomioin aina juhlissa jne. Jos tietäisin karppauksesta, niin ottaisin sen todennäköisesti huomioon myös jos kylään erikseen kutsuisin, mutta juhliin en karppitarjottavaa välttämättä alkaisi valmistamaan.
 
jeeeeee väärää tietoa taas
[QUOTE="Mei";23872235]Mielestäni karppauksen ja kasvissyönnin välinen ero on se, että kasvissyönti on yleensä (ei toki aina) eettinen valinta, kun taas karppauksessa on kaiketi yleensä kyse painonhallinnasta.[/QUOTE]

Niin, niinhän sinä LUULET. Karppaajilla painonpudotus on enemmänkin seurausta oikeanlaisesta ruokavaliosta kuin mikään itseisarvo ja -tarkotus touhulle.

Kasvissyönnille ei vaan ole mitään faktoihin perustuvaa syytä, miksi tätä on 2000-luvun ihmisen niin vaikea käsittää? :D Tunteisiin ja uskomuksiin se perustuu.
 
[QUOTE="vieras";23872266]Lisäksi kasvissyöjän ja karpin ero on, että kasvissyönti on eettinen valinta ja karppaus on yleensä epäeettinen eli moninkertaisesti luonnonvaroja kuluttava valinta.[/QUOTE]

Mun mielestä luonnollinen, lisäaineeton, terveyttä edistävä ruokavalio on eettinen valinta. Ja sitä voi olla yhtälain kasvissyönti ku karppauski (paitsi jos olettaa karppaus=pelkkää lihaa ja rasvaa).
 
"Tikru"
Omat evät mukaan. Perheenäideillä on ihan tarpeeksi jo siinä juhlien järjestämisessä, leipomisissa ja siivoiluissa. Eli pähkinät mukaan niin on sullakin syötävää tai sitte otat vaan nätisti jonkun vähähiilarisimman herkun pöydästä!
 
"ihanaa"
[QUOTE="vieras";23872322]Kävisikö karppaajalle tarjottavaksi esim. pekoni-, kana- tai juustotäytteinen munakas/munakasrulla? Mitä sen lisäkkeeksi, entä jälkiruoaksi?[/QUOTE]

Oikein hyvin, kiitos! :) Laita kylkeen vihersalaatti ja se on siinä. Jälkiruokaa ei tarvitse olla tai sitten joku sokeriton + vehnätön juttu. Esim. tumma suklaa ja kahvi käy hyvin jälkkäriksi.
 

Yhteistyössä