Oksennustaudin/noron tarttuminen uudestaan

Voiko tarttua uudelleen jos vasta on sen sairastanut? viikko sitten aloitti poika oksentamisen ja lievän ripuloinnin. Päivä sen jälkeen oksensin minä ja mieheni. Tämän viikon maanantaina aloitti mummu ja isomummu oksentamisen. Pääsiäisenä olisi tarkoitus mennä pojan kans virpomaan heille mutta en tiedä uskallanko mennä.. En tosiaan halua uudestaa mahatautia! olen 99% varma että mummot sai tartunnan meiltä koska kyläilivät meillä kun oltiin taudissa.
Mistä sen erottaa onko norovirus vai jokin muu mahatauti? Poika oksensi yöllä ekan kerran silloin ja päivän mittaan kolme kertaa ja ripuloi, ripulia tuli vielä eilenkin jonkuverran. Minä oksensin ite kolme kertaa ja pari kertaa ripuloin. Miehellä ei ollu ripulia ja oksensi yhdesti. Kuumetta oli pojalla ja minullakin 38 astetta. Minulla itselläni huono olo jatkui eiliseen asti ja mahassa vähäsen vielä "möyrii" onko ihan normaalia että näin kauan kestää huono olo taudin jälkeen? Itse söin melko paljon maitohappobakteereja taudin aikana ja luulen että se lievitti oireitani jonkunverran..

Kiitoksia vastauksista etukäteen ja hyvää pääsiäistä kaikille! :flower:
 
Moikka, kyllä tuo aika paljon norolta kuuloostaa, sen erottaa yleensä siitä, että oireet alkavat äkisti ja loppuvat yleensä noin 24 h:n sisällä. Noro tarttuu yleensä herkiten, kun oireet ovat päällä sillä se leviää ulosteperäisten bakteerejen mukana. Tosin tartunta vaara on vielä 2-3vrk sairastamisen jälkeen sillä bakteerit kykenevät elämään pinnoilla esim. oven kahvat, pöytä tasot jne. Itse sairastettiin noro joulukuussa, itse sairastuin ensin ja seuraavana päivänä mies ja oireet oli kutakuinkin samanlaiset, kun mitä kuvasit. Jos se on ollut noro niin se ei enää tartu noin.1-2kk, sillä ihmisille muodostuu immuniteetti. Varotoimen piteenä suositellaan puhdistamaan taudin jälkeen yleisimmät kosketus pinnat ja pesemään vuodevaatteet unohtamatta hyvää käsihygieniaa. En tietysti voi sanoa 100% varmuudella onko tuo teidän tauti noroa ollut. Tiedot perustuu ohjeisiin mitä olen saanut vuodeosastolla ja päiväkoideissa työskenneltyäni :) Itse ehkä uskaltautuisin virpomaan ellei sitten mummoilla ole vielä oireet päällä, silloin jättäisin väliin
 
Itse olenki kotona puhdistanu kloorilla kahvoja ja katkaisimia :) Voiko noroviruksessa olla noin lievät oireet? tai siis kun olen saanu sellasen käsityksen että sitä tavaraa vaan tulee ja tulee kokoajan mutta meillä oli jotakuinki n.3h aina oksennuksen välissä.. saakohan kaikkiin vatsatauteihin jonkulaisen immuniteetin joksiki aikaa ku on sairastanut?
 
Nii paha sanoa, itselläni oli tosi rajut oireet okennusta tuli 6h putkeen 1kerta aina puoleen tuntiin, jonka jälkeen alkoi ripuli. Miehelläni oireet olivat lievemmät hän oksensi pari kertaa jonka jälkeen oli yhden päivän mahalöysällä. Saattaahan kyseessä toki olla jokin muukin mahapöpö, nekään eivät mielestäni/kokemuksesta tartu yleensä enää uudestaan, kun on noin lyhyellä aikavälillä sairastanut. Tosin jos oireet on ollut tosi lievät nii sitten saattaa tarttuakkin. Menisin pääsiäisenä sen mukaan miten oireita mummoilla on, jos on jo tervehtymään päin ja takana on peri tervettä vuorokautta niin ihan turvallisin mielin ainakin itse uskaltaisin mennä :)
 

Yhteistyössä