Olen mokannut tosi pahasti `:( (imetys ja tupakka)

  • Viestiketjun aloittaja maailman hirvein äiti
  • Ensimmäinen viesti
maailman hirvein äiti
mulla on 8 kk vauva. Olen entinen tupakoitsija ja onnistuin olemaan tupakoimatta koko raskausajan sekä vauvan ensimmäiset 2 kk. Mutta sitten alkoi repsahtelu. Koko tämä 6 kk olen polttanut noin 10 tupakkaa viikossa, aina kuitenkin vasta yötä vasten ja aina katsonut että tupakan ja imetyksen väliin jää sen 3 tuntia. Joskus on mennyt parikin viikkoa ilman yhtään savuja.
Kolmesti olen käynyt baarissa ja juomassa tänä aikana ja silloin on mennyt vähintään aski tupakkaa. Ja esim. kun viimeisen tupakan olen polttanut 5 aamulla, olen imettänyt 8 aamulla.

No juttelin imetystietoisen ystäväni kanssa ja hän kauhistui tuosta, etten ole pitänyt kuin 3 tunnin tauon jos olen vetänyt askin! Eli mun olis pitänyt pitää imetyksessä 50 tunnin tauko (20 tupakkaa x 3). Enhän mä olen tuota voinut tietää enkä edes itsekään ole tajunnut :( Imetystukilistalta lukenut siitä kolmesta tunnista ja naiivisti uskonut että se riittää :(

Älkää pliis tuomitko mua, on paha mieli jo ennestään kun tupakka pitää mua narussa kuin pässiä. ja vihaan itseäni, kun olen näin heikko ja tyhmä. Pakko vaan purkaa johonkin.
 
hmm
no kyllä sä varmaan itsekin ymmärrät, ettei kolmessa tunnissa poistu askillinen tupakkaa elimistöstä, mutta parempihan se on kuitenkin, että olet taukoa pitänyt.

nyt tsemppiä, otat itseäsi niskasta kiinni ja lopetat sen tupakoinnin kokonaan. itsekin lopetin plussatessani ja nyt aina välillä lipsunut (siis lähinnä ne pari juhlintakertaa) ja lapsi on nyt kolme. tosi tyhmältä tuntuisi palata tuollaiseen tapaan, mistä on noinkin hyvin päässyt irti!! :)

ja imetys on lapselle kuitenkin tosi hyvä juttu, eli hyvä kun olet imettänyt.
 
pimu
2,5 tunnissa tupakan haittavaikutukset ovat pudonneet jo neljännekseen. Mutta itse tiedät kuitenkin, että paras vaihtoehto olisi lopettaa kokonaan imetyksen ajaksi. tsemppiä sulle!
 
pef
Kätilö kertoi minulle että jos on pakko tupakoida, mene tupakalle heti imetyksen jälkeen. Mummoni kertoi että hän opetteli tupakanpolton äitini ollessa vauva. kuulemma aina kun imetti pisti tupakaksi, kuulemma rentoutti siten että imetys onnistui =( En suosittele koklaamaan jälkimmäistä.
 
ap
mulla on oikeesti ihan hirveä olo. :( Oma heikkous ottaa niin päähän että itkettää!!! Olin niin ylpeä itsestäni kun pystyin lopettamaan tupakoinnin plussatestiin. Sitten vauvani ollessa 2 kk tarjosi kaveri tupakkaa, ja siitä se lähti sitten.

Säälittää mun vauva parka. Sanomattakin selvää että nyt loppui tuo vähäinenkin tupakointi!! Kunhan vaan en olisi aiheuttanut vauvalle peruuttamatonta vahinkoa :(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Heh, tuota 50 tuntia :) eihän se nikotiini varastoidu vaan haihtuu samoin kuin alkoholi! Muutenhan 1 tupakka riittäisi 50 tunniksi :)
Onko tämä joku ihan varma tieto?? Olisipa hyvä juttu jos se olisi noin! (mutta en silti aio enää ikinä altistaa lastani myrkyille)
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Heh, tuota 50 tuntia :) eihän se nikotiini varastoidu vaan haihtuu samoin kuin alkoholi! Muutenhan 1 tupakka riittäisi 50 tunniksi :)
Onko tämä joku ihan varma tieto?? Olisipa hyvä juttu jos se olisi noin! (mutta en silti aio enää ikinä altistaa lastani myrkyille)
sairaalassa ja neuvolassa annetaan ohjeeksi pitää 4tuntia väliä tupakasta imetykseen.
ja sillä neljäntunnin rajalla ei ole väliä polttaako kerralla askin vai yhden, et se raja tulee siitä viimesestä tupakista
 
vieras
Mua säälittää vauva jo ihan sen takia että oppii tuntemaan äitinsä siitä ällöttävästä hajusta mikä leijuu tupakoijan ympärillä. Tsemppiä lopetukseen, pystyt siihen kyllä, tupakoimalla pilaat myös oman terveytesi, eli järki käteen ja lopeta noiden tuntien laskeminen ja muu naurettava.
 
Ehkä Näin
Nikotiini ja alkoholi käyttäytyy melko eri lailla. Alkoholi pitoisuus maidossa ja veressä on sama kun taas nikotiinin pitoisuus maidossa on 3x se mitä veressä. Nikotiini ei myöskään huuhtoudu samalla tavalla elimistön muihin nesteisiin kuten alkoholi. Nikotiinin puoliintumisaika maidossa on ~90min

Jos kuvitellaan, että nämä 20 tupakkaa nautittaisi samassa ajassa kuin yksi niin vie reilu 6h kun nikotiinin määrä maidossa on about sama kuin yhden tupakan jälkeen. Tähän sitten se 3h lisää siitä yhdestä tupakasta niin 9-10 h tauko askillisen jälkeen ja luulis olevan "turvallista" imettää.

Tämä siis matemaattisessa mielessä.

Tupakassa paljon muitakin myrkkyjä joiden imeytymisistä ja haihtumisista ole mitään tutkimuksia. Parempa tietty olis jos ei tupakois. Joka tapauksessa imettämisessä on sen verran paljo hyviä puolia, että terveellisempää on imetellä. Nikotiini ei edes lapsen ruaansulatuksesta kovin hyvin imeydy. Saattaa toki tehä vatsavaivoja tms. mutta en jaksa uskoa, että mitään pysyvää vaivaa sais aikaseksi satunnaisella nikotiini hörpyllä. Tuskin sitä vielä 8 aikaa aamulla on edes selvin päin ni saa lapsi vähä alkoholiaki =) Vaikka oisit 5 promillen jurrissa niin eipä taida maidossa juuri se 5%o vaikuttaa. Myrkkyjä maapallo pullollaan.

Vaan kaipa jokainen voi yrittää parhaansa suojella omaa pienokaistaan. Olen kyllä sitä mieltä, ettei kannata liikaa stressata näillä. Vaan toisaalta pakotinpa vaimokkeeni pitämään sen 3h taukoa, kun oli yhen syöpäpuikon imassu terassilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pef:
Kätilö kertoi minulle että jos on pakko tupakoida, mene tupakalle heti imetyksen jälkeen. Mummoni kertoi että hän opetteli tupakanpolton äitini ollessa vauva. kuulemma aina kun imetti pisti tupakaksi, kuulemma rentoutti siten että imetys onnistui =( En suosittele koklaamaan jälkimmäistä.
aika jännä, mun mummu taas kertoi että häntä neuvottiin joskus aikoinaan että kannattaa polttaa tupakkaa että jaksaa valvoa lasten kanssa.. hällä oli tuolloin aloittaessa sitten 2v, 1v ja kaksosvauvat, että en ihmettele toisaalta ettei varmaan kauheesti saanut nukuttua.

 
Savuton äiti
Paska kaveri semmonen, joka tarjoaa tupakkaa entiselle tupakoitsijalle, joka on onnistunu 11 kk olemaan polttamatta. Mää potkisin semmosen kaverin pihalle. Eihän entiselle juopollekaan tosiystävä tarjoa viinahörppyä. Kamoon!
 

Yhteistyössä