Oksitosiinitippa vauhdittamaan kohdun supistumista synnytyksen jälkeen

Kätilö ehdotti minulle tällaista tapaa supistaa kohtua nopeasti synnytyksen jälkeen. Syy oli se että kolmatta lasta synnyttäessä kohtu ei supistele takaisin niin nopeasti ja tipalla saadaan verenvuoto riski minimiin.
Onko jollain kokemusta tästä? Sattuuko supistelu paljon synnytyksen jälkeen jos sitä vauhditetaan?
 
Oksitosiinia piikitetään automaattisesti vielä monessa suomen synnytyssairaalassa, oli kyse esikoisesta tai kolmannesta. Mä pyysin ettei laiteta, joten en osaa antaa mitään kokemuspohjaista tietoa.
 
Itse sain oksitosiinia synnytyksen aikana, ja loppu annettiin sitten synnytyksen jälkeen. Ja ainakaan siinä ei tuntunut yhtään miltään, synnytyksen aikana sai aika mahtavat supistukset aikaan.
 
No mulla pistettiin tippaan vauhtia ku istukka jäi kiinni kivuliaasti (sain sitä tunnin ajan vauvan syntymästä ) ja kyllähän se kohtukin supistui nopeaa sen lisäksi, että saatiin se perhanan istukka ulos ilman kaavintaa.
Jälkisupistukset sattui kuin olis synnyttämässä - ihan jalat meni alta vielä päivä kaksi synnytyksestäkin (vaikka oli ensimmäisen lapsen kohdalla tämä ) ja jälkivuoto tais kestää semmoset 7-10pvää.

Kuopuksen synnytyksessä ei tippaa ollut enää lapsen synnyttyä ja jälkisupistukset oli ihan siedettäviä, menkkakipumaisia. Ihan eri maata ku ekan jälkeen. Että jaa, en mä vapaaehtoisesti tippaa haluaisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeMa05:
minä sain sektion jälkeen tippaa pitkään koska alkuun kophtu ei lähtenyt supistumaan kuulemma.minulla ei ollut mitään jälkisupisteluja..eikä ollut ekassakaan missä sain oksitosiinia.
Sama juttu, sektion jälkeen sitä oli pakko antaa muuten.. en edes halua tietää. Ei kait siinä kauaa voi vatsa auki odotella kohdun supistumista vertavuotavana.
Jaa niin kysymykseen, :D ei tuntunut missään supistelu, liekö syy siinä että olin niin pössyissä.

 
Hmm.. Mulla oli tippa valmiina kädessä epin takia, ei kyllä oltu vauhditettu synnytystä, mutta aika pian tytön syntymän jälkeen laitettiin kohtua supistamaan oksitosiinia. Ei siihen sen erityisempää syytä annettu eikä lupia kyselty eikä mua yhtään haitannut. En vuotanut paljon yhtään enkä ees tuntenut mitään jälkisupistuksia. Ihan muutaman sitten imettäessä ja nekin tooosi lieviä. Synnytyksestä nyt 3vrk että niitä odotellessa :LOL:
 

Yhteistyössä