"Olen työkyvytön, koska pystyn tekemään vain sellaista työtä, joka tuntuu minusta kivalta."

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
En kopioi koko juttua, mutta tässä jotain.

Hän on kokenut ulkopuolisuuden tunnetta jo lapsuudesta asti. Iän myötä tunne korostui, kun ikätoverit kouluttautuivat unelma-ammatteihinsa ja työllistyivät.

Ulkopuolelta tulevista paineista syntyvä henkinen taakka on raskas kannettava, vaikka hän itse jo hyväksynyt oman erilaisuutensa.

– Pitkään uskoin että olen huonompi kuin muut, enkä ansaitse mitään. Olen vasta aivan hiljattain päästänyt irti häpeästä ja syyllisyydestä. Olen yhtä arvokas kuin muutkin.

Silti hän haluaa yrittää selittää tilannetta, niin itsensä kuin muidenkin puolesta. Monikaan ei kuitenkaan Mayan mukaan suostu uskomaan, että kyse on aivoperäisestä asiasta.

– En ole kuin muut, vaikka pystynkin tekemään monia samoja asioita. Työelämä ei vain ole yksi niistä. En tule siihen kykenemään, mutta se ei tee minusta huonompaa.[...]

Maija on yrittänyt elämässään monenlaista. Opiskelua, työtä ja kuntouttavaa työtoimintaa. Hän kuitenkin kuormittuu ja uupuu huomattavasti helpommin kuin muut, eikä ”tavallisen ihmisen” arki onnistu.

Hän ei myöskään kykene tekemään työtä, joka ei tunnu kivalta.

– Minulle se että en halua, on sama kuin että en pysty. Jos asia ei kiinnosta, en saa itseäni ryhtymään siihen. Minä en yksinkertaisesti pysty, olen yrittäessäni palanut loppuun monta kertaa. En halua enää antaa käyttää itseäni oman terveyteni hinnalla.

– Asiat joita teen, pitäisi oikeasti tuntua mielekkäiltä, jotta pystyisin niihin tarttumaan. Kuntouttavassa työtoiminnassa lopulta jopa yksi nelituntinen päivä viikossa kävi liian raskaaksi, joten nyt olen lopettanut myös sen.[...]

Maya on tällä hetkellä työkyvytön, ja saa Kelasta sairauspäivärahaa.

Autisminkirjon tutkimukset ovat parhaillaan alkamassa, ja hän toivoo tulevaisuudessa pääsevänsä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ei ole helppoa lukea ensin rankkaa kritiikkiä (asiatonta herjaustakin)
ja sitten päälle tämä lainaamani kirjoitus.

Näitä viestejä lukiessa voidaan kaikki nähdä, että valloillaan on kyllä melkoinen lynkkauskulttuuri. Ihmiset on ovelasti osattu ajaa toisiaan vastaan ja jostain syystä ihmiset menevät tähän (itseni mukaan lukien). Kuka hyötyy vastakkainasettelusta, tätä on ehkä hyvä miettiä.

Katsotaanpa lukuja: minkä kokoisesta joukosta puhutaan, kun puhutaan joukosta joka ei halua mennä töihin/tehdä mitään yleishyödyllistä.
Onko joukko niin suuri, että sen vuoksi kannattaa alkaa tyyliin lähtökohtaisesti haukkuen vihaamaan jokaista joka haiskahtaa työttömältä. Syntipukki on saatava, se on selvä se!
Jos oikeasti halutaan katsoa kuka on vastuussa ja tavoitellaan säästöjä, niin miten olisi (perusteellinen) läpinäkyvyys siitä minne rahat menevät, ja mitä niillä tehdään. Ja, oikea toimiva media toimittajineen informoimaan epäkohdista. Nyt lähinnä heitellään murusia ja ohjataan mielipiteitä näiden avulla. Viha ja pelko ovat vahvoja asioita millä mieltä voidaan ohjata.
Apropoo: toimittajien tulisi informoida kansalle, vaikka osakkaana olisikin päättäjä tms!


Jos Mayalla todetaan olevan aidosti rajoitteita, joihin hän itse ei ole osannut hakea apua, eikä ammattilaiset vuosien varrella ole tätä osanneet tarjota niin tilanne voi olla tämä.
Vähän harmittaa, että haastattelua ei tehty tulokset kädessä kera toimintasuunnitelman - jokaiselle löytyy varmasti jotakin tähdellistä tehtävää josta suoriutuu.
Ei pidä unohtaa, että Maya saattaa olla yhteiskunnalle huomattavasti kevyempi keissi kuin huumebisnestä vääntävä kulttuuriamme pilaava mamu, tai jopa helpompi, kuin kunnalla työskentelevä taloudelle miinusmerkkiä näyttävä duunari. Mutta, heistä ei koskaan kirjoiteta. Kaikki on ok kunhan joka päivä teet työtä, oli se sitten tuottavaa tai ei. Maya on äiti joka halusi opiskella ja tehdä töitä, mutta syystä tai toisesta hän ei kyennyt toimia. Hän luultavasti osaa ottaa tämän huomioon, nyt kun kasvattaa lastaan, ja varmistaa että hänen lapsi saa tarvittaessa tukea ja myös huomaa jos lapsi tarvitsee tukea.🤷‍♀️

Ihan huomiona sellainen, että ravintoaineidenkin puute voi tehdä ihmisestä löysän, huonon oppijan, unettoman, keskittymishäiriöisen, onnettoman, epätasapainoisen jne jne.
En oikeasti ymmärrä miksi ravinnon merkitystä ei tunnusteta.

t. sorvin äärestä, pahoitteluni jos tuli sekavasti kera virheiden 😬
 
vierailija
Echo on tällä palstalla kaikkien alojen asiantuntija.
Varokaa hänen leimakirvestä. Hän etsii jatkuvasti uusia uhreja.
Echo on yksi palstan selkärankaisemmista ja järkevistä, kaikille tapahtuu joskus virhe arviointejakin. Markkinoimasi: "Varokaa hänen leimakirvestä. Hän etsii jatkuvasti uusia uhreja." kampanja johtuu varmaan hänen hengellisestä taustasta. Se asia taitaa pelottaa sua.
 
Varmasti mutta mitä olen käsittänyt, niin jokainen on erilainen.

Luitko sinä jutun eli mikä tämän ihmisen tarina/tilanne on?
Jokainen on varmasti erilainen.
Kyseinen tyyppi on aika aktiivinen somessa ja energiaa näyttää riittävän ihan hyvin. Jopa siinä määrin, että ottaa mieluusti kuraa niskaansa ja naureskelee ylimielisesti niille, jotka käy töissä.
Hän vaikuttaa perus diagnoosishoppailijalle ja koittaa niillä verukkein päästä sairauseläkkeelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Jokainen on varmasti erilainen.
Kyseinen tyyppi on aika aktiivinen somessa ja energiaa näyttää riittävän ihan hyvin. Jopa siinä määrin, että ottaa mieluusti kuraa niskaansa ja naureskelee ylimielisesti niille, jotka käy töissä.
Hän vaikuttaa perus diagnoosishoppailijalle ja koittaa niillä verukkein päästä sairauseläkkeelle.
Se onkin mielekästä mitä pystyy tekemään, töissä käynti ei sitä ole.
 
Ei ole helppoa lukea ensin rankkaa kritiikkiä (asiatonta herjaustakin)
ja sitten päälle tämä lainaamani kirjoitus.

Näitä viestejä lukiessa voidaan kaikki nähdä, että valloillaan on kyllä melkoinen lynkkauskulttuuri. Ihmiset on ovelasti osattu ajaa toisiaan vastaan ja jostain syystä ihmiset menevät tähän (itseni mukaan lukien). Kuka hyötyy vastakkainasettelusta, tätä on ehkä hyvä miettiä.

Katsotaanpa lukuja: minkä kokoisesta joukosta puhutaan, kun puhutaan joukosta joka ei halua mennä töihin/tehdä mitään yleishyödyllistä.
Onko joukko niin suuri, että sen vuoksi kannattaa alkaa tyyliin lähtökohtaisesti haukkuen vihaamaan jokaista joka haiskahtaa työttömältä. Syntipukki on saatava, se on selvä se!
Jos oikeasti halutaan katsoa kuka on vastuussa ja tavoitellaan säästöjä, niin miten olisi (perusteellinen) läpinäkyvyys siitä minne rahat menevät, ja mitä niillä tehdään. Ja, oikea toimiva media toimittajineen informoimaan epäkohdista. Nyt lähinnä heitellään murusia ja ohjataan mielipiteitä näiden avulla. Viha ja pelko ovat vahvoja asioita millä mieltä voidaan ohjata.
Apropoo: toimittajien tulisi informoida kansalle, vaikka osakkaana olisikin päättäjä tms!


Jos Mayalla todetaan olevan aidosti rajoitteita, joihin hän itse ei ole osannut hakea apua, eikä ammattilaiset vuosien varrella ole tätä osanneet tarjota niin tilanne voi olla tämä.
Vähän harmittaa, että haastattelua ei tehty tulokset kädessä kera toimintasuunnitelman - jokaiselle löytyy varmasti jotakin tähdellistä tehtävää josta suoriutuu.
Ei pidä unohtaa, että Maya saattaa olla yhteiskunnalle huomattavasti kevyempi keissi kuin huumebisnestä vääntävä kulttuuriamme pilaava mamu, tai jopa helpompi, kuin kunnalla työskentelevä taloudelle miinusmerkkiä näyttävä duunari. Mutta, heistä ei koskaan kirjoiteta. Kaikki on ok kunhan joka päivä teet työtä, oli se sitten tuottavaa tai ei. Maya on äiti joka halusi opiskella ja tehdä töitä, mutta syystä tai toisesta hän ei kyennyt toimia. Hän luultavasti osaa ottaa tämän huomioon, nyt kun kasvattaa lastaan, ja varmistaa että hänen lapsi saa tarvittaessa tukea ja myös huomaa jos lapsi tarvitsee tukea.

Ihan huomiona sellainen, että ravintoaineidenkin puute voi tehdä ihmisestä löysän, huonon oppijan, unettoman, keskittymishäiriöisen, onnettoman, epätasapainoisen jne jne.
En oikeasti ymmärrä miksi ravinnon merkitystä ei tunnusteta.

t. sorvin äärestä, pahoitteluni jos tuli sekavasti kera virheiden
Kukin tietysti tavallaan, mutta en itse kykene tuntemaan empatiaa sellaisia kohtaan, jotka eivät ole millään tasolla kiitollisia saamastaan avusta ja tuesta.
Kyseinen tyyppi on useilla alustoilla muistanut kertoa, että ei hänelle maksettavat tuet ole keneltäkään pois. Lisäksi hän muistaa pilkata niitä, jotka käyvät töissä, maksavat veroja ja joiden kustannuksella hän elää.

Itse pystyn kyllä ymmärtämään ihan hyvin sen, että kaikki ihmiset eivät ole työkykyisiä, eikä kukaan ottaisi niitä töihin, koska siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Tällaiselta ihmiseltä kuitenkin odottaisin jonkin tasoista kiitollisuutta ja ymmärrystä siitä, että hän tosiaan elää muun yhteiskunnan varoilla ja tukemana ja hän olisi katuojassa ilman muita. Sen sijaan tyyppi keskittyy ivailemaan. Kaikin tavoin röyhkeä, epäkiitollinen ja törkeä tyyppi.

Sympatiapisteitä ei täältä heru.
 
vierailija
Jokainen on varmasti erilainen.
Kyseinen tyyppi on aika aktiivinen somessa ja energiaa näyttää riittävän ihan hyvin. Jopa siinä määrin, että ottaa mieluusti kuraa niskaansa ja naureskelee ylimielisesti niille, jotka käy töissä.
Hän vaikuttaa perus diagnoosishoppailijalle ja koittaa niillä verukkein päästä sairauseläkkeelle.
Ahaa no mutta oletko lukenut kyseisen jutun?

Millä tavalla auttaisit työkyvytöntä työn pariin edes hiukan?
 
Kukin tietysti tavallaan, mutta en itse kykene tuntemaan empatiaa sellaisia kohtaan, jotka eivät ole millään tasolla kiitollisia saamastaan avusta ja tuesta.
Kyseinen tyyppi on useilla alustoilla muistanut kertoa, että ei hänelle maksettavat tuet ole keneltäkään pois. Lisäksi hän muistaa pilkata niitä, jotka käyvät töissä, maksavat veroja ja joiden kustannuksella hän elää.

Itse pystyn kyllä ymmärtämään ihan hyvin sen, että kaikki ihmiset eivät ole työkykyisiä, eikä kukaan ottaisi niitä töihin, koska siitä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Tällaiselta ihmiseltä kuitenkin odottaisin jonkin tasoista kiitollisuutta ja ymmärrystä siitä, että hän tosiaan elää muun yhteiskunnan varoilla ja tukemana ja hän olisi katuojassa ilman muita. Sen sijaan tyyppi keskittyy ivailemaan. Kaikin tavoin röyhkeä, epäkiitollinen ja törkeä tyyppi.

Sympatiapisteitä ei täältä heru.
Ok, jos näin niin minun virhe, minun olisi varmasti pitänyt tutustua tähän ko henkilöön hieman tarkemmin. En tutustunut. 😬

Jokaisen tulisi todella ymmärtää miten raha jakautuu ja millaisia vaikutuksia sillä on. Tulisi myös ymmärtää poliittinen peli ja median vaikutus.
Kun asia ymmärretään oikein niin tosiaan - se avaisi monen silmät!
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Ok, jos näin niin minun virhe, minun olisi varmasti pitänyt tutustua tähän ko henkilöön hieman tarkemmin. En tutustunut.

Jokaisen tulisi todella ymmärtää miten raha jakautuu ja millaisia vaikutuksia sillä on. Tulisi myös ymmärtää poliittinen peli ja median vaikutus.
Kun asia ymmärretään oikein niin tosiaan - se avaisi monen silmät!
On varmasti hyvä piirre lähteä siitä liikkeelle, että jokaisella on oikeasti hyvät tarkoitusperät. itse olen turhan usein törmännyt siihen, että ne jotka kovimpaan ääneen huonoa kohteluaan itkee, on aika usein itse täysin hanurista.
 
vierailija
Echo on yksi palstan selkärankaisemmista ja järkevistä, kaikille tapahtuu joskus virhe arviointejakin. Markkinoimasi: "Varokaa hänen leimakirvestä. Hän etsii jatkuvasti uusia uhreja." kampanja johtuu varmaan hänen hengellisestä taustasta. Se asia taitaa pelottaa sua.
Olet näköjään yksi hänen uhreista. Echo on täysin pihalla uskonasioista.
Hän ei edusta Suomen kirkon kantaa muihin suuriin uskontoihin.
Jos hän antaa sinulle rauhan rienata ihmisiä, olet hyvin valinnut lukumieltymyksesi.
 
vierailija
Olet näköjään yksi hänen uhreista. Echo on täysin pihalla uskonasioista.
Hän ei edusta Suomen kirkon kantaa muihin suuriin uskontoihin.
Jos hän antaa sinulle rauhan rienata ihmisiä, olet hyvin valinnut lukumieltymyksesi.
Suomen kirkko ei pelasta ketään ja on monelta osin harhateillään.
"”Jeesus vastasi: ’Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän luo muuten kuin minun kauttani.’”
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Eiköhän se omaan elatukseensa osallistumisen halu pitäisi lähteä ihan ihmisestä itsestään?
Ihmeen paljon sinulla tuntuu olevan aikaa seurata monta keskustelupalstaa.
Ymmärrän hyvin työtä vieroksuvia nuoria. He ovat viisaampia kuin ikäpolveni ja osaavat välttää vaaran ja välttää itsensä loppuun polttamisen. Lispetin pitkä kirjoitus tässä ketjussa pitää paikkansa. Suomessa tehdään paljon joutavaa työtä, jolla ei ole mitään merkitystä. Olen aina puhunut ja kirjoittanut tyhjäntoimittamisesta. Ihmisille tuotetaan palveluja ja tavaroita, joilla ei ole mitään merkitystä vaan usein vain vahinkoa ja surua. Huumekauppiaat, kauneusalan tyhjäntoimittajat, roskaohjelmien tekijät. Lista on loputon. Antiikin Kreikassa joutilaisuus oli paras hyve, joka vapautti aikaa filosofiaan ja asioiden pohdintaan. Tosin orjat saivat tuntea systeemin nahoissaan. Kun ihminen on tasapainoinen ja voi hyvin, sote kuormittuu vähemmän, mt-palveluja ei tarvita. Terapeutit voivat sitten lyödä kirjojensa kannet kiinni ja lähteä muihin hommiin.
Geeniperimälleen ihminen ei voi mitään. Ihminen ontaideteos, jolle valtio
voi kiitollisuudesta luovuttaa muhkean taiteilijaeläkkeen. Uutta taidehallia Helsinkiin ei tarvita, kun opimme arvostamaan toisiamme. pysähtykää toistenne eteen ja sanokaa: Olet ihminen, joka on arvokkaista arvokkain.
 
vierailija
Siis tolleenhan siinä käy, et ku riittävän pitkään on tekemättä
Mitään niin sit sitä uupuu pienestäkin. Musta kaikki raha pitäisi olla vastikkeellista: joko opiskelet tai teet jotain yleishyödyllistä (ei kuitenkaan sellaista mihin vois palkata). Tollanen himaas oleminen sairastuttaa.
Ja kurjaa siis hänelle huomata et ku vanhuuseläkkeelle jää, tippuu tulot ihan minimiin ja kulut on isommat, eikä siinä vaiheessa enää pysty tekee mitään asialle.

Ja olen nepsy joten ymmärrän noi ongelmat. Mun ratkaisut on vaan olleet siihen jotain muuta kuin et jätän lapset vaille asioita ja makaan himassa
 
Ihmeen paljon sinulla tuntuu olevan aikaa seurata monta keskustelupalstaa.
Ymmärrän hyvin työtä vieroksuvia nuoria. He ovat viisaampia kuin ikäpolveni ja osaavat välttää vaaran ja välttää itsensä loppuun polttamisen. Lispetin pitkä kirjoitus tässä ketjussa pitää paikkansa. Suomessa tehdään paljon joutavaa työtä, jolla ei ole mitään merkitystä. Olen aina puhunut ja kirjoittanut tyhjäntoimittamisesta. Ihmisille tuotetaan palveluja ja tavaroita, joilla ei ole mitään merkitystä vaan usein vain vahinkoa ja surua. Huumekauppiaat, kauneusalan tyhjäntoimittajat, roskaohjelmien tekijät. Lista on loputon. Antiikin Kreikassa joutilaisuus oli paras hyve, joka vapautti aikaa filosofiaan ja asioiden pohdintaan. Tosin orjat saivat tuntea systeemin nahoissaan. Kun ihminen on tasapainoinen ja voi hyvin, sote kuormittuu vähemmän, mt-palveluja ei tarvita. Terapeutit voivat sitten lyödä kirjojensa kannet kiinni ja lähteä muihin hommiin.
Geeniperimälleen ihminen ei voi mitään. Ihminen ontaideteos, jolle valtio
voi kiitollisuudesta luovuttaa muhkean taiteilijaeläkkeen. Uutta taidehallia Helsinkiin ei tarvita, kun opimme arvostamaan toisiamme. pysähtykää toistenne eteen ja sanokaa: Olet ihminen, joka on arvokkaista arvokkain.
Ihmeen paljon sinulla on aikaa seurata minua ja olettaa jotain.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu

Yhteistyössä