Olen huolissani mieheni lapsesta.

  • Viestiketjun aloittaja Jodokus
  • Ensimmäinen viesti
Jodokus
Monestakin syystä:

-lapsen atooppista ihoa ei hoideta kotona.

-valvoo liian myöhään koulupäivinä ja saa nukahtaa television ääreen sohvalle

-kulkee monta päivää samoissa vaatteissa. Sukat ja alkkarit saattavat olla 3 päivää samat.

-viettää todella paljon aikaa tietokoneella ja dvd elokuvia katsellen..

Nämä ja paljon muuta...Lapsi on 7-vuotias.
 
ap
Ollaan miehen kanssa puhuttu ja myös lapsen äidin kanssa. Äiti aina sanoo vaan, että ei muista rasvata jne. Kerran lapsi tuli meille arkena vasta klo 22 jälkeen. Mies huomautti tästä exällensä, joka vain sanoi tyyliin "joojoo, liian myöhä tiedetään!"...
 
just niin
Ennen kuin alat vetämään johtopäätöksiä, jotka voivat mennä ihan vikaan, ennen kuin sysäät mitää mieltöntä lumipalloa liikkeelle, juttele miehesi kanssa!
Kyse on ilmeisesti miehesi edellisen liiton lapsesta, ei teidän yhteisestä??
Miten tiedät nämä asiat, kuinka usein lapsi teillä käy ja kuka vastaa lapsen arjesta?

Voin kertoa sulle eräästä perheestä, jossa 3 v lapsi ei osannut leikkiä ollenkaan, palasi vaan pleikkaa.

ja toisesta, missä on takkutukkainen alle kouluikäinen tyttö aivan liian vähiin vaatteisiin puettuna, sukkia lapsella ei koskaan ollutkaan. Kun hän riisui sadetakin, jotkut housut ja kumpparit, siellä alla oli rimpsuhelmainen collaripusero, jota kerhon tädit ihasteli mekoksi, peitti juuri pyllyn, lapsella ikää 4-5 v. Niin ja ne pikkuhousut myös. Ei muuta. Satoi vettä, oli syksy ja aika kylmä ilma. Ei sukkia, ei sukkahousuja...

Äidin vaatetus oli samaa luokkaa, eli yleisellä kerhotilalla liikkuivat avojaloin, hyvin vähäisesti vaatetettuna.
Kyseessä oli pienen paikkakunnan viheraktivisti-perhe.

Kaikki lapset ja äiti ovat takkutukkaisia ja pukeutuvat vaatteisiin jotka muistuttavat rättejä ja lumppuja.
 
Mimmi
Anteeksi ku tukin nyt tähän samaan ketjuun, mutta meillä kans vähän sama homma.

Hygieniassa ei onneks mitään vikaa:)
Mutta täällä meillä ollessa isänsä antaa illalla kattoo sängyssä aina leffan ennen nukkumaan menoa. Ja mielestäni istuu myös liikaa telkkarin/tietokoneen ääressä.

Oon yrittäny vihjata asiasta, että mielestäni pelaa hieman liikaa/kattoo telkkaria. Ja että sitten kun meidän poika muuttaa samaan huoneeseen, niin leffan kattomiset loppuu siihen. Mutta mitään ei tapahdu. Ja koska lapsi ei ole minun, en kasvatukseen voi puuttua.

Niin ja poika kans 7-vuotta.
 
hmm
Mitä äiti tekee työkseen? viekö työ liikaa aikaa?Vai onko talousvaikeuksia, minkä takia ei jaksa keskittyä?
Oikeasti on tosi raskasta hoitaa ihan kaikkea yksin.
Esim tänään:
vein lapsen esikouluun, toisen kanssa hammaslääkäriin, sieltä suoraan kauppaan. Hetki vedettiin henkeä kotoa, sitten haettiin isompi eskarista, pienempi päiväunille. isompi askarteli, minä otin myös päiväunet (repaleiset yöunet). Isompi kerhoon, jona aika kävin pienemmän kanssa fillariliikkeessä. Sitten kotona korjasin lasten fillarit.
Huomasin illan aikana, että rappukäytävässä säilyttämiä rattaita (ei ole säilytystiloja, siksi ovat rappukäytävässä) oli näpelöity, jarru on jumissa. En tiedä miten korjaan.

Iltapala, iltatoimet, lapset nukkumaan.
Minun pitäisi korjata lasten vaatteita, ja ommella keittiöön verhot.

Unohdan asioita. En jaksa muistaa kaikkea... Ja sitten kun myöhemmin tässä menen töihin, pitäisi kaikki tuo jaksaa ja ennättää ja muistaa töiden jälkeen vielä....



 
ap
Lapsi on meillä viikossa n. 4-7 päivää. On aikoja ettei näe äitiään viikossa kuin pari kertaa muutaman tunnin. Viettää siis meillä aikaa enemmän kuin äidillään.
Tiedän nämä asiat esim. siitä kun lapsi lähtee meiltä tiistaina kouluun puhtaissa vaatteissa, ja tulee perjantaina meille takaisin samoissa. Koulusta olen joskus hakenut ja vienyt suoraan äidille, niin tosiaan samat vaatteet monta päivää.
Äiti ei kylve rahassa, mutta kuitenkin on ihan ok palkkaisessa työssä. On esim, juuri ottanut itselleen tatuoinnin, mutta ei ole rahaa ostaa lapselle uusia oikean kokoisia vaatteita. :/

Mimmi: Meillä siis nuo ongelmat silloin kun on äitinsä luona. Meillä minä kyllä puutun kasvatukseen ja olemme miehen kanssa samoilla linjoilla kasvatus asioissa.
 
kuule
Alkuperäinen kirjoittaja ~:
Jos ei muu auta, niin menette "viranomaisreittiä" - yhteyttä kouluun, joko opettajaan tai koulukuraattoriin. Kertokaa, että olette huolissanne lapsen arjesta!
EN TODELLAKAAN SUOSITTELE MITÄÄN LASTENSUOJELUVIRANOMAISIA TÄHÄN.
Ihan oikeasti, oletteko järjiltänne?? Mitä te luulette lastensuojelun tekevän? "ottavat vaikka huostaan tai sijoittavat lapsen, ja lapselle parempi niin, jos äiti ei selvästikään jaksa ja pysty huolehtimaan lapsesta"

Kaikilla ei ole yhtä tarkkaa se hygienia. Minun lapsuudessa mentiin viikko samoilla vaatteilla, alusvaatteita myöten. Kerran viikossa oli sauna. Silloin vaihtui vaatteet.

Ei siihen kuole, että vaatteet vaihtuu 3 pv:n välein.
Perheet ovat erilaisia ja arvostavat eri asioita.

On olemassa valtavasti perheitä, joissa lapset valvoo liian myöhään ja pelaa liikaa, mutta he saavat jatkaa, kun ei heistä ole kukaan "välittävä ja huolestunut" tehnyt ilmoituksia viranomaisille.

Ottakaa yhteyttä viranomaisiin sitten kun lapset selkeästi on heitteillä, hengaavat yöt ulkona, vanhemmat kännissä kaiken aikaa, ei ole ruokaa, tai lapsia selkeästi pahoinpidellään.

Ap intoilee nyt, hän haluaa leikkiä jotain parempaa äitihahmoa, kun on ns. lapsellisen miehen löytänyt itselleen, ja on sitten sitä mieltä että eihän se miehen exä millään mikään hyvä äiti voi olla...
tiedän tunteen kun itse jossain määrin samalla tavalla ihmettelin aikoinaan miehen exän tapaa kohdella ja "hoitaa" lapsiaan...

Ihmettelin, mutta en tehnyt mitään viranomaisilmoituksia.


Rasvaa sinä lapsen ihoa kun se teillä käy. Pese ja putsaa se muksu. Pelaa palloa ja lautapelejä, kiellä tv ja pleikat ym. pelit.
Se on ihan varmasti riittävää apua ja tukea lapselle ja äidille.
 
Mun mielestä kuulostais vähän siltä että sillä äiskällä on jotain ongelmaa ton arjen hallinnan kanssa... Puuttuu rutiinit. Oisko joku "interventio" tms. paikallaan? Että menisitte (tai miehes menis) ja sanois suoraan että ei tämä tällainen enää vetele. Ei se äiti varmaan huomaa, että kun vähän lusmuilee nukkumaan menon ja vaateiden vaihdon ja rasvaamisen kanssa, niin siinähän alkaa jo oikeasti lapsen elämänlaatu olla aika kyseenalainen. Onko sillä joku syy miksi on elämä noin levällään? Vuorotyö tai joku sellanen?
 
kuule
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapsi on meillä viikossa n. 4-7 päivää. On aikoja ettei näe äitiään viikossa kuin pari kertaa muutaman tunnin. Viettää siis meillä aikaa enemmän kuin äidillään.
Tiedän nämä asiat esim. siitä kun lapsi lähtee meiltä tiistaina kouluun puhtaissa vaatteissa, ja tulee perjantaina meille takaisin samoissa. Koulusta olen joskus hakenut ja vienyt suoraan äidille, niin tosiaan samat vaatteet monta päivää.
Äiti ei kylve rahassa, mutta kuitenkin on ihan ok palkkaisessa työssä. On esim, juuri ottanut itselleen tatuoinnin, mutta ei ole rahaa ostaa lapselle uusia oikean kokoisia vaatteita. :/

Mimmi: Meillä siis nuo ongelmat silloin kun on äitinsä luona. Meillä minä kyllä puutun kasvatukseen ja olemme miehen kanssa samoilla linjoilla kasvatus asioissa.
Pääsääntöisesti siis lapsi on hyvässä hoidossa kun on sinun hoidossa, joten asiathan kokonaisuutena ovast hyvin vai?
vai haluatko lapsen itsellesi kokonaan?
sekö on tausta-ajatus?
vai saada äidille jostain apua ja tukea arkeen?
Ja mitähän se tuki sitten olisi????
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kuule :
Alkuperäinen kirjoittaja ~:
Jos ei muu auta, niin menette "viranomaisreittiä" - yhteyttä kouluun, joko opettajaan tai koulukuraattoriin. Kertokaa, että olette huolissanne lapsen arjesta!
EN TODELLAKAAN SUOSITTELE MITÄÄN LASTENSUOJELUVIRANOMAISIA TÄHÄN.
Ihan oikeasti, oletteko järjiltänne?? Mitä te luulette lastensuojelun tekevän? "ottavat vaikka huostaan tai sijoittavat lapsen, ja lapselle parempi niin, jos äiti ei selvästikään jaksa ja pysty huolehtimaan lapsesta"

Kaikilla ei ole yhtä tarkkaa se hygienia. Minun lapsuudessa mentiin viikko samoilla vaatteilla, alusvaatteita myöten. Kerran viikossa oli sauna. Silloin vaihtui vaatteet.

Ei siihen kuole, että vaatteet vaihtuu 3 pv:n välein.
Perheet ovat erilaisia ja arvostavat eri asioita.

On olemassa valtavasti perheitä, joissa lapset valvoo liian myöhään ja pelaa liikaa, mutta he saavat jatkaa, kun ei heistä ole kukaan "välittävä ja huolestunut" tehnyt ilmoituksia viranomaisille.

Ottakaa yhteyttä viranomaisiin sitten kun lapset selkeästi on heitteillä, hengaavat yöt ulkona, vanhemmat kännissä kaiken aikaa, ei ole ruokaa, tai lapsia selkeästi pahoinpidellään.

Ap intoilee nyt, hän haluaa leikkiä jotain parempaa äitihahmoa, kun on ns. lapsellisen miehen löytänyt itselleen, ja on sitten sitä mieltä että eihän se miehen exä millään mikään hyvä äiti voi olla...
tiedän tunteen kun itse jossain määrin samalla tavalla ihmettelin aikoinaan miehen exän tapaa kohdella ja "hoitaa" lapsiaan...

Ihmettelin, mutta en tehnyt mitään viranomaisilmoituksia.


Rasvaa sinä lapsen ihoa kun se teillä käy. Pese ja putsaa se muksu. Pelaa palloa ja lautapelejä, kiellä tv ja pleikat ym. pelit.
Se on ihan varmasti riittävää apua ja tukea lapselle ja äidille.
No sä olet kyllä totaalisen väärässä. Niin rasvaankin, myöskin pelaan palloa ja lautapelejä. Katsellaan myös tv:tä ja syödään karkkia. Enkä ole tekemässä mitään ilmoitusta!!! Pitää taas vaan jutella miehen exän kanssa. Todella tyly vastaus sinulta.
 
vieras
Ostakaa ite lapselle oikeankokoisia vaatteita, ku teillähän se suurimman osan ajasta on. Herranjestas. Ja tuon ikänen lapsi vois jo ite vaihtaa puhtaat vaatteet kun laitatte vaan mukaan. Eli vähän voisitte niinkun kommunikoida sen lapsen kanssa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja kuule :
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapsi on meillä viikossa n. 4-7 päivää. On aikoja ettei näe äitiään viikossa kuin pari kertaa muutaman tunnin. Viettää siis meillä aikaa enemmän kuin äidillään.
Tiedän nämä asiat esim. siitä kun lapsi lähtee meiltä tiistaina kouluun puhtaissa vaatteissa, ja tulee perjantaina meille takaisin samoissa. Koulusta olen joskus hakenut ja vienyt suoraan äidille, niin tosiaan samat vaatteet monta päivää.
Äiti ei kylve rahassa, mutta kuitenkin on ihan ok palkkaisessa työssä. On esim, juuri ottanut itselleen tatuoinnin, mutta ei ole rahaa ostaa lapselle uusia oikean kokoisia vaatteita. :/

Mimmi: Meillä siis nuo ongelmat silloin kun on äitinsä luona. Meillä minä kyllä puutun kasvatukseen ja olemme miehen kanssa samoilla linjoilla kasvatus asioissa.
Pääsääntöisesti siis lapsi on hyvässä hoidossa kun on sinun hoidossa, joten asiathan kokonaisuutena ovast hyvin vai?
vai haluatko lapsen itsellesi kokonaan?
sekö on tausta-ajatus?
vai saada äidille jostain apua ja tukea arkeen?
Ja mitähän se tuki sitten olisi????
No en halua lasta kokonaan itselleni. Nimenomaan äidille apua ja tukea. Ollaan yritetty auttaa ja miettiä yhdessä miten saisi arjen toimimaan paremmin, mutta ei auta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ostakaa ite lapselle oikeankokoisia vaatteita, ku teillähän se suurimman osan ajasta on. Herranjestas. Ja tuon ikänen lapsi vois jo ite vaihtaa puhtaat vaatteet kun laitatte vaan mukaan. Eli vähän voisitte niinkun kommunikoida sen lapsen kanssa.
Ollaan opetettu lapselle, että vaatteet pitää vaihtaa jne. Mutta en voi koko ajan olla vahtimassa mitä äitinsä luona tapahtuu.
 
ap
Mutta antaa olla koko asian. Paskaa sataa taas yllättäen täältä niskaan. :) Uskokaa tai älkää, niin lapsen parasta vain ajattelen. Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! :)
 
kj
Onko äiti väsynyt? Masentunut? Muita ongelmia?

Lapsi on teillä lähes kokoajan, joten rasvaus ei lie ongelma, teillä rasvataan, teillä vaihdetaan vaatteet jne.

Miksei lapsi muuta teille kokonaan?

Oletettavasti lapsen äiti tarvitsee nyt apua ja tukea, mutta uuden äitipuolen puuttuminen voi tuntua pahalta. Isän olisi sovittava nämä asiat eksänsä kanssa, vaikka sinä teidän arjessanne lasta hoidatkin.
 
minusta
lapsihan on ap:lla suurimman osan aikaa. Jos iho on rasvaamatta siinä välissä muutaman päivän, tuskin siihen kuolee. Ja jos on sen 2-3 pv likaisemmissa vaatteissa, sekään ei liene maata kaatava asia, jos kerran pääsääntöisesti on hoidossa, eli äitipuolen ja isän hoivassa.

Minusta ap voisi antaa asian olla ja jos jotain tehdä, niin laittaa mies keskustelemaan exänsä kanssa. Avainsanoja voisi olla, että KOHTA tilanteeseen puuttuu ulkopuoliset, koulussa, koska lapsen habitus on niin epäsiisti.
 
insinööri-äiti
Ei tuo nyt kovin pahalta kuulosta, jos samat vaatteet 3 päivää päällä. Näin on meilläkin joskus. Ja pieniä vaatteitä käyttävät myös toisinaan. Toiset ihmiset ovat tarkempia kuin toiset.

Valvominen ja liika pelaaminen sen sijaan voi olla pahasta, mutta tuskin siitäkään suuria vaurioita tulee, kun kerran kuitenkin lapsi viettää teidän luona suurimman osan ajasta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta antaa olla koko asian. Paskaa sataa taas yllättäen täältä niskaan. :) Uskokaa tai älkää, niin lapsen parasta vain ajattelen. Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! :)
Älä luovuta, äläkä ennen kaikkea välitä muiden puheista, nää on taas näitä pätemistarvettaan purkavia, ei toki kaikki.

Se tulee vielä sinua vastaan tämä asia, että olet aidosti huolissasi ja haluat auttaa, samalla myös luoda niitä terveellisiä malleja rutiineita lapselle, yhdessä tämän isän kanssa.

Lupaan sen, korjaat siitä vielä joskus satoa, halusit tai et, minä olen sitä korjannut, enkä voi sanoa muuta kuin, että on hyvä fiilis kun nuori aikuinen puhuu asioista ja ketoo miten hyvältä tuntui kun joku oikeasti välitti, vaikka välillä rajusti yhteen mun kanssa ottikin.
Mun sydäntä lämmittä jopa se, että tämä nuori aikuinen soittaa mulle ja kysyy mitä voi syödä kun on oksutauti :)

Voin myös sanoa, että en tunne siitä pätkääkään syyllisyyttä, aina olen kannustanut pitämään edes jonkinmoiset välit äitiinsä, vaikka muksu itse ei esim äitienpäivänä ollut omalle äidilleen äitienpäivää toivottanut, kehotin niin kuitenkin tekemään, koska on kuitenkin hänen ainoa oikea äiti.

Suoraankin on asioista puhuttu, nyt kun toinen on jo päälle parikymppinen.

Jatka samaan malliin, jatkathan :hug:
 

Yhteistyössä