Olen raskaana rv 21, jatkuvasti pissattaa ja kun käyn vessassa niin tulee vain "liraus" ja silti tuntuu vielä hätä... ??

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Useamman viikon on ollut tällaista, että on melkeinpä jatkuvasti pissahätä ja vessassa käydessä pissaa tulee vain vähäsen, jonka jälkeen pitää istua pöntöllä edelleen, kun tuntuu pissahätä vielä. Ja jonkin aikaa istuttuani tulee taas liraus pissaa mutta jonkinlainen hädän tunne jää. Antibioottikuuri muuhun vaivaan loppui vasta pari päivää sitten, sellainen ab jonka pitäisi auttaa myös virtsatieinfektioon.

Myös ulostamisen kanssa on vähän samanlaista vaivaa, että useita kertoja päivässä täytyy käydä isommalla hädällä ja kohta tuntuu taas hätä. Toisinaan en saa edes tehtyä kun vatsa on niin kovana. Ja jos saankin tehtyä hädän niin silti kohta menen uudelleen. Ei ole hauskaa.

Mistähän tällaiset vaivat voi johtua? Kellään ollut samanlaista (raskausaikana)?
 
Noilla viikoilla kohtu alkaa jo painaa pissa- & kakkavehkeitä ja aiheuttaa erinäisiä oireita. Mulla oli just tuollaista koko jälkimmäinen puolisko ja paheni vaan loppua kohti. Ihan viimeisilläni ollessani alkoi virtsaa myös karkailla. Aloita lantionpohjajumppa ajoissa. Kyllä minullakin synnytyksen jälkeen pikku hiljaa lantionpohjan lihakset treenillä palautui entiselleen ja nyt kun olen jumppaa jatkanut, ovat ehkä jopa entistä ehommassa kunnossa ;)
Mutta kannattaa neuvolassa kertoa, ehkä virtsanäyte olisi hyvä tarkistaa. Infektiokin kun on raskausaikana tavallinen.
Ummetukseen tärkein hoito on riittävä nesteen, veden, nauttiminen. Vauva kasvaa nyt vauhdilla ja kuluttaa myös paljon nestettä. Lisäksi liikunta ja kuitupitoinen ruokavalio auttaa. Pahinta on jos kuvittelee raskaana voivansa syödä mitään vaan (minä söin croissantteja) laiminlyöden terveellisen ruokavalion ja jättää jumpat väliin sillä verukkeella että joskus tulee harjoitussupistuksia (niinkuin minä tein). Silloin nousee paino, tulee ummetusta ja synnytys voi mennä vaikeammaksi.
 
"Vieras"
No, tuollaista se oli minullakin raskaana. Olin lopussa jo ihan loppu siihen vessassaa ravaamiseen. Aina kesken kauppareissujen, yöllä nousin monta kertaa vessaan, pissatti vaikka kävelin juuri vessasta ulos. AINA pissatti.

Been there, done that. Loppui synnytykseen :D
 
"vieras"
Minulla oli juuri samat pissioireet juuri samoihin aikoihin raskautta molemmissa raskauksissa. Ekalla kerralla viikonloppuna aloitettiin päivystyksenä antibiootti virtsatietulehdukseen varmuuden vuoksi, mutta viljely olikin puhdas eli tulehdusta ei ollut.

Raskausaikana vti:t kannattaa kyllä hoitaa tehokkaasti ja tutkia herkästi, oireet voi olla hyvin vaihtelevia. Eli melkein suosittelisin soittamaan neuvolasta lähetteen ja käymään pissimässä purkkiin varmuuden vuoksi, vaikka olen aika varma että vaivat liittyvät vain kohdun kasvuun.
 

Yhteistyössä