Olematon keltarauhashormoni arvo/ ovulaatio

Heip,

Onkohan kenelläkään ollut samankaltaista tilannetta;

Sain juuri kuulla lääkäriltä keltarauhashormoni tason, joka oli 1,9.
Luin jostain että arvon pitäisi olla vähintään 30, jotta raskaus alkaisi.

Vähän ennen ovulaatiota kävin ultraäänessä, jossa todettiin että munasolu/kohdun limakalvo ei ole kehittynyt tarpeeksi niin että ovulaatiota tapahtuisi.
Ovulaatiotesti kuitenkin näytti ihan ajallaan täysin positiivista tulosta.
Lasta olemme yrittäneet jo vuosia, joten tunnen milloin ovulaatio tulee (testi positiivinen, alavatsan tuntemukset + valkovuodon muutos).

Lääkärikin ihmetteli, mistä ihmeestä voi olle kyse tällaisessa tilanteessa...
Lisätutkimuksia tiedossa siis.

Kuulostaako keneltäkään teistä tutulta ja mitä tässä tilanteessa on tehty?
 
No onpa tämä nyt ihan ihme juttu. Tein huvikseni ovulaatiotestin taas kp 26/30 ja tulos taas positiivinen! what??

Nyt on pahasti jotain vialla. Osaako kukaan arvata mistä voisi olla kysymys?
Pyysin lääkäriäkin kyllä soittamaan minulle, mutta olisi kiva kuulla jos jollain olisi tällainen ongelma - mistä on ollut kyse ja mitä on tehty asialle?
 
Joillakin ovulaatiotesti näyttää raskuden. Eli loppukierrosta ovistesti voi olla plussa, jos on raskaana:) joten teeppäsvaruilta se r-testikin. Ovistestin pitää sitten olla kunnon plussa jotta sen voi plussaksi laskea.
 
Alkuperäiseen kommentti.
Ovistestit mittaa LH huipun jonka ansiosta munarakkula puhkeaa ja munasolu irtoaa. Mutta LH huippu ei takaa sitä että ko.rakkulassa aina on munasolu tai että solu on kypsä hedelmöittyäkseen. Tuollaisesta ns huonon munasolun irrottua muodostuu huono keltarauhanen eli huonot arvot selittys sillä. En sit tiedä mitä ne arvot yleensä on. Tästä johtuu myös monen tiputteluvuodot ennen kuukautisia kun keltarauhashorm. on vähän.

Toisekseen lähes kaikilla LH nousee loppukierrossa lähes/jopa plussatasolle ilman raskautta (itselläkin joskus hyvästä oviskierrosta) Toki raskauskin voi näkyä ovistestissä!
 
Kiitoksia paljon vastauksistanne.
Asrielin kommentti kuulostaisi järkevältä.
Toisaalta, lääkärikin juuri kehoitti tekemään raskaustestin varmuuden vuoksi.
99% varmuudella en usko olevani raskaana näiden vuosien ja vuosien yritysten jälkeen, mutta voinpa sen testin kuitenkin tehdä kun käsketään. ;)
 
Eilinen raskaustesti oli negatiivinen. Ovulaatiotesti edelleen positiivinen.
Nyt siis menossa kp 27/30.

Jos ovulaatiota ei voi tapahtua kahdesti kuussa, ensin ihan ajallaan kierron puolivälissä (ainakin testin mukaan) ja toinen nyt kun ei todellakaan pitäisi, niin onko muuta mahdollisuutta kuin että olisi raskaana...?
Ahdistava tilanne kun ei tiedä mitä tapahtuu. Ihan tässä jo kädet tärisee. :O

Lääkäri pyysi kuitenkin mittauttamaan keltarauhashormonitason vielä viikon kuluttua, tai sitten uusi raskaustesti jos menkkoja ei kuulu parin päivän päästä. huhhhhuh.
 
Ettei se ole LH-hormooni joka on vain kohollaan. Mie usein saan vaikkei ovulaatiota edes ole niin nuihin viiva ovulaatiotesteihin viivan, joten joudun aina testailemaan digitesteillä. Suosittelen niitä sinullekkin vaikka ovat pirun kalliitan, mutta eivät ainakaan ole jättäneet mitään minulle arvailujan varaan kun sellaisia olen tehnyt. Voisit toki pitää viiva testit rinnalla ja käyttää digitestejä varmistuksena siitä milloin ovulaatio okeasti on.
 
Viimeksi muokattu:
Näin ei ole kuitenkaan koskaan ennen käynyt.

No, täytyy varmaan vaihtaa lääkäriä kun häneltä ei saa vastauksia vaan joutuu itse ihmettelemään näitä asioita ja kysellä keskustelupalstalla... ;)

Olisi vaan kiva heti tietää missä vika, mitä tutkimuksia vielä ja mitä mahdollisia hoitoja.
Alkaa kärsivällisyys olla koetuksella kun ei jaksa odottaa.
 
^ LH voi olla kohollaan loppukierrosta, vaikkei raskaana olisikaan. Olen pariin otteeseen tyhmänä testaillut ovulaatiotestillä vähän ennen menkkoja ja saanut plussan tai melkein plussan ja turhaan elätellyt toivoa positiivisesta raskaustestistä.

Mietin, että olisko mahdollista, että ovulaatio on yrittänyt tapahtua silloin aikasemman ovisplussan aikaan, mutta jostain syystä estynyt. Ja nyt kroppa yrittää ovuloida uudestaan? Ja en tiedä voisiko LUFS (Luteinized Unruptured Follicle Syndrome) oireilla noin ettei progesteronitaso nousee tarpeeksi? Siinä siis munasolu ei irtoakaan, mutta kaikki merkit kuitenkin viittaavat siihen, että ovulaatio olisi tapahtunut. Lämpö nousee, keltarauhanen muodostuu jne.
 
^ LH voi olla kohollaan loppukierrosta, vaikkei raskaana olisikaan. Olen pariin otteeseen tyhmänä testaillut ovulaatiotestillä vähän ennen menkkoja ja saanut plussan tai melkein plussan ja turhaan elätellyt toivoa positiivisesta raskaustestistä....
Sama on ollut myös mulla joskus. Lh kuulemma kohoaa ennen tädin tuloa.

Lisäksi mulla on ollut kierto, jossa vahvat ovisoireet normaaliaikaan (n.kp15). Myöhemmin samassa kierrossa uudet ovisoireet kun kp:t päälle 20 ja tikkuun ovisplussa. Ultra paljasti tuossa kierrossa vain yhden keltarauhasen, joten kroppa oletettavasti oli ensin yrittänyt irroittaa solun siinä onnistumatta, kokeili myöhemmin uudestaan ja onnistui. Ei ole kiveen hakattua kaavaa jolla kroppa ja hormonit toimii, samalla ihmisellä voi kaks perättäistä kiertoa olla ihan erilaisia. Solu voi irrota harvinaisissa tapauksissa kaks kertaa kierrossakin, mut meidän lääkärin sanojen mukaan siihen tarvitaan tietty taipumus/geeniperimä ja on tosiaan harvinaista.

Totta kyllä, että ovistesti näyttää raskauden, toivottavasti sitä ap:llä olis :) Pianhan tää asia varmaan jo selviääkin. Käythän sitten kertoilemassa?
 
Ihan vain tällainen väliaikapäivitys: Ovistesti näyttää edelleen plussaa, eli nyt 5 päivää... Kyllä on sisuskalut ja hormonit sekaisin. Olenkohan ihan täysin hedelmätön saamaan lapsia, jos tällaista vikaa edes pystytään "korjaamaan"...? :headwall:
 
Luen tällä hetkellä mielenkiintoista kirjaa "Hormoniharmoniaa ruokavalion ja joogan keinoin", jossa kerrotaan ruokavalion vaikutuksesta hormonitasapainoon. Suosittelen!

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että olen karppaamalla saanut oman kuukautiskiertoni toimimaan, niin kuin pitää.
 
Hei Lapseton 81 ja muut; mikä ton testauksen viitealueet on? Itsellä oli arvo 0,6 kun pitäisi olla 6-25. Ovulaatiotestit on näyttäneet positiivista mutta kuukautiset jääneet taas pois....Aloitin Lugesteronin kiertohäiriöihin/keltarauhasen vajaatoimintaan....

Otin myös s-amh että tiedetään onko munasarjoissa "kapasiteettiä enää"

Kyllä ne vastaukset tulee näiltä palstoilta jos vaan jaksetaan kirjoitella mitä on testattu ja mitä oli tulokset
 

Yhteistyössä