olen työtön

  • Viestiketjun aloittaja teenkö virheen teistä?
  • Ensimmäinen viesti
teenkö virheen teistä?
Ja vien lapseni päiväkotiin klo 10. Syö kylläkin siis aamupalansa kotona ja ehtii touhuta aamulla kotona heräämisen jälkeen ja sitten päiväkotiin. MUTTA, miksi teille tuntuu olevan ongelma että työttömän lapsi menee päiväkotiin? Lapsellani ei ole kavereita muualla kuin p.kodissa, hän saa siellä paljon enemmän virikkeitä kun kotona, onko väärin jos ajattelee lapsen etua, että lapsella viskari touhut ja kaverit päiväkodissa? ennen äitiyslomalle jäämistä en pysty työskentelemään alallani joten en ole hakenut tietoisesti työtä, mutta päätin pitää lapseni päiväkodissa jotta kaverit ja rytmi säilyy, onko tämä oikeasti paha teidän mielestä? Pitääkö lapsen olla kotona ilman kavereita äidin kanssa kun äiti työtön? Ilman virikkeitä joita päiväkoti tarjoaa enemmän kuin kotona olo?
 
Kuoleman
Minusta riippuu lapsen iästä ja miten usein. Meillä 5v aloitti nyt kolme kertaa viikossa 9-15 päivää koska eskari lähestyy ja harjoitellaa ryhmässä oloa.

Ihan pientä en laittaisi, enkä laittaisi isompaakaan 5 kertaa viikossa.
 
"veeras"
Työttömät saa pitää lapset hoidossa, koska eihän sitä tiedä milloin kutsu töihin käy. Sen sijaan sitä saat perustella, jos (kun?) pidät lapsen hoidossa kun nuorempi syntyy.
 
ums
Minäkin veisin liki nelivuotiaani päiväkotiin, vaikka jäisin itse työttömäksi. Päivät ovat minusta tuon ikäiselle vähän turhan pitkiä, jos ainoa leikkikaveri on oma äiti.
 
"riikka"
Itsekin olin työtön siihen asti kun lapsi oli 5v. Tosin olin pari kuukautta sellaisessa työharjoittelussa ja toki vein lapsen silloin päiväkotiin . Mutta muuten lapsi ei ollut päiväkodissa, vein häntä seurakunnan kerhoon. Eikö teillä olisi mahdollista viedä johonkin kerhoon?

Lisäksi kävimme lapsen kanssa joka päivä leikkipuistossa, siellä on usein leikkikavereita. Ei lapseni tuossa iässä kaivannut oman ikäistä leikkiseuraa kuitenkaan ihan päivittäin. Välillä sai leikkiseura myös serkuista ja muista sukulaislapsista.

Itse aloin opiskelemaan ja lapsi meni päiväkotiin 5-vuoden ikäisenä. Olisiko opiskelu sinullekin mahdollinen?
 
"kopsu"
Parempi sen lapsen olisi kotona olla äidin kanssa, kun ei kerran tiedossa ole mitään työnhakua tai harjoitteluja ym. muuta jonka vuoksi lapsi tarvitsisi hoitoa.

En ymmärrä mitä niin tärkeitä virikkeitä se lapsi päiväkodissa saa, jota ei työttömänä kotona oleva vanhempi kykenisi tarjoamaan.

Tavan arkielämä, ulkoilua, leikkipuistoja, kerhoja, muskaria, vaikka mitä on tarjolla. Niistä saa virikkeitä ja leikkikavereita ihan tarpeeksi.

Eri asia sitten jos äiti on niin laiska että ainoastaan kotosalla lapsen kanssa pysyy, kyllähän se lapsi väkisinkin seinille hyppii.
 
"a p"
Olen juuri lopettanut opiskelut, valmistuin vuodenlopulla. Lapseni 5v ja ei tosiaan tykkää käydä kerhoissa , koska tutut kaverit päiväkodissa, tutut hoitajat sekä ympäristö. Kavereillani ei ole lapsia, eikä naapurustossa asu ikäisiä lapsia. Jaksan ihmetellä syvästi, kuinka täällä pidetään outona jos lapsi nauttii päivähoidosta ja illat sekä viikonloput nauttii kotona olemisesta.
 
"leylah"
Alkuperäinen kirjoittaja teenkö virheen teistä?;29484177:
Ja vien lapseni päiväkotiin klo 10. Syö kylläkin siis aamupalansa kotona ja ehtii touhuta aamulla kotona heräämisen jälkeen ja sitten päiväkotiin. MUTTA, miksi teille tuntuu olevan ongelma että työttömän lapsi menee päiväkotiin? Lapsellani ei ole kavereita muualla kuin p.kodissa, hän saa siellä paljon enemmän virikkeitä kun kotona, onko väärin jos ajattelee lapsen etua, että lapsella viskari touhut ja kaverit päiväkodissa? ennen äitiyslomalle jäämistä en pysty työskentelemään alallani joten en ole hakenut tietoisesti työtä, mutta päätin pitää lapseni päiväkodissa jotta kaverit ja rytmi säilyy, onko tämä oikeasti paha teidän mielestä? Pitääkö lapsen olla kotona ilman kavereita äidin kanssa kun äiti työtön? Ilman virikkeitä joita päiväkoti tarjoaa enemmän kuin kotona olo?
Tämä on vain yhden ihmisen henkilökohtainen mielipide, joten älköön kukaan ottako nokkiinne...
Mutta, minun mielestäni tuo enemmän virikkeitä, kavereita jne. on pelkkää tekosyytä. Virikkeitä ja kavereita löytyy kerhoista, avoimista kerhoista, monilla myös puistoista ja kerrostalojen pihoilta. Lapsi ei tarvitse ihmeellisempiä virikkeitä edes, enkä ymmärrä mistä tämä virikkeiden pakkosyöttäminen on saanut alkunsa? Normaali arki, se riittää. Jokainen vanhempi osaa järjestää lapsille leikit, askartelut, retket ja sellaiset, jos viitseliäisyyttä riittää.
Viskari on periaatteessa ihan vaan sitä päiväkotia, ainoastaan sillä poikkeuksella että viisivuotiaat on silloin erillään niistä pienemmistä. Eskaria varten ei tarvitse harjoitella, sillä eskari itsessään on vielä ihan leikkiä ja leikin kautta oppimista. Toki siellä sitten harjoitellaan koulua silmälläpitäen muutakin, mutta normaali lapsi ei tarvitse mitään etukäteisharjoitusta selvitäkseen eskarista.
Isompi lapsi tarhassa ja pieni vauva kotona on myös itselleni aika utopistinen ajatus. Miksi se isompi ei saa nauttia perheensä arjesta vaan se pitää tupata päiväkotiin?
Sen vauvan ja isomman lapsen kanssa liikkuminen ei oikeasti ole hankalaa, jos siitä ei tee sellaista. Kaikki kerhoilut, puistoilut, muskarit ja muut harrastukset onnistuu kyllä.

Eskari on asia erikseen, mutta sitä ennen minusta ei ole mitään järkeä alkaa kouluttamaan lasta tulevaa päiväkotia tai eskaria varten, ainakaan isossa päiväkotiryhmässä. Ne kerhot on edelleenkin sitä varten.

Tämän sanoin jossain muussakin ketjussa jo, mutta työttömät lapset päiväkodissa vie paikkoja niiltä jotka sitä tarvitsisi tavallaan paremmista syistä. Lisäksi päiväkotien resurssit on ajettu niin alas, että kaikki ylimääräinen kuormittaa. Jos siellä saisi pidettyä ryhmäkoot pienempinä ja henkilökuntamäärää isompana, niin ne lapset jotka kotonaan ei voi olla, saisi paremmat oltavat päiväkodissa.
 
että silleen
jos vanhempi on kotona ja mukula viedään päivähoitoon, niin olis kohtuullista et se päivähoito maksu on sitten sen mukainen.
eli täys summa +300e
Juuri näin. Ja oikeastihan se päivähoitopaikka maksaa n. 1000 euroa kuukaudessa yhteiskunnalle.

Voit aloittaja siis vähän aavistaa, miltä meistä veronmaksajista tuntuu. Päivähoidon kustannukset nousevat ja nousevat ja silti siellä ollaan täysin pulassa ja ahtaalla.
 
erilaisia tilanteita
[QUOTE="leylah";29484793]Tämä on vain yhden ihmisen henkilökohtainen mielipide, joten älköön kukaan ottako nokkiinne...
Mutta, minun mielestäni tuo enemmän virikkeitä, kavereita jne. on pelkkää tekosyytä. Virikkeitä ja kavereita löytyy kerhoista, avoimista kerhoista, monilla myös puistoista ja kerrostalojen pihoilta. Lapsi ei tarvitse ihmeellisempiä virikkeitä edes, enkä ymmärrä mistä tämä virikkeiden pakkosyöttäminen on saanut alkunsa? Normaali arki, se riittää. Jokainen vanhempi osaa järjestää lapsille leikit, askartelut, retket ja sellaiset, jos viitseliäisyyttä riittää.
Viskari on periaatteessa ihan vaan sitä päiväkotia, ainoastaan sillä poikkeuksella että viisivuotiaat on silloin erillään niistä pienemmistä. Eskaria varten ei tarvitse harjoitella, sillä eskari itsessään on vielä ihan leikkiä ja leikin kautta oppimista. Toki siellä sitten harjoitellaan koulua silmälläpitäen muutakin, mutta normaali lapsi ei tarvitse mitään etukäteisharjoitusta selvitäkseen eskarista.
Isompi lapsi tarhassa ja pieni vauva kotona on myös itselleni aika utopistinen ajatus. Miksi se isompi ei saa nauttia perheensä arjesta vaan se pitää tupata päiväkotiin?
Sen vauvan ja isomman lapsen kanssa liikkuminen ei oikeasti ole hankalaa, jos siitä ei tee sellaista. Kaikki kerhoilut, puistoilut, muskarit ja muut harrastukset onnistuu kyllä.

Eskari on asia erikseen, mutta sitä ennen minusta ei ole mitään järkeä alkaa kouluttamaan lasta tulevaa päiväkotia tai eskaria varten, ainakaan isossa päiväkotiryhmässä. Ne kerhot on edelleenkin sitä varten.

Tämän sanoin jossain muussakin ketjussa jo, mutta työttömät lapset päiväkodissa vie paikkoja niiltä jotka sitä tarvitsisi tavallaan paremmista syistä. Lisäksi päiväkotien resurssit on ajettu niin alas, että kaikki ylimääräinen kuormittaa. Jos siellä saisi pidettyä ryhmäkoot pienempinä ja henkilökuntamäärää isompana, niin ne lapset jotka kotonaan ei voi olla, saisi paremmat oltavat päiväkodissa.[/QUOTE]

Näin periaatteessa, mutta todella yksinäistä oli se 1,5 v. minkä hoidin lasta kotona. Minulla ei ole autoa ja lähimpään avoimeen kerhoon oli 45 min. matka kahdella bussilla, kävellen 60 min. ja tuo aina yhteen suuntaan eli yhteensä tuli 1,5 h matkustaminen lapsen kanssa. N. kerran kuussa ehkä jaksoin lähteä, kun matka vei noin paljon aikaa ja itse kerho kesti 2 h. Olin nelikymppinen kun lapsen sain ja ystäväpiirissäni ei ollut enää ketään, joka olisi ollut päivät lapsen kanssa kotona niin että oltaisiin voitu tavata keskellä päivää tai edes keskellä viikkoa. Taloyhtiössämme on 100 asuntoa, mutta pihalla ei ole päiväsaikaan ketään. Iltaisin isommat lapset ulkoilevat keskenään ja kesällä kun on nätit ilmat, saattavat vanhemmat istua pihalla töiden jälkeen pienempien lasten kanssa, mutta talvella piha on ihan tyhjä. Olin todella helpottunut, kun aloitin työt, kun oli päiväsaikaan muutakin seuraa kuin kaupan kassa. Lapseni päiväkotiin on 10 min. kävelymatka, joten työttömänä osa-aikainen hoito siellä olisi tullut vakavaan harkintaan, jos lapseni olisi ollut yli 3 v...
 

Yhteistyössä