Olen opiskelujen ohessa abc:n kassalla töissä ja ärsyttää, kun ihmiset luulevat mun olevan siellä oikeasti!

  • Viestiketjun aloittaja hassu ajatus
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Sivutyössä on aina tuo puoli. Itse sain selitellä, kun vedin iltaopintoja yliopistolla ja opiskelijat luulivat mun olevan tyyliin joku professori. Lähinnä olin talkkariin rinnastettavissa, valvoin luentojen sujumista.

Jännä miten ihmisten ennakko-oletukset ohjailevat heidän käytöstä. Mua inhottaa jos mun edessä nöyristellään enkä sitä tahtoisi vaikka oikeasti olisinkin joku proffa!
 
"vieras"
En ymmärrä ihmisiä, jotka ei arvosta reheistä työtä, oli se mitä tahansa. Itse ainakin ihailen esim. kassojen ammattitaitoa. Siinä pitää hallita aika monta asiaa ja säilyttää hermot tiukissakin tilanteissa yms.
 
terripo
Juuri näin. Kerrankin sain taistella prosenttilaskun kanssa erään asiakkaan kanssa. Oli näppärästi laskenut alennuksen vähentämällä tuotteen hinnasta suoraan prosenttimäärän euroissa (eli 70 %:n alennus tarkoittaa suoraan 70 euron alennusta)...

Kun korjasin asian, niin ei uskonut ja hermostui, koska kassatyttö ei voi tuollaista varmaksi tietää ja vaimo komppasi vieressä. No, hain pomon paikalle ja hän totesi, että olin oikeassa, mutta voi kuitenkin myydä tuotteen sillä 70 euron alennuksella, koska se oli poistumassa muutenkin

Pöydässä sitten äijäporukalla naureskelivat, miten tyttö sekoilee kassan takana ja ei osaa laskea.
NIIN tuttua. Varsinki 50+ miehiltä tuota vähättelyä kuulee päivittäin,
voi tyttökulta... jne. arghhh.

Ja 50+ naiset on toinen inhottava, elämäänsä kyllästynyt, turhasta valittava ja "minulla on oikeus.." asiakasryhmä.. arrrggh

Eli ei kannata vanheta yli viisikymppiseksi..



Nyt helpotti hiukan... :)
 
"heh"
[QUOTE="vieras";25865130]En ymmärrä ihmisiä, jotka ei arvosta reheistä työtä, oli se mitä tahansa. Itse ainakin ihailen esim. kassojen ammattitaitoa. Siinä pitää hallita aika monta asiaa ja säilyttää hermot tiukissakin tilanteissa yms.[/QUOTE]

Tottakai työtä pitää arvostaa, oli se minkälaista vain. Mut en mä oikein ymmärrä esim. kaupan kassan työn vaikeuden ylikorostamistakaan, ihan kuin se olisi jotenkin vaikeaa muka. Joo, pitäähän siinä muutama asia osata tehdä samaan aikaan, mutta parin viikon harjoittelulla se sujuukin jo. Normaalille ihmiselle se ei todellakaan ole vaikeaa. Enemmän mä huolestuisin, jos joku ei kohtuullisen nopeasti siihen hommaan oppisi...

Jotkut työt nyt vaan on helppoja. Ja useimmiten ne helpot duunit on niitä perus duunariammatteja, kuten kassat, lähihoitajat jne. Arvokkaita ne silti on.
 
"vieras"
[QUOTE="heh";25865196]Tottakai työtä pitää arvostaa, oli se minkälaista vain. Mut en mä oikein ymmärrä esim. kaupan kassan työn vaikeuden ylikorostamistakaan, ihan kuin se olisi jotenkin vaikeaa muka. Joo, pitäähän siinä muutama asia osata tehdä samaan aikaan, mutta parin viikon harjoittelulla se sujuukin jo. Normaalille ihmiselle se ei todellakaan ole vaikeaa. Enemmän mä huolestuisin, jos joku ei kohtuullisen nopeasti siihen hommaan oppisi...

Jotkut työt nyt vaan on helppoja. Ja useimmiten ne helpot duunit on niitä perus duunariammatteja, kuten kassat, lähihoitajat jne. Arvokkaita ne silti on.[/QUOTE]

Kassatyö onkin usein melko helppo opetella tavallisella oppimiskyvyllä varustetun, kaupoissa vaan tarvitaan muitakin myyjiä ja niiden muiden töiden vaikeusaste vaihtelee PALJON.
Omaan työtäni et parin viikon harjoittelulla osaisi tehdä,on niitä kokeilijoita ollut.
Ja samalla tavalla työtäni halveksutaan.

Ei tämä rakettitiedettä ole,mutta ei niin helppoa mitä suurin osa asiakkaista luulee.
 
"vieras"
Jooh..eivät kaikki kyllä saa koulutusta vastaavaa duunia valmistuessaan, varsinkaan tietyiltä aloilta, eikä se tosiaan ole edes koulumenestyksestä kiinni. Idioottimaista ajattelua.
 
"vieras"
[QUOTE="heh";25865196]Tottakai työtä pitää arvostaa, oli se minkälaista vain. Mut en mä oikein ymmärrä esim. kaupan kassan työn vaikeuden ylikorostamistakaan, ihan kuin se olisi jotenkin vaikeaa muka. Joo, pitäähän siinä muutama asia osata tehdä samaan aikaan, mutta parin viikon harjoittelulla se sujuukin jo. Normaalille ihmiselle se ei todellakaan ole vaikeaa. Enemmän mä huolestuisin, jos joku ei kohtuullisen nopeasti siihen hommaan oppisi...

Jotkut työt nyt vaan on helppoja. Ja useimmiten ne helpot duunit on niitä perus duunariammatteja, kuten kassat, lähihoitajat jne. Arvokkaita ne silti on.[/QUOTE]

Vaikka ne käytännön asiat olisikin helppoja, niin ei varmaan ole helppoa olla aina asiakaspalvelija.
Voihan esim. tehdastyökin olla tosi helppoa, mutta silti tosi raskasta jos on tylsää ja saman asian tekemistä vuodesta toiseen.
 
uskon
Ymmarran sua hvyin. Itsella oli ihan samanlaiset tuntemukset, kun olin sairaalassa laitoshuoltjana. Rahoitin silla alkavaa yritystoimintaani. En nayttanyt sita tietenkaan tyotovereille, siella oli monia ammattilaisia jotka olivat tulleet jaadakseen. Mutta kylla mua arsytti (huom arsytti, ei loukannut) esim hoitsujen ja varsinkin nuorten hoitsutyoharjottelijoiden asenne mua laikkaria kohtaan. Ja joskus jos esim joku vanha opettajani tepsutteli osastolle sisaan, kaansin akkia paani. Eli kylla, minua havetti olla sellaisissa toissa.
 
"Höh"
Minä olen FM ja lisäksi minulla ammatillinen perustutkinto. Teen kaikki työni ihan oikeasti. Niin huoltoyhtiön palveluksessa tekemäni pihahommat kuin kaupankassan hommat. Olen kiitollinen kaikesta saamastani työstä. Ei koulutus tee minusta toista/parempaa ihmistä.
 
vastaaja
[QUOTE="vieras";25865240]Kassatyö onkin usein melko helppo opetella tavallisella oppimiskyvyllä varustetun, kaupoissa vaan tarvitaan muitakin myyjiä ja niiden muiden töiden vaikeusaste vaihtelee PALJON.
Omaan työtäni et parin viikon harjoittelulla osaisi tehdä,on niitä kokeilijoita ollut.
Ja samalla tavalla työtäni halveksutaan.

Ei tämä rakettitiedettä ole,mutta ei niin helppoa mitä suurin osa asiakkaista luulee.[/QUOTE]

Niin, no oletin, että nyt puhuttiin tavallisesta ruokakaupan henkilökunnasta ja suurin osa työtehtävistä on hyllyttämistä, kassalla oloa, kuorman purkamista, tilausten tekoa jne. Ei ole vaikeaa normaaliälyiselle. Tietysti isommissa marketeissa on eri osastoja ja esimiestason hommat erikseen.

Itse olen opintojen ohella ollut tavallisessa prismassa, sekä erikoisliikkeissä. Elektroniikkaliikkeessä oli ehkä "vaikeinta", kun piti opetella kaikenlaista myytävistä tuotteita ja niiden ominaisuuksista. Lisäksi piti käsitellä reklamaatioita, olla yhteydessä maahantuojiin, katsoa tilauksia jne.

Mut hyvinpä sekin sujui alalle kouluttamattomalta ihan eri alan opiskelijlalta, vaikka muuta aluksi väitettiin:)
 
kiinnostaa
[QUOTE="Höh";25865323]Minä olen FM ja lisäksi minulla ammatillinen perustutkinto. Teen kaikki työni ihan oikeasti. Niin huoltoyhtiön palveluksessa tekemäni pihahommat kuin kaupankassan hommat. Olen kiitollinen kaikesta saamastani työstä. Ei koulutus tee minusta toista/parempaa ihmistä.[/QUOTE]

Miksi hankit maisterin tutkinnon, jos teet kuitenkin duunarihommia? Minkä alan akateeminen loppututkinto sulla on?

En minäkään pidä itseäni parempana akateemisen tutkintoni takia, mutta kovin hymyssä suin en duunarihommia enää tekisi, eikä tekisi kukaan opiskelukavereistakaan. Oman alan hommia vartenha tässä opiskeltiin. On minullakin lukion jälkeen hankittu ammatillinen perustutkinto ja alan työkokemusta, mutta en mä kyllä kovin helpolla niitä hommia enää tekisi. Eihän mun opisnnoissa olisi silloin ollut mitään järkeä.
 
armiina
[QUOTE="vieras";25864867]Joo, huomasin kun lähetin viestin, mutta en jaksanut korjata.[/QUOTE]


TÄMÄ! Tästä valitin kielioppivirheketjuunkin. Ihan saakelin ärsyttävää, ettei osaa, mutta vielä enemmän vatuttaa kun joku ei VIITSI ! Muka korkeakouluopiskelija vieläpä.
 
Ex-kassa
Mä olin kaupan kassalla ja siihen tuli kerran vanha ope asiakkaaksi. Kysyi mitäs sä opiskelet nykyisin. Saatoin kertoa mitä opiskelen, mutta jäin miettimään että mitä jos olisinkin ollut ihan vakituisesti siinä kassalla.
 
nojooo
Ap, sitten kun sä valmistut ja pääset oman alan töihin, mikä sun mielipide silloin on abc:n kassoista? Tuleeko susta juurikin tämmöinen naureskelija joka ei arvosta ko työtä? Kun nytkin tunnut sitä häpeävän. Taidat niissä asiakkaissa nähdä itsesi muutaman vuoden päästä. Sitten voit miettiä että onneksi ei enää tarvitse alentua tuohon työhön.
 
arvostan kyllä.
Mä taas tykkäisin olla kahviossa tai kaupankassalla!! Ja koulutuskin kyseiseen ammattiin on. Mutta vituttaa kun otetaan vain opiskelioita. Vaikka musta saisivat pitempiaikaisen työntekiän. Ei sit kelpaa kun nää joilla ei edes kaupallistakoulutusta ja sen huomaa asiakaspalvelusta jo. :(
 
Kaupan täti
"Niin, no oletin, että nyt puhuttiin tavallisesta ruokakaupan henkilökunnasta ja suurin osa työtehtävistä on hyllyttämistä, kassalla oloa, kuorman purkamista, tilausten tekoa jne. Ei ole vaikeaa normaaliälyiselle. Tietysti isommissa marketeissa on eri osastoja ja esimiestason hommat erikseen.

Itse olen opintojen ohella ollut tavallisessa prismassa, sekä erikoisliikkeissä. Elektroniikkaliikkeessä oli ehkä "vaikeinta", kun piti opetella kaikenlaista myytävistä tuotteita ja niiden ominaisuuksista. Lisäksi piti käsitellä reklamaatioita, olla yhteydessä maahantuojiin, katsoa tilauksia jne.

Mut hyvinpä sekin sujui alalle kouluttamattomalta ihan eri alan opiskelijlalta, vaikka muuta aluksi väitettiin"

Osaatko pitää asiakkaat tyytyväisenä? Myös ne hankalat asiakkaat? Varmasti nuo muut työt kaupan alalta oppiikin, mutta HYVÄ asiakaspalvelu onkin erikseen (ja oi siihen kuuluu myös se, että hankalakin asiakas saadaan tyytyväiseksi).

Liian monesti tullut kaupassa vastaan työntekijöitä joilla ei ole asiakaspalvelutaitoja, vaikka muut työt osaavat tehdäkin. Eli on tuossa työssä omat haasteensa. Hyväksi asiakaspalvelijaksi, kun ei heti tullakaan..
 
"vieras"
Mä kans mietin, että mahtaa olla ne jotkut saaneet työnsä helpolla aikoinaan, kun suhtautuminen on niin ala-arvoista joitain ammatteja kohtaan... :( Nykyään kun ei tosiaan koulutus takaa sitä, että saisi koulutusta vastaavan tai muun hyvän työpaikan. Itse tunnen kovin monta jo valmistunutta, jotka tekee töitä jossain ihan muualla kuin koulutus on. Monellako yliopisto-opiskelijalla on oman alan työpaikka opiskelujen ohella?
 
"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="vieras";25864865]
Rahastahan se johtuu, jos kaupan palkat maagisesti tuplaantuisivat olisi asiakkaiden kohtelu hyvin erilaista.[/QUOTE]

Tähän minun on pakko takertua. En tiedä paljonko myyjä noin keskimäärin tienaa. Mutta vaikka myyjä saisi kymppitonnin kuussa, se ei muuta sitä tosiseikkaa että hänen työtään on asiakkaiden palveleminen.

Asiakas puolestaan valitsee ihan itse, onko kohtelias ja hienotunteinen ihminen vai mulkvisti. Hän ei ole töissä, hän on ostoksilla. Ostokset tehtyään hän menee omalle työpaikalleen ja tekee siellä sitä mitä parhaiten osaa.
 
"yrittäjä"
Asiakkaana mua kiinnostaa ainoastaan se, miten ihminen työnsä hoitaa. Arvostan paljon enemmän ystävällistä ja ripeää, asiansa hoitavaa kaupan kassaa kuin kusipäistä ja ylimielistä, hutiloivaa sijoitusneuvojaa.
 
"aapee"
Ap, sitten kun sä valmistut ja pääset oman alan töihin, mikä sun mielipide silloin on abc:n kassoista? Tuleeko susta juurikin tämmöinen naureskelija joka ei arvosta ko työtä? Kun nytkin tunnut sitä häpeävän. Taidat niissä asiakkaissa nähdä itsesi muutaman vuoden päästä. Sitten voit miettiä että onneksi ei enää tarvitse alentua tuohon työhön.
No eipä kuule tule. Minusta on hienoa, että joku haluaa tätäkin työtä tehdä vakiduuninaan, raskastahan tämäkin on. Itse en kuitenkaan voisi antaa itselleni anteeksi, jos jäisin näihin hommiin. Kokisin olevani silloin epäonnistunut luuseri. Muut saa tehdä mitä tykkää. Ihan eri asia.
 
"aapee"
[QUOTE="yrittäjä";25866263]Asiakkaana mua kiinnostaa ainoastaan se, miten ihminen työnsä hoitaa. Arvostan paljon enemmän ystävällistä ja ripeää, asiansa hoitavaa kaupan kassaa kuin kusipäistä ja ylimielistä, hutiloivaa sijoitusneuvojaa.[/QUOTE]

Niin, ja tämä liittyi nyt mihin ja miten? :D
 

Yhteistyössä